slome pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

slome pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:44

Hallo,
ik heb deze middag met iemand afgesproken dat ik hun pony rijd.
Haar kinderen zelf rijden nog maar net en zijn bang (de pony bokt te vaak)
Nu moest ik erop rijden. De pony is super sloom zelfs met zweep na een flinke tik loopt hij niet door.
Moet ik hem nu met sporen rijden? ik heb 2 soorten kleine knopjes met botte achterkant (rijd ik al een half jaar niet meer mee) en 30 mm sporen zonder knopje achterop. (daar rijd ik altijd mee) de pony is geen sporen gewent. En zijn er verder nog veel trucs om die pony vooruit te krijgen?

en nog een vraagje wie weet hier wat voorwaards en neerwaards inhoudt ? }:0

Kris

Re: slome pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:47

Waarom bokt de pony?

Voorwaarts neerwaarts is dat het paard ontspannen op zijn eigen benen naar voren loopt, voorwaarts is dus en dat zijn hoofd hals verbinding lekker laag is, neerwaarts dus.

Ik zou geen sporen erbij gaan pakken. Met zweepje achter je kuit aantikken op het moment dat je geen reactie krijgt op je been. Je geeft dus been, krijgt geen reactie, drijft nog een keer en dan tegelijkertijd op de plek waar je kuithulp doorkomt een tikje met de zweep. Als je dat consequent vol houd, dan zal de pony gaan snappen dat been --> naar voren betekent.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:52

omdat hij niet wil werken en hij dat bij die mensen ook neit hoeft. bij mij moet hij wel voorwaard en ontspannen gaan lopen maar hun stappen af en zetten de pony meteen op stal.

zelf met een springzweep op deze manier die jij zegt loopt hij niet het enigste is bokken wat hij doet en stil staan achteruit loppen en weer bokken. ik zal het nog een keer proberen maar heb je een reden waarom geen sporen?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:56

Ja, als hij al slecht aan het been is (hij wil niet naar voren op het been), dan moet je dat probleem gaan oplossen en niet naar andere hulpmiddelen zoeken. Als je nu met een spoortje gaat rijden, dan loopt hij misschien twee weken wel naar voren, maar zakt dan weer terug, omdat hij eigenlijk niet wil.
Dan zou je dus een groter spoortje moeten pakken en daarmee verleg je het probleem allen maar.

Vanaf het eerste moment dat je op de pony zit, meteen voorwaarts rijden. Geen reactie op been, kriebel met de zweep achter je kuit, daar geen reactie op, tikje met de zweep (wel je hand openen, zodat hij ook naar voren kan), daar gaan reactie op, flinke pets geven.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:58

okee, ik ga hem vanmiddag rijden en zal dan wel een berichtje plaatsen. hij moet dus eerst goed naar voren lopen en daarna pas met zijn hoofie aan de gang gaan (toch)?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:58

De ellende met sporen bij een paard die niet goed voor de kuit is dat het paard daar ook op gaat afstompen, dan heeft dat na een tijdje ook geen zin meer en moet je nog iets scherpers gaan gebruiken. Sporen zijn dan ook niet bedoelt om een paard vooruit te jagen maar om de fijne afstemming goed te krijgen bij een paard dat al wel goed voor de kuit is. Je moet proberen het achterliggende probleem op te lossen, zoals Kris zegt. Super consequent eerst aandrijven reageert de pony niet (en dan zal in het begin heel lang zo zijn) tikje achter de kuit (er vanuit gaande dat hij daarop wel reageert). En dit moet je heel lang en vooral heel consequent volhouden. Als jij op de pony zit moet je dus altijd zo te werk gaan, 1x aandrijven geen reactie krijgen en het erbij laten en je bent weer bij af. Denk er wel om dat hier best wat tijd overheen kan gaan.

edit: Beetje dubbelop, zag ik te laat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:00

ietjelover schreef:
okee, ik ga hem vanmiddag rijden en zal dan wel een berichtje plaatsen. hij moet dus eerst goed naar voren lopen en daarna pas met zijn hoofie aan de gang gaan (toch)?

Ja, helemaal bij een pony die veel te leren heeft zou ik het stap voor stap aanpakken (tenzij je een wereldruiter bent, maar ik gok dat dat niet voor jou geldt, net als voor mij :P )

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:03

Ik heb stiekum even in je profiel gespiekt, ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt.

Ik zie dat je je eigen pony ook met flinke sporen rijd en die sporen zitten nog verkeerd om ook. Het is van sporen niet de bedoeling dat ze naar boven wijzen, ze moeten naar beneden wijzen.

Zoals Troi zegt, sporen worden gebruikt ter verfijning van de hulpen en zijn niet goed wanneer je ze gebruikt om je paard naar voren te laten lopen, dat zal toch echt vanuit je zit en kuiten moeten komen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:05

en wat moet ik doen als ik een tikje met de zweep geef op jullie manier en ze begint met bokken. Is sla dan een keer goed hard met de zweep richting zijn flanken (iets ervoor op zijn buik maar nog geen 5 cm er van af) heb ik ooit eens geleerd maar wat is jullie manier daarvoor en ook wat moet ik doen als hij achteruit blijft lopen?

kris: inmiddels zitten de sporen al wel weer goed en bij mij poy heb ik ze al helemaal niet nodig om haar sneller te laten lopen ben haar zlef tegen aan het houden soms.
maar zij reagerd niet goed op mijn been hulpen als ik zonder sporen rijd gaat ze wel vooruit maar ze luister niet als ik met mijn benen wil sturen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:10

Heb je eigenlijk wel goed les want dit zijn redelijk basisdingen die veel beter op te lossen zijn als er een kundig iemand bij je is..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:11

Als de pony in de achteruit gaat, dan open jij je hand en ga je drijven, desnoods flinke tik met de zweep. Bokken kun je op twee manieren mee omgaan. Ligt eraan wat voor een type paard het is. Sommige paarden moet je dan gewoon negeren en blijven rijden andere paarden moet je net zolang blijven "straffen" tot ze stoppen met bokken. Dus dan moet jij de laatste pets geven. Ik denk dat je het in eerste instantie maar gewoon moet negeren en gewoon moet gaan rijden.

Goed om te lezen dat je sporen nu wel weer goed zitten. Krijg je van je instructeur geen tips om je pony beter aan je been te krijgen?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:13

jah van 1 instructeur die alle wereld beroemde instructeurs heeft opgeleid en vele instructeur op topstallen. en van iemand die nog met de opleiding bezig is. en nog van 3 andere soms wat les.

kris ik rijd nooit in de les met deze pony maar negeren gaat niet want die pony gaat flippent door de bak heen dus om dan net te doen of hij niets doet gaat niet. bij 1 bok wel maar niet als er een stok of 10 15 achter elkaar aan komen neem ik aan

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:18

Ook 15 bokken achter elkaar kun je dat best negeren. Doet 1 paard van mij ook en hoe harder ik straf, hoe erger het wordt. Als ik hem negeer, dan is hij na een half rondje wel klaar, omdat hij dan weet dat het geen zin heeft.

Mag ik vragen hoe je instructeur heet, omdat ik ook dicht bij Eindhoven les heb. En aangezien je 5 instructeurs hebt, denk ik wel dat ik er eentje van moet kennen.

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:00

Met sporen rijden is niet om je paard te versnellen. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen :)

Voorwaarts neerwaarts rijden is dat je pony lichtgebogen naar beneden met zijn hoofd loopt in een voorwaartse tempo.
Heeft het paard misschien niet iets aan zijn rug of andere problemen waardoor hij zo bokt? Ligt het zadel wel goed, is het gebit wel goed. De meeste paarden zullen niet zomaar blijven bokken,aangezien paarden ook niet kunnen zeggen wat er mis is zullen ze dit meestal op een andere manier laten zien.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:57

nee hetr is gewoon luiheiud (deiren art is erbij gheweest)
ik heb hem trouwens gereden, maar het arme beest had een grote wondt onder zijn kin gehad (het is alweer genezen) en hij had 4 weken stilgestaan in de volle wei met iedere dag 2 kilo briok dus het beesie wilde wel lopen! maar met bokken viel vandaag mee 2 keer is hij de hele bak door gerend maar verder ging het goed..

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:59

om het rennen tegen te gaan kan je ook nog met lekker at stelling rijden, dat maakt het bokken wat moeilijker en voor het rennen heb je hem beter in de hand :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:03

Bokken doet hij echt niet omdat hij lui of niet wil werken, hoe past het zadel?
Werl eerst eens aan de techniek dan kom het tempo van zelf, je moet eerst het paard voorwaarts hebben voor je aan het tempo kan gaan werken, dus begin eens met stelling en buiging en en werk als dat goed gaat aan het achterbeen, zodat het paard meer tempo kan ontwikkelen van achter,
Neem les , maar zoek eerst de oorzaak van het bokken, als het niet de rug en het zadel, tanden of wat dan ook is, zoek dan de fout bij jezelf, een paard bokt echt niet voor niets.
Sporen en zweep zou ik zeker niet gebruiken, leer eerst de pony eens zonder te rijden, spoor zou ik niet gebruiken, je zou aan een zweepje een plastic zakje kunnen knopen en in de lucht zwiepen en kijken of hij daar iets wakkerder van word, maar zeker niet de pony mee slaan, misschien wat irriteren op het achterbeen maar nooit harder tikken, want daar is een zweep nier voor, de mensen van de pony zouden misschien zich wat meer kunnen verdiepen in het hebben van een pony , in elk geval leren dat haar kinderen de oorzaak van het bokken zijn.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 10:40

ik heb les genoeg maar voor een keer in de 3 maanden ga ik niet nog eens meer les nemen wij zijn voor mij alleen al meer dan 400 euro per kwartaal kwijt voor lessen

de stelling heeft het ponytje uit zich zelf al ik heb gister ook veel overgangen gereden

en de oorzaak van het bokken is gisteren ook bekend geworden. De kinderen hebben hem een keer zijn flanken geslagen en nou is hij bang van de zweep ofja niet bang maar hij bokt dus als je met een zweep werkt maar met je kuiten krijg je hem gewoon NIET naar voren ik heb alles geprobeerd maar gewoon niet!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:37

Nou als je 400 euro per kwartaal kwijt ben aan lessen dan zou ik toch bedenken dat je instructrice jou kan leren hoe je je pony wat meer tempo kan aanleren.

In elk geval fijn dat de oorzaak bekent is en ik hoop dat de ouders de kinderen respect voor dieren bij kunnen brengen , want waarom zou je een pony slaan???

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 14:57

omdat hij niet doorloopt bij hun.

en nogmaals bij mijn pony hoef ik helemaal niet te leren hoe ze harder moet ik moet haar tegen houden en met deze pony rijd ik niet in lessen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:09

Maar als jij je eigen pony goed kan trainen en je weet waar je mee bezig ben en snapt de theorie en techniek, zou je toch elke andere pony ook kunnen trainen?

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:15

Sporen dienen niet voor het voorwaarts rijden.
Je kan ook eens met deze pony een les nemen ipv met je eigen, al is het maar 1 keer.
Heb jij je les, ben je een ervaring rijker, kost het niet meer geld en kan die pony voorwaarts laten lopen.

*lees nu pas je profiel* en daar zie ik dat je die pony met sporen rijd, dacht dat dat niet nodig was??
Maar goed, nu ik je profiel heb gezien, weet ik zeker dat je geen sporen moet gaan gebruiken, want je gebruikt ze totaal op de verkeerde manier en ook nog eens met de verkeerde gedachte.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:33

Ja ik heb ook even in het profiel gekeken, maar vraag me af wie die wereld beroemde instructeur is dan en wat je er van geleerd hebt?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 09:29

hij heeft een keer gezegt dat je het zo moest doen bij een slome pony en HIJ is niet wereld beroemd maar heeft top instructeurs ingeeerd!

en whoopi hoe weet/zie jij dat ik ze niet nodig heb ? : $
en hoezo gebruik ik ze verkeerd
en ik moet nog veel te veel oefenen met mijn eige pony om een keer met die andere in de les te rijden
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 16-08-09 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 09:31

midgie schreef:
Maar als jij je eigen pony goed kan trainen en je weet waar je mee bezig ben en snapt de theorie en techniek, zou je toch elke andere pony ook kunnen trainen?

lukt ook wel maar ik rijd er een keer in de 2 maanden op en de rest rijden hub erop bij mij loopt ie dan eindelijk goed en de volgende keer weer neit door die andere ruiters