poes schreef:Veel hangt af van de keuze van het paard enerzijds en de begeleiding anderzijds.
Als je zelf niet veel ervaring/kunde/moed hebt, moet je geen sensibel rillerig paard kopen dat hoog in het bloed staat, maar evenmin een koudbloed met een ijzeren willetje!
Zoek dan liever een paard die al wat kent, meegaand is en waarvan je kunt leren.
Wanneer je minder ervaring hebt, kun je ook beter een stal zoeken met voldoende begeleiding, altijd iemand in de buurt die je even snel kan helpen (ook met kleine dingetjes) en uiteraard les nemen met rijden.
Volledig mee eens, al heb ikzelf, koppig als ik ben, tóch een ultrasensibel, redelijk groen paard aangeschaft. En ik leer razendsnel
Waarom heb ik dit paard? Omdat ik een flegmatieker exemplaar over een paar jaar saai zou vinden. Het belangrijkste is dat je het met je paard kunt vinden, jullie moeten elkaar accepteren zoals jullie zijn en het helpt zeker als je paard ook nog eens LIEF en vergevingsgezind is, aangezien je sowieso fouten zult maken. Geeft niks, als je er maar van leert.
Ben het er ook mee eens dat je beter af zou zijn in een omgeving met veel recreatieruiters, of op een stal waar mensen veel verschillende dingen doen. Zo sta ik ergens waar recreatieruiters, dressuurprikkers, westernruiters en nog 1 andere ijscohobbelaar staan, en dat vind ik een prettige omgeving. Het is niet zo dat ik er op word aangekeken dat mijn paard geen dressuurpaard is bijvoorbeeld. Waar je je paard ook neerzet, zorg ervoor dat je goede begeleiding krijgt, en op z'n minst een goede instructeur zoekt. Wanneer je F5 rijdt kun je al aardig sturen in de drie verschillende gangen, maar kun je ook rijkunstige problemen oplossen? Zoek goede instructie, houd je ogen en oren goed open wanneer je andere ruiters ziet rijden, blijf kritisch en zorg ervoor dat je wil leren. De juiste instelling is belangrijker dan hoe je rijdt, rijden kun je namelijk gewoon leren