paard loopt scheef in galop .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

paard loopt scheef in galop .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:20

:wave: Hoi allemaal ik weet niet of dit hier goed staat maar ik heb gewoon eventjes hulp nodig.

Als ik met m'n pony op de rechterhand in galop zit loopt ze met haar achterhand niet achter haar voorhand dus dat zit echt voor geen meter en ze luistert niet als ik me been naar achter leg. O:)
Ze loopt dus als je het kort wil zeggen met haar achterbenen niet op de hoefslag.
De rest van d'r gangen gaan wel goed . *D
Alleen de galop is dus een probleem, ik hoop dat jullie tips hebben :)

Nog een ander probleempje waar ik niet nog een bericht extra over wil maken
Als ik van A naar C ga of van C naar A dan slingert m'n pony heel erg en daar krijg ik altijd commentaar op met wedstrijden.
met groeten kan ze daardoor ook niet recht staan . :n

Heel erg bedankt voor het lezen,
Ivanka :o

astridelise

Re: paard loopt scheef in galop .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:23

Dit heb ik ook met mijn Fjord en ik zou zeggen, kijk even op de site van Marijke de Jong. Zij doet aan rechtrichten om paarden met dit soort problemen met bepaalde oefeningen in het juiste spoor te krijgen. Ik geloof dat de site paardenbegrijpen.nl heet.
Maar als je gaat google-en op Marijke de Jong dan kom je er ook. Succes.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:25

astridelise schreef:
Dit heb ik ook met mijn Fjord en ik zou zeggen, kijk even op de site van Marijke de Jong. Zij doet aan rechtrichten om paarden met dit soort problemen met bepaalde oefeningen in het juiste spoor te krijgen. Ik geloof dat de site paardenbegrijpen.nl heet.
Maar als je gaat google-en op Marijke de Jong dan kom je er ook. Succes.

Heel erg bedankt ik ga gelijk kijken :)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:29

Mijn paard loopt ook vooral in de rechter galop scheef. Hij doet dan zijn achterhand en kont wat naar binnen.
Hoe je dit het beste kunt corrigeren is door te proberen om de voorhand wat naar binnen te stellen. Zo krijg ik hem weer recht. Maar dit moet je vooral in het begin niet te lang achter elkaar doen omdat het nogal zwaar kan zijn voor je paard.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:31

Pebblesther schreef:
Mijn paard loopt ook vooral in de rechter galop scheef. Hij doet dan zijn achterhand en kont wat naar binnen.
Hoe je dit het beste kunt corrigeren is door te proberen om de voorhand wat naar binnen te stellen. Zo krijg ik hem weer recht. Maar dit moet je vooral in het begin niet te lang achter elkaar doen omdat het nogal zwaar kan zijn voor je paard.

Ik zal 't proberen !!
Toen ik vandaag voor de rechter galop wat schouder binnenwaaarts deed op de rechter hand ging het ook al wat beter maar in de galop heb ik nog nooit geprobeert *D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:34

schouder voor de achterhand zetten en op de tweede hoefslag gaan rijden...........

dat kan elke jan boerenfluit instructeur je vertellen

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:34

mijn pony loopt ook met zijn kont naar binnen in de rechtergalop.. ik moet van mijn instructrice ook proberen om zijn voorhand voor zijn achterhand te zetten(dus ook naar binnen te stellen)
hij vond het in het begin zeker heel erg zwaar maar het gaat nu al stukken beter!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:42

Het spijt mij dames, maar je moet juist de achterhand achter de voorhand zetten. Met je binnenbeen de achterhand op de hoefslag drukken, doe je het andersom dan bevestig je zijn scheefheid juist.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:43

KiWiKo schreef:
schouder voor de achterhand zetten en op de tweede hoefslag gaan rijden...........

dat kan elke jan boerenfluit instructeur je vertellen

Toen mijn instructrice het mij vertelde klonk het ook nogal logisch. Alleen zelf was ik er niet opgekomen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:44

astridelise schreef:
Het spijt mij dames, maar je moet juist de achterhand achter de voorhand zetten. Met je binnenbeen de achterhand op de hoefslag drukken, doe je het andersom dan bevestig je zijn scheefheid juist.

Dat red je nooit met je binnenbeen, als je paard echt scheef loopt kun jij wel binnenbeen geven maar dan duwt hij alleen maar harder terug.
De voorhand naar binnen plaatsen is juist een slim truucje en zo loopt hij alsnog recht en gaat de achterhand automatisch wat meer naar buiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:45

hihi en het verschil is?????????

of je nou de voorhand voor de achterhand zet....... of de achterhand voor de voorhand :D :D

tis alleen rijtechnisch makkelijker om de voorhand voor de achterhand te zetten :D :D

en ik leer altijd iedereen van binnen naar buiten te rijden, maar het is en blijft makkelijker om met de buitenteugel te corrigeren dan met het binnenbeen :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:51

Is inderdaad makkelijker, en dan heeft je paard het tenminste door, in plaats van dat 'ie terug gaat douwen en tegen je binnenbeen aan gaat hangen.

Over het A-C probleem: veel op de tweede hoefslag gaan rijden zodat je paard went aan geen steun van bakranden etc. Als hij nog wat weinig balans heeft kun je ook iets meer gas geven, niet te verzameld, zodat het rechtlopen iets eenvoudiger gaat.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:52

De makkelijke weg is niet altijd de goede weg en je kan ook veel aan de hand oefenen hiermee. Gaat het aan de hand goed, dan wordt het onder het zadel alleen maar makkelijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:53

joeppie grondwerk :D

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:58

Veel op de binnenhoefslag rijden links en rechts los maken door veel weningen, voltes, doorstellen. om hem recht te zetten kan je hem ook een stukje op schoudervoor of schouderbinnenwaarts zetten zoals al aangegeven is. Je zet dan de voorhand naar binnen en dan weer rechtmaken op je buitenteugel. Ik vond zelf schouderbinnenwaarts een fijne oefening voor het rechtrichten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:19

Hoe kun je hier aan de hand dan mee oefenen?

En inderdaad in principe komt het op het zelfde neer, of je nou de achterhand naar buiten drukt of de voorhand naar binnen zet het komt op het zelfde neer. Alleen het is makkelijker om de voorhand naar binnen te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:27

op de grond kan je daar ook helemaal niks mee want ........ euhmzzz duhuh er zit geen ruiter op ?????????!!!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:29

nee dat dacht ik ook al.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:35

Eigenlijk kan je een heleboel aan de hand doen. Je hoeft niet op een paard te zitten om hem/haar dressuurmatige oefeningen te laten doen. De spaanse rijschool leren hun paarden ook de moeilijke oefeningen eerst aan de hand en dan onder het zadel.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:44

astridelise schreef:
Eigenlijk kan je een heleboel aan de hand doen. Je hoeft niet op een paard te zitten om hem/haar dressuurmatige oefeningen te laten doen. De spaanse rijschool leren hun paarden ook de moeilijke oefeningen eerst aan de hand en dan onder het zadel.

Daar noem je ook zo even wat op!!
Als jij mij nou even een curses kado geeft van een weekje of wat op een spaanse rijschool dan beloof ik dat ik het iedereen hier ook zal leren.
haha nee even zonder gekheid, ik denk dat het meest haalbare gewoon het schouder voor rijden is.
als ze m weer recht heeft kan ze weer terug naar de hoefslag.
(enneh, grondwerk moet je maar net liggen, ik zelf ben er helemaal geen voorstander van, zit er liever op en los t probleem dan op)

Dus ik zou je graag als tip willen geven: schouder voor rijden. (buitenteugel begrenzen en vooral zitten op uw edele achterwerk ;) en onstspannen )
als je dat voor elkaar hebt kun je afwisselen met contra stelling etc , elke oefening zodat je paard leert op zijn eigen benen te galopperen.

Succes!!

sjeerstien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:47

Hoooi.,

ik heb dit probleem ook gehad.. :S
Heel vervelend ..
Maar , ik zou idd iop die site kijken .

groetjeesss. !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:51

astridelise schreef:

tuurlijk............ alleen is het net effe iets anders met een gewicht op de rug van een paard..........

zooooooooooooo een koeienpoep

mensen die beweren het op de gond voor elkaar te krijgen wat onder het zadel moet gaan gebeuren leven in een fantasie wereld....... KAN anatomisch niet... PUNT :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:53

en mensen die daarin stinken als in het werkt.............. die hebben er nog minder van begrepen.............. en vallen voor de praatjes die hun goed passen , voor hun gevoel........

je kan ook gewoon naar je eigen tekortkomingen kijken, kom je een heel stuk verder........

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:57

@ kiwiko:

denk aan je hart!!!!! hahaha :D :P

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:09

astridelise schreef:

Ja, maar ik denk niet dat jij je paard zo hard wil aanpakken als op de spaanse rijschool gedaan wordt..