hoevaak ostheopaat, fisio?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

hoevaak ostheopaat, fisio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:21

een tijdje terug is mijn paard voor de eerste keer door een osteopaat behandeld.
ik vond het eerst altijd onzin.
wel wist ik al dat mijn paard snel last heeft van stijve spieren. met name in de winter als het koud is heeft hij er snel last van, vanuit zijn rug werkt dit door in zijn hals en in zijn totale lijn. je merkt met name dan dat hij sneller spanning opbouwt. ook was hij altijd erg kijkerig en bang wat ook meer spanning met zich meebracht.

normaal ben ik ook nooit van de supllementen e.d en ook niet voor hulpteugels. toch heb ik vitamine e+selium geprobeert en muscle base van cavalor en merk wel degelijk verschil. met name in de winter.
nu is dus behandelt door de ostheopaat en merk ik wel degelijk verschil. ze heeft niks raars ontdekt alleen natuurlijke scheefheid in de lendenen, dat heeft ze behandelt. maar verder kon ze geen rare dingen vinden.
ik merk nu dus wel degelijk verschil.
ik ga niet beweren dat ik zo fantastisch rijdt dat ik mijn paard niet stoor in zijn bewegingen en daardoor vast rijdt, want dat doet bijna iedereen. ( wel ben ik anders gaan rijden en merk ook daardoor heel veel verschil, het gaat nu stukken beter)

wat ik me nu afvraag is hoevaak jullie paarden naar de ostheopaat gaat of naar de fisio?

ik ben zeer voor het goed rijtechnisch oplossen van spanningen in het lichaam, maar toch denk ik dat een paard er misschien baad bij kan hebben om regelmatig behandeld te worden.

wat denken jullie.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:25

Als je zelf rijtechnisch kan oplossen en voorkomen is dat natuurlijk erg mooi. Maar ik denk dat dat de meeste mensen niet lukt. Zodra ik voel dat de spieren weer gespannen worden of als Juntos bijv weer een bok geeft bij het aanspringen, laat ik hem masseren.
Maar zelf laat ik me ook regelmatig doen. Een paard kan pas in evenwicht lopen als ik er ook goed op zit. Dus probeer ik ook zo goed mogelijk in balans zijn en bijv geen vast bekken of vaste schouder te hebben. Daardoor wordt het paard ook geblokkeerd.

Ik denk dat mijn twee sportpaarden 2x per jaar behandeld worden. Zelf wil ik binnenkort ook weer gaan omdat ik een paar weken terug vrij hard gevallen ben. Behalve een blauwe bil geen letsel maar voel dat mijn onderrug minder soepel is. Waarschijnlijk zitten daar spieren vast of is er iets een klein beetje verschoven.
Laatst bijgewerkt door DendroFleur op 10-08-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:25

Mijn osteopaat geeft zelf altijd aan over hoe lang ze het beste terug kan komen. Vorig jaar toen ze voor het eerst kwam, is ze in dat jaar 3x geweest, met steeds een paar maandjes ertussen. Twee weken geleden kwam ze weer en ze zei dat het nu voldoende was als ze pas over een jaar weer komt :D

marloezzke

Re: hoevaak ostheopaat, fisio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 08:14

inderdaad. ik geloof ook niet dat de meeste mensen dat rijtechnisch kunnen. jammer genoeg, maar dat komt hoop ik met de jaren. ik geloof echter wel dat door mijn andere manier van rijden (ik doe ik niks raars hoor, ik heb eerst heel wat stappen terug gegaan en ben zowaar van voor af aan begonnen alles is wel op rust en ontspanning gebaseerd, voorwaarts neerwaarts en vooral geen getrek aan de voorkant, voorheen reed ik met veel meer druk,) ik hem nu een heel stuk minder snel vast rijdt.
maar ik geloof dat je snel dingen onbewust dingen doet die niet je bedoeling zijn.

het is ook niet zo dat ik nu alweer merk dat hij vast zou zitten, in tegendeel zelfs, hij loopt beter dan ooit en voelt echt goed los aan.

aafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:17

Het kan zeker geen kwaad om je paard 1x in het jaar preventief te laten behandelen. Verder is het belangrijk om het rijtechnisch ook te blijven corrigeren en te voelen.
Groetjes Cindy

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:22

Mijn osteopaat biedt een abbonement aan van 4x per jaar voor 250euro.
Normaal ben ik 85 euro kwijt per keer dus het scheelt wel.

Ik laat meestal mijn paard wel 3x per jaar nakijken. Vaak als het weide seizoen net begint want dan maken ze vaak wel een slippertje.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:57

Hmm nooit. Eigenlijk :=

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:16

2x per jaar even nalaten kijken, vind ik wel belangrijk!!!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:17

mijn fysio is 2x geweest binnen 3weken. daarna nieuw zadel gekocht wat wél past/ nu komt ze nog 1x.
en dan 1x per jaar om te controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:00

Mijn paard wordt ieder half jaar gechecked voor een fysio. Puur omdat ik zeker wil zijn dat hetgeen ik van hem vraag, hij lichaamlijk ook aan kan en niet gaan compenseren in zijn lijf (iets wat de mijne nogal gauw doet). Ik weet precies qua training hoe ik hem sterker kan maken, maar als een 2e paar ogen die meekijken, komt ieder half jaar de fysio langs. Soms ook voor 'niets' en dan krijgt hij een lekkere 'massage'.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:05

Nooit, ik vind het een hype geworden en ik doe er niet aan mee.

Pas als de dierenarts mij dit aan zou raden, zou ik eraan beginnen, maar eerder niet.

Nu krijg ik vast een heleboel commentaar, maar het is mijn mening.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:28

Het is inderdaad een hype maar ben zelf ook met weinig klachten bij een manueel therapeut beland (omdat ik pijn in mijn rug bleek te krijgen als ik op mijn buik ging liggen) en het was achteraf echt een verademing. Ik ga dus niet pas heen als er een paard kreupel is maar juist als ze opeens niet meer mee willen werken en ik verzet krijg. Een dierenarts raad pas iets aan als er een probleem is. Mijn paard gaf steeds verzet bij het rijden maar de klinische keuring was super. Achteraf blijkt ze dus hele strakke spieren te hebben gehad. Dus een veel te hoge spanning waar ze tegenin moest werken om aan mijn verwachtingen te kunnen voldoen.

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:47

ik laat hem alleen maar komen als het nodig is

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:23

maar wanneer is het nodig lirote. een paard kan niet praten, en ze kunnen veel verborgen houden voor ons.
dat vraag ik me dus af.
het ene paard heeft nou eenmaal sneller last van zijn spieren dan de andere en reageert heftiger wanneer ze daar last van hebben dan de ander.

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:13

eens in de 2 maanden :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:16

Mijn merrie gaat 2 keer per jaar :)

Naar een trauma in de wei is ze nu 3x om de 5 week behandeld, en gaat ze met 8 week na de laatste keer ter controle weer even, daarna gaan we weer door op de 2 keer per jaar.

Aangezien mijn merrie drachtig is kan dat een keertje extra worden, maar dat is iets voor 2010 :D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:19

ik laat mijn paard elk jaar checken en als ik denk dat het nodig is maak ik ook een afspraak, een glijer in het land is bijv zo gemaakt, of een keer hangen of vastliggen..
ik kom meestal op 2-3 behandelingen per jaar, masseren doe ik zelf

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 08:56

Htoer: waarom eens in de 2 maanden?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:07

In het begin gingen mijn paarden 1x per 6 weken. Nu wissel ik het om. Ze gaan nu om de beurt dus dat komt uit op 1x per 12 weken. Als ik merk dat 1 paard het nodig heeft dan kan het zijn dat de ander een keer overslaat.

Mijn paarden worden intensief getraind in 3 disciplines en presteren stukken beter sinds zij behandeld worden. Ze zijn een stuk makkelijker te rijden en je ziet dat ze het prettiger vinden. Beweging is ook veel soepeler geworden. Ik ga er zelf ook regelmatig heen en waarom mijn paarden niet.
Die van mij is niet duur <50 euro per behandeling en heb voor dat geld een stel paarden die lekker in hun vel zitten.
Die van mij krijgen fysio met dry-needling.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:31

Mijn pony ging een tijdje in verzet met rijden en ben toen ook naar een osteopaat gegaan. Ik heb daarvoor 4 behandelingen gehad voor het helemaal goed was(om de 6 weken was dat geloof ik) en in januari ben ik voor het laatst geweest. Ik denk dat ik eind dit jaar of begin volgend jaar nog even ga als controle, en dan wil ik gewoon 1 keer per jaar even laten checken of het allemaal nog goed is.

rumon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:19

Ik laat de osteopaat elk half jaar komen en soms is het niet nodig maar meestal wel hoor!!!
Dus daarom heb ik besloten het gewoon om het half jaar te doen...dan is hij weer lekker behandeld!!!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:15

1 keer per jaar, of ik moet merken dat ze echt ergens last van hebben. Trouwens altijd osteopaat, fysio kan veel minder aangezien ze alleen met spieren werken en niet met de rest van het lichaam.
Osteopaat kan meestal alles in 1 keer goed zetten, of het moet wel heel erg gek zijn.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:55

2x per jaar een grote onderhoudsbeurt hihi.. ik heb gelukkig een dierenarts die alles kan.. kraken- acupunctuur- alle dierenarts dingen en het gebit. Dus 2x per jaar wordt zijn rug behandeld en de rest wat nodig is.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 01:17

Zo vaak als het nodig is en dan inderdaad een paar keer per jaar een onderhoudsbeurt of check-up. Met goed rijden zijn veel problemen te voorkomen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 01:19

Oja, het is natuurlijk wel belangrijk dat je iemand vindt die z'n werk ook echt goed verstaat. Ze kunnen namelijk ook behoorlijk wat kwaad doen in hun onkunde. Vraag me hoe ik dit weet. En, als het echt serieus is, zoek dan een goede dierenarts. Zoals je vast wel weet, hebben paarden soms last van hun rug om bepaalde gewrichten in hun benen te ontlasten.