bonte ruin Willem op wedstrijd L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimJenda

bonte ruin Willem op wedstrijd L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:12

Dit is mijn paard Willem, hij is een bonte ruin van 8 jaar oud (Samber x Rigoletto). Ik heb Willem nu 5 jaar en we hebben al veel meegemaakt (blessures, ocd operaties).

We rijden nu in de L1 en het gaat steeds wisselend met rijden. Willem is zo ontzettend eigenwijs, de ene keer kan ik alles met hem en de volgende dag is hij zo ontzettend sterk en is er geen land met hem te bezeilen. Het enige wat hij dan wil is hard.......vooral in de galop.

Dit is op wedstrijd wel lastig, want het is altijd een verassing hoe hij is. Twee weken terug was hij zo sterk dat ik hem niet naar beneden kon rijden en bij de afgelopen wedstrijd liep hij weer ontspannen.

Deze wedstrijd was vorige week woensdag en het ging lekker. Het was heel erg warm, waardoor er soms wat impulsverlies was. We hadden 173 en 181 punten. Waar we nog aan moeten werken is het rustig aan gaan in de galop. Hij wil dan hard, waardoor ik hem kwijt raak.
Foto's zijn gemaakt door Maaikyhj.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 17-08-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast van bonte Willem naar bonte ruin Willem, aangezien de titel enigszins misleidend is omdat er ook een goedgekeurde hengst Bonte Willem is

Lowara

Re: bonte Willem op wedstrijd L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:17

heel erg leuk paard om te zien :j
wat mij vooral opvalt, dat je continue omlaag kijkt. hgierdoor lijk je wat uit balans te raken en kantel je naar voren.
blijft mooi recht en diep in het zadel zitten.
probeer ook tijdens de proef je paard net een tikkeltje meer bij elkaar te rijden. van tevoren enkele schijnovergangen of tempowisselingen zodat die achterhand er beter onder gaat, zodat hij zijn neusje iets beter op de loodlijn krijgt ipv dat hij op de voorhand valt en uit elkaar valt. ook goed ivm zijn acties om zelf harder te willen.
van overgangen en tempowisselingen leren ze te wachten op de ruiter.
ook de teugels op sommige foto's iets korter om dit op te vangen.
maar denk wel dat jullie het leuk gaan doen in het L1, zitten echt al mooie momenten tussen!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:20

Lowara: Heel erg bedankt voor je goede adviezen, je hebt helemaal gelijk! Dat naar beneden kijken, is zo moeilijk af te leren.....pfff

Ben nu thuis ook meer tempowisselingen aan het rijden, om hem wat beter naar mij te leren luisteren. Hij wil graag hard en wordt dan sterk in de hand. We hebben nog veel te oefenen!

Zijn achterhand is niet sterk, doordat Willem als veulen in het prikkeldraad heeft vast gezeten en daardoor ernstige ocd heeft opgelopen. Hier is hij nu 2 keer aan geopereerd en alles is goed, alleen is zijn linkerachterbeen een stuk zwakker en sleept hij hier snel wat mee.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:23

wat een prachtig paard!ik ben verliefd op hem ^^
idd,wat lowara zegt,je kijkt naar beneden enzo
het ziert er wek al goed uit!
succes in de L1!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:24

Moooi paard :D

Alleen je handen nog meer bij elkaar (HAW regel he, commentaar geven )

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 00:11

hoi hoi,

Ik wil je graag een tip voor de galop geven,
Ga lekker kilometers maken in de galop, daar worden ze sterker van en gaan de galop beter beheersen.
Onderweg flink wat schakelen, maar ook even in die versnelling blijven. ( Geen racepartij natuurlijk:P)
Kijk maar eens op de klok, 5 min links en 5 min rechts lijkt kort, maar blijkt uiteindelijk toch pittig!
Heb je de mogelijkheid om rechtuit te gaan, bos of strand, zou ik het zeker afwisselen!

succes!
(Laat je nog even weten hoe lang die 5 minuten waren??)

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:52

Hee Kim!!

Leuk dat je de foto's geplaatst hebt zeg! Je proeven zagen er erg goed uit, vooral de eerste was erg rustig en beheerst zoals we al besproken hadden. Als je er probeert naar toe te werken dat jij het tempo en de impuls kan regelen bij hem weet ik zeker dat de volgende winstpunten op je oren vliegen want hij is zo gaaf!!

Groetjes Maaike!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:02

Ik vind je een heel sympatieke ruiter qua houding, alleen wat hierboven al is gezegd: rechtop zitten! Ik kan me voorstellen dat je graag naar je paard kijkt want hij is echt heel mooi.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 10:24

RaichuHollow : ik heb vanmorgen al een stuk langer gegaloppeert en dat ging redelijk goed. En daarna weer een keer, zo het proberen uit te breiden en dan wat meer schakelen in de galop. Willem wil nu als ik terug wil in galoptempo erg sterk in de hand worden, maar merkte wel dat het beter gaat als hij eerst een tijdje gegaloppeert heeft. Hij brieste ervan vanmorgen.

Maaike: je foto's zijn echt gaaf geworden, heel erg bedankt!! En lief je complimentjes! Ben ook heel benieuwd hoe Bijou het gaat doen op wedstrijd.

Mendi: je hebt helemaal gelijk, ik moet echt proberen meer rechtuit te kijken. Dan ga je vanzelf ook rechterop zitten. Bedankt voor je berichtje!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:40

Willem is cool! :-)
Je hebt hem goed voor elkaar als ik de foto's zo zie! En ook nog je BE rijbewijs gehaald, super hoor!!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:58

Hey Noortje, dank je wel! Dit was de eerste wedstrijd waar ik zelf naar toe ben gereden met de trailer. Vond dat nog spannender dan het wedstrijd rijden zelf ;)

verraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:04

Wat een ontzettend leuk paardje!
Let erop dat je rechtop blijft zitten en naar voren blijft kijken.
Erg netjes hoor!!!!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:10

Veerpeer: Dank je wel! Paardje is wel 1.79 hoog ;)

Rijkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:15

heyy..

wat een leuk paardje zeg.
die is wel erg hoog :P .

xx

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:18

Rijkje: Daarom heb ik ook echt een opstapje nodig om erop te komen, anders lukt het me denk ik niet meer :Y)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:22

Hee wat leuk, ik ben jou 2x tegengekomen bij Bon Ami met wedstrijd :D

Ik vind je lekker relaxt rijden, alleen heb je soms pianohandjes.

Heel veel succes & plezier verder en nog harstikke gefeliciteerd met je be rijbewijs :D!
Laatst bijgewerkt door Plaisir op 10-08-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:23

Machtig mooi paard hoor!
Ga niet in herhaling vallen over houding, maar heb wel een tip voor je voor als hij te sterkt wordt. Iedere keer halthouden en even stilstaan. Meteen hand en lichaam ontspannen en weer rustig wegrijden. Na een tijdje kun je dan proberen om de overgang mooi op je zit terug te laten komen en heb je er in de toekomst ook nog profijt van.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:31

Love_plaisir: Wat toevallig dat klopt ja, ben nu 2 keer bij Bon Amie geweest. We zullen elkaar vast nog wel vaker tegenkomen dan!!

Zammie: Bedankt voor de tip. Heb dat zelf ook al toegepast en het helpt echt. Als ik aan het rijden ben dan sluipt het erin dat hij sterker wordt, en als ik hem dan aan de teugel stil zet en op mij laat wachten, luistert hij wel gelijk weer een stuk beter.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:40

Mooi paard :~
Kan het zijn dat zijn eigenwijse buien een uiting zijn van pijn?Ernstige blessures kunnen erg lang nawerken,vooral bij veranderend weer bijvoorbeeld.Het is vast een paard wat je zorgvuldig moet opwarmen voor je hem iets serieus kan vragen.
Heb je hem wel eens aan een goede osteopaat laten zien?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:48

Jodi, daar dacht ik ook aan gezien zijn operaties.
KimJenda, blijf lekker tussen zijn oren naar voren kijken en handen wat lager en dan komt het helemaal goed met jullie. Leuke Willem, echt een mooie bonte.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:03

Jodi: Willem is 4 jaar geleden 2 keer geopereerd aan zijn achterknie vanwege ocd (trauma door als veulen in prikkeldraad vast te hebben gezeten, litteken is ook op de foto's te zijn op zijn been achter). Toen ik hem kocht stond hij altijd op rust met linksachter. Na zijn operaties en veel trainen staat hij gewoon weer op al zijn 4 de benen en net zovaak op rust links als rechtsachter. Wel heeft hij dagen dat hij heel lichtjes sleept met zijn linkerbeen, dan zie je kleine spoortjes in de bak. Daarom rijd ik hem altijd goed in en probeer ik zijn been zo goed mogelijk eronder te rijden. Veel overgangen en slangenlijntjes. Met koud weer vorige winter had hij er wel extra last van, het blijft gewoon een aandachtspuntje. Maar merk wel dat nu hij in goede conditie is het steeds beter met hem gaat. Hij heeft nu alweer 1,5 jaar geen pas kreupel gezet en zijn achterhand wordt wel steeds sterker.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:03

Hey Kim! Er zitten mooie momentjes tussen! En dat lastige kan zeker ook te maken hebben met de betere conditie. Dat zal Brenda je vast al eens gezegd hebben.
Verder heb ik eigenlijk weinig aanvulling op wat er al gezegd is. Dus gewoon lekker voor je uit kijken tijdens het rijden ;)

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 07:44

Dank je Branka! Fijn dat je mee wilt zondag naar Heiloo :)

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:21

Prachtig paardje :j

En voor de rest heb ik weinig aanvulling ...
voor je kijken en af en toe uw beestje is laten doorgaan.
Dat doe ik met die van mij ook als ze weer eens altijd maar harder wil gaan, dan ga ik met haar even crossen in de velden,
en nadien gaat het weer beter, maar ze moet om de zoveel tijd is kunnen doorcrossen

ziez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:52

leuk paard, tips die ik je mee kan geven is zelf kijken waar je naartoe gaat en je been niet optrekken bij been geven, dan liever bij geen reactie een tikje met je zweep. Succes gaat vast goedkomen