Wiseguy is een tuiger van net 6 jaar. Hij is nu ongeveer 1,5 jaar onder het zadel en dit gaat met ups en downs.
Ons niveau is dan ook nog geen B. Toch gaat het thuis is de bak naar mijn mening wel beter. Het eerste jaar ben ik vooral bezig geweest met rust en ontspanning. De laatste tijd probeer ik ook wat meer echt te rijden.
Meer voorwaarts, dat hij niet te veel aan mijn been plakt en een fijne aanleuning.
Hij komt hierdoor wel wat hoger in de hals.
Ik ga binnenkort een onderling wedstrijdje in het B met hem rijden en ben wil nu ook wat meer op vreemd terrein gaan oefenen. Dit is nog erg lastig, als meneer iets ziet gaat zijn typische tuiger hals erop en heb ik voor mijn gevoel erg weinig in te brengen.
Afgelopen week heb ik les gehad gewoon 'thuis' in de bak terwijl er kinderen in het zwembad zaten naast de bak. Dit ging verbazingwekkend goed. Na zo een 20 minuten los stappen kon ik hem uiteindelijk gewoon over de hoefslag naast het zwembad rijden (hier zit een paar meter tussen).
In de les werken we voornamelijk aan balans tussen 2 teugels en benen en het versoepelen van Wise.
Vandaag ben ik op een voetbalterreintje in de buurt gaan rijden. Het viel me heel erg mee hoe hij hierop reageerde. Wel was hij erg voorwaarts en had ik wat moeite in sommige bochten omdat hij wat uitzwaait. Ik heb voor het eerst met een happy mouth bit gereden en dit beviel me heel erg goed. Wise kwam fijn in mijn hand en bleef hier ook wat constant in. Hij heeft de neiging wat onder het bit te kruipen wat me met dit bit heel erg meeviel.
Werkpunten:
- galop
- aanleuning
- balans
Mijn houding:
- handen gelijk houden
- been niet te ver naar achter leggen
Nou hier de foto's van de les:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Filmpjes van vandaag op vreemd terrein:
1: filmpje1
2: Hier kwam net een mevrouw met een hond langs die steeds een vreemd geluid maakte. Het leek op een denneappel die vooruit werd geschopt, zoals je kunt zien vind Wise dit erg spannend:
Filmpje2

want het kost nou eenmaal wat meer tijd en training om ze voorelkaar te krijgen. Ik vind dat het er voor een B proefje al leuk uitziet. Lekker doorrijden deze meneer en met een goede begeleiding kom je een eind
. Maar denk niet dat het dezelfde kan zijn.