Magnum @ Dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Magnum @ Dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:56

Hallo :wave:

Ik heb even zitten twijfel of ik dit wel bij HAW zou zetten,maar doe het nu toch maar,anders kan ik nog steeds vragen van deze naar RIJ-ITP te verplaatsen :)

Vandaag met Magnum wezen trainen op het clubterrein,dressuurtraining ;)

Wat info over Magnum :
- Hij is 4 jaar en nu ondertussen al een jaar onder het zadel.
Ons niveau is nu B,we trainen dit niveau dan ook,soms wat oefeningen uit het L,maar voornamelijk B.
We zijn pas met wedstrijd gestart en hebben er al 3 achter de rug en nog 2 te gaan.
Magnum & ik hebben onlangs nog een héle zware dip gehad,ik zag het helemaal niet meer zitten,hij had 5 dagen stilgestaan,en in die dagen was opeens alles om zeep..
Alles waar we zo op hadden zitten oefenen,zat opeens niet meer in z'n koppie.
We gingen daarvoor zó goed vooruit ! Hij liep lekker ontspannen en eindelijk wat makkelijker aan de teugel,minder sterk op de rechterhand 'nzo
Na die 5 dagen alles om zeep,steeds maar gespannen lopen,neus lekker in de lucht,rug wegduwen als je ging doorzitten,loperig zijn 'nzo
Zag het echt niet meer zitten,en ik begin maar te stressen & stressen en dat maakte het er ook niet beter op natuurlijk
Dan uiteindelijk een Thiedeman gekocht,en opeens waren al onze problemen opgelost.
Een Thiedeman was écht hetgene wat we nodig hadden,hij loopt lekker naar benen & ontspant beter,en ik ben ook zachter met 'm en heb meer geduld.
We kunnen in maanden eindelijk weer gelukkig samenwerken als een echt team.
Natuurlijk heeft hij zo nog z'n kuren,maar hij blijft jong,en daar zijn trainingen natuurlijk voor !

Maargoed,dan hier,de foto's :)

- Instappen
Afbeelding

- Instappen
Afbeelding

- Instappen
Afbeelding

- Begin draf (dan durft 'ie soms wat omhoog te kruipen)
Afbeelding

- Stilstaan (bijna vierkant,hier oefenen we nog op)
Afbeelding

- Drafje aan de wat lossere teugel
Afbeelding

- Stappen
Afbeelding

- Terug draf geloofk (gróte concentratie :+)
Afbeelding

- En in galop (idd m'n been,trek in galop vaak m'n benen op,werk ik zelf ook aan)
Afbeelding

- Galop
Afbeelding

- Stilstaan, even poseren :+:
Afbeelding

- Draf, grote volte
Afbeelding

- Draf
Afbeelding

- Draf
Afbeelding

- Dat waren ze, doeii !
Afbeelding

Janne_BSGFM

Re: Magnum @ Dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:59

Je weet wat ik vind van je knapperd :D tgaha, blijven oefenen jullie komen er wel, denk gewoon aan je handen en zelf kalm blijven en dan kan die thiedemann er zo weer af ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:59

leuk die grote oren@!
misschien een tip : misschien wat meer lang laag(maar wel verzameld) laten lopen dan lijkt ze hals langer hihi.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:00

Heej,
leuk paardje, je rijd best netjes maar probeer inderdaad wat op je benen te letten bij de galop, verder kunnen je handen iets dichter bij elkaar en je handen recht houden, op sommige foto's lijkt het alsof je piano handjes hebt. probeer je handen ook iets te dragen :)

Leinearthur

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:03

Zo knap is meneer momenteel niet hoor O:)

Jha idd m'n handen xP
Hmm de Thiedeman er zo snel vanaf,weet niet zo,denk wel dat ik er nog eventjes mee ga rijden :j

@ wendy_paard : ja heb ook even voorwaarts neerwaarts met hem gedaan,dan gaat hij beter ontspannen :j
Maar natuurlijk moet 'ie ook ontspannen leren lopen terwijl 'ie aan de teugel loopt,en dat is soms niet echt 100 %,maar we oefenen erop ! ;)

@ Leinearthur : Idd mijn benen,heb het er echt moeilijk mee ja,hij heeft echt een hele makkelijke galop om te zitten,maar ik maak het mezelf moeilijk :P
Idd merk nu dat ik met momenten piano handjes heb,soms zijn m'n handen gewoon mooi recht,dan weer piano handjes :j

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:05

Wat een leuk dier..

probeer alleen wel meer stelling te krijgen, en dan vooral in de galop.
Hij is dan wel jong, maar het is toch de basis (belangrijker dan nagevelijk lopen).
En vroeg geleerd is oud gedaan.

Ik vind je zadel ook te ver naar voor liggen

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:06

ZarcoTje schreef:
Hmm de Thiedeman er zo snel vanaf,weet niet zo,denk wel dat ik er nog eventjes mee ga rijden :j

Waarom niet?
Het is een heel jong paard, en die moet je goed leren om op je eigen hulpen te reageren.
En niet doormiddel van een hulpteugel

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:08

@ mischalla__ : Ja dat was op de rechter galop,z'n moeilijke kant,hij valt daar snel naar binnen,vooral in die piste heeft hij dat fel. Ik probeer hem zo goed mogelijk te stellen,maar tis niet altijd zo makkelijk omdat hij zich ook erg sterk kan gaan maken rechts.

Het lijkt of m'n zadel wat fel naar voren ligt,maar eigenlijk ligt het zo nog goed

Over die Thiedeman..ik wil eerst voor mezelf wat geduldiger leren worden & zachter leren worden.
Als ik de thiedeman er nu af haal,en het verkeerd begint te lopen,begin ik weer te stressen & gaat alles opnieuw verkeerd.
Natuurlijk ga ik die thiedeman geen járen gebruiken,maar tot dat we er allebei (vooral ik) er klaar voor zijn :j
Natuurlijk rijd ik af en toe nog met gewoon een martingaal hoor !

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:11

ZarcoTje schreef:
@ mischalla__ : Ja dat was op de rechter galop,z'n moeilijke kant,hij valt daar snel naar binnen,vooral in die piste heeft hij dat fel. Ik probeer hem zo goed mogelijk te stellen,maar tis niet altijd zo makkelijk omdat hij zich ook erg sterk kan gaan maken rechts.

Het lijkt of m'n zadel wat fel naar voren ligt,maar eigenlijk ligt het zo nog goed

Over die Thiedeman..ik wil eerst voor mezelf wat geduldiger leren worden & zachter leren worden.
Als ik de thiedeman er nu af haal,en het verkeerd begint te lopen,begin ik weer te stressen & gaat alles opnieuw verkeerd.
Natuurlijk ga ik die thiedeman geen járen gebruiken,maar tot dat we er allebei (vooral ik) er klaar voor zijn :j
Natuurlijk rijd ik af en toe nog met gewoon een martingaal hoor !

okee, maar de thiedeman hoeft er ook niet per direct af, hoe vaak rijd jij per week?
als je bijv, 5x per week rijd kun je de 1ne week 1x de thiedeman af en de andere week 2x de thiedeman af, zo leer je het zelf ook.
Blijf niet hangen in de thiedeman, dat je zelf straks ook niet meer zonder kunt.

Dus pak regelmatig een training mee ZONDER thiedeman ;)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:13

3 x in de week ;)

Kan best loslaten aan een hulpteugel hoor,das het probleem niet :j

Ik doe regelmatig een training zonder thiedeman hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:14

Wat een leukie! :D
Jij zit ook netjes, af en toe wel op je benen en handen letten.
Over de Thiedemann,
ze gebruikt hem netjes, staat goed afgesteld.
Ze zegt ook dat ze hem eraf haalt zodra ze er klaar voor is..
Dus komt wel goed :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:17

Dankje Lindi ! :j

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:41

Magnum is leuk Lies ! :D
Rijden ziet er netjes&vriendelijk uit. :)

Let alleen wel op je benen, die leiden af en toe een beetje een eigen leven maar dat zei je zelf ook al. :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:44

Dankje Clau ! :D
Ja ik zou m'n benen beter moeten vastplakken :')

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:09

Tja echt blij van die fotos word ik niet. Beestje is 4 jaar, met een correcte opleiding is een thiedemann niet nodig...

Ik vind dat je harder aan je basis moet gaan werken. Zelf met hulpteugel heb je het niet voor elkaar.
Je rijdt duidelijk hard gefocussed op de voorhand, want alles in jouw houding is daar op gericht, waarbij je dan nog eens streng bent met je rechterhand.

Ik zou hem actiever maken op je been en schakelen op zit en been met gewoon gelijke druk op beide teugels.
En dan schakelen naar een sukkeldrafje, waarbij jij controle krijgt zonder sterk te moeten worden en het enige wat je dan met je handen mag doen is naar beneden voor je uitduwen, geef ie dan na, dan kan je weer wat vooruit.
Controle en activiteit zijn belangrijk, hulpteugels aanhangen, terwijl je zelf nog eens meehelpt dat leid nergens toe. Bovendien moet je met een Thiedemann eens zoveel activiteit vanuit de achterhand krijgen om die correct te doen gebruiken.
Je thiedemann lijkt ook veel te strak, want in stap, stap je op de thiedemann. Die eerste draffoto, zie je dat je met je hand tegenhoudt. daar had je net mee moeten geven.

Foto van drafje aan een wat lossere teugel oogt mooi, maar eigenlijk zegt die daar: Foert. Hij ontwijkt druk en neemt (valse)buiging aan, maar omdat hij zijn hals lager houdt ben jij tevreden... Waar of niet? Want op foto 14 (denk ik) heb je hetzelfde. Hij moet je hand volgen en dus als jij geeft moet hij die lengte nemen en dus je hand volgen, niet vasthouden waardoor je een knik krijgt (losse teugel) op een kant terwijl de andere strak blijft.

Dus nog veel werk aan de winkel. Wel een leuk beestje, maar ik zou zelf ff kritisch alles analyseren en daar conclusies uittrekken. Van wie neem je les, heb je zelf dat inzicht en gevoel en vooral ervaring. Een jong paard is leuk, maar vergt wel een goede basis. Als je dat zelf niet optimaal kan roep dan snel professionele hulp in. Dat is geen schande en jij en je paard kunnen er enkel beter van worden.

Succes nog

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:16

ik vind hem helemaal niet omhoog kruipen op foto 4 !!
vind hem juist mooi zitten zo mss beetje achter de loodlijn maar verder !!

ziet er netjes uit

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:18

Ik ben het eens met bulck :j , verder is het een leuk diertje.. maar ik denk dat je zelf nog wat onervaren bent.. neem dan een goede lesinstructeur en grijp niet naar een teugel.. Bovendien vind ik ook de Thiedeman veel te strak staan. Hij kan niet meer uitschuiven met de hals..

Wees kritisch naar je zelf, zoals hier boven staat beschreven..

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:21

leuk paard! maar ik ben het eens met bulck en wolinlotte. op zich heb ik niet zoveel tegen een Thiedeman, is iig sympathieker dan een slof, zeker op een jong paard. Ik vind deze alleen net wat te strak staan; op geen enkele foto hangt 'ie los - en dat zou wel moeten.
Ik snap ook dat je dat nu net wat meer vertrouwen geeft, maar waarom zet je m niet 1 of 2 gaatjes losser? dan heb je m steeds minder nodig, en dat is nog beter voor je vertrouwen!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:24

Leuke foto's Lies! :D Ik heb zelf ook een tijdje met m'n vorige pony met thiedeman gereden en inderdaad, het helpt jou en je paard wel. Zo leert je paard dat naar beneden goed is, en omhoog slecht is (doormiddel van druk). Let wel op, dat je er zelf dan ook constant aan blijft rijden, bij elkaar rijden, en stukjes blijft afwisselen door de hals wat hoger, en wat lager in te stellen (zorg wel dat 'ie dan helemaal rond blijft). :)

En probeer in de galop lekker veel voltes te draaien en stelling vragen. :D

Heel veel succes nog, you know you can do it :+:

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:31

Ik neem les met hem :j

Voor op te leren heeft 'ie een klein half jaartje op een dressuurstal gestaan waar ik dan 3 x in de week les nam.
Nu hij thuis staat neem ik 1 x in de week les in de manege (die dressuurstal)

Ik krijg erg goede lessen,heb een hele goede instructrice en leer heel veel van haar.
Ik heb trouwens ook eerst aan haar gevraagd of ik Magnum met een Thiedeman zou rijden,ik ben niet gewoon zo meteen 1 gaan kopen hoor.
Ze zei zelf dat ik het eens kon proberen,en dat viel goed mee.
Ze heeft zelf tegen me gezegd dat ik 'm zo strak moest doen..

Maar ik zal eens proberen om 'm op het 1ste ringetje te zetten ;)

Nogmaals : Ik rijd NIET ALTIJD met een thiedeman,ik rij ook regelmatig ZONDER ;)

@ wake_up : Dankje Debbie ! :j Ja natuurlijk laat ik niet al het werk aan de thiedeman over,ik doe zelf ook nog wat met m'n handen & benen,natuurlijk,anders ging 'ie geen meter vooruit.
In de galop rijd ik vooral voltes ja :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:58

Tja dan moet je verder doen zoals je bezig bent.

Een instructrice die een jonge combinatie aan de slag laat gaan met een hulpteugel en dan zelf niet weet hoe die moet hangen, krijgt van mij 'hulp' om het terrein af te komen...
Daar kan jij niets aan doen, maar ik moet echt geen instructeur die een oplossing zoekt in hulpmiddelen ipv te werken aan een goede basis. Waarom moet hij gestraft worden, van iets dat hem niet eens aangeleerd wordt? Maar dat is dan mijn mening.

Verder heeft hij tijdens het opleren op een stal gestaan en kreeg je dan 3x per week les?? met een toen 3-4 jarig paard dan?
Wij rijden op de stal waar ik voor rijd de jonge beesten max 3 keer per week, en dan nog maar een half uur, 40 min max.
Dus hoe vaak moest je beestje je dan aan de slag, want ik veronderstel dat je hem dus liet doorrijden en je daarbij dan nog les kreeg.
Volgens mij ben je dan goed in de zak gezet.

Paarden die hier het hof afgaan blijven nog geruime tijd profiteren van hun basis. uiteraard kan je niet weten hoe de nieuwe eigenaar ermee aan de slag gaat.

Maar ruiters die een paard kopen en dan nog blijven komen lessen, werken gewoon verder op die bouwstenen....

Ik ga nu niet veroordelen, maar nogmaals blijf sceptisch. Want wat wordt het volgende? een ander bit? langere sporen?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:01

Jij ziet een thiedeman als straffing, ik als hulpmiddel.
Het helpt je paard te begrijpen waar hij heen moet. Als hij nageeflijk loopt heeft hij immers geen druk, als hij omhoog komt wel. dat is voor beide kanten veel prettiger dan steeds gestress en frustraties als het niet lukt. Ik begrijp daarom best dat ze voor een thiedeman kiest.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:08

Nee ik zie een thiedemann niet als strafmiddel, mits correct gebruik (zowel gerelateerd aan ervaring als rijtechnisch) kna je idd reslutaat boeken.

Hoewel een goede basis aanleren bij een jong paard door een ervaren persoon niet gepaard gaat met stress en frustraties.
Want juist door ervaring en gevoel weet je tot hoever je kan gaan. Frustraties en stress ontstaan door onkunde en onbegrip.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:08

Zij heeft ons niet gezegd van een hulpteugel te gebruiken hoor,dat was mijn keuze,ik heb enkel gevraagd of het wel een goed idee zou zijn.

Gestraft ? Het is hem toch degelijk aangeleerd hoor.
Als 'ie wílt kan 'ie zonder een enkele hulpteugel aan de teugel lopen,maar hij is van zichzelf koppig & lui,dus dan zoekt 'ie een makkelijkere manier op om onder het werk door te komen en lekker lui te wezen.
Volgens mij is het ook niet bepaald de bedoeling dat 'ie constant met z'n neus in de lucht gaat lopen (goed,nagefelijkheid is idd niet in de 1ste plaats voor een jong paard,maar met neus in de lucht = rug wegduwen bij hem)
Zo gaat 'ie denken van : 'Okee,dit is dus goed..'
Wat het dus niet is.
Want afgelopen zondag op wedstrijd,zonder hulpteugel rijden dus,liep 'ie mooi naar beneden,omdat 'ie nu gewoon weet waar 'ie zijn hoofd moet houden.

Ik reed enkel met hem.
3 x in de week,telkens een half uur ;)

Een ander bit ? langere sporen ?..sorry maar nu voel ik me beledigd
Ik heb geprobeerd met sporen te rijden omdat hij zo passief is op het been,maar hij reageert niet op sporen dus daar ben ik meteen mee gestopt (was trouwens op aanraden van mijn instructrice & lesgever van de club)
Uit mezelf wilde ik niet met sporen rijden

Een ander bit,ja in geen járen..dat vind ik geen oplossing hebben.

Ik zie het probleem van verder te blijven lessen ook niet in..
Ik bedoel,ik ben nog jong,hij is nog jong,waarom stoppen met lessen als 'ie van de manege naar huis komt ?
Dan gaat alles zeker in het honderd lopen !
Je moet ook niet denken dat we maar steeds hetzelfde in elke les blijven doen hoor,elke les leren we wat nieuws bij,oefenen we verder op een bep. oefening die niet zo lekker gaat.
Ik vind het niet evident om te stoppen met lessen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:26

Ik vind persoonlijk ook niet dat je een tiedermann om moet hangen bij zo'n jong paard. Als je hem niet goed kan rijden, betekend dat onkunde. Sorry voor mijn harde verwoording.

En er staat ook constant spanning op de tiedermann. Wanneer een paard ontspant moet deze los hangen.

Verder loopt het paard netjes, alleen jammer van de hulpteugel...