Pamba(fjord) @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Pamba(fjord) @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:42

Laatst heb ik weer getraind met dressuurwerk. We rijden nu nog in de B en hebben 8 winstpunten. Pamba is nu 14 jaar oud.
Heb al even geen wedstrijden gereden maar dat wil ik binnenkort weer gaan doen. Ik ben nu zelf vooral bezig met haar galop. Die vind ze nog wel een beetje moeilijk, ze begint nu wel na te geven maar kan soms naar binnen vallen of neemt teveel stelling aan tijdens een volte. Dit begint nu wel steeds beter en beter te worden!
Verder ben ik ook een beetje bezig met het wijken hierbij wil ik nog wel eens teveel stelling naar binnen nemen of loopt ze over de buitenhand weg. Ook mijn houding is niet echt super, mijn handen moet ik echt zelf leren dragen, ik hou ze af en toe zelfs zo laag dat ik mijn vingers open schuur aan het zadel :o Hier ga ik dus veel aan proberen te werken, nu ik de foto's heb gezien zie ik toch dat ik ze ook wel héel erg laag houdt. Als ik stelling vraag wil ik ook nog wel eens mijn hand naar achter nemen in plaats van mijn hand meer van de hals te doen.

Ik zou dus graag vooral tips krijgen voor het werken aan een betere houding, de galop en het verdere uitwerken van wijken.

Verbeterpunten:

- tenen naar binnen en hakken meer naar beneden
- meer stelling van uit mijn hand. (wil nog wel eens de teugel naar achteren nemen in plaats van opzij zeg maar)
- handen zelf dragen
- paard rechter houden in de galop
- paard rechter houden tijdens het wijken
- Voeten niet zo uitsteken :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plumeautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:51

Ahh, wat een ontzettend knap fjordje is dat!
Op sommige foto's zie ik dat je je hakken iets meer moet uitdrukken en je handen mogen wel ietsjes hoger.
Verder vind ik dat setje echt geweldig staan!

Edit: Zie net staan dat je mijn punten zelf ook aan werkt! Geweldig!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:54

wat een knap diertje zeg!
iedereen heeft schoonheidsfouten met rijden en als die er niet zijn heb je ook minder om op te oefenen!

suc6

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:54

Leuk paardje!
Je trekt idd erg je hakken op, probeer je benen lang te houden!
Ook ben je af en toe iets streng met je binnenhand. Probeer je hand niet op je been te leggen, maar iets hoger te houden.
Verder ziet het rijden er leuk uit.

Tibamar

Re: Pamba(fjord) @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:23

Pamba blijft een mooi beestje zeg :+: Echt zo'n ander Fjordje dan Tim en Bart! Je hebt dr leuk lopen...en de punten zie je zelf, komt vast weer helemaal goed met wedstrijden..succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:36

Leukerd hoor!
Wel je benen lang houden en je teugels korter, bij aantal foto's kan je je handen bijna in je broekzakken steken :D
En is denk ik moment opname maar bij 1 foto, linksom heb je je rechterhand veel verder naar je toe dan links, terwijl
je daar denk ik bocht naar links probeert te maken. In principe rij je zo'n bocht op je buiten teugel en niet zoals hier
met je binnen teugel, of je hebt ze gewoon heel ongelijk vast. En opletten dat ze haar hoofd niet gaat kantelen.

En ga eens lekker trots recht op zitten! Jullie zijn een leuke combi, mag je best trots op zijn!
Je hebt een hartstikke leuke pony onder je g#t.
(ligt in deze tijden van economische crisis toch geen geld op de grond)

Kan wel weg zijn van je pony, ben niet weg van je zadel.
Dit zadel helpt je zeker niet! bij het netjes zitten.
Krijgt er beetje stoelzit van, dat is zonde.
Wat betreft die hakken optrekken, dat herken ik wel ;) , doe ik ook nog wel eens, anders kan ik er met mijn spoor niet bij..
Als ik die nodig heb. (en ik heb al zwanehalzen) Echter jij zou het denk ik ook nog net halen, zonder je hak omhoog te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:40

ah daar is de half zus van mijn prinses.
Had al ff geen foto's meer van jullie gezien :)
Nog steeds lijkt dr koppie op die van die van mij :)

Je beugels mogen wel wat langer dan denk ik dat je ook makkelijker je hakken uit kunt drukken

Voor de rest ziet het er leuk uit hoor :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:46

Wat een supersnoezige fjord heb je daar zeg! Dat hoofdstel ook :))

Ik zie dat jij ook gezegend bent met een zogenaamde ELH! (de Eigenwijze Linker Hand) :D

Probeer je handen meer te dragen zodat je vrijer kan meebewegen met de mond. Verder ligt je zadel best wel erg naar voren, probeer of je die iets meer naar achteren kunt leggen zodat de schouder vrij kan blijven bewegen.

En probeer haar neus er meer uit te rijden, zodat ze je hand naar voren en beneden volgt. Elke keer dat ze nageeft laat je je teugels een beetje doorglijden(dus langer worden) en doe je je hand tegelijk ook iets naar voren. terwijl je dat doet blijf je een klein beetje loskneden op je teugels zodat ze weer een beetje meer nageeft en dan sta je nog wat meer teugel toe. Zo gaat ze lekker over de rug bewegen en dan komen de goeie spieren er snel op. Ook zal ze achter actiever worden en in het geheel veel fijner te rijden.

Maar dan moet je dus je handjes even uitleggen dat ze naar jou moeten luisteren :D

Verder echt een suuuuperleuke fjord!

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:48

Wat een knappe fjord! Ze is nog wel wat iel, ze mag wel wat dikker worden..
Mijn tips;
Probeer wat trotser te zitten, handen netjes naast elkaar, vooruit kijken en je benen niet afsteken. Ik denk dat jullie ook vooral wat meer moeten werken aan de ontspanning, want ik zie 80% van de foto's nogal wat spanning, of het zijn momentopnamens ;)

Ik zou trouwens de volgende keer je witte shirtje wat meer omhoog trekken, want op foto 8 vallen ze er bijna uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:49

iel? ik vind dr helemaal niet iel eigenlijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:54

Emmaar schreef:
Wat een knappe fjord! Ze is nog wel wat iel, ze mag wel wat dikker worden..

Dat shirtje heb je gelijk in ;)

Tussen iel en breed zit een verschil, en zeker met DIK, dikker worden lijkt me niet de optie.
Lekker mee gaan rijden en aan bespiering werken wel.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:56

Jawel, is goed te zien op foto 4 en de laatste. De kont loopt niet rond, maar wat hoekiger. En bij meer trainen en meer eten gaat dat weg, geeft meteen een mooier beeld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:59

Emmaar schreef:
Jawel, is goed te zien op foto 4 en de laatste. De kont loopt niet rond, maar wat hoekiger. En bij meer trainen en meer eten gaat dat weg, geeft meteen een mooier beeld ;)

ok dat wat meert hoekig zie ik ook, maar denk niet dat dat komt omdat pamba te weinig eten krijgt hoor, misschien iets meer spieren kweken, maar pamba ziet er niet uit alsof hij niet genoeg voer krijgt

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 23:02

@ Mindfields: wauw iemand die zegt dat mijn zadel ver naar voren ligt. Ik hoor juist meestal dat hij te veel naar achteren ligt :+
@ Emmaar: die spanning komt denk ik vooral door mezelf maar daar heb je gelijk in.

Iedereen bedankt voor alle tips heb ik zeker wat aan!
Pamba is misschien een beetje iel ja, maar dat is gewoon haar figuur. Aan de bespiering werken vind ik wel een goede hoor. Ze staat 24 uur per dag op de wei en krijgt 3 keer per dag hooi. Wanneer ze gewerkt heeft krijgt ze muesli toe.
En dat shirtje, die heb ik wel 1000 keer omhoog getrokken tussendoor haha O:) doe ik niet meer aan tijdens het rijden :P

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:26

Leuke fjord, alleen ook ik vind hem te iel, maar met meer eten lukt dat ook niet, mijn pony heeft ook zon "hoekige" kont, maar met meer een gaat dat niet weg ;)

Verder vind ik het plaatje er niet echt goed uitzien, er mist wat.. maar ik weet niet wat :P
Ik zou je zadsel iig een stukje naar achteren leggen.. teugels heel wat korten er handen niet op je benen.. en niet zo streng zijn met je hand ;)

Succes! :D

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:15

Wat een leuke fjord is het zeg :).
Persoonlijk vind ik je wat groot ogen, ik zou je beugels wat langer doen, want nou zit je heel vaak veel te ver achter in je zadel wat er storend uitziet.
Verder werk je heel erg terug met je handen, daardoor schuif je ook naar achter.
Probeer je handen constant op 1 plek te houden netjes dicht bij elkaar, want jij zet ze ook uit elkaar en dan kun je ze vastzetten en veel te streng zijn, terwijl het er niet eens netjes uitziet. Probeer dus goed mee te gaan met de beweging en je handen niet vast te zetten.

Verder zie ik ik jou Pamba rijden op 1 halslengte, maar juist om z'n achterbenen en rug er goed onder te krijgen moet je veel lengte nog in de hals rijden. Ook in het middelste deel waar je hem iets oppakt, moet je actief blijven rijden, een keer wat langer, iets korter, een keer zover mogelijk proberen hals te strekken enz. Want nu rijd je eigenlijk nog ''in positie'' en op sommige foto's is er geen goede ontspanning van zijn rug en achterbeen.

Zoals ik al zei, probeer je handen te ontspannen als zij ook ontspant, heb lijkt of je ze vast blijft houden.
Probeer ook in je schouders en heupen te ontspannen, die klem je af en toe vast lijkt het.
Ik denk dat Minjon dit ook bedoelde, het geheel!

Verder vind ik jullie een echt leuk stel, een leuke meid met een enthausiaste fjord!
Ik weet zeker dat het helemaal goed komt :D
Laatst bijgewerkt door Gipsylover op 05-08-09 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:17

Dát was er dus mis in het plaatje, waar ik niet uitkwam.. ik vind je ook te groot.. :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:40

Nou dan weet ik niet hoe die mensen kijken maar je zadel ligt toch echt op haar schouderblad en dat belemmert haar schouder, rug en schoft om normaal te functioneren. Ook een reden waarom ze niet fijn aan de voorkant is.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:19

@ gipsylover: mn schouders zet ik idd vast, ik probeer daar vanaf te komen maar het lukt nog niet echt. ben er zeker mee bezig want het doet mijn schouder dus ook pijn :=

bedankt voor de tips in ieder geval. Zal mijn beugels een gaatje langer doen volgende keer en vooral proberne te letten op mijn handen en schouders want dat is denk ik de voornamelijkste reden dat idd niet super aan voelt. Zal het ook eens hebben met mijn vader over het zadel :j

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:27

Ik vind echt dat je een super cool fjordje heb zeg!

Ik denk dat je je beugels best 2 gaatjes langer kan doen.
Zou ook proberen je pony meer voorwaarts te rijden, vind het er niet heel actief uit zien ( met name het achterbeen ) en denk dat als je daar aan werkt het allemaal wel goed komt, zowel jouw houding, als die van je pony!

Succes met je leuke fjordje!

En over het te groot zijn, ach.... een fjord kan best wat hebben en je lijkt mij niet zwaar dus vind het best kunnen hoor!

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:39

Pamba is inderdaad niet superbreed en niet zo dik maar vind dr mooi zo.
Op de foto's lijkt ze toch wat dunner dan dat ze is!
En ja meid je weet je verbeter puntjes wel he,het gaat steeds wat beter vooral als je al kijkt naar toen je dr net had.
Zo heeft de fotograaf ook nog even gesproken :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 06:50

hey wat een leuke fjord zeg,en netjes je WP'en in de B.

je lijkt wat stug in je handen(ik had ook al je verbeterpunten gelezen)probeer daar wat losser in te worden,dan zal je pony ook makkelijker ontspannen.
verder vind ik je benen erg onrustig lijken,je trekt je hakken op,waardoor de kans groot is dat je je pony onnodig prikt met je sporen.(misschien een tijdje aflaten?)
probeer je benen lang te maken en je hakken ook niet overdreven uit te drukken.

succes verder in de sport!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:09

wat een knap paardje! probeer alleen wat meer je tenen naar binnen te draaien.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:18

heidiLOVER schreef:
@ gipsylover: mn schouders zet ik idd vast, ik probeer daar vanaf te komen maar het lukt nog niet echt. ben er zeker mee bezig want het doet mijn schouder dus ook pijn :=

bedankt voor de tips in ieder geval. Zal mijn beugels een gaatje langer doen volgende keer en vooral proberne te letten op mijn handen en schouders want dat is denk ik de voornamelijkste reden dat idd niet super aan voelt. Zal het ook eens hebben met mijn vader over het zadel :j

Dat heb ik ook gehad hoor, tot voorkort eigenlijk!
Ik heb op een gegeven moment mijn handen naar voren gezet, en gaan ontspannen.
Ik had namelijk ook élke keer dat ik mijn schouders naar beneden deed, of wat meer naar linksonder strechen met je nek andere kant op, pijn. Probeer dus lekker te gaan ontspannen en als daarbij 't aan de teugel/nagefelijkheid even niet lukt, maakt het niet uit, dat komt vanzelf als jij ontspant! :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:23

Oké eens iemand die datzelfde heeft gehad. Als ik dat probleem aan de meeste voorleg weten ze vaak niet wat ze er mee moeten. Maar bedankt voor je tip! Ik weet zelf wel dat Pamba nog veel sneller ontspant als ik ook ontspan. bedankt :)

Heb vandaag trouwens toch maar de beugels een gaatje langer gezet. Zag er wel beter uit geloof ik :j