Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:55

Ouke aan het werk tijdens zijn dagelijkse training.
Ze is hem nu aan het leren om zijwaartse oefeningen te doen,meer bij elkaar te komen.
Dit vind Ouke nog erg moeilijk,ondanks pakt hij het wel op maar hij kan zich enorm sterk maken.
Het is de bedoeling dat ik hem zelf gaat starten, hopelijk eind september de 1e proef.
Mijn doel is om te kijken wat ik zelf uit Ouke kan halen,dus we zien wel hoe ver we komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:18

Als ik heel eerlijk ben, ik vind het een gaaf paard om te zien.
Maar op bijna iedere foto zie ik protest, een paard dat in de krul getrokken wordt en tegelijkertijd de sporen erin gedrukt krijgt.
Mijn enige tip is, slof eraf, paard lucht geven van voren en voorwaarts neerwaarts gaan rijden.
Veel succes!

edit: nog even offtopic, wat een geweldige foto's van die tinker op het strand in je profiel!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:27

Ik ben het wel met Babel eens.
Mooi paard met zo te zien goede gangen.
Maar waarom een slofteugel? Paard loopt zowiezo veel te ver achter de loodlijn. Bekend probleem trouwens bij Friezen. Probeer de neus er iets uit te rijden.
En ik vind je vrij grof doorkomen met je handen. Probeer je handen meer te dragen en boven de schoft te houden.
Vind het al met al niet echt een fijn beeld om naar te kijken.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:29

ik zal ook die slof eraf halen,friezen hebben al zo snel de neiging om met hun kin op hun borst te gaan lopen.

voor de rest ga ik met babel mee

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:29

Allemachtig wat wordt er aan dat dier getrokken zeg.....handen op het bovenbeen vastzetten en die sporen erin....erg erg zonde van zo'n prachtige zwarte parel.....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:30

Zowiezo, waarom knoop je in godsnaam een slof om een fries?
Bekende staande om het achter de teugel kruipen....
De laatste foto geeft als enige een redelijk ontspannen beeld weer imo

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:31

Ik ga in het bovenstaande mee. Slof kan eraf. Foto 3 ziet er netjes uit. Een fries voelt vaak anders in de hoofd-halshouding dan dat
het daadwerkelijk is, misschien een spiegel erbij?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:33

Ook ik vind dat het paard in de krul/kin op de borst wordt getrokken. Ik zou de slof eraf halen want op op deze manier komt het paard helemaal achter de loodlijn en dat is al juist zo'n probleem bij de friezen. Je geeft al aan dat het paard moeite heeft met de zijgangen maar dat los je niet op door hem van voren op de rem te zetten. Persoonlijk zou ik de slof eraf doen of op die lengte houden dat het paard niet in een te diepe houding wordt gedwongen. Dan werkt de slof alleen in wanneer het moet en dat is als paard pas met de hoofd voor de loodlijn komt. Vindt dat de amazone in de galopfoto's haar benen te veel naar achteren legt.

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:33

Wat een gave fries om te zien zeg! Mooi slank ook.. Ik vind het er alleen allemaal heel gespannen uitzien.
Snap dat het bij elkaar rijden niet makkelijk is, maar dit vind ik geen fijn plaatje om te zien. Een slof om een fries vind ik al niet een heel goed idee. Ze hebben al heel erg snel de neiging om te kort en achter de teugel te gaan lopen. Ik zou zeggen probeer het eens zonder slof en lekker ontspannen lang laag. Daarna natuurlijk ook gewoon lekker oppakken (zonder slof!) en vooral heel veel overgangen en figuren gaan rijden.

Probeer ook om vooral in de galop je been niet te ver naar achteren te leggen en zelf wat ontspannender te gaan zitten. Ik weet dat het lastig kan zijn heb zelf ook een 5 jarige fries maar dan een merrie ;) Leuk dat je misschien gaat starten met hem! Vast heel veel succes en hoop dat je wat met alle gegeven info van de Bokkers kan..!

_Patrick_

Re: Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:50

Wij hebben helaas geen spiegels....
De slof is er niet aan om hem in de krul te trekken maar juist omdat hij zijn hoofd omhoog gooit en heel sterk wordt.
Hij wordt niet op de rem gezet want dat is bij hem niet nodig.

Het oogt wat gespannen dat was het niet, hij vind het heel moeilijk.
En tuurlijk is er wat protest omdat hij het moeilijk vind, maar dit wordt niet dagelijks zo gedaan dat kan hij ook nog niet aan.

Tips/kritiek is gewoon welkom hoor!!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:53

Er is toch helaas heel erg duidelijk te zien dat ze met erg sterke hand rijdt en hem steeds blokkeert. Dat hij het moeilijk vind snap ik, het wordt hem bijna onmogelijk gemaakt zijn lichaam goed te gebruiken. Oefeningen aanleren kan niet, oefeningen horen vanzelf te kunnen als zijn lijf goed los is. Dan is hij er pas toe in staat namelijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:56

Mindfields schreef:
Er is toch helaas heel erg duidelijk te zien dat ze met erg sterke hand rijdt en hem steeds blokkeert. Dat hij het moeilijk vind snap ik, het wordt hem bijna onmogelijk gemaakt zijn lichaam goed te gebruiken. Oefeningen aanleren kan niet, oefeningen horen vanzelf te kunnen als zijn lijf goed los is. Dan is hij er pas toe in staat namelijk.

Hier ga ik helemaal in mee; misschien eerst wat aandacht aan de basis besteden voordat je begint met wijken?
Het wordt nu een soort van krachtmeting.....

nadita

Het paard is 5 jaar, die kan heus wel wat aan hoor. Mijn Fries is net zo oud.
Als je hem gewoon lekker in basistraining rijdt en af en toe wat schouder voor of pasje SB en wijken meepakt, dat moet hij aankunnen. En als hij goed aan het been is, dan komt dat best voor elkaar. De mijne doet het ook ;)
Ouke is een leuk paard, maar het beeld op de foto's ziet er niet ontspannen uit.
Ik weet dat Friezen vaak graag bovenin lopen of lekker achter de loodlijn gaan hangen, en dan van achteren niets doen. Probeer de motor aan te houden, dan komt hij van voren ook niet zo diep.

Iriscope

Ik ben het helemaal met Mindfields eens. Ze houdt hem van voren tegen, hij krijgt gewoon de ruimte niet om voorwaarts te gaan. En omdat hij daar dan minder voorwaarts van wordt krijg hij weer een spoor in zijn lijf gedrukt.
Het is imo niet eerlijk voor het paard.
Probeer hem lekker zonder slof te rijden, als hij zo slaat met zijn hoofd, gewoon het contact houden met de mond en dan been geven, naar voren oplossen, niet door hem in een houding te dwingen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:57

Hij is los in zijn lijf,hij wordt door zijwaartse oefeningen contragalop achterwaarts ed losser en losser.
Jammer dat ik geen foto's heb van een aantal weken terug hoe het toen ging, dan zie je het verschil.
Zal over een poosje hier weer een aantal foto's zetten om te vergelijken.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:59

Babel schreef:
Ik ben het helemaal met Mindfields eens. Ze houdt hem van voren tegen, hij krijgt gewoon de ruimte niet om voorwaarts te gaan. En omdat hij daar dan minder voorwaarts van wordt krijg hij weer een spoor in zijn lijf gedrukt.
Probeer hem lekker zonder slof te rijden, als hij zo slaat met zijn hoofd, gewoon het contact houden met de mond en dan been geven, naar voren oplossen, niet door hem in een houding te dwingen.

Hij is gewoon voorwaarts met rijden ook met moeilijke oefeningen komt hij niet terug.
Hij wil zijn rug wegdrukken en zijn hoofd omhoog gooien omdat hij het moeilijk vind.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:00

Echt niks persoonlijks, maar ieder paard zou het moeilijk vinden om zo met de kin op de borst te galopperen.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:00

Prachtige fries heb je!
MIsschien iets meer letten op je hakken, en je been langer maken.
En dan heb ik het niet over de zijgangen, want dan is het logisch dat je je been buigt, maar over bijv. die foto waar je stil staat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:01

De foto's liegen niet. Ik zie een amazone die enorm zit te trekken aan dat paard, en daarbij hem zit te prikken met haar spoor. En dat zou niet hoeven als hij los in zijn lijf is. Want dan zou hij fluitend zijn oefeningen lopen. En het is duidelijk te zien dat dat niet het geval is. Zie het kantelen in de travers.

Sorry maar dat is toch echt wat ik zie.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:02

Als eerste: wat een ontzettend mooi paard! Word meteen weer verliefd haha :)
Maar eerlijk gezegd heb ik het niet op slof, hij is pas 5 jaar en ik vind dat ze dan lekker ontspannen op 1 teugeltje moeten lopen. Ook vind ik je erg streng, hij loopt niet mooi met zijn neusje vooruit. Probeer meer te ontspannen en zijn neusje eruit te rijden. Wel vind ik het goed dat je niet teveel op de slof rijd, deze hangt wel losjes. Op foto 6 heb je, je binnenhand heel ver op je been, let hierop!
Verder heel veel succes en goed op je kont blijven zitten in de galop, ik weet heel goed dat de galop van een Fries moeilijk is ;) Goed blijven trainen en jullie komen er wel :D
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 04-08-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:03

ManOuke schreef:
Hij is los in zijn lijf,hij wordt door zijwaartse oefeningen contragalop achterwaarts ed losser en losser.
Jammer dat ik geen foto's heb van een aantal weken terug hoe het toen ging, dan zie je het verschil.
Zal over een poosje hier weer een aantal foto's zetten om te vergelijken.

Ik geloof, aan de foto's te zien, dat jouw paard nog helemaal niet toe is aan contragalop. Begin gewoon eens met schakelen in tempo, voltes rijden en gebroken lijnen. Wedden dat hij daar ook los van wordt? En tuurlijk kan je eens even een pasje wijken meepakken, maar zoals het er op de foto's uitziet moet je hem erin sleuren met je handen en duwen met je kuit. Niet de juiste manier.
Heb je ook les?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:03

Dat zegt toch iets als hij dan zo doet. Denk dat hij er dan nog niet aan toe is om die oefeningen te doen. Laat hem alsjeblieft vrij van voren. Ik ben het met de voorgangers eens. Die van mij slaat ook wel eens met het hoofd, maar dan doe ik er niet direct er een slof aan. Dit paard wordt van voren tegen gehouden. En toch moet ie voorwaarts blijven. Dat wil dan toch niet. Als je bijrijdster zo blijft rijden, ben ik bang dat je paard binnen de kortste keren in de kreukels ligt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:06

ManOuke schreef:
Babel schreef:

Hij is gewoon voorwaarts met rijden ook met moeilijke oefeningen komt hij niet terug.
Hij wil zijn rug wegdrukken en zijn hoofd omhoog gooien omdat hij het moeilijk vind.

Hij komt dus wel terug, in de vorm van zijn rug wegdrukken en zijn hoofd omhoog gooien. Dat is verzet. Dat kan zijn omdat hij het (nog) niet snapt en omdat hij het moeilijk vindt. Dan moet je een stapje terug doen imo.

marlijn20

Mooie Fries! :)
Probeer minder streng te zijn met met name je binnenhand. Probeer je hand ook niet over de hals te verplaatsen zoals bij foto 12... want dan kantelt die alleen zijn hoofd en dat is (neem ik aan) niet wat je wilt..

Verder probeer meer ontspanning erin te rijden dan ziet het er ook fijner uit, hij gaat dan vanzelf met zijn hoofd naar beneden.

In galop vind ik dat je achterbeen erg ver naar achteren ligt waardoor je zelf wat naar voren valt,

Kortom blijf aan de ontspanning werken dan wordt het vast een mooi plaatje!
Laatst bijgewerkt door marlijn20 op 04-08-09 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

ManOuke schreef:

Is het dan niet zaak om eerst aan zijn zelfvertrouwen te werken?
Mijn paard vindt het ook moeilijk wat ik van hem vraag, en gooit ook zijn kop in de lucht en gaat ook zijn rug wegdrukken.
Er zijn maar hele kleine momentjes waarop hij compleet los is.
Ik rij zoveel mogelijk vanuit ontspanning, zelf aanbieden en door middel van rechtrichten gaat mijn paard hopelijk zijn rug goed gebruiken en zal dus ook nageeflijkheid volgen.
Het paard doet wat het kan, maar niet als het hem door iemand die zó streng rijdt en bovendien mét slof, zo verschrikkelijk moeilijk wordt gemaakt.
Eerst werken aan de basis, een goede rem erop zetten en werken vanuit ontspanning, niet vanuit spanning.

Ik kan je de hand schudden, weet hoe moeilijk het is, maar meis meis, haal asjeblieft die sporen eraf en verbrand de slof.

;(