Problemen met de wissels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flower1983

Problemen met de wissels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:51

Ik ben afgelopen weekend voor het eerst Z2 gestart, maar heb nog een (groot) probleem met de wissels.
Hij springt ze erg scheef en in 2 keer.
Het scheve probeer ik op te lossen door in de training op de hoefslag te wisselen zodat die niet opzij kan, maar hoe kan ik het wisselen in 2 keer aanpakken?
Eerst springt hij de voorkant, en de galopsprong erna de achterkant.
Ook alle andere tips over wissels springen zijn welkom :-)

dynamite1

Re: Problemen met de wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:08

Ga eerst terug naar de basis.
Je paard springt een wissel in 2 stukken omdat ie niet genoeg vanuit het achterbeen naar voren gallopeert en dus te weinig activiteit en sprong in het achterbeen heeft.
Heb je geen les, want denk dat dit toch wel iets is waar je goede begeleiding bij nodig hebt, want als je een wissel er eenmaal fout op hebt zitten is het niet zo simpel om hem weer goed te krijgen.
Wil je wel als tip meegeven om het beter te krijgen heel veel tempowisselingen in de galop te rijden en zorg dat ie snel voor je been is.
Je moet echt gaan voelen dat er meer kracht vanuit de achterhand gaat komen.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:12

Je kan je wissel eventueel over een balkje springen, om te oefenen, dan springen ze vaak wel in 1 keer.

Succes

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:16

smurvaas schreef:
Je kan je wissel eventueel over een balkje springen, om te oefenen, dan springen ze vaak wel in 1 keer.

Ik weet niet beter dan dat je zo op die manier juist leert om in 2-en te springen, kijk maar eens hoe een paard over zo'n balkje galoppeert/springt.

Paardrijden leer je niet uit een boekje, en het rijden van wissels al helemaal niet.
Je kunt echt het beste goed les nemen, en een poosje niet op concours gaan, zodat je geen foute wissels hoeft te rijden/vragen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:18

smurvaas schreef:

Succes

Juist dan leren ze in tweeèn springen.

Scheef springen betekend een paard dat niet goed rechtgericht is.
In tweeèn een paard dat nog niet sterk genoeg is of niet genoeg aan de hulpen.
Dat zijn dus de dingen die je eerst aan moet gaan pakken voordat je verder gaat met je wissels.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:24

Als jij je paard netjes aan de hulp hebt en kan plaatsen in de galop, springt je paard op een balke niet in 2e. Ik neem aan als TS Z2 rijdt, ze haar paard wel kan plaatsen.
Als je de galop kan plaaten, bepaal jij de afzet en kan je je wissel controleren

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:30

Als jij je paard goed aan de hulp hebt dan springt een wissel ook wel in 1 keer.
Met een sprong gaat het paard eerst voor en dan pas achter en een wissel dan gaan de voor en achterbenen te gelijk dus met een balk springt ie een wissel in 2en.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:37

Hij kan d'r ook gewoon moeite mee hebben, dat betekend nog niet gelijk dat hij niet op het achterbeen is, of dat TS uit het boekje rijdt, of geen instructie heeft.
Misschien zet hij zich wel vast tijdens de wissel, juist op een balkje kan hij zn rug wat losser laten.

En zoals met zoveel dingen, ieder doet het op zijn eigen manier.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:38

smurvaas schreef:
Hij kan d'r ook gewoon moeite mee hebben, dat betekend nog niet gelijk dat hij niet op het achterbeen is, of dat TS uit het boekje rijdt, of geen instructie heeft.
Misschien zet hij zich wel vast tijdens de wissel, juist op een balkje kan hij zn rug wat losser laten.

En zoals met zoveel dingen, ieder doet het op zijn eigen manier.

Wil je balken gebruiken om de rug losser te krijgen, zet dan een aantal in-uitjes neer.
Maar losser wisselen door een balk of daardoor in 1 keer is niet waarin veel mensen je mening zullen gaan delen vermoed ik zo. :)

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:40

Nee vorame dat denk ik ook.
Ik deel hem in ieder geval niet.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:42

Jij hoeft mijn mening ook niet te delen :D
Ze vraagt om een tip, dus ik zeg hoe ik het bij mijn paard geleerd heb.
En ik heb nadat we met een balkje zijn gaan springen, geen last meer gehad dat hij wissels in 2e sprong.
Dus ieder zijn eigen ervaring

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:51

De reden waarom ik dit op bokt postte, is omdat mijn instructrice een zomervakantie van 6 weken heeft. Ik zit nu met het probleem en het duurt nog 2 weken voordat ik weer les heb dus vandaar. Ik heb niet het idee dat het voortkomt doordat hij te zwak is van achter. Hij doet alle oefeningen met groot gemak, zelfs een volte van 6 meter in galop stelt niet veel voor. Ik heb echt het idee dat hij het nog niet snapt en niet begrijpt wat ik precies bedoel

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:56

Waarom ben je niet eerder begonnen met het oefenen van de wissels? Als je ziet dat sommige combi's er meerdere jaren over doen om het te leren.

Verder ga ik mee met dynamite... En persoonlijk zou ik niet op concours gaan/willen totdat de wissels correct zijn!

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:21

ja ben er ook al wel 2 jaar mee bezig. Maar nu moet het allemaal wat precieser en netter, en ga je er wat mee aan het prutsen en dan wil het niet meer zoals ik het wil......

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:10

Ik vind ze ook heel lastig. Ik moest ze van mijn instructrice oefenen door hem heel goed te sluiten, op de grote volte, en dan zeg maar met een grote S van hand veranderen. Op de BE lijn helemaal doorsluiten en daar de hulpen geven voor het omspringen. Bij mij springt hij dan ook meestal eerst voor, dan achter en als ik niet oppas weer terug :o
Mijn probleem daarbij is dat ik hem teveel ruimte geef op het moment dat hij omspringt. Daardoor kan hij iets langer worden en daarom springt hij in 2x ipv 1x.

Het is lastig om van hieruit te zien wat er bij jou mis gaat. Hou je hem wel genoeg gesloten op het moment van de wissel?

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:09

flower1983 schreef:
De reden waarom ik dit op bokt postte, is omdat mijn instructrice een zomervakantie van 6 weken heeft. Ik zit nu met het probleem en het duurt nog 2 weken voordat ik weer les heb dus vandaar. Ik heb niet het idee dat het voortkomt doordat hij te zwak is van achter. Hij doet alle oefeningen met groot gemak, zelfs een volte van 6 meter in galop stelt niet veel voor. Ik heb echt het idee dat hij het nog niet snapt en niet begrijpt wat ik precies bedoel

Ik bedoel ook niet dat ie te zwak is van achter, maar waarschijnlijk is ie gewoon niet snel genoeg.
Je moet echt wel een goeie impuls hebben in de galop om een goeie wissel te maken.
Daarom zeg ik al dat je veel tempowisselingen moet maken.
Rij een keer goed naar voren en vang hem van daaruit op zonder dat jeje ritme en je impuls verliest en kijk of dat je zo steeds een stukje meer kunt verzamelen terwijl dat het achterbeen toch goed door blijft komen.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 23:15

ok bedankt voor de tips. Ik doe het heel vaak in het losrijden dus laag rond en dus niet echt opgesloten of verzameld (moest van mijn instructrice), ja en nu moet je ze ineens in de proef rijden. Maar ben er gister en vandaag alweer mee bezig geweest om hem goed op te sluiten en snel te maken. Het grappige is dus dat hij het op zijn moeilijk kant zeg maar, een paar keer goed heeft gedaan, en ik hem gelijk heb beloond, en nu springt hij ze dus al aardig goed. Dat kwartje is al bijna gevallen dus. We komen er vanzelf wel (hopelijk)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:49

een paard dat de wissel in tweeen springt galoppeert meestal nog teveel op de voorhand.
een goede oefening is dan om vanuit een galop appuyement de wissel te vragen.
Hierdoor moeten ze het binnenachterbeen goed onderzetten en zal het omspringen makkelijker gaan.

neem wel een appuyement vanaf de hoefslag naar het midden toe.
mocht hij niet omspringen kun je vanaf de AC lijn zelf nog kiezen welke kant je op gaat.
Zou je het appuyement vanaf de AC lijn naar de hoefslag doen en hij springt niet om dan ben je dus genoodzaakt om contra door te gaan.

je appuyeert dus van de hoefslag naar de middenlijn toe, stelt hem recht en vraagt meteen de wissel.
mijn ervaring is dat de paarden dan wel in een keer springen omdat het achterbeen door het appuyement er goed onder zit en de schouder van de "nieuwe " galop mooi vrij is.

een andere methode is gebruik maken van een gebroken lijn van 5 meter in contragalop.
in het tweede gedeelte (als je weer naar de hoefslag toe galoppeert) vraag je de wissel.
deze methode komt dus eigenlijk op hetzelfde neer als wat ik hierboven al schreef, maar wordt vaak gebruikt bij paarden die het appuyeren in galop nog niet beheersen.

succes in de Z2 ! ;)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:08

ik heb hier dus even meegelezen in de hoop op tips. Mijn paard springt de wissels ook in 2-en, maar in dezelfde galop sprong. achter is hij een tel later dan voor. Iemand tips daarvoor?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:30

Volgens mij heeft er laatst een heel stuk in de Bit gestaan over het (gaan) starten in de Z2 of ZZ-licht. Over het algemeen was de strekking van het verhaal dat er heel veel ruiters zijn die, zodra ze de punten hebben, overstappen naar een hogere klasse, terwijl ze nog niet alle oefeningen goed beheersen. Vervolgens gaat het op die oefeningen in de proef niet goed, en zijn ze teleurgesteld...
Ik wil hier niet mee zeggen dat jij daar ook bij hoort, maar wellicht had je toch nog beter even door kunnen gaan in de Z1, en de wissels ondertussen beter bevestigd krijgen voor de overstap? Op die manier kun je gewoon je wedstrijdritme vasthouden en lekker en plezierig starten, en dan ook zo doorgaan in de Z2, met mooie wissels die goed bevestigd zijn!
Nogmaals, ik wil dit niet als beschuldigende reactie plaatsen, maar meer gewoon als algemene opmerking!

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:42

Kleinvosje, ik heb afgelopen weekend voor de 2e keer Z2 gestart, en ben 2e geworden van de 20/25 combinaties met 215 punten met 2 vieren, 1 vijf en 2 zessen voor de wissels. Ik denk dus dat ik zeker klaar ben voor de z2, behalve de wissels. En had al bijna 30 winstpunten dus. Maar begrijp je opmerking wel hoor, en zie soms ook combinaties rijden waarvan je ze eerder in de L of M zou verwachten dan in de Z

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:46

Gefeliciteerd! Toch netjes dat je nu al een 5 en twee zessen hebt.

Bij ons op stal presteren mensen het om 2-en te halen voor onderdelen en dan nog winstpunten (bijvoorbeeld door de keertwending de verkeerde kant op te maken!)

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:59

ja dank je. Ik had vorige week zelfs een 7 voor de wissel. Ik had die proef op video staan, en het was toch echt een waardeloze wissel maar goed.......

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:01

Als alles perfect gaat, is het volgens mij ook niet alles!
Nu heb je weer iets om te oefenen als je instructrice terug komt van vakantie!

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:26

ja klopt, had haar vandaag even gesproken en ze zei dat het helemaal goed ging komen haha