liberty en ik @ work, springen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

liberty en ik @ work, springen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 11:57

hallo,
meet mijn lieve draver, Liberty: (meisje op de foto is mijn vriendin)
Afbeelding

Liberty is een 6-jarige draversmerrie van ongeveer 1,60 m en ik heb haar nu ongeveer 4 maanden. eerst zijn we echt alleen maar bezig geweest met dressuur, maar sinds anderhalve maand zijn we ook begonnen met springen, wat we allebei erg leuk vinden :D we rijden geen wedstrijden ofzo, maar wie weet, ooit.... :+

mijn springhouding is soms echt vreselijk slecht. ik weet niet wat er precies is, maar het klopt gewoon niet. wat er dan niet klopt laat in aan jullie over ;) de rest van mijn eigen commentaar zet ik bij de foto`s.

de foto`s zijn niet tijdens 1 keer rijden gemaakt, maar tijdens 2 keer (zat ongeveer 2 weken tussen).

1.balkjes draven, hier was ze nog een beetje druk, met dit als resultaat.
Afbeelding

2.zij loopt beter! ik trek echt teveel in haar mond hier en kijk te veel naar beneden
Afbeelding

3. deze vind ik zelf wel netjes, moet alleen weer vooruit kijken.
Afbeelding

4. klein sprongetje
Afbeelding

5. veel te vroeg afgezet...(maar het ging goed)
Afbeelding

ongeveer 2 weken later....

6. eerst weer een laag kruisje, alleen zij dacht dat het hoger was :+ we gaan hier wel een beetje scheef.
Afbeelding

7. hier ging ze er erg rustig overheen. maar mijn rechterbeen ;(
Afbeelding

8. vanaf de andere kant... mijn tenen staan volgens mij een beetje ver naar buiten
Afbeelding

9. nog eentje vanaf de zijkant genomen.
Afbeelding

10. hier gingen we een steiltje van 60 cm proberen, wel een beetje op het verkeerde moment genomen, maar ze is er wel over heen gegaan hoor :+
Afbeelding

11. hier het bewijs dat ze het kan ;)
Afbeelding

12. haar ene voorbeent moet nog meekomen ;)
Afbeelding

13. en jaja, de 80 cm hebben we ook nog gehaald (70 cm hebben we ook gedaan, maar geen foto`s van). hier had ik iets meer mee moeten geven met mijn handen.
Afbeelding

14. en nog even van ons tweetjes (het was de bedoeling dat zij ook de camera in keek, maarja ze werd weer eens afgeleid :+ )
Afbeelding

commentaar heel erg graag, maar houd het alsjeblieft wel netjes!

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:00

Leuk paardje ze kan wel goed springen voor een draver te zijn
en let er op dat je je handen iets meer meegeeft tijdens het springen dan heeft je paard meer vrijheid om te springen ;)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:02

dankje, dat heb ik zelf ook door, maar telkens ga ik weer in de fout ;(
dravers kunnen over het algemeen trouwens goed springen hoor naar mijn weten :+

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:04

ah ok een vriendin van mij haar paard was ook een draver maar dat was zo'n enorm klungelig dier ze zij mij dat dravers niet gefokt waren om te springen maar dan zal de jouwe wel een uitzondering zijn ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:08

ziet er leuk uit :j
alleen heb ik het idee dat je de fout in gaat bij de steiltjes er ee schuine balk onder te leggen ik heb het idee dat ze telkens niet uit komt omdat ze de hoogte niet goe kan inschatten. wellicht kan ze dit beter als je je balk er recht onder lecht e ook een balk voor de hindernis om haar wakker te houden :)

mijn tip :
springles :j ik durf te geloven dat als je dit doet je wellicht wel kan starten, ze doet het erg leuk voor een dravertje :)
( ik vindt dr zelf erg leuk )

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:13

bij het eerste sprongetje kom je wat ver uit het zadel ;)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:15

Wat leuk om weer eens foto's van Liberty te zien, ze ziet er hartstikke goed uit!

Over je houding: je drukt zelf je rug weg om vooruit te kijken. Probeer deze bol te houden en 'gewoon' vooruit te kijken. Verder vind ik het netjes, ik heb niet het idee dat je haar in de weg zit maar ik ben geen springruiter ;) Om haar te helpen de boel beter in te schatten kan je een grondbalk onder de hindernis leggen en eventueel op een draf of galopsprong (afhankelijk van hoe je aan komt rijden) ervoor ook eentje.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:24

bedankt voor de tips iedereen!
Tat_jana: dankje! :D ik heb al priveles en dan doen we af en toe ook wel een sprongetje!
Caeruleus: ze glimt lekker he? ;) oke, dat had ik zelf niet door, dat met mijn rug! ik zal er op letten!bedankt voor de tips

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:15

Doet ze goed voor een draver zijnde normaal gesproken schijnen ze het niet te kunnen ofzow...

Maar de jouwne ziet er heel cool uit.
Zelf krijg ik af en toe aanwijzingen van Tat_jana hier op bokt :)

TesjeBesje

Re: liberty en ik @ work, springen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:33

Ziet er goed uit !,
probeer je handen wel meer mee te geven maar dat is ook al gezegt ! , leuk dravertje heb je ! krijg er zelf ook 1 ,

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:41

Ik heb geleerd mn handen op de hals te leggen (aan de zijkanten, niet er bovenop).

Verder wel eenmooi paard zeg! Zal wel aan de naam liggen :+
(mijn paard heet ook Liberty)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:44

oke, dat weet ik niet, dat met die handen, nooit van gehoord :+
@ L_Ilse_L: haha, de mijne heet eigenlijk niet zo, maar haar stamboeknaam is nou niet echt bepaald mooi, dus heeft haar vorige eigenaar haar omgedoopt tot Liberty :P

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:46

Oh, wij hebben haar zelf omgedoopt hahah

mischalla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:46

leuk paard!
je moet alleen wel iets meer meegeven.
en af en toe je benen en je tenen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:09

Leuk paard hoor ! en je doet het nog best netjes :j
Probeer vooral te ontspannen wanneer je de sprong neemt, je houd haar nu nog teveel vast en verstijfd naar wat ik zie op de foto's :)

En Dravers kunnen over het algemeen heel goed springen, er is in Frankrijk zelf een bloedlijn springpaarden gefokt met Dravers als hoofdlijn... zegt voldoende denk ik he ? ;)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:57

je algehele houdiong is niet zo netjes, het geeft geen fijn beeld. Denk erom dat je je benen netjes houd bij de sprong en niet te veel mee gaan zitten, als ie weigert lig je op de grond.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:13

Heb het idee dat je te snel naar voren gaat zitten en daardoor te ver uit je zadel komt.

En wat betreft de eerste foto's waar je over de balkjes draaft:

je hoeft tijdens het draven over drafbalkjes niet zo overdreven naar voren te zitten wat je dus doet, daarmee heeft je pony extra gewicht op de voorbenen en het is juist de bedoeling van drafbalkjes dat je pony ruimer gaat bewegen.

Bedoel het als gezonde kritiek, ben zelf ook niet Anky ll.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:57

Leuke foto's hoor! :)

Wat Skunnylover ook al zegt over die drafbalkjes daar viel mij ook op dat je ver naar voren zit, dit is dus ook niet nodig :)

En over dravers die niet kunnen springen, wat een onzin, ik heb ook een draver gehad en die kon springen als de beste! En die van jou kan het ook super !!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:07

Leuk paard en ik denk met meer oefening dat jullie er echt wel komen hoor. Ik zag bij de drafbalkjes dat je erg naar voren zit. Over drafbalken kun je ook lichtrijden, als je dat niet wil heb ik nog een tip van mijn oude instructrice: ' broek in het zadel/kont uit het zadel' :D .
Blijf mee op de sprong maar overdrijf het niet (stel dat je paard onverwacht weigert dan kun je een flinke smakkerd maken). Blijf ontspannen rijden dan komt het helemaal goed.

(dravers kunnen goed springen trouwens!!)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:14

Wat leuk voor een draver zeg, goedzo :)!

Wat mij opvalt is dat je al snel wat hoger gaat, dat is ook niet erg, maar ik zou eerst wat meer aan de techniek gaan werken, daar ontbreek het namelijk een beetje aan.

1- Probeer duidelijk aan te geven wanneer je paard moet springen. Wat er nou gebeurt is dat hij maar wat afzet, af en toe heel ver van te voren ( foto's 4,5,11 ). Dan zweeft hij er als het ware over, wat hij moet gaan doen is gecontroleerd, afzetten waarbij Jij duidelijk aangeeft wanneer hij moet afzetten.
2- Toen je bijvoorbeeld 80 ging springen, ziet het er niet super netjes uit, je zit eigenlijk uit balans. Daarom kun je beter eerst lager oefenen, probeer je knie wat meer te buigen, handen goed mee naar voren en je mag ietsjes verder naar voren buigen, om goed mee te zitten met je paard.
3- Bij 2 is er al een klein beetje in gegaan op je houding, probeer dus goed mee te geven, maar let ook op je beenhouding, die gaan hun eigen weg, haha! Probeer goed recht aan te rijden

Succes, het commentaar is echt om jou te helpen.
Maak ook wat leuke oefeneningen, aan 1 sprongetje is natuurlijk niks aan!

Een paar oefeningen:

1- 4 cavaletties achter elkaar
2- 3 balkjes met daar achter een kruisje, dit zodat hij op een natuurlijke wijze over het kruisje springt.
Ongeveer 2 meter afstand tussen de balken en het kruis.
3- 3 balkjes, 1 kruis, en daarna tussen 6, 6,50 meter een oxer
4- De langste maar ook een goeie:
3 balkjes - kruisje - stijltje - stijltje - stijltje, tussen de stijltjes moeten ongeveer 2 galopsprongen zitten!
5- En natuurlijk de oude goude, een simpele in uit sprong is ook super!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:32

bedankt voor de tips allemaal! ik ga er aan werken!
@ gipsylover, voor die langste heb ik niet genoeg springmateriaal hoor :+

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:41

Haha dat begrijp ik, maar probeer dus wat meer te gaan doen dan 1 sprong.
Want anders is het een eitje, hij moet echt z'n rug gaan gebruiken en gaan leren afzetten ipv zweven ;)!

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:14

ze springt heel goed! soms wat te vroeg afgezet maar ja dat leert ze nog wel.
je mag wat meer vooruit kijken en je tenen naar binnen draaien.

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:28

Mooi paard en kan goed springen ! Let er alleen op dat je je tenen een beetje naar binnen draait. nog veel spring plezier.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:24

Waarom ga je in de verlichte zit bij de balkjes? Als je blijft lichtrijden, kan ze beter onder je blijven en loopt ze niet onder je weg.

Probeer haar meer naar de hindernis toe te rijden, ga doorzitten voor de sprong, dan kan je beter voelen wanneer ze afzet, en komt ze dichter bij de sprong.