Ik met Zoë @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Ik met Zoë @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 09:49

Sinds een paar maand rijd ik Zoë, een veel te dikke kwpn merrie 1 keer in de week.
Deze foto's zijn van onze poging tot dressuur van gisteren, denk dat het de 6e keer is dat ik haar reed.

Zoë en ik zijn zoals je ziet beide te dik. Het paard staat op redelijk schraal land en krijgt verder niets bij, en de ruiter is zich ook bewust dat ze te zwaar is, en is met sporten en dieet hard bezig met lijnen. Graag hierover geen commetaar.

Waar we aan werken:
Zoë is heel stijf, dus ik probeer langzaam meer buiging in te brengen. Echter, ze is ook flink scheef, dus moet dit met beleid om te voorkomen dat ze zich nog schever gaat maken.
Daarnaast heeft ze snel de neiging om dr rug er uit te drukken. Daarbij zet ze alles vast, en is er ook geen tempo uit te rijden. Ook dat probeer ik dus te voorkomen. Dit doe ik mede door recht te richten, en veel overgangen te rijden.
Daarnaast is ze best wel lui, dus zowieso veel veel overgangen, ik probeer haar heet te rijden, wat soms nog best ok lukt ook.
Hmm, en als ik dr eenmaal wat aan het lopen heb, wil ze nog wellus achter de teugel kruipen, wat ik er wederom met overgangen probeer uit te rijden. (lukt nog niet altijd, maar wel steeds beter)

Ik zie nu op de foto's dat ze dr mond her en der open doet, moet nog ff uitpuzelen waarom. Kan het zijn dat ze het doet omdat ze het moeilijk vind? Ik heb niet het idee dat ik heel streng ben in de hand eigelijk...

Waar ik zelf aan moet werken; nog wat rechterop zitten, benen mogen iets meer onder mn lichaam, en niet benen optrekken en naar achteren leggen met beengeven. Ohja, en geld zal ik in die bak ook wel niet vinden.

Oke, eerst ff voorbeeldje dat mond open naar mijn idee niet echt gerelateert lijkt te zijn aan mn handvoering:
Afbeelding

En dan de rest in volgorde.
Ik stap heel veel met dr, omdat ze lang actief draven niet volhoud, dan word het sloffen, en dat mag ze van me niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De enige galop foto. Galop vind ze heel erg moeilijk, weinig balans, en erg hobbelig, dus dat doen we echt met mate. (deed hier een poging tot verlichte zit, maar stijgbeugels waren er eigelijk te lang voor)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat jullie wat nuttig advies hebben, dan hoor ik het graag.
(en zoals ik al vroeg, pls geen commetaar over gewicht, het is bekent, en word aan gewerkt, dus opmerkingen daarover voegen niets toe)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:57

Denk nou niet aan al die dressuumatige sh*t! Werk eerst aan haar conditie, en dat lukt op deze manier niet. Ik stel voor, doe aan staptraining. Je zei al dat je veel stapte, prima, maar maak ook lange stapritten door bijvoorbeeld het bos. Af en toe een drafje, maar vooral stappen! Zorg ervoor dat je de beweging met mate geeft, omdat ze weinig conditie heeft. Mijn verzorgpony had precies hetzelfde, hij kwam van het land en was tonnetje rond. Volgens mijn instructeur moest ik eerst het rijden in de natuur aan hem terug geven, en daarna pas weer werken. Dit heeft geholpen. :j

RLPvqi

Re: Ik met Zoë @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:01

ik ga mee met ambrasoft , verder vind ik dat je in draf en galop rechter moet gaan zitten en je moet recht voor je kijken niet naar beneden , en pianohandjes.
succes ermee

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:13

Hmm, 80% vna mn rijden nu is in stap, en ik mag van de eigenaresse niet met dr naar buiten. Bovendien is ze zo stijf en scheef dat ze het dressuur matige echt nodig heeft om los te worden in haar lijf.
Ze vind dit werken ook hardstikke leuk om te doen, dat kun je echt aan haar voelen, ze is zo gefocussed op je.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:21

Let zo nu en dan ook op je benen :) verder vind het echt een leuke merrie! Wie is haar vader?

Ik denk dat dressuurmatig opzich niet verkeerd is maar beperk je dan tot het rijden van figuren in stap en vraag nog niet teveel stelling e.d. maar eerst de figuren netjes rond kunnen rijden zodat haar lichaam wat buigzamer wordt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:25

GEEN idee wat haar afstamming is eigelijk. weet neiteens of ze officieel papier heeft. Om te rijden is ze idd ook super leuk, alleen in de omgang is het afentoe echt een draak.

Stelling vraag ik idd nog amper. Valt ze trouwens ook teveel van om. Dus idd, netjes recht door de bochten, en netjes een volte rijden afentoe.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:27

Ja precies. Heb je een pessoa? Als je die juist gebruikt werk je ook op een goede manier aan spieropbouw en conditie :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:30

Allereerst leuk paardje! En over dat mond open heeft die van mij ook altijd, erg vervelend trekje..

Zoals je al zei stap je nu al erg veel, misschien zou je ook eens lang en laag kunnen rijden? Dat is goed voor de rug van je paard. Ondertussen kan je dan ook figuurtjes rijden (om het los te maken van je paard) dat kan je ook in de draf doen. Met lang en laag maak je je paard namelijk al losser in het lichaam. Als dat goed gaat dan kan je het langzaam oppakken.

En zoals hierboven al werd gezegd, longeren met pessoa kan inderdaad ook helpen voor de spierenopbouw en de conditie.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:34

Hmmm, ik heb dr maar 1 dag in de week. En die ene dag wil ik eigelijk wel graag rijden :o Andere bijrijdster longeert haar wel met een passoa, maar dan meer gericht op verzamelen etc, heel ander doel.

Het lang en laag probeer ik wel, alleen gaat dat nog niet zo heel goed. De laatste foto is het dichtste wat we bij lang en laag kunnen komen atm mét contact. Anders kruipt ze of achter de teugel, of is er echt helemaal geen nagevelijkheid meer, en dan worden de spieren ook niet goed gebruikt.
Ik ben wel veel bezig om haar naar het voorwaardsneerwaards toe te rijden, maar we zijn nog niet zover dat ik er echt wat mee kan helaas :( Zal wel probeeren het nog wat meer de stimuleren.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:35

Je kan ook niet meteen bij de 100% komen, je begint toch met 0%. Hoe meer je het oefent, hoe beter het gaat.

Succes ;) !

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:38

idd een geweldig leuk paard en wat een kap heeft die erop :-)

Ben je zeker dat ze niets mankeert in de knieen ofzo. Ze lijkt me aardig weg te drukken. Verder werken aan het rechtrichten.

Wel een leuke combinatie, dus succes nog

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 10:44

hihi, dankje voor de complimentjes!

Hmm, hoe bedoel je iets mankeren in de knieen? Ik heb het idee dat het wegdrukken van de rug meer een gewoonte is. Het word namelijk duidelijk beter als je dr voorwaards en actief rijd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:51

Ja zijn uiteraard foto's e. Maar wat ik zie is dat ze eigenlijk loopt als een eend. Dus als ze een pas maakt zet ze eigenlijk haar been op de plek waar het zou moeten staan, beweegt ze, dan zet ze dat achter de massa. Op die manier drukt ze heel haar rug weg en kan ze ook niet soepel bewegen e. daarom mijn bedenking daarop.

Ipv van actief voorwaarts neerwaarts te rijden zou ik ze net meer oppakken en meer actief schakelen. Probleem bij paarden die zo lopen is net dat ze graagg voorwaarts (neerwaarts lopen, omdat ze dan alle kans hebben om eronder te komen)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:51

bulck schreef:
Ja zijn uiteraard foto's e. Maar wat ik zie is dat ze eigenlijk loopt als een eend. Dus als ze een pas maakt zet ze eigenlijk haar been op de plek waar het zou moeten staan, beweegt ze, dan zet ze dat achter de massa.

Zou je dit nog iets duidelijker kunnen uitleggen? Ben wel benieuwd!

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:23

Mooi paardje, als ze is afgevallen is ze zeker een topper ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:34

Zoals Ts zelf aangeeft is het paard niet recht en kan dus onmogelijk echt lekker door het lichaam bewegen.
Als je dan kijkt naar de beenzetting, zou je een pendelbeweging moeten kunnen maken. in die bewoording pendelt zij meer naar achter dan dat ze naar voren pendelt met haar achterbenen.
Op die manier ontlast ze de knieen en drukt ze haar rug volledig weg.
Als ik dan lees hoe Ts, duidelijk een goede insteek heeft (rechtrichten, balans etc) kan ik, gebasseerd op deze fotos dan e,enkel zeggen dat ze wss ergens last heeft en vermoedelijk in de knieen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:51

Ja precies, bedankt voor de informatie :D ! Interessant om te weten!

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:31

Gewoon lekker zo door gaan! Ik vind het een heel erg mooi paard. Heb je ook enig idee wat voor afstamming er achter zit?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:44

bulck schreef:
Zoals Ts zelf aangeeft is het paard niet recht en kan dus onmogelijk echt lekker door het lichaam bewegen.
Als je dan kijkt naar de beenzetting, zou je een pendelbeweging moeten kunnen maken. in die bewoording pendelt zij meer naar achter dan dat ze naar voren pendelt met haar achterbenen.
Op die manier ontlast ze de knieen en drukt ze haar rug volledig weg.
Als ik dan lees hoe Ts, duidelijk een goede insteek heeft (rechtrichten, balans etc) kan ik, gebasseerd op deze fotos dan e,enkel zeggen dat ze wss ergens last heeft en vermoedelijk in de knieen.

Hmmmm, klinkt opzich best logisch. Alleen rijd ik haar maar 1 keer in de week, en ben ik nu net 4 week op vakantie geweest, en is ze dus alleen door anderen gereden, die ook anders rijden. Mischien dat ze daardoor het wegdrukken van de rug vasthoud? Het voelt namelijk wel alsof, naarmate het rijden vordert (tijdens 1 keer rijden zegmaar) ze meer over de rug gaat lopen, en hem dus minder weg drukt, en ze haar achterbenen ook iets meer dragend gebruikt dan stuwend.

Ik probeer wel om dr actief echt felle overgangen te laten rijden, zowel tussen gangen als binnen een gang, vwnw afentoe tussendoor. Maar vóór ik vwnw kan gaan doen moet ze wel eerst goed doorlopen, aan het been zijn en recht zijn, anders valt ze veel te veel op de schouder, en kan ik ook geen contact houden. En tja, het rechtmaken etc, werkt net ff makkelijker met een hogere hoofdhouding. (nagevelijk wel, maar niet teveel zakken dus, dan duikelt ze nog meer en valt ze dus nog meer op de schouder)

Erhmm, nouja, zou dit hele verhaal het wegdrukken ook kunnen verklaren?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:02

Ja alles hangt samen e, maar begint wel met een gezond paard dus daar moet je eerst zeker van zijn.
Het wegduiken voor contact is gebrek aan balans en kracht en zou je met jouw manier van trainen zoals beschreven wel onder controle krijgen
Het wegdrukken van de rug is van een andere categorie, te meer omdat je ook aangeeft dat alles stijf en stroef verloopt.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:19

Bulck, niet stom bedoeld maar denk je dat een paard met zo'n buik nog lekker kan ondertreden van achter? :D
Zoals de meesten hier wel bekend zal zijn hangt het goed gebruiken van de rug grotendeels samen met het aanspannen van de buikspieren.
Echter de buik van dit paard is van tamelijke omvang dat ik me niet kan voorstellen dat er nog veel buikspieren bij komen kijken (dit verklaart ook de moeilijke galop).
Ik denk dat als dit paard lekker afslankt het best wel weer in orde gaat komen! +:)+
Onregelmatig is ze iig niet, toch?

Over dat openen van de mond:
Mijn paard deed dit ook een tijdje maar toen bleek dat het bit niet lekker in de mond lag!
Nu, kleiner bit + tandartsbezoek later en het probleem is verholpen!

Verder vind ik het een heel leuk dier en wens jullie veel succes samen :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:26

Feetje schreef:
Bulck, niet stom bedoeld maar denk je dat een paard met zo'n buik nog lekker kan ondertreden van achter? :D
Zoals de meesten hier wel bekend zal zijn hangt het goed gebruiken van de rug grotendeels samen met het aanspannen van de buikspieren.
Echter de buik van dit paard is van tamelijke omvang dat ik me niet kan voorstellen dat er nog veel buikspieren bij komen kijken (dit verklaart ook de moeilijke galop).
Ik denk dat als dit paard lekker afslankt het best wel weer in orde gaat komen! +:)+
Onregelmatig is ze iig niet, toch?

Over dat openen van de mond:
Mijn paard deed dit ook een tijdje maar toen bleek dat het bit niet lekker in de mond lag!
Nu, kleiner bit + tandartsbezoek later en het probleem is verholpen!

Verder vind ik het een heel leuk dier en wens jullie veel succes samen :D

Ondertreden, laten we dat voorlopig maar helemaal buiten beschouwing houden, daar is ze idd te dik voor en dat geeft ts zelf aan en daar wordt aan gewerkt.

Maar je moet en de uitleg lezen, dan de fotos bekijken en dan bekom ik:
-Ts die duidelijk een goede insteek heeft qua gedachtegang en manier van trainen
-Zie ik een scheef paard (uiteraard is elk paard scheef, maar kan ook komen uit ontlasting)
- En heb je een paard dat heel mooi ontwikkeld is tot het zadel en dan heel slecht aan de knieën. Dat gecombineerd met de uitleg stijf en de fotos van het bewegen, blijft bij mij twijfels oproepen

Verder hoeft een paard niet onregelmatig te lopen om ergens last van te hebben. Als ze kreupelen ben je te laat, verder rijd ze ook nog niet echt veel en intensief dus kan je daaruit ook nog geen staat van opmaken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:29

Hehe, dr buik zit idd met rijden in de weg, voelt afentoe wel grappig, ware het niet dat het een beetje sneu is.
En neah, ze is niet onregelmatig, ze is zo rat als wat. En ze vind het rijden ook leuk om te doen, en werkt echt voor je, dus last heeft ze volgens mij ook niet.
Overigens, ook als ze stilstaat is dr rug wat weggegzakt.

Hmm, bulck, ze word wel door anderen zn 3 keer in de week gereden. ben net in discussie met een vriendin al tot de conclusie gekomen dat dr conditie ook niet zo slecht is als ik het hier doe laten blijken misschien. Het is vooral het gewicht waar ze last van heeft. Ik stuur je ff een PM

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:26

zonde van zoe, heb haar zeker 8 jaar geleden gereden. Toen samen gestelde wedstrijden en lekker aan de gang in het bos en in de bak. Geweldig beest!

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:45

Jullie zijn een super leuke combi.. compliment.. jullie komen er wel..