Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) 

)

Daan_Ordeal schreef:Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat ik wel een rustige hand hebNee serieus, dat weet ik echt zeker.
NenaC schreef:Ik heb mijn paard bitloos ingereden en dat gaat erg goed, hij is rustiger met zijn hoofd. Het sturen etc pakt hij ook goed op.
Ik heb wel het idee dat je bitloos meer met je zit en benen moet werken ipv je handen. Het is even een omschakeling, maar best goed te doen. Ik denk dat je het gewoon per paard en per individu moet zien, bij sommige combinaties kan het heel goed en bij andere simpelweg niet. Dan moet je een andere oplossing zoeken en als die bij met bit rijden ligt is dat ook prima!
Daan_Ordeal schreef:Met bit moet dat ook ja, helaas wijst de praktijk uit dat veel mensen teveel met hun hand doen (ongeacht of er bit of bitloos gereden wordt). Maar ik denk dat bitloos voor sommige ruiters wel een eyeopener kan zijn wat dat betreft. Bitloos heeft een rukje hier en een plukje daar volgens mij gewoon wat minder zin.