Hoe leer je een paard de passage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WandaJacco

Hoe leer je een paard de passage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:01

Mijn vraag is dus hoe je een paard de passage kan leren. Ik heb al in de omgeving gevraagd wie hier verstand van heeft, maar ik kan zo snel niemand vinden die hier verstand van heeft ;( Misschien hebben jullie tips hoe je bijv. het paard een beetje het idee geeft hoe het moet. ;) Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door WandaJacco op 01-08-09 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xLiezel

Re: Hoe leer je een paard de passage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:02

Ik denk dat je daarvoor het beste les kunt nemen! ;) voor je verkeerde dingen leert!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:04

Als je deze vraag op deze plek al dan niet serieus stelt dan kun je er volgens mij beter nog maar niet aan beginnen. :D

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:06

@ Liezel

Ja, ik wil dat best doen, maar ik weet niemand in de buurt die hier verstand van heeft! Misschien jullie wel?

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:07

In je onderschrift staat B+3, het lijkt me dat je dan nog een heeeeeele basis door te spitten hebt voordat je überhaupt moet gaan denken aan de passage.

Verkeerde dingen zijn zo aangeleerd, helaas zijn ze niet zomaar weer verdwenen als het niet (goed) blijkt te werken...

Gewoon doorgaan op je eigen niveau, dan heb je ook nog eens meer kans om uit te blinken ;)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:10

Ik denk dat ik je even een begin oefening ga geven dan maar. Je moet je paard heet maken voor je been en scherp op je teugel...

Daarbij weet ik niet waar je woont om iemand te adviseren.

Ben het trouwens wel met de rest eens blijf eerst bij je basis maar dit is alvast een leuk begin om te oefenen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:11

Voor de passage wordt uiterste verzameling gevraagd. Dit kost veel energie, kracht, balans van ruiter en paard. Dit kun je echt NIET zomaar. Ik raad je het dan ook af te doen.
Dit is nou het precieze voorbeeld dat mensen (grote) stappen in de opleiding van hun paard overslaan....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:12

Je leert een paard passage door eerst de B goed door te komen, vervolgens de L, M en Z :) Tegen de tijd dat je ZZ licht gaat starten loopt je paard vanzelf zo verzameld dat de passage aanleren een stuk makkelijker zal gaan.

Met andere woorden; als je B bent hoor je de basis goed te beheersen, geen grand prix oefeningen. En denk nu alsjeblieft niet ach laat bokt maar zeuren ik doe het wel op mijn eigen manier, want als het dan fout gaat kom je de B niet eens meer door ;)
Laatst bijgewerkt door Aranel op 01-08-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:14

Okee, ik denk idd dat ik er nog maar niet aan begin.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:15

Munnie schreef:
Ik denk dat ik je even een begin oefening ga geven dan maar. Je moet je paard heet maken voor je been en scherp op je teugel...

Daarbij weet ik niet waar je woont om iemand te adviseren.

Ben het trouwens wel met de rest eens blijf eerst bij je basis maar dit is alvast een leuk begin om te oefenen.

Ik denk dat het niet handig is om zulke tips te plaatsen, omdat de gemiddelde B-ruiter niet precies weet wat je hiermee bedoelt en het averechts kan werken.

Het lijkt me niet gezond voor je pony om dit te gaan oefenen!

@aranel: dan kun je er inderdaad aan gaan denken, maar ik moet zeggen dat ik er niet mee bezig ben en waarschijnlijk met dit paard ook niet aan zal beginnen. Er zijn maar weinig paarden die zoiets in zich hebben en dan moet je het er ook nog uit krijgen!

Edit: te snel geklikt, TS: een heel wijs besluit!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:16

Sorry maar je gaat je toch niet bezighouden met passage as je in de B rijdt?

Ik rij ook een paard dat ZZ heeft gelopen, maar daar begin ik ook niet aan zonder goed les te krijgen irl, en niet via een forum ofzo, je zou misschien wel via een forum kunnen gaan zoeken naar een goede instructeur, maar wacht even totdat je 4 niveaus hoger bent ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:17

Ohja, ik ook te snel, goedzo ts ;)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:17

Daar heb je misschien wel gelijk in kev. Maar ja weet niet of zij het snapt ha ha ha :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:20

Nou ik ben ook B dressuur :D
Maar ben wel nieuwsgierig.

Zijn er meerdere methodes?
En welke werken er het beste voor welk soort paard?

(Niet dat ik mijn paard de passage wil leren ofzo hoor absoluut NIET, we houden het rustig bij basis/ontspanning/rechtrichten etc...)
En tegen de tijd dat we wel zover zijn (als we dat ooit worden) dan leer ik dat wel in begleiding van instructie.

Maar ben wel benieuwd welke methodes er gebruikt worden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:24

daantjuhhh schreef:
Nou ik ben ook B dressuur :D
Maar ben wel nieuwsgierig.

Zijn er meerdere methodes?
En welke werken er het beste voor welk soort paard?

(Niet dat ik mijn paard de passage wil leren ofzo hoor absoluut NIET, we houden het rustig bij basis/ontspanning/rechtrichten etc...)

Maar ben wel benieuwd welke methodes er gebruikt worden.

Om mezelf maar even als voorbeeld te nemen; mijn haf heeft een hele goede verzamelde draf, zeker voor een haflinger. Door die verzamelde draf nog wat op te vangen en de drang naar voren te blijven behouden kun je op een gegeven moment die passage achtige bewegingen krijgen :) . Maar het is wel belangrijk dat je paard voorwaarts blijft, je moet het idee hebben dat 'ie naar voren wil.
klinkt heel simpel, maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen.

De passage staat uiteraard nog in de kinderschoenen bij ons, en ik ben er ook absoluut niet veel mee bezig, we rijden lekker wedstrijdgericht :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:26

Ja precies, je hebt volgens mij ook mensen die het vanuit de Piaffe leren?

Mij lijkt dat juist niet fijn, ik denk dat je dat beter vanuit voorwaards kunt leren?

Lijkt mij, ik weet het niet, maar dat gevoel heb ik.

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:22

Het is idd verstandig als ik er nog niet aan begin. ;)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:09

Tuurlijk wel!
Ze kunnen snel genoeg zeggen 'neem jij maar eerst les'
Je kan d'r altijd over nadenken &
altijd zo'n topic openen. En d'r zelfs al mee bezig gaan.
Of je koopt een boek waar alles in staat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:45

Oke die reactie neem ik maar niet serieus.

Eigenlijk zijn de oponthoudingen die ik maak in de draf naar verzameling al een soort voorbereidende oefeningen.
Want dat doe ik wel, zo nu en dan even een kleine oponthouding en dan weer naar voren, zodat hij goed op mijn hulpen komt.

WandaJacco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 19:32

@ Lysanno

Ja, dat dacht ik eerst ook, maar ik heb nu eigenlijk pas echt in de gaten dat het voor een B ruiter nog te onnodig is.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:10

Ik vind altijd een goeie voorbereiding kan altijd, je kan altijd zo'n topic plaatsen, altijd extra les nemen, altijd wat meer boeken pakken over
de dressuurmatige dingen en altijd d'r alvast over nadenken. :) Maar je moet wel weten hoe je
het moet doen.. dat wil natuurlijk niet van een boek. := Maar je kan alvast wel de op voorbereiden, zelfs al kijken hoe je paard d'r op reageert, doe het dan wel goed/en niet verkeerde dingen aanleren.. Ervaren
iemand kan d'r dus beter bij.

Ofja, en ik keek er over heen dat je in de B zit dus editen: Het is idd nog een beetje te vroeg om het
al te proberen als je nog in de B zit, komt vanzelf als je de dichterbij zit.

:) Succes!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 01:36

Oke lysanne zou je naam niet verkeerd schrijven maar jij hebt mijn avond goed gemaakt ha ha ha wat een giller.
Vooral dat jij het serieus meent!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 04:30

Neem je pony samen met wat anderen mee het bos in. Laat de rest omkeren en hem achterblijven en voila... Passage.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 05:58

mrie schreef:
Neem je pony samen met wat anderen mee het bos in. Laat de rest omkeren en hem achterblijven en voila... Passage.

Huppelen op de plaats is geen passage ;)

Passage aanleren doe je vanuit de piaffe, van daaruit kun je het paard leren om voorwaarts te gaan en in de passage te treden.

Let wel, een paard een kunstje aanleren dmv net zo lang tegen de achterbenen of de billen slaan, totdat het gaat tapdansen is geen piaffe of passage!!! In dat geval zal het paard 'slechts' buigen in het spronggewricht (en dus niet gaan 'zitten') en dat is zeer belastend voor een paard. Het spronggewricht is het zwakste gewricht van een paard en is zeer zeker niet bedoeld om 600 kilo op de plaats te houden.

De piaffe is niet (op zijn engels gezegd) KNHS dressuurniveau gebonden. Wat een onzin. Er zijn genoeg mensen die geen ZZ licht rijden, die er zo een goede piaffe uitpoepen en er zijn genoeg ZZ licht en hoger mensen die denken enkel met geweld het paard een schitterend 'kunstje' te kunnen laten zien en werkelijk waar niet begrijpen of voelen waar de oefening nu werkelijk om draait en hoe deze correct gereden dient te worden (en die vervolgens gek staan te kijken als het paard met een jaartje of 10 met artrose, spat, kissing spine of weet ik veel wat voor meer ellende hebben staan).

Piaffe is het gevolg van een rechtgericht en voorwaarts gaand paard, en het correct kunnen laten uitvoeren van de oefeningen schouderbinnenwaarts (onder de massa treden van het binnenachterbeen), travers (onder de massa treden van het buitenachterbeen) en het appuyement (onder de massa laten treden van beide achterbenen). Het paard moet in staat zijn zijn gewicht naar achteren te verplaatsen waardoor hij zijn schoft omhoog brengt en oprichting het gevolg is (en oprichting is hierbij dus niet het gevolg van veel geruk, getrek en vooral heeeeeeeel diep instellen).

Als het paard eenmaal aan dergelijke oefeningen toe is, zal hij het vanzelf aan jou aanbieden...

Als je het echt interessant vind, moet je eens wat boeken over klassieke dressuur gaan lezen. Daar staat de piaffe vaak al in uitgelegd. Passage niet altijd, maar dat is een logisch gevolg van... Daar staan zowiezo alle dressuuroefeningen vaak goed in uitgelegd en vooral ook de meerwaarde van bepaalde oefeningen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 06:07

Nou, als je het perse wil ervaren....

Men neme een jong paard, gaat op een groot concours( met vlaggen, dixies, PA en tuigpaarden.) Men zorge voor windkracht 6..... en voila, passage en piaff is geen enkel probleem!

Jammer dat er alleen arbeidsdraf wordt gevraagd maar dat komt de volgende keer wel weer.

En als je denkt dat dit niet de juiste methode is voor jouw paard, dan lees je een boek over nageven, verzamelen, oprichting etc. of je neemt les bij een instructeur die het zelf ook kan. Maar een boek uit de biep is goedkoper!
Les kost wel vanaf 50 euro per uur, van een GP instructeur dan he!