Hoor er nu al verschillende mensen over, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat het precies inhoudt.Iemand die het goed/duidelijk uit kan leggen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hoor er nu al verschillende mensen over, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat het precies inhoudt.
Ik was er al achter dat mensen er vaak niet zo positief over zijn
pharagirlke schreef:Goh... Daar komt het enigszins op neer. LDR heeft nut, Rollkur niet.

Huertecilla schreef:pharagirlke schreef:Goh... Daar komt het enigszins op neer. LDR heeft nut, Rollkur niet.
Ziet er heel zinvol uit ja, want in de ring is dan een opluchting.
http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related
De kern is dat het paard minder druk, minder diep dan als ´beloning´ ervaart; door het wegnemen van iets vervelends het nog steeds absurde krullen bekrachtigd wordt.
De weg naar het overdreven te diep te laag en te rond gaat via hyperflexie; óver-rekken door de pijngrens daarvan heen.
Dat gaat door dwang; het via het méér pijn door bit ontwijken pijnlijk oprekken van de spieren.
Vervolgens het opgerekte paard over de pijngrens inrijden, dan is het in de ring ´blij´ minder voor de kiezen te krijgen.
Het werkt en is zinvol als het doel de middelen heiligt.
hc
pharagirlke schreef:Nu zeg je wat jij er van vind, niet wat het is.
pharagirlke schreef:Neen, wat jij schrijft is wat jij denkt dat er gebeurt. Nog geen enkel onderzoek bewijst pijn of druk. De paarden waarbij ik eenmalig de kans kreeg om ze te rijden, die LDR getraind werden, had ik nl nauwelijks druk op. Lichter in de hand dan die vind je ze niet
yrsa_karlijn schreef:Is dat dan het rijden met een slofteugel ? zodat het paard geen keus heeft dan diep te zakken met zijn neus ?
Heb wel wat hier op het forum nu gelezen, maar heb eigenlijk geen idee waarmee ze het doen. Ik gok dus de slofteugel, of zit ik er heel erg naast ?
Huertecilla schreef:yrsa_karlijn schreef:Is dat dan het rijden met een slofteugel ? zodat het paard geen keus heeft dan diep te zakken met zijn neus ?
Heb wel wat hier op het forum nu gelezen, maar heb eigenlijk geen idee waarmee ze het doen. Ik gok dus de slofteugel, of zit ik er heel erg naast ?
Je zit er niet naast.
De slofteugel is én een krachtvergroter doordat het bit als een katrol werkt én het geeft een groter neerwaardse komponent aan de krachtrichting.

yrsa_karlijn schreef:Ok, het is een manier van rijden die in mijn ogen een gemakzuchtige manier is.