3-jarige nu al doorrijden en oktober startkaart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

3-jarige nu al doorrijden en oktober startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:57

Hoi,

Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden. Ik reed een paard voor iemand, die ik ook uitbracht op wedstrijden, en die is gisteren dus verkocht.. |( . Nu kreeg ik van hem wel direct een ander paard aangeboden, die ik ook uit kan brengen op wedstrijden. Echter gaat het hier om een paard dat in maart 3 is geworden. In april zijn ze begonnen met hem zadelmak te maken en sindsdien loopt hij 2 a 3 keer in de week een half uurtje onder het zadel. Op dit moment wordt hij volledig in de ontspanning gereden, lekker laag lang, en 10 minuutjes een beetje opgepakt. Het meisje wat er nu mee bezig is, doet dit echt helemaal super. Echter als ik dus in oktober een startkaart bij dit paard ga aanvragen, zal die nu dus ook iets harder aan het werk moeten en iets sterker moeten worden. Niet dat ik van plan ben om hem dagelijks te pakken, maar wel 4 keer per week en iets fanatieker.
Wat vinden jullie? Lekker nog een half jaar op de rustige tour, of hem nu al iets meer beginnen te rijden? Beginnen immers lekker in het B, en dat zal dus niet al te zwaar zijn.

malloesje

Re: 3-jarige nu al doorrijden en oktober startkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:02

Ik zou zelf nog een half jaartje op de rustige tour doorgaan. Ik vind 3,5 jaar ook net jong genoeg om ze mee te nemen op concours.

Maar hoe jij het omschrijft is het paard fijn aangereden en wordt nu lekker lichtjes doorgereden. Voor de B klasse hoeft een paard toch nog niet supersterk te zijn, als ie maar een beetje voor elkaar is. Ik zie de reden niet helemaal om dan direct zo veel meer te gaan trainen als ie het nu ook lekker doet. De 1e paar keer zal hij toch mee gaan om te leren neem ik aan en niet om te presteren. Hij groeit dan vanzelf in de wedstrijden en kun je ook de training daar wat op aan gaan passen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:03

Voor de ervaring is het prima, maar ik zou niet om de punten gaan rijden. Dat is gewoonweg niet eerlijk voor zo'n jong paard imo.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:04

Ik zou zo lekker rustig door gaan, en idd gewoon een paar kaar starten in oktober..
Zie het niet als een paard wat moet presteren, maar gebruik deze periode juist om em overal aan te laten wennen...

Dan kan je vanaf 1 januari knallen :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:24

Ik vind het niet terecht ten opzichte van het paard om in oktober al te willen starten. Zoveel haast heeft dat toch niet? Gewoon lekker doorrijden op de manier die nu gedaan wordt en pas vanaf januari eens gaan denken aan eventueel starten.
Een paard moet het ook geestelijk wel kunnen verwerken allemaal!

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:52

Ik zou hem pas in januari gaan starten. Nu nog ff lekker rustig aan.
En voor de B hoef je toch niet extra te trainen? Als hij al ontspannend loopt is het toch goed genoeg voor de B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:15

Strakjes in en na oktober een paar keer een Bproefje meepakken, ik zou dan 1 proef per wedstrijd starten, dan kan je er weer af na een half uurtje en hoef je niet een uur op het paard te zitten. In het indoorseizoen heb je vaak een hap wachttijd tussen de proeven waardoor je soms onbedoeld lang blijft zitten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:30

Ja, ik dnek idd dat ik dat ga doen. Bij ons in het noorden is het indoorseizoen altijd maar 1 proefje, dus dat komt goed uit. Heb vandaag ook pas voor het eerst op het paardje gezeten. En je hoeft idd niet hard te trainen voor een B proefje, maar hij loopt nu echt alleen laag lang, neusje richting de grond..

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:29

Gewoon gaan starten, maar wel rustig opbouwen met rijden.
Zoals eerder gezegd, dan kan je vanaf januari knallen.
Mijn paard is nu 5 weken onder het zadel (ben gevallen in de keuken, pols gebroken en kon niet verder met rijden) maar wil in januari ook met haar gaan starten.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:36

je kunt best wel starten hoor, in de b wordt niet zoveel gevraagd. maar doe het gewoon rustig aan!! niet vaker als 3x rijden per week.
en kom niet in de verleiding om meer te gaan vragen tot volgend jaar als ie 4 wordt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:09

ik zou gewoon niet al te vaak starten, dus niet iedere week
maar verder kan het denk ik wel als je maar wel een beetje rustig aan blijft doen en niet te fanatiek in de training (dus niet een uur hard gaan trainen) maar dat snap je zelf vast ook wel! ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:14

Waarom al perse in oktober willen starten. Dat paard heeft nog een heel leven voorzich en genoeg tijd om nog te kunnen starten. Ik ben al helemaal geen voorstander van om een paard op 3 jarige leeftijd in te rijden. Als je toch al graag wilt rijden zou ik hem nog een poos rustig doorrijden een paar keer in de week. Maar zeker niet proef gericht gaan trainen naar mijn mening komt er dan toch ongemerkt er een druk op te liggen. En daarbij je geeft al aan dat je maar 1 proef kunt starten en in de winter zijn er ook maar weinig wedstrijden. Dan betaal je dus 25 euro voor om misschien 3-4 proefjes te kunnen rijden. Ik zou dan wachten tot januari en dan een kaart aanvragen.

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:00

Je kunt het volgens mij prima al in oktober proberen. Voor ervaring en niet om te presteren. Je kan ook eerst een keer bij een onderlinge wedstrijd, dan hoef je ook nog geen startkaart te hebben. En wel kijken hoe het gaat en je paard heeft wel ervaring opgedaan.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:13

Gewoon nog een jaartje wachten.. dan kan je langzaam verder trainen met 't paard, zo dat hij/zij haar spieren dan ook meer ontwikkeld zijn! En dat je dan gewoon gelijk een goede start kan maken, zo is 't paard ook meer doorgereden

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:39

Ik zou nog een jaar wachten.
Heb je later meer profeit van denk ik :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:46

gelukkig is het niet jouw paard en ieder paard is anders in alle opzichten de 1 is eerder klaar de andere pas met zijn 7de

kom je zef wel achter of het een goede keus is
dus gewoon rustig starten is de druk te hoog of word het te veel
handjes ervanaf en lekker nog even thuis op een laag pitje trainen en in januari bv weer proberen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:48

Mijn paard was wel een jaar ouder maar heb ik ook rustig doorgereden(2 a 3 x half uur tot 45 min.per week) terwijl we al wel op concours gingen. Ik vond het wel zo prettig om hem al wel mee te nemen voor de ervaring . Ik ben dan ook heel relaxt en neem overal de tijd voor zodat het paard geen wedstrijdstress opbouwd. Voor hem is het gewoon een leuk uitje. Het eerste half jaar was puur een oefening. Nu 2 jaar later is hij nog steeds heel relaxt en vind het leuk om mee te gaan. Hij weet wat er gaat komen zodra de knotjes erin zitten. Ik denk dat als je op zo'n manier begint en het rustig verder opbouwd en goed naar je paard luisterd het geen bezwaar is als je al op concours gaat. Veel succes gewenst!

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:20

als je besluit hem in oktober te starten zou ik gaan met de instelling; voor de ervaring en niet voor de punten, en je traint het paard gewoon door zoals het beste is voor zijn ontwikkeling en niet met oog op de wedstrijden.
als je hem besluit in januari te gaan starten zou ik hem hetzelfde blijven trainen als dat je voor ogen had.
ik zou hem dus gewoon blijven trainen zoals jij in gedachte hebt dat het beste is voor het paard, en de wedstrijden als bijzaak beschouwen, voor de ervaring voor het paard en als voorbereiding op de 'echte' wedstrijden. Succes! ;)

SanVic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:22

Ik vind 3 jaar een beetje jong om in te rijden, zou nog een half jaartje wachten, maar als je het wel wilt doen, is het jou keus. zou dan die wedstrijden niet al te seriues nemen en er meer heen gaan voor de ervaring. zodat je paard dat ook mee heeft gemaakt.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:04

Je mag toch pas starten als het paard 4 is? :o?

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:25

ik zou het paard gewoon meenemen!!!
het is zeker goed voor de ervaringen!
ik rijd nu een paard net zadelmak en 3 jaar, maar ik moet meteen L starten dus ik moet zowiezo wachten tot het paard 4 is

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:29

Oh misschien pas in de L.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:05

Ik zou nog wachten met starten. Eerst rustig aan verder doorrijden en dan zo februari, maart eens een wedstrijdje.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:34

Ik zou gewoon 3x per week blijven rijden. In principe moet dat genoeg zijn om een B-proefje te kunnen starten. Je kunt het paard best als je rijdt lekker vwnw over de rug rijden en per keer 5 minuutjes oppakken en iets meer bovenin zetten. Als ze het een béétje makkelijk oppakken moet dat geen enkel probleem zijn. Wanneer het op die manier nog niet wil, is hij/zij er nog niet klaar voor en zou ik gewoon wachten tot januari.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:36