Hoi Layla & Baasje!
Ten eerste wil ik zeggen dat het er super netjes uitziet! Ik ben ook totaal geen voorstander voor een hulpteugel, maar als het voor beide partijen zo duidelijk wordt, en er geen MISbruik van wordt gemaakt, dan zie ik het graag!
Ten tweede ga ik even wat commentaar of aanvulling geven op een aantal reacties. Zo krijg je alleen nog maar meer tips
ikkedus schreef:wow, een paard kopen zonder rij ervaring!!!!! Wat een avontuur zeg!!!!
Zonder ervaring een paard kopen is idd een hele gok. Maar om heel eerlijk te zijn, je leert er enorm veel van en volgens mij is het bij jullie super uitgepakt!
Blijheid schreef:Misschien een tip daarvoor: Als je zonder elastiek wil rijden, laat het elastiek er eerst wel om, en als ze fijn loopt haal je hem er af. Dan kan je hem alleen af doen als het lekker gaat en dat uitbouwen naar steeds langer zonder elastiek. Dat gaat vaak fijner dan van de een op de andere dag opstappen zonder elastiek als je dat wel gewend bent.
Met de tip van Blijheid ben ik het mee eens! Zo zorgt je er idd voor dat jij het eigenlijk gaat overnemen en zowel jij en het paard altijd eindigd met een goed gevoel en dat zonder hulpteugel!
Wat ik zelf als aanvulling hierop wil geven is; probeer ervoor te zorgen dat jij het effect van de hulpteugel over neemt. Wanneer er spanning op de halsverlenger komt, drijf bij met je been en sluit op met je handen. Zo zorg je ervoor dat je de spanning eigenlijk laat wegvloeien in een voorwaardse maar opgesloten reactie en dat zonder effect van de hulpteugel.
Tip = hulpteugel overnemen
_Lott_Wanda_ schreef:ik vind het er super netjes uit zien!!! alleen nog op je tenen letten.. maja vind al dat je het super goed doet gezien je ervaring!!
Ik vind het om heel eerlijk te zijn gemakkelijk van je Lott_Wanda om te zeggen dat ze op der tenen moet letten... Je wijst ergens op, maar je geeft geen oplossing...
Ik zie aan de ruiter dat ze sporen draagt (ik ben daar niet echt een voorstander van, en al helemaal niet op B niveau). Heb je wel eens met een zweepje gereden? Ik zie namelijk dat je je tenen naar buiten draait om zo met je sporen bij haar buik te kunnen. Het ziet er niet gemeen uit, maar zo zorg je ervoor dat ze niet op jou kleine kuithulpen gaat reageren. Want daar moet ze uiteindelijk op reageren. Doe de sporen af, pak een zweepje, geef bewust kuit, geen reactie? kuit+ zweepje. Dit moet je in het begin heel duidelijk doen, maar na een aantal keer heb je een perfect aan het kuit reagerend paard! Ik heb het nu eindelijk met mijn 17 jarige ruin (die ik ongeveer een jaartje heb) voor elkaar... En het rijdt echt heerlijk!
Tip = Sporen af en reactie krijgen op de kleinste druk van je kuit. Dit kan je perfect aangeven/voelen door zonder zadel te rijden!
Mindfields schreef:Goed bezig!
Tip om meer lossigheid in je paard te krijgen, zoals je haar op de laatste foto laat draven, zo moet je haar niet alleen op het laatst eventjes rijden, maar dit zou voorlopig je basiswerk moeten zijn. Wel met meer verbinding dan op die foto, maar wel in die houding.
Met de reactie van Mindfields ben ik het compleet eens!
x_Layla_x schreef:@ Maar links pakt ze zelf vast, en ik trek terug.
Dit is ook iets wat ik voorheen enorm deed. Vasthouden waar het paard vasthoudt. Ik rijd nu een ZZL ruin bij van mijn instructrice en daar leer ik enorm veel van in combi met les. Wat ik door heb gekregen en wat zowel bij die ruin als bij mijn eigen ruin werkt is loslaten waar het paard vasthoud.
Wanneer een paard links vasthoud, betekend dat dat het rechts niet wil aannemen. Zorg dus dat je druk hebt op rechts (al laat je haar heel de bak in de rechterstelling lopen, maakt niet uit, zorg dat die druk iig op recht is.) Neem dan met dezelfde kracht, met kneepjes, links aan en laat rechts niet los. Het is moeilijk, i know.
Tip = Maar laat wat er ook gebeurd links los (steek je hand/arm naar voren) en neem rechts aan!
Al met al ziet het er gewoon super uit, ik wens jullie veel succes en iig veel lol... Jullie komen er wel!