Layla's debuut @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Layla_x

Layla's debuut @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:08

Hallo allemaal!

Eindelijk durft mijn baasje het aan, we gaan op bokt!
Ik zal eerst iets vertellen over mij zelf. Ik ben een 16-jarige KWPN-merrie. Mijn baasje heeft mij twee jaar geleden gekocht als 'beginnerspaard', omdat ze zelf totaal nog geen ervaring had, zelfs niet op manegepaardjes! Gelukkig had ze vriendinnen die haar goed op weg hielpen in de paardenwereld. En iedere week les natuurlijk.
Inmiddels zijn we al heel wat dressuurlessen verder en hebben we zelfs aan een onderlinge wedstrijd meegedaan, B-niveau dus.
Ook zal ik nog even uitleggen waarom ik met halsverlenger (elastiek) wordt gereden. Waarschijnlijk ben ik bij mijn vorige baasje altijd alleen maar als beginnerspaard gebruikt. En nooit verder mee de dressuur in gegaan. Ik was dan ook een enorme sterrenkijker en toen ik hier net kwam erg stijf en traag. Inmiddels zijn die laatste twee problemen opgelost :D .
Maar zonder elastiek kom ik nog steeds ontzettend tegen de hand in en druk ik mijn rug weg. Na overleg met de osteopaat vorig jaar hebben we besloten met deze halsverlenger te blijven rijden. Af en toe proberen we wel eens zonder en dat gaat dan iedere keer een heeeel klein beetje beter. Maar helemaal zonder zijn we nog niet aan toe.
Met elastiek ontspan ik prima, galop is nogal eens moeilijk, dan kom ik er soms tegen in.

Onze moeilijke punten:
Van Layla:
- Stelling links.

Van Baasje:
- hakken uitdrukken en tenen naar binnen
- benen niet te ver naar achter leggen
- binnenhand op z'n plaats houden.

Afbeelding
1. Losstappen. Hier ligt d'r been te ver naar achter, omdat ik de hoek af wou snijden (alsof dat dan helpt :+ )

Afbeelding
2. Rechtsom.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4. Dit vinden we de leukste foto :o

Afbeelding
5. Stelling naar links lukt niet :Y)

Afbeelding
6. Baasjes houding :Z

Afbeelding
7. Hier komt ik een beetje tegen het elastiek in.

Afbeelding
8. Galop, met contrastelling :Y)

Afbeelding
9. Galopje andere kant.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11. Nog even uitdraven (en later stappen) met losse teugel.
Mooi sta-moment :+

Bedankt voor het kijken!
Commentaar is welkom, maar hou het wel vriendelijk aub! ;)

ikkedus

Re: Layla's debuut @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:41

wow, een paard kopen zonder rij ervaring!!!!! Wat een avontuur zeg!!!!

Maar het ziet er goed uit en ondanks de halsverlenger ook heel vriendelijk. Ik zie een ontspannen ruiter en paard en een loshangende halsverlenger, dus: keep up the good work en veel plezier samen!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:49

Ja dat was zeker een avontuur, nog steeds wel eens ;)
Maar heb er tot op de dag van vandaag nog nooit één seconde spijt van gehad. We hebben al een hoop lol beleefd samen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:45

Ik vind dat je je paard heel leuk rijd voor de ervaring die je hebt :j Super dat je steeds probeert om uiteindelijk zonder elastiek te kunnen.
Misschien een tip daarvoor: Als je zonder elastiek wil rijden, laat het elastiek er eerst wel om, en als ze fijn loopt haal je hem er af. Dan kan je hem alleen af doen als het lekker gaat en dat uitbouwen naar steeds langer zonder elastiek. Dat gaat vaak fijner dan van de een op de andere dag opstappen zonder elastiek als je dat wel gewend bent.

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:55

ik vind het er super netjes uit zien!!! alleen nog op je tenen letten.. maja vind al dat je het super goed doet gezien je ervaring!!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:15

@ blijheid; ja dat is inderdaad een goeie, want tot nu toe deed ik het steeds andersom. Eerst zonder elastiek in de les, en als het dan niet ging deed ik hem er halverwege weer om. Maar andersom is beter ja!
@Lott_Wanda; Ja klopt mn tenen en benen schaam ik me wel een beetje voor als ik ze zo zie :o . Ga er op letten volgende les :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:32

ikkedus schreef:

Maar het ziet er goed uit en ondanks de halsverlenger ook heel vriendelijk. Ik zie een ontspannen ruiter en paard en een loshangende halsverlenger, dus: keep up the good work en veel plezier samen!

Ben ik het helemaal mee eens. :j
Normaal ben ik een enorme tegenstander van hulpteugels, omdat ze zo vaak verkeerd gebruikt worden.
Maar jij gebruikt hem op een goede manier en je paard heeft er heel veel baat bij, en jij daardoor ook. :)
Ga zo door!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:22

Dank jullie wel allemaal voor de complimentjes !!! :D

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:37

Ziet er netjes uit, als ik zo de foto's bekijk denk ik dat je in de hoeken en op de volte je buitenhand meer mee mag geven.
En hoe verleidelijk het ook is probeer ook met uitdraven contact te houden met de mond.

Verder kan ik alleen maar zeggen +:)+ je bent op de goede weg.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:50

Goed bezig!

Tip om meer lossigheid in je paard te krijgen, zoals je haar op de laatste foto laat draven, zo moet je haar niet alleen op het laatst eventjes rijden, maar dit zou voorlopig je basiswerk moeten zijn. Wel met meer verbinding dan op die foto, maar wel in die houding. Dus steeds als ze lekker voelt, teugels verlengen en hand mee naar voren zodat ze haar hals laat zakken en rond-laag-lang gaat. Terwijl je dat doet hou je verbinding met de mond en blijft zachtjes kneden in je teugels om te zorgen dat ze blijft voelen wat je van haar wil. Simpelweg de hals uitstrekken is namelijk niet zinvol, je wilt dat ze haar rug gaat gebruiken en loslaten. Dus moet ze enigzins rond blijven voor. Maar dus wel op lengte! En daarin ga je dan steeds wat wisselen, wat langer, wat korter, wat ronder, wat lager, wat hoger, en als dat goed gaat, dan kun je met de stelling links en rechts gaan proberen.

Succes!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:24

@ Areke; Rechtsom zou dat wel kunnen ja. Maar linksom heb ik juist heel veel moeite m'n binnenteugel los te laten, daar zijn we nu mee bezig in de les. Maar links pakt ze zelf vast, en ik trek terug. En inderdaad ik gooi haar altijd onbewust losser met wegdraven :o

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:37

Je moet het op de volte en in de hoeken zien als het stuur van je fiets, als je daarmee de bocht om gaat dan gaat je buitenhand naar voren.
Dus als je aan het rijden bent denk je gewoon aan je stalen ros :P

Ik weet dat het moeilijk is om links los te laten als ze die vast pakt, ik heb het een hele tijd met rechts gehad.
Maar dat komt vast wel goed, ziet er al heel netjes uit verder.

De tips van Mindfields zouik ook zeker meenemen, die zijn ook heel goed.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:51

@ mindfields; Bedankt voor je tip ( moest hem wel een paar keer lezen haha) Maar met druk op mijn teugels, hoe klein die druk ook is, zakt ze niet, ze komt er tegenin. Ik heb het ook al vaak andersom geprobeerd, dus dat ik d'r eerst los gooi, zoals op de laatste foto, en dan voorzichtig op maat, eventueel met kneepjes. Maar dat werkt ook niet. Zonder elastiek gaat ze bij kneepjes of iets teveel druk sterrenkijken. Dus zeg maar, de combinatie van laag lang en rond gaat niet. Laag kan wel, maar dan zonder druk, maar zonder druk kan ze niet rond. Ik heb natuurlijk ook niet zo heel veel ervaring dus dat helpt ook niet echt. Maar goed, met twee keer in de week les zijn we al een heel eind gekomen tot nu toe :D. Ik hoop dat ik ooit zonder elastiek kan rijden. Als je niet zo ver weg woonde, had ik graag een keer een les gehad van je *D
Ik heb morgen weer les en ga je tip uitprinten en meenemen, dan kunnen we ermee aan de slag!

@ areke; Ja het is echt supermoeilijk om links dan los te laten. Ik weet dan dat ik het moet doen, probeer het 1 sec. en als ik er dan 2 sec. verder weer op let, heb ik er toch weer teveel druk op. Maar afgelopen maandag is de osteopaat geweest, dus ik hoop dat ze morgen wat minder vast pak misschien. En ik ga proberen heeel veel los te laten links ;) .

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:56

het ziet er goed uit
veel tips heb je al gekregen hier en voor zonder ervaring begonnen te zijn ziet er er toch al goed uit.
Ik zou enkel oppassen met je benen, het lijkt alsof je de hele tijd met je sporen in haar buik zit. Tenen meer naar binnen. maar het komt vast goed met jullie.
Mijn paard keek vroeger ook veel sterren. Bij het minste wat je vanvoor deed ging hij sterrenkijken. Nu heb ik een andere lesgeefster en met haar hulp loopt hij nu eindelijk wat ronder ( en vanachter goed mee). zelfs al na twee lessen.
Maar je hebt gelijk met wat geduld komt het vast goed

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:02

Dankjewel!
Ja klopt, ik was me er niet van bewust, maar na de foto's (en een filmpje die ik er niet bij heb gezet) te hebben gezien, viel het mij ook op dat ik haar te vaak prik met mn sporen, niet hard, maar toch. Ik ga er heel erg op letten morgen.
Mijn beenhouding is in dit zadel zowiezo niet mooi, vind het ook geen lekker zadel. Maar mijn Kieffer is vorig jaar gestolen. En toen bleek dat het niet mee viel een goed passend zadel te vinden voor mijn paard. Heb nu de Isabell Werth Wintec, die ligt perfect op mijn paard, maar iets minder tussen mijn benen zeg maar ;) (Maar ik ben al lang blij dat ik na 6 zadels eindelijk een goed passende heb voor mn paard)

En wat zei deze instructrice anders dan de vorige, waardaar het nageeflijk lopen toen wel lukte? Als ik vragen mag :o
Laatst bijgewerkt door x_Layla_x op 01-08-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:09

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:13

Hoi Layla & Baasje!

Ten eerste wil ik zeggen dat het er super netjes uitziet! Ik ben ook totaal geen voorstander voor een hulpteugel, maar als het voor beide partijen zo duidelijk wordt, en er geen MISbruik van wordt gemaakt, dan zie ik het graag!

Ten tweede ga ik even wat commentaar of aanvulling geven op een aantal reacties. Zo krijg je alleen nog maar meer tips ;)

ikkedus schreef:

Zonder ervaring een paard kopen is idd een hele gok. Maar om heel eerlijk te zijn, je leert er enorm veel van en volgens mij is het bij jullie super uitgepakt!

Blijheid schreef:
Misschien een tip daarvoor: Als je zonder elastiek wil rijden, laat het elastiek er eerst wel om, en als ze fijn loopt haal je hem er af. Dan kan je hem alleen af doen als het lekker gaat en dat uitbouwen naar steeds langer zonder elastiek. Dat gaat vaak fijner dan van de een op de andere dag opstappen zonder elastiek als je dat wel gewend bent.

Met de tip van Blijheid ben ik het mee eens! Zo zorgt je er idd voor dat jij het eigenlijk gaat overnemen en zowel jij en het paard altijd eindigd met een goed gevoel en dat zonder hulpteugel!
Wat ik zelf als aanvulling hierop wil geven is; probeer ervoor te zorgen dat jij het effect van de hulpteugel over neemt. Wanneer er spanning op de halsverlenger komt, drijf bij met je been en sluit op met je handen. Zo zorg je ervoor dat je de spanning eigenlijk laat wegvloeien in een voorwaardse maar opgesloten reactie en dat zonder effect van de hulpteugel.
Tip = hulpteugel overnemen

_Lott_Wanda_ schreef:
ik vind het er super netjes uit zien!!! alleen nog op je tenen letten.. maja vind al dat je het super goed doet gezien je ervaring!!

Ik vind het om heel eerlijk te zijn gemakkelijk van je Lott_Wanda om te zeggen dat ze op der tenen moet letten... Je wijst ergens op, maar je geeft geen oplossing...
Ik zie aan de ruiter dat ze sporen draagt (ik ben daar niet echt een voorstander van, en al helemaal niet op B niveau). Heb je wel eens met een zweepje gereden? Ik zie namelijk dat je je tenen naar buiten draait om zo met je sporen bij haar buik te kunnen. Het ziet er niet gemeen uit, maar zo zorg je ervoor dat ze niet op jou kleine kuithulpen gaat reageren. Want daar moet ze uiteindelijk op reageren. Doe de sporen af, pak een zweepje, geef bewust kuit, geen reactie? kuit+ zweepje. Dit moet je in het begin heel duidelijk doen, maar na een aantal keer heb je een perfect aan het kuit reagerend paard! Ik heb het nu eindelijk met mijn 17 jarige ruin (die ik ongeveer een jaartje heb) voor elkaar... En het rijdt echt heerlijk!
Tip = Sporen af en reactie krijgen op de kleinste druk van je kuit. Dit kan je perfect aangeven/voelen door zonder zadel te rijden!

Mindfields schreef:
Goed bezig!

Tip om meer lossigheid in je paard te krijgen, zoals je haar op de laatste foto laat draven, zo moet je haar niet alleen op het laatst eventjes rijden, maar dit zou voorlopig je basiswerk moeten zijn. Wel met meer verbinding dan op die foto, maar wel in die houding.

Met de reactie van Mindfields ben ik het compleet eens!

x_Layla_x schreef:
@ Maar links pakt ze zelf vast, en ik trek terug.

Dit is ook iets wat ik voorheen enorm deed. Vasthouden waar het paard vasthoudt. Ik rijd nu een ZZL ruin bij van mijn instructrice en daar leer ik enorm veel van in combi met les. Wat ik door heb gekregen en wat zowel bij die ruin als bij mijn eigen ruin werkt is loslaten waar het paard vasthoud.

Wanneer een paard links vasthoud, betekend dat dat het rechts niet wil aannemen. Zorg dus dat je druk hebt op rechts (al laat je haar heel de bak in de rechterstelling lopen, maakt niet uit, zorg dat die druk iig op recht is.) Neem dan met dezelfde kracht, met kneepjes, links aan en laat rechts niet los. Het is moeilijk, i know.
Tip = Maar laat wat er ook gebeurd links los (steek je hand/arm naar voren) en neem rechts aan!

Al met al ziet het er gewoon super uit, ik wens jullie veel succes en iig veel lol... Jullie komen er wel!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:08

Ziet er goed uit!
Wel zou ik nog wat meer buiging willen zien (kan ook zijn dat de foto's vertekenen). Veel kleine voltes rijden (die je dan ook kunt vergroten en verkleinen door pasjes te wijken), slangenvoltes, dat soort dingen, om je paard lekker los in zijn lijf te krijgen. Binnenbeen erbij, buitenbeen om hem tegen te houden. Gymnastiseren!! Goed de hoeken inrijden, probeer voltes mooi rond te rijden.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:43

@_AJ_; Bedankt voor de tips!
Inderdaad, het heeft voor mij heel goed uitgepakt! Ik ben wel meteen verwend, wil nooit meer anders dan mijn eigen paardje ;)

Wat betreft het elastiek; m'n instructrice zegt inderdaad ook altijd dat ik moet zorgen dat het elastiek altijd los hangt, dan pas zijn we er echt aan toe zonder te rijden.

In het begin reed ik zonder sporen en met zweep. Maar ze heeft een hele periode gehad dat ze echt niet voor uit te branden was. En toen ben ik met sporen gaan rijden. Inmiddels is ze goed voorwaarts, dus misschien moet ik inderdaad weer eens zonder proberen en dan met zweep voor als ze niet reageert. Ik heb trouwens in de les van vandaag er heel erg op gelet dat ik haar niet constant zat te prikken. Dat ging goed! Alleen was ik daardoor af en toe even afgeleid haha. Maar of mn tenen ook naar binnen waren weet ik niet, was geen fotograaf aanwezig..

En links loslaten dat heeft denk ik gewoon heeeeel veel oefening van mij en tijd nodig. Het is ZO moeilijk. Het lijkt wel of het in mn hersenen niet gaat ofzo.

Maar goed, komt vast goed allemaal. Bedankt voor je tips!

@ Alet74; buiging rechts gaat prima, maar links hebben we allebei nog wat moeite mee. Paard pakt links vast en ik kan links niet los laten! Dus daar moeten we verder aan werken. Ik rij in de les wel veel slangenvoltes, vaak met in iedere boog nog een kleine volte. En veel voltes sluiten en openen. Rechtsom met bijna constant stelling en buiging, maar linksom echt maar kleine stukjes. Maar bedankt voor je reactie!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:27

x_Layla_x schreef:
Dankjewel!
Ja klopt, ik was me er niet van bewust, maar na de foto's (en een filmpje die ik er niet bij heb gezet) te hebben gezien, viel het mij ook op dat ik haar te vaak prik met mn sporen, niet hard, maar toch. Ik ga er heel erg op letten morgen.
Mijn beenhouding is in dit zadel zowiezo niet mooi, vind het ook geen lekker zadel. Maar mijn Kieffer is vorig jaar gestolen. En toen bleek dat het niet mee viel een goed passend zadel te vinden voor mijn paard. Heb nu de Isabell Werth Wintec, die ligt perfect op mijn paard, maar iets minder tussen mijn benen zeg maar ;) (Maar ik ben al lang blij dat ik na 6 zadels eindelijk een goed passende heb voor mn paard)

En wat zei deze instructrice anders dan de vorige, waardaar het nageeflijk lopen toen wel lukte? Als ik vragen mag :o

Ja is wel wat moeilijk uit te leggen zo via pc. Maar ik moest terug meer van binnen been naar buitenteugel rijden ipv mij te focussen op dat hoofd naar onder. Hij loopt nu veel beter en eigenlijk zelden nog tegen de hand. En dat al na 2 lessen.
Is wel een kwestie van geduld denk ik en vooral blijven volhouden. Maar het komt wel goed bij jullie!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:21

x_Layla_x schreef:
En links loslaten dat heeft denk ik gewoon heeeeel veel oefening van mij en tijd nodig. Het is ZO moeilijk. Het lijkt wel of het in mn hersenen niet gaat ofzo.

Het heeft ook enorm veel oefening en tijd nodig... Maar wat eigenlijk nog het belangrijkste is: is dat je je van jou eigen bewegingen en reacties bewust bent. Voel wat je aan het doen bent. Let op je linkerhand, daar let je misschien dan 3 seconde op en de 4e seconde val je weer in je routine. Die 4e seconde zou je zelf weer op moeten letten wat je nu precies aan het doen bent. Wil je wel dat hij links vast houd? Nee toch? Dan moet jij links ook niet vasthouden... Met dat bewust worden kan je dingen gaan veranderen...! Eerst aan jezelf, dan aan je paard.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:06

Herken je probleem. Ik kocht ook een KWPNer, ook manege pony, ik was ook beginner.

en mijn pony keek de sterren ook de hemel uit. Inmiddels is het probleem gelukkig opgelost en ben ik kringkampioen dressuur met haar geworden.

Maar af en toe wil ze het weer eens proberen. Wat ik dan echt heel goed vind helpen is een Thiedemann teugel. Vindt het zelf een vriendelijke oplossing. Paard word wel extra gestimuleerd maar zonder geweld. Tenminste, dat vindt ik.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:22

_AJ_ Ja klopt, gister heb ik buiten gereden en heb toen veel geoefend links los te laten en rechts er aan. Buiten kan ik dat beter oefenen als in de bak, want buiten hobbelt ze toch wel achter ander paard aan. Links loslaten ging op zich wel, ik heb wel helemaal los gelaten, want met toch nog een beetje druk ga ik toch weer zitten trekken. Maar ja het is een begin. Ben er wel achter gekomen dat rechts druk krijgen ook niet mee valt. Maar ik ben me nu wel bewust van hoe het moet voelen. Nu nog in de bak!

@Skunnylover; Bedankt voor je bericht! Dus er is nog hoop voor mij :D. Ik weet niet precies hoe een Thiedemann werkt, maar een meisje bij mij op stal heeft er vroeger ook mee gereden, dus zal het eens aan haar vragen.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:30

Goed dat je aan het oefenen bent!

Helemaal loslaten is niet erg, is beter dan vasthouden! Probeer alleen wel contact te houden, je druk te verleggen naar rechts en wanneer je paard links weer al zijn gewicht op jou legt, doe je je linkerhand naar voren en recht vast blijven houden.

Wat veel paarden dan doen (o.a. mijn paard) is dat je rechts dan helemaal niks in je hand hebt omdat hij daar het contact niet wil maken. zal eens kijken of ik een foto heb... :p

Probeer wat je in het bos aan het doen bent ook in de bak te doen, aangezien hij toch echt heel zijn aandacht bij jou moet hebben...

Tip: Gevoel dat paard links vasthoud? Die zware kant loslaten, andere kant aannemen... Maar je moet gewoon bewust worden van wat je doet... En vooral tijdens het rijden..!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:46

Skunnylover, ik ben het niet met jou eens, met een thiedeman geef je het paard geen keuze imo, en dwing je m al veel te snel in de houding. Het is juist de bedoeling dat je vraagt en antwoord krijgt.

@ ts, probeer de tips die hier verder gegeven worden, van harte te nemen, hier staan heeel goede tips tussen :j
Het ziet er goed uit!