4 jarige Anna naar les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saden

4 jarige Anna naar les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:43

Dit topic gaat over mijn 4 jarige merrie.
Ze is sinds december onder het zadel.
Omdat ze nog erg jeugdig is doen we het rustig aan.
In februari heeft ze een maand vakantie gehad en nu zijn we ook weer aan het oppakken van 2 maanden vakantie.
Ze is nog iets overbouwd maar het word al wel een stuk beter.
Mijn eigen houding is niet super, ik zit wat naar voren. Ook moet ik mn handen meer lucht geven als ze er goed aan loopt. En niet zo drukken/vasthouden in de galop.

We hopen in oktober een startkaart aan te vragen.

Al het commentaar is welkom.
Zolang je ook het waarom er bij zet.

Zo beginnen we...
Ze vond het erg spannend. De eerste keer dat ze hier loopt.
Ik heb een klein beetje druk op de teugels zodat ze gaat zakken

1 Afbeelding

Hier begint ze al meer te zakken. Lengte mag beter

2 Afbeelding

3 Afbeelding

4 Afbeelding

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Afbeelding

9 Afbeelding

10 Afbeelding

11 Afbeelding

12 Afbeelding

13 Afbeelding

14 Afbeelding

Zo heb ik haar opgehaald. Dit was de eerste keer dat ik reed.
15 Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:45

Ziet er wel aardig uit. Probeer alleen niet je hand naar beneden te drukken als zij omhoog komt (je strekt dan je elleboog en komt dan sterk in met je hand) maar juist te ontspannen, hoe lastig dat ook is. Verder zie ik niet echt dat ze overbouwd is.
En let erop dat ze niet teveel duikt in galop.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:46

Ik heb een klein beetje druk op de teugels zodat ze gaat zakken

Kan je me deze zin eventjes verduidelijken?
Ik intrepeteer hieruit dat je je paard 'rond' wilt krijgen d.m.v druk, is dat zo?

saden

Re: 4 jarige Anna naar les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:49

Ik druk mn hand naar beneden om zo te voor komen dat hij te hoog komt(mijn hand)
Mag inderdaad iets minder.

Niet helemaal zo als jij t schrijft M-VE.
Ik laat mijn hand staan als ze er tegen in komt.
Zodat ze er tegen aan loopt.
Mijn druk verandert niet, behalve als ze los laat. Dan is de bedoeling dat ik ook lucht geef.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:50

ik vind dat je haar veel meer ruimte mag geven aan de voorkant.
goed van achter naar voor rijden en haar op der eigen benen
laten lopen.
en idd druk op de teugel zodat ze gaat zakken .... * krap achter
mijn oor *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:51

1 Afbeelding

Hier begint ze al meer te zakken. Lengte mag beter

2 Afbeelding

Dit is te zien op de eerste foto. Vergelijk de armhouding maar met de andere foto. De arm is hier bijna in 1 lijn naar beneden, verder als het paard ontspannen loopt is je armhouding wel goed.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:55

Daar heb je gelijk in.
Maar het is niet zo dat ik erg veel druk zet. Het is misschien een beetje krom omschreven.
In het begin, waarvan de eerste foto is, was ze erg druk waardoor ik er goed om moest denken dat ik mn hand laag hield. Dat is te veel geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:56

Ja nee dat begrijp ik, verder is je handhouding wel goed. Maar even ter uitleg ;)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:57

Oke! Dank je!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:01

saden schreef:
Ik druk mn hand naar beneden om zo te voor komen dat hij te hoog komt(mijn hand)
Mag inderdaad iets minder.

Niet helemaal zo als jij t schrijft M-VE.
Ik laat mijn hand staan als ze er tegen in komt.
Zodat ze er tegen aan loopt.
Mijn druk verandert niet, behalve als ze los laat. Dan is de bedoeling dat ik ook lucht geef.

Oké, dan heb ik het anders begrepen. Daarom vroeg ik het ook ;)

Ik zou iets meer nog aan de ontspanning werken ( veel voorwaarts-neerwaarts), zodat ze nog iets losser en meer door de rug gaat lopen. Als ze niet voorwaarts-neerwaarts loopt, zou ik nog niet beginnen met de teugels op te nemen. Voel je dat ze lekker los is, dan neem je ze op. Een ontspannen paard zal ook niet tegen de hand aanlopen. Ze komt je hand vanzelf wel zoeken als ze ontspannen loopt. Een paar foto's zien er erg ontspannen uit. (bv. foto 11)Je ziet dat ze haar rug gebruikt en ze loopt niet op de voorhand. In de galop vind ik het er wel gespannen uit zien. (waarschijnlijk door de puntjes die je beschrijft).

Ik ben benieuwd naar volgende foto's.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:13

Saskia ze is al zo ontzettend vooruit gegaan. Wat een wereld van verschil. Zo veel meer paard al.

Maar dan nu nog wat commentaar want dat hoort bij een HAW topic.

Ik vindt haar op sommige foto's wat krampachtig lopen (8 en 9 b.v) Terwijl ze heel fijn los kan lopen ook. (5 en 10 b.v.) Daar is ze natuurlijk nog niet sterk genoeg voor.
Je hand houding is op sommige foto's niet echt mooi. Over het algemeen zou ik willen zien dat je je handen wat dichterbij elkaar brengt. En let op de ontspanning in je rug en bovenlichaam. Denk maar aan Esther (prrrrrt) ;)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:24

Ik zou idd lekker werken naar de ontspanning, maar op veel foto´s ziet ze er goed uit!!
Let op je handen, dat als ze daar loopt, jij ook gelijk je handen netje bijelkaar houdt.
Let er ook op dat je binnenhand niet teveel terug komt, dan belemmer je je paard in zijn beweging.

Persoonlijk zou ik oppassen met vwnw rijden, omdat dat vrij lastig is met een jong paard, omdat ze snel op de voorhand komen, en dan gaan duiken. Ik denk dat het belangrijk is, dat ze ontspannen door d´r lijf lopen.
Maar dat is mijn mening ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:38

smurvaas schreef:
Ik zou idd lekker werken naar de ontspanning, maar op veel foto´s ziet ze er goed uit!!
Let op je handen, dat als ze daar loopt, jij ook gelijk je handen netje bijelkaar houdt.
Let er ook op dat je binnenhand niet teveel terug komt, dan belemmer je je paard in zijn beweging.

Persoonlijk zou ik oppassen met vwnw rijden, omdat dat vrij lastig is met een jong paard, omdat ze snel op de voorhand komen, en dan gaan duiken. Ik denk dat het belangrijk is, dat ze ontspannen door d´r lijf lopen.

Het is inderdaad een hele opgave om met een jong paar vwnw te rijden zonder op de voorhand te vallen. Toch is het niet onmogelijk om daar éérst op te oefenen. En als ze ontspannen vwnw lopen zonder naar de voorhand te grijpen, dán kan men verder...
Maar dat is inderdaad een persoonlijke mening.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:06

M_VE schreef:
smurvaas schreef:

Het is inderdaad een hele opgave om met een jong paar vwnw te rijden zonder op de voorhand te vallen. Toch is het niet onmogelijk om daar éérst op te oefenen. En als ze ontspannen vwnw lopen zonder naar de voorhand te grijpen, dán kan men verder...

Ik ben het helemaal met jou eens hoor, ik ben ook een voorstander van vwnw, alleen moet je wel een hele goede ruiter zijn om dat voor elkaar te krijgen bij een jong paard, zonder dat hij voorover valt enz enz :D
Dus vandaar dat ik ze eerst door dr lijf laat lopen en daarna lekker vwnw ga rijden.

offtopic, ik vind wel dat je het ene paard lager moet rijden als het andere paard, het ligt ook aan de bouw van het paard in hoeverre je hem vwnw kan rijden. Hoe vindt jij dat? Vindt dit altijd wel een interessante discussie :D

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:23

Over het vwnw ben ik het wel met jullie eens.
Ze mag nog meer naar beneden.
Maar daar zit voor haar ook een nadeel aan.
Ze is overbouwt, ook al zie ja dat hier niet zo goed. Ik ben bang als ik haar nog meer laat zakken dat ze meer op de voorhand komt.
Met het uit draven neemt ze wel de hand al vrij goed mee naar beneden.
En mijn handen... Ik hoop die dingen nog eens onder controle te krijgen... ;)

Om even in jullie off topic gedeelte mee te gaan.
Er is verschil in hoe laag je een paard moet rijden.
Een paard wat van zich zelf erg lang is rijd ik niet te lang.
Bv een fries moet bij mij wel langer/lager

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:32

hey!
Nog een 4 jarige! Ik vind het er echt netjes uitzien..
Ik heb zelf net een 4 jarige ingereden en die loopt er ongeveer net zo bij als de jouwe. Waar ik nu vooral op aan het focussen ben is dat ze meer zakt vanuit de schoft en dus indd meer vwnw gaat, probeer tempowisselingen te rijden zodat ze je hand echt gaat volgen, lekker spelen met verschillende lengtes in de hals.
vind het er erg goed uitzien, afgezien van je houding af en toe, maar ik merk bij mezelf dat, omdat mijn paard jong is en nog niet zo in evenwicht en in balans loopt als oudere/andere/meer doorgereden paarden ik hier af en toe "in mee ga". Tempo gelijkmatig houden is ook lastig.
Gewoon werk aan de winkel en het komt helemaal goed :)

Ik vind overigens dat het instellen qua hoogte vooral moet afhangen van het ruggebruik. Ik zie bij deze merrie bijv dat ze wel haar rug gebruikt, maar zou van mij net meer mogen= lager. Probeer gewoon verschillende hoofd/hals houdingen uit. en omdat ze jong is vind ik het niet zó erg dat ze op de voorhand valt, dat is nou eenmaal het "natuurlijk evenwicht" van het jonge paard. Gewoon netjes over de rug blijven rijden en achter actief erbij houden, op een gegeven moment komt ze meer in horizontaal evenwicht.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:43

Eindelijk is een topic waar we met met elkaar eens zijn en er op een leuke manier over praten :D
Dat mag ook wel eens gezegd worden ;)

Ik vind ook dat vwnw rijden paard afhankelijk is, zoals ik al eerder zei, het gaat er om dat ze door dr lijf lopen. Welke halshouding, is per paard verschillend.
Een hoge hals houding, probeer je laag te krijgen en een lage halshouding probeer je niet nog verder te laten zakken.
Het belangrijkste bij (jonge) paarden is uiteindelijk toch dat ze zich er prettig bij voelen.

@saden, mijn vorige paard was ook iets overbouwd, en daarbij ook nog eens heel zwaar gebouwd, moe meer vwnw ik ging rijden, hoe moeilijker ik het voor mijn paard maakte, zeker in de galop! En dan was de stap van vwnw naar oprichting voor t m2 echt te groot! Dus zijn we minder laag gaan instellen, maar wel gezorgd dat hij net zp los bleef door zijn lijf.

Mijn nieuwe paardje, ook een 4 jarige, nog niet zo lang onder het zadel, probeer ik vooral door zijn lijf te laten lopen, wel met lengte, maar niet helemaal vwnw.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:49

Dat heb ik het zelfde met mn andere paard. Die is vrij lang vooral aan de voorkant.
Die hoeft niet zo lang gereden worden want dan komt hij heel moeilijk weer bij elkaar.

En verder nog bedankt voor alle tips en complimentjes!
Ik zat erg te twijfelen of ik het bij ITP of HAW zou zetten.
Maar ik ben blij dat ik het hier gezet heb!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:55

M_VE schreef:
smurvaas schreef:

Ik ben het helemaal met jou eens hoor, ik ben ook een voorstander van vwnw, alleen moet je wel een hele goede ruiter zijn om dat voor elkaar te krijgen bij een jong paard, zonder dat hij voorover valt enz enz :D
Dus vandaar dat ik ze eerst door dr lijf laat lopen en daarna lekker vwnw ga rijden.

offtopic, ik vind wel dat je het ene paard lager moet rijden als het andere paard, het ligt ook aan de bouw van het paard in hoeverre je hem vwnw kan rijden. Hoe vindt jij dat? Vindt dit altijd wel een interessante discussie :D[/quote]

Ik zie het zo:
Ik vind ontspanning een heel belangrijk iets. Voordat men begint met een jong paard moet er ontspanning zijn. Ontspanning uit zich in vwnw. Door bepaalde oefeningen aan de lange teugels gaat het paard na een tijd vwnw lopen. Tijdens die oefeningen wordt (buiten contact) amper aan de teugels gekomen. Alles gebeurt met de been en zithulpen. Doordat het paard niet op de teugels kan steunen, zal hij/zij meer op eigen benen moeten lopen en is de kans kleiner dat hij/zij op de voorhand valt. Ook de oefeningen helpen eraan mee dat het door de rug gaat lopen en de achterhand gaat gebruiken. Elk paard zal zelf aangeven in welke mate (hoog of laag) het voorwaarts-neerwaarts kan lopen zonder op de voorhand te vallen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:40

Annaaaa :+:

Vind dat ze het al erg fijn doet vergeleken met de laatste fotos die ik zag! Maar aangezien dit HAW is moet ik ook nog wat commentaar geven :+

Het is al meerdere malen gezegd, maar let op je handhouding. Op foto 14 heb je je hand op je schoot, probeer er op te letten dat je ze blijft dragen. Het lijkt er ook op alsof je steeds je binnenhand meer naar je toe haalt dan je buiten hand, probeer erop te letten dat je in de wending je binnenhand naar voren brengt.
Verder zou ik haar in de eerste foto's wat langer willen zien, wat meer het neusje eruit.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:57

M_VE schreef:
Ik zie het zo:
Ik vind ontspanning een heel belangrijk iets. Voordat men begint met een jong paard moet er ontspanning zijn. Ontspanning uit zich in vwnw. Door bepaalde oefeningen aan de lange teugels gaat het paard na een tijd vwnw lopen. Tijdens die oefeningen wordt (buiten contact) amper aan de teugels gekomen. Alles gebeurt met de been en zithulpen. Doordat het paard niet op de teugels kan steunen, zal hij/zij meer op eigen benen moeten lopen en is de kans kleiner dat hij/zij op de voorhand valt. Ook de oefeningen helpen eraan mee dat het door de rug gaat lopen en de achterhand gaat gebruiken. Elk paard zal zelf aangeven in welke mate (hoog of laag) het voorwaarts-neerwaarts kan lopen zonder op de voorhand te vallen.

Klinkt heel erg logisch en fijn, máár over wat voor oefeningen praat je dan en hoe krijg jij dat voor elkaar zonder teugel gebruik? :o? Ik ben nu ook mijn 4 jarige aan het beleren, maar heb wel mijn teugels nodig. Al merk ik wel dat ik nu ik wat langer bezig ben, deze minder hoef te gebruiken.
Dus ik ben heel benieuwd hoe jij dat dan doet?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:18

Daar hebben we Anna!
Zo een leuk paardje :)

Ziet er goed uit! Je ziet duidelijk dat ze vooruit is gegaan! Al mag je inderdaad letten op het achterbeengebruik, dit mag nog wat actiever. Misschien als je meer overgangen rijdt en tempowisselingen, dat ze dan ook wat meer haar neusje er uit zal doen en minder snel op de voorhand zal duiken!
Succes!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:09

Die tempowisselingen zijn we nu ook meebezig. Ze is nog een beetje van het vluchten maar het word al beter!

Tja die handen...
Ik ga ze gewooon maar vast zetten met tape of zo...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:27

haha je mag wel wat van mij, ik hou mijn handen te dicht bij elkaar :+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:29

Sas, wat is ze mooi :D

Ook ik zou graag het achterbeen actiever willen zien, maar ze is nog maar 4, en je kunt niet direct alles voor elkaar houden..

Probeer je handen, mooi zo te houden in het verlengde van de teugels, nu druk je ze wel heel erg naar beneden...