paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rizo

paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:10

hallo allemaal!

ik krijg binnenkort eindelijk een eigen paard. *D
en heb een hele leuke gezien bij een paardenopvang
hij is nu 3 jaar en een ruin
waarschijnlijk moet hij nog worden ingereden.
ik zelf rij al 8 jaar en weet ook ongeveer wat er allemaal bij komt kijken om een paardje in te rijden
vooral om alles rustig stapje voor stapje op te bouwen.

mijn vraag nu is of jullie tips hebben en wat er nou allemaal precies bij komt kijken voordat ik overga tot een beslissing
al vast bedankt :o

meeikk

Re: paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:12

het belangrijkste is denk ik goede hulp van een instructrise oid, igg. iemand die veel ervaring met jonkies heeft! :D

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:15

Ik sluit me aan bij Paardje_13. Ik dacht ook ik doe het wel ( had ook ervaring met jonge paarden) maar ieder paard is anders. Zij is nu licht ingereden door de Wijdewormer en word nu bij de keuringsstal verder doorgereden. Mijn advies is dan ook om zowiezo goede hulp te hebben. Het kan makkelijk gaan, maar is niet altijd zo

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:54

ja dat had ik ook al bedacht :Y)
maar wat moet je allemaal doen als voor bereidingen enzo
voordat er iemand op gaat zitten
tips ?? :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:06

Ehm...
Wat dacht je van niet aan beginnen?
Het correct beleren (niet alleen inrijden) van een jong paard moet gebeuren door iemand die ervaring heeft met jonge paarden.
Als je nu al niet weet wat de voorbereidingen zijn, wil ik niet weten wat er gaat gebeuren als het dier een paar keer een fout mág maken.. zonder dat je er de gevolgen van in ziet.

Kijk, een ervaren iemand zorgt bv ervoor dat áls je iets doet, er voor zorgt dat er niks fout kan gaan en denkt bv al 4 stappen verder.. dat er dus geen fouten gemaakt worden..

En eerlijk is eerlijk, ik heb liever een jong paard wat nog echt helemaal niets kent, dan een paard wat al verkeerde dingen heeft geleerd bij zijn baasje. Het correct beleren is een paar maanden investeren, maar daarna jarenlang plezier..

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:06

eerst veel grondwerken zodat het paard goed aan je gewend is. als je paardje je eenmaal vertrouwd kan je zelfs al op zun rug zitten alstie in zijn stal ligt (hier wel heeeeeeeeel voorzichtig mee zijn!!) zo kan je het langzaam opbouwen en gaan rijden! succes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:33

je kunt niet zomaar een paard beleren of inrijden, al helemaal
niet als je alleen nog maar op manege paarden hebt gehobbeld.
Ik reed dit jaar ook een paard(haf) in die net 2 weken ohz was en
dan moet je toch enige ervaring hebben.
Je moet aan je hulpen denken en veel geduld hebben.
Het paard moet op 4 benen leren lopen en mag niet uit evenwicht
worden gebracht omdat de ruiter even de gang niet kon uitzitten etc.
IK ZAL ER NIET AAN BEGINNEN!! Voordat je het weet heb je je paard
helemaal verkl**t, niet doen dus.
Neem anders een leuke pony die al enige jaren ervaring heeft
van min.6 jaar oud liever nog ouder.

veel succes met een ander paard zoeken! ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:35

_Lott_Wanda_ schreef:
eerst veel grondwerken zodat het paard goed aan je gewend is. als je paardje je eenmaal vertrouwd kan je zelfs al op zun rug zitten alstie in zijn stal ligt (hier wel heeeeeeeeel voorzichtig mee zijn!!) zo kan je het langzaam opbouwen en gaan rijden! succes!

:)) vooral doen, hij schiet helemaal in paniek en jij knalt tegen de boxrand op,...
heel verstandig, paard controle en vertrouwen in de mens kwijt en jij in de
kreukels...heel verstandig 8)7

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:38

wie heeft gezegt dat ik alleen op manege paarden heb rondgehobbeld ??
ik niet hoor, want dat is namelijk niet het geval :Y)
heb ook vaak op jonge paarden gereden...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:39

wat voor jonge paarden dan?
geef wat meer informatie en
wat en hoe reed je die jonge paarden?
wat vroeg je ze en waar lette je vooral op?

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:44

ik reed dan met ze vooral basis dingen, stap draf en galop, stelling vragen en wat wijken.
ik rij zowieso zonder gedoe van zwepen en sporen, gewoon lkkr met een rustige hand en been.
en ook een buitenritje erbij, dit dan wel in een groep.
wat voor jongen paarden?
verschillend,bijv. de een was een arabiertje van 5 en de ander een kwpner van net 4.

Troetellin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:46

het ras heeft weinig te maken met het inrijden
het karakter overigens wel

maar wat is je kennis in het voorbereidend werk?
in het oplossen van problemen die regelmatig voorkomen bij jonge dieren?
enz enz?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:48

stel je paardje is braaf met opzadelen longeren en je gaat hangen laat hij allemaal toe,
3 keer aan de long pakt die goed op met jou erop,
dan ga je los en blijft hij staan wat ga jij dan doen?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:53

Ik moet helaas zeggen dat ik het wel een beetje eens ben met de meesten hier. De fries waar ik nu op rijd en helemaal verliefd op ben geworden is ook door iemand ingereden met ongeveer dezelfde ervaring als jouw. Wel voorbereid, maar niet ervaren. Dat is eerst even leuk, maar op een gegeven moment niet meer. Dit was echt een heel lief paard dat veel accepteert. Maar op een gegeven moment liep dat gewoon vast. En toch was ze gewend aan hoe ze onder haar onder het zadel liep. Ik ben nu al dik anderhalf jaar bezig met les om haar te corrigeren en ze loopt af en toe nog steeds een beetje in haar oude patroon. Ze is gelukkig wel sterker en losser dus vooruitgang is er wel, maar het kost allemaal wel heel veel meer tijd dan uiteindelijk waarschijnlijk nodig was geweest. Natuurlijk is dit maar 1 voorbeeld. En ik kan je nog wel een vertellen. Zelfs een met iemand die wel ervaren was, maar helaas alleen en dat is niet goed afgelopen. En soms kan het ook goed gaan hoor. Maar toch zou ik het je afraden en met een mooi 5 tot 7 jarige paardje beginnen die al doorgereden is en waar je onwijs veel van kan leren én bereiken.
Al bij al blijft het je eigen keus. Maar als je het doet, alsjeblieft doe het samen met iemand die er al ervaring mee heeft. En iemand die jij ook vertouwt. Want als haar of zijn methodes jouw niet aanspreken, dan heb je er ook niks aan :P

Succes ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:08

natascha77 schreef:
stelling vragen en wat wijken.
en ook een buitenritje erbij, dit dan wel in een groep.

wijken mag absoluut in de eerste maanden van het rijden,
je belast het paard dan te veel en het paard word gestrest
doordat hij vanalles moet waar hij nog niet aan toe is.
Buitenrijden kan opzich wel, maar je moet hem eerst wel
goed verkeersmak hebben, daar kun je pas mee beginnen
als je hem goed onder je kunt houden en als hij de hulpen
goed kent ;)
natascha77 schreef:
ik rij zowieso zonder gedoe van zwepen en sporen,
gewoon lkkr met een rustige hand en been.

zwepen en sporen zijn helemaal niet verkeerd hoor,
een zweep is juist handig bij het doorrijden.
je hoeft hem niet te gebruiken maar als hij niet in de gaten heeft
dat hij vooruit moet, kun je hem altijd even een inimini tikje geven,
hoeft niet te hard, aaien kan soms al voldoende wezen, en sporen
zijn ook niet verkeerd als je weet hoe je het moet gebruiken.
Je kunt idd beter met beleren even wachten met sporen :+
natascha77 schreef:
wat voor jongen paarden?
verschillend,bijv. de een was een arabiertje van 5 en de ander een kwpner van net 4.

het gaat vooral om de karakter idd,
arabieren en kwpners kunnen heel braaf zijn, maar ook vreselijk koppig en eigenweis!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:15

Eens met de voorgaande berichten.
Je kunt wel lezen op internet hoe je iets moet aanpakken of doen, en wat je aan voorbereidingen moet treffen, maar het meeste leer je in de praktijk, van iemand die (praktijk)ervaring heeft..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:48

Ik ben nu ook bezig met het doorrijden van mn pony, maar dit is zeker iets waar je NIET aan moet beginnen als je niet weet welke voorbereiding je moet gaan nemen, voor je erop kunt gaan zitten!! Ook al ben je nog zo ervaren als je de voorbereiding niet weet dan ben je niet geschikt om een jong paard te beleren (en dat heeft er dan dus niks mee te maken dat je al 8 jr rijd. Als ik jou was zou ik ook voor een paardje gaan dat iig beleerd is en ook al doorgereden. Mocht je het persee zelf willen doen, zorg idd dan ALTIJD dat er iemand bij is die WEL ervaring heeft met het beleren en doorrijden van jonge paarden. Het is namelijk zo dat je niet alleen een scheef paard kunt ontwikkelen , maar ook een paard in de blessures kunt rijden als je niet weet hoe je het aan moet pakken en het lijkt mij dat dat absoluut je bedoeling niet is!!!
Succes met het maken van een keuze!!!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:36

Iedereen mag toch leren hoe je een paard in moet rijden?
Ik snap echt wat er altijd moeilijk gedaan wordt.
Ook al had ze alleen maar op een manege gereden, dan hoeft dat toch niet afgeschilderd te worden met ''hobbelen''?
Paarden inrijden is een serieuse zaak, maar is niet onmogelijk.

Zorg idd dat er iemand bij is die ervaring heeft en dat je de eerste tijd nooit alleen bent en dat je goed begeleid word.
Mocht het je niet lukken, laat hem dan beleren door een prof en dan komt alles vast goed.

Succes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:43

Whoopi1 schreef:
Ook al had ze alleen maar op een manege gereden, dan hoeft dat toch niet afgeschilderd te worden met ''hobbelen''?

Zorg idd dat er iemand bij is die ervaring heeft en dat je de eerste tijd nooit alleen bent en dat je goed begeleid word.
Mocht het je niet lukken, laat hem dan beleren door een prof en dan komt alles vast goed.

Succes.

Tuurlijk mag iedereen leren hoe men een paard in moet rijden.. maar wel onder strikte begeleiding!
Er komt wel meer bij kijken dan er bovenop zitten. Dat is pas de laatste stap, en die is niet zo groot meer als je goed voorbereidend werk hebt verricht.. en daar gaat juist de begeleiding in zitten.
Helaas ziet niet iedereen dat, en helaas gaat er vaak wat mis waardoor een ander het alsnog op kan knappen..

Maar voor het dier is het beter als er geen fouten gemaakt worden.. dan hoeven die ook niet hersteld te worden..
Een goeie begeleiding kost ook geld, is het dan niet handiger om het hem gelijk goed aan te leren??

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:51

Whoopi1 schreef:

Succes.

Hier ben ik het ook mee eens, meisje geeft aan dat ze begeleiding krijgt. Ze vraagt om tips wat ik helemaal niet gek vind en juist slim, niet om afgekraakt te worden. Hoe kan je ervaring krijgen in het inrijden van jonge paarden als er wordt gezegd dat je dat niet moet doen.

Je moet er aan denken, dat je heel consequent en oplettend moet zijn met je paardje. Iets mag of mag niet, zelfs met de kleinste dingetjes. Daarbij kan je nog zo'n schat van een paard hebben, maar het blijven jonge dieren die zomaar een frisse bui kunnen hebben. Je moet er echt goed over na denken of je niet liever een paardje wil dat de basis al kent.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:53

Hoe oud ben je eigenlijk? :)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:17

Femmefatale1; ''het mag wel, maar wel onder strikte begeleiding''?? Sorry, maar wie zijn wij om te zeggen dat ze dat onder strikte begeleiding mag doen en anders niet?

Kijk, dat het verstandig is om er hulp bij te hebben van een ervaren iemand.. oke, helemaal mee eens, maar dan kan je dat toch op die manier zeggen?

En geen enkel paard wordt foutloos ingereden, ik heb er jarenlang ervaring mee en ook bij mij gaat wel eens iets anders als dat ik zou willen.
En goede begeleiding hoeft niet veel te kosten hoor, mijn moeder en ik doen het voor 15 euro ;)
Nee is maar gekheid, maar je snapt mijn punt nu wel denk ik.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:26

ben het met een deel van voorgaande berichten eens, ik denk dat je er wel aan kunt beginnen, vooral als je op de stal waar je staat bijv. iemand hebt die er ruime ervaring mee heeft en je kan helpen.
Maar ik zou niet zelf gaan aankloten.

Heb nu zelf een bijna 2,6 jarige haflinger, van veulen af aan dus ken hem qua karakter zogoed als de binnenkant van mijn broekzak, maar het echte inrijden laat ik toch over aan mijn instructrice en haar dochter die er behoorlijk wat verstand van hebben.

Wil niet zeggen dat je er zelf niks mee kan doen, zo heeft die van mij al wel eens een vliegen en zweetdeken opgehad dus iets op zijn rug is al niet meer eng, zo ook spelenderwijs verder gaan met eens een dekje en zadel, mijne is best leer en nieuwsgierig en dit vind hij dan ook allemaal prima.

Maar met het beginnen longeren en zadelmak maken zou ik dan ook wel weer mijn instructrice erbij halen.

Dus kortom, met goed/proffesionele hulp erbij is er geen probleem.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:27

ik heb het ook moeten leren,en jij kunt dat ook leren.eerst onder begeleiding.
ik had je hierboven een vraag gesteld en geen reactie erop geregen.wat doe je als je er opzit en je gaat de eerste keer los en het paard blijft staan,zo kun je nog veel meer voorbeelden ervan geven,je moet eerst goed voorbereid zijn voordat je iets doet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:29

Whoopi1 schreef:
Femmefatale1; ''het mag wel, maar wel onder strikte begeleiding''?? Sorry, maar wie zijn wij om te zeggen dat ze dat onder strikte begeleiding mag doen en anders niet?

Kijk, dat het verstandig is om er hulp bij te hebben van een ervaren iemand.. oke, helemaal mee eens, maar dan kan je dat toch op die manier zeggen?

En geen enkel paard wordt foutloos ingereden, ik heb er jarenlang ervaring mee en ook bij mij gaat wel eens iets anders als dat ik zou willen.
En goede begeleiding hoeft niet veel te kosten hoor, mijn moeder en ik doen het voor 15 euro ;)
Nee is maar gekheid, maar je snapt mijn punt nu wel denk ik.

Daar ben ik het mee eens! Toen ik nog op de manege reed (ik was 12), wilde ik op een keer meer leren om ervaring op te doen. Ik zocht een verzorgpony en zette overal advertentie's! Als mensen vroegen en wat voor'n ervaring heb je? Dan zei ik: ik heb 6 jaar gereden op de manege, en rij daar nog steeds maar omdat ik meer ervaring wil opdoen zoek ik een verzorgpony. Dan werd bij wijze van spreken de hoorn er al opgeknald en werd er gezegt: o, maar dat zoeken we niet, daaag!

Waarom word er altijd zo negatief gedaan over ''manege-meisjes''? Die kinderen willen alleen maar meer opsteken en een verzorgpony, daar kan je een hoop van leren. Goede begeleiding is altijd handig maar je moet het uiteindelijk zelf leren en kunnen.