Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en kan veel vinden over zadelmak maken, longeren en alles maar dít kon ik niet vinden

Nou ben ik geen meisje die haar paard zadelmak wil maken en via internet gaat vragen hoe dat moet
Mijn enigste vraag is, hoe pakken jullie het aan? En dan heb ik het over het wel of niet gebruiken van een longeerlijn tijdens het echte rijden. Dus al heel snel 'los' door de bak stappen en dan draven of de eerste keren echt aan de longeerlijn tot hij daar super braaf is en dan pas los?Het zit zo, ik ben op dit moment bezig met mijn paard in te rijden en hierbij heb ik uiteraard begeleiding. Omdat ik hem écht niet wil verpesten zoek ik ook heel veel op maar nu loop ik toch even tegen een probleempje aan. Ik heb er nu 3x echt op gereden. Alles is goed, hij is erg braaf, is echt geen bok/steiger paard die je eraf wilt gooien. Hij is alleen erg onzeker en wat angstig, wat natuurlijk helemaal niet erg is.
Gisteren waren we gewoon weer aan het stappen, aan de longe net als afgelopen zondag wat toen helemaal prima ging. Gisteren schrok hij, hij schiet naar voren maar probeert zich vervolgens om te draaien. En dat is imo super gevaarlijk als er een longeerlijn aan zit, want dan zal de lijn over zijn kont gaan waar hij waarschijnlijk van schrikt en vervolgens achter mijn rug langs, naja de rest kun je zelf wel bedenken
Gelukkig heb ik hem gistren zelf om kunnen trekken door de longeerlijn vast te pakken (die aan zijn halster zit, dus niet aan het bit! ) en zo ging hij weer de goede kant op. Daarom ben ik mij erin gaan verdiepen heo andere dit aanpakken, en omdat ik veel verschillende reacties hoor vraag ik hier maar wat jullie het fijnste vinden. Dus aan de longe houden of al snel los en gaan draven zodat de spanning weg gaat en er geen gevaarlijke situatie met de longeerlijn kan ontstaan? En heeft iemand ervaring met paarden die zich proberen om te draaien? Hij deed dit echter uit angst, hij wou gewoon echt even 'weg' en de andere kant op was meer ruimte. HIj is verder echt niet gemeen, reageert goed (gevoelig maar goed) op mijn been en ook op mijn stem. Kan hem zelf halthouden etc.
Geen idee trouwens of dit topic hier goed staat!
uiteraard heb ik goede begeleiding vanaf de grond.