mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lislis

mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:27

Hallo allemaal,

Volgens mijn instructeur loopt mijn paard altijd perfect alleen mijn houding is niet perfect.
Ik heb een tijd scheef gezetten. En nu heb ik een kwaaltje dat ik naar voren zit niet uit angst, maar waarschijnlijk omdat mijn paard rond loopt en dan nog af en toe wilt hangen.
Ik baal hier echt van. Vroeger had ik ook nog een mooie houding:(
Wat kan ik hier aan doen!
En doorzitten wat is de perfecte manier om perfect door te zitten.
Of ik nou met of zonder beugel zit het doorzitten ziet er bij echt beroerd uit.
& ik hou het ook vaak niet vol om lang door te zitten

HELP ME PLEASE:(

http://94.100.113.94/606850001-606900000/606881201-606881300/606881267_5_sxOH.jpeg

Hierbij een foto! Het kan nog erger!
Laatst bijgewerkt door lislis op 29-07-09 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: mijn paard loopt perfect alleen mijn houding nog:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:29

Je kunt zitlessen nemen bij een instructeur of zonder beugels rijden. Ik zou het vooral met veel begeleiding doen want zelf merk je het niet altijd als je verkeerd zit.
Succes!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:34

Laat iemand anders je paard aan de longeerlijn nemen. Jij gaat er gewoon op, met zadel. Teugels laten hangen. Dan rijden. Laat degene die longeert constant op je houding letten. Het is erg vermoeiend, maar er word wel steeds op je houding gelet.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:36

Dat je er niet op door kunt zitten komt meestal omdat je paard zijn rug niet loslaat, dus dan kun je ook niet fijn zitten.
Misschien is het allemaal toch niet zo perfect als je denkt. :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:39

Zitles nemen bij een goede instructeur ;)
Of beugels eraf doen van t zadel en zonder beugels gaan rijden. Doe ik ook regelmatig en corrigeert je houding erg goed!
Trouwens, een paard kan onmogelijk perfect lopen als je eigen houding dwars zit ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:43

Het middelpunt van je zadel opzoeken. Dan is zowiezo je beenligging beter. Je zit nu erg achterop het zadel. Zitlessen nemen is al genoemd.

Overigens ben ik van mening, dat als jij niet goed (scheef) op je paard zit, je paard ook niet perfect kan lopen.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:53

Nouja perfect is een groot woord!
Sunrise loopt uitzich zelf ook een beetje scheef met de achterhand. alleen mijn instructeur zegt zelf altijd het paard zijn houding is goed! Alleen nu jij nog. Dan heeft hij het over voorwaartse en de achterhand er onder!

Misschien had ik het anders moeten omschrijven.

bedankt allemaal voor de tips

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:55

ik heb hetzelfde probleem ik trek mijn hakken altijd helemaal omhoog,zitlessen nemen kan helpen,
en zodra je dat gevoel hebt te pakken,dan moet je met iemant erbij aan je paard gaan rijden,want op dat moment ga je weer in je oude houding,die wat dan bij je is kan je hierop wijzen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:07

Neem eens een kijkje op onze website www.equilibritas.nl. Wij werken met de scheefheden van ruiters op het paard door middel van Oefentherapie Cesar (houdingstherapie). De resultaten zijn erg goed. Op de website vind je meer informatie en ervaringen van mensen.

Overigens vind ik je houding op de foto niet heel verkeerd. Ik denk dat je zadel een heel vertekend beeld geeft. Toch kun je pas echt een oordeel geven als je iemand echt hebt zien rijden.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:10

Is er nou ook verschil met leren laarzen rijden of met rubberen laarzen dat je houding veranderd?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:10

als je paard wat scheef loopt dan is zijn houding verre van perfect misschien bedoelt je intructeur dan de hals houding correct is, je moet eerst werken aan het rechtrichten van je paard want zo komt je paard niet verder.

voor je eigen houding kun je zitlessen aan de longe nemen

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:20

Alicia2u schreef:
Neem eens een kijkje op onze website http://www.equilibritas.nl. Wij werken met de scheefheden van ruiters op het paard door middel van Oefentherapie Cesar (houdingstherapie). De resultaten zijn erg goed. Op de website vind je meer informatie en ervaringen van mensen.

Overigens vind ik je houding op de foto niet heel verkeerd. Ik denk dat je zadel een heel vertekend beeld geeft. Toch kun je pas echt een oordeel geven als je iemand echt hebt zien rijden.

Ik heb nog wel wat ergere foto's

Ik denk trouwens ook dat het ook komt dat ik vaak naar het paard wil kijken.

http://94.100.114.68/490600001-490650000/490627501-490627600/490627531_5_Ef6w.jpeg

http://94.100.114.184/147600001-147650000/147607401-147607500/147607431_5_SnI_.jpeg

hier doe ik weer eens poging tot doorzitten

http://94.100.113.188/147600001-147650000/147607401-147607500/147607430_5_ScZB.jpeg

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:26

heb ik ook problemen met gehad,ik viel namelijk wat naar voor ,zonder beugels rijden helpt wel goed,en je er constant aan herinneren,recht recht !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:26

Zonder negatief te worden: je paard loopt nog niet perfect. Ik heb een beetje het gevoel dat ie of teveel onder je weg loopt of wat te weinig impuls heeft waardoor je niet je balans kunt vinden.

Ik denk dat je meer aan het werk moet met je paard aan je hulpen te maken en nog niet teveel door willen zitten. Als ie goed van achter naar voren gereden kan worden, naar het voorwaarts neerwaarts toe en je hem daarna op kan pakken dan kan je veel beter in balans zitten. Op een paard dat zijn rug goed loslaat en van achter naar voren gereden wordt kan je beter zitten!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:28

Ik denk ook dat je je beugels veel te kort hebt voor een dressuurzadel. Zo word je in een hele verkeerde houding gedwongen. Probeer gaatje voor gaatje met langere beugels (uiteindelijk minstens 4 gaten langer) te rijden en kijk wat dat kan helpen aan je houding. En idd het langszij naar beneden kijken zorgt er voor dat je scheef gaat zitten. Voor je kijken dus! Niet zien hoe je paard loopt, maar voelen!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:29

Idd zitles nemen mijn paard zette zijn rug ook eerst vast als ik hem naar beneden liet lopen maar zodra ik de beugels over het zadel gooide en ik ging relaxen en doorzitten toen ging het eigenlijks hardstikke fijn :)

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:32

AAH!
Ik raak altijd mijn beugels kwijt:$
Ik probeer langer te zitten, maar op een of andere zit dat gewoon PIEP! vervelend haha:P

Volgende maand komen mijn nieuwe laarzen leren.
Kan dat ook schelen. Ik heb altijd het idee dat mensen met leren laarzen veel mooier met hun onderkant zitten of is dat een fabeltje die ik zelf heb verzonnen:P En ik heb ook vaak het idee dat mensen die langer zijn ook vaak minder last hier van hebben. Verder ik heb ook bij andere paarden dus ik denk niet dat het alleen aan sunrise ligt.

Hoe kleiner het paard word hoe beter ik ga zitten.

Hoe zwaarder het paard van voor word hoe meer ik naar voor ga zitten

en hoe hoger het paard word des te moeilijker ga ik doorzitten.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:33

Simmie schreef:
Ik denk ook dat je je beugels veel te kort hebt voor een dressuurzadel. Zo word je in een hele verkeerde houding gedwongen. Probeer gaatje voor gaatje met langere beugels (uiteindelijk minstens 4 gaten langer) te rijden en kijk wat dat kan helpen aan je houding. En idd het langszij naar beneden kijken zorgt er voor dat je scheef gaat zitten. Voor je kijken dus! Niet zien hoe je paard loopt, maar voelen!

haha! als iemand mij zo een heel uur les geeft!
Verbetert het misschien!
Ik hoor het wel continue alleen omdat hij te druk bezig is ook met ander blijft het niet tot mij door.
Misschien ook meer privé-lessen?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:43

Misschien een idee om wat vaker een privéles te nemen, zodat alleen jij de aandacht krijgt.. overige tips die gegeven zijn kunnen ook goed helpen en wat je vooral jezelf voor moet houden: probeer (voor je gevoel heel overdreven) rechtop te zitten, schouders naar achter (mijn instructrice riep altijd "je bent een vrouw, laat 't dan ook zien" of "centen die op de grond liggen heb ik allang opgeraapt" als ik weer 's naar beneden keek), is moeilijk in 't begin, weet er alles van, maar het helpt uiteindelijk wel.

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:19

Ik heb het probleem ook gehad. Bij mij lag het probleem omdat ik niet mijn bekken kantelde.
Je moet je bekken naar voren kantelen. Als je dat doet, merk je gelijk verschil met zitten en het contact met je paard.
Succes!

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:19

Ik moest ooit eens van iemand op een stoel zitten en ging hij alle kanten met mij op! en toen zei hij zo moet je zitten.
Ik dacht echt dat ik in een knoop werd gelegd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:25

Ik ga mee met de tips hierboven. Ik heb alleen het idee dat de zweetbladen (en de voorgevormde wrong) voor jou te lang zijn. Volgens mij zit jouw knie ver boven het punt waar het zadel zijn knie-inkeping in de wrong heeft.

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:29

Ja, vervelend is ook dat het niet mijn eigen paard is en gewoon een zadel van de manege is. Dit is mijn verzorgpaard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:33

Citaat:
Volgens mijn instructeur loopt mijn paard altijd perfect

Meen je dit echt?????

Met zo'n instructeur zou ik direct stoppen en gaan voor iemand waar je echt iets van leert ipv zakkenvullen en naar de mond praten :Y)

Persoonlijk vind ik het belangrijker of iemand fatsoenlijk op zijn paard zit en met gevoel rijdt als hoe het paard loopt.

Als jij zelf fasoenlijk kan chauffeuren gaat het paard ook steeds beter lopen ;)

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:36

listiglistje schreef:
Citaat:
Volgens mijn instructeur loopt mijn paard altijd perfect

Meen je dit echt?????

Met zo'n instructeur zou ik direct stoppen en gaan voor iemand waar je echt iets van leert ipv zakkenvullen en naar de mond praten :Y)

Persoonlijk vind ik het belangrijker of iemand fatsoenlijk op zijn paard zit en met gevoel rijdt als hoe het paard loopt.

Als jij zelf fasoenlijk kan chauffeuren gaat het paard ook steeds beter lopen ;)

Wat bedoel je met direct stoppen?