RainyDays schreef:De kracht van trekpaarden zit niet in een "draaggewicht", maar in het gewicht dat ze kunnen trekken. De dikte van een paardenbeen zegt verder weinig over draagkracht denk ik. Volgens mij is dat visueel bedrog. Een trekpaard is wel groter en steviger, maar moeten dat grote en stevige van zichzelf ook meedragen. Een Arabier heeft slanke, ranke benen en compenseert dat door zelf niet veel te wegen. Als je dan naar die heerlijke stevige stelten van een trekpaard kijk, verbind je daar vaak verkeerde conclusies aan, zij moeten dan ook meer gewicht dragen van zichzelf. Ik heb 2 trekpaarden gehad, een Ardenner en een Belgisch trekpaard en ik ben zwaar (Meer dan 120 kilo.) . Ik heb nooit de ervaring gehad dat ze meer kunnen dragen. Er is nogal wat verschil tussen "kunnen dragen" en "prettig kunnen dragen". Ik rij dan ook niet meer, want ik wil dat een paard mij prettig kan dragen en daar is geen sprake van, bij geen enkel ras. Te zwaar is gewoon te zwaar, dat is geen aanval naar mij als zwaar mens, maar realiteit. Ja, ik zou weer op een trekpaard kunnen rijden en nee, hij zal niet doorzakken. Ja, hij loopt uit trouw zijn rondje met mij en ja, hij zal ook zijn oortjes naar voren houden, maar ik moet de wijste zijn in dit geval.
Knap dat je voor het paard kiest en het ook zo zegt. Daar kunnen veel mensen wat van leren!