een trekpaard kan veel dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

een trekpaard kan veel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 07:33

hey,

ik zat net een beetje rond te kijken op internet en dan zie je toch veel zwaardere mensen op trekpaarden.
maar toen vroeg ik me af.

trekpaarden zien er sterk uit, en kunnen flink wat gewicht trekken.
maar dit betekend toch niet dat ze kwa tillen veel kunnen hebben?

mischien een stomme vergelijking, maar er zijn genoeg mensen die een vrachtwagen voort trekken, maar heb er nog een gezien die er een tild :Y)

vraaq me af; vinden jullie dat een trekpaard veel kan tillen, alleen omdat ze ook veel kunnen trekken?

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:40

Daphne__ schreef:
mischien een stomme vergelijking, maar er zijn genoeg mensen die een vrachtwagen voort trekken, maar heb er nog een gezien die er een tild :Y)

Vind je vergelijking wel geweldig, _O-

Hang me er niet aan op maar volgens mij heeft het ook te maken met de lengte van de rug, Hoe korter de rug hoe meer het paard kan dragen (?)

Ben benieuwd naar de rest van de reacties... :)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:06

Ik heb zelf trekpaarden en reken mezelf niet tot zwaar: 74 kg/1.76 lang als bewijs en is niet gelogen :D Ik moet zeggen dat ik bij elk paard medelijden heb als ik soms zie wie er opzitten. Qua verhouding klopt alles bij elk paard dus ik neem aan dat het niet uitmaakt op welk paard je zit als jezelf zwaar bent. Ik bedoel, een shetje zal een dik kind ook niet leuk vinden denk ik.

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:23

chb schreef:
Ik heb zelf trekpaarden en reken mezelf niet tot zwaar: 74 kg/1.76 lang als bewijs en is niet gelogen :D Ik moet zeggen dat ik bij elk paard medelijden heb als ik soms zie wie er opzitten. Qua verhouding klopt alles bij elk paard dus ik neem aan dat het niet uitmaakt op welk paard je zit als jezelf zwaar bent. Ik bedoel, een shetje zal een dik kind ook niet leuk vinden denk ik.

Zullen we het even hebben over kinderen met over gewicht? Dit kan veel mensen beledigen namelijk. Lange dunne mensen op zo'n groot paard is trouwens ook geen gezicht.

Ontopic:

Volgens mij was het zo dat een paard 20% (of 15 toch) Van zijn lichaamsgewicht kan dragen. Dus ze kunnen het vast wel hebben, maar of ze er gelukkiger van worden, geen idee. :(:)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:55

Volgens mij gaat het hier niet om overgewicht maar of paarden ze zonder problemen kunnen dragen. Als je je dat niet kan afvragen kan je net zo goed dit topic schrappen.

Femke16

Re: een trekpaard kan veel dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:11

Ik heb echt geen idee of dat belastend kan zijn voor het paard. Als die gene mega tegen zijn beweging in zit. Dan heb je natuurlijk wel wat meer gewicht tegen. Dat lijkt me niet bevordelijk. Maar gewoon lekker hoppen/recreatie rijden... lijkt me geen probleem. Zolang je er zelf geen problemen in ziet voor je paard. En inderdaad 15% van paard's lichaams gewicht is ongeveer het maximum.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:21

Trekpaarden zijn over het algemeen een stuk korter en breder van bouw dan bijvoorbeeld een grote warmbloed. Dus in theorie moeten ze ook wat meer gewicht kunnen dragen. Of ze er blij mee zijn is een andere zaak ;)
Maar als je bijvoorbeeld even naar de merries kijkt.. Een trekpaard krijgt flink zware veulens, en die laatste maanden moeten ze toch dag en nacht met zo'n zwaar veulen op zak rondlopen :Y) Maar daar zijn ze dus wel op gebouwd. In tegenstelling tot een warmbloed van dezelfde hoogte, die krijgt een veel lichter veulen, en zal dus ook wat meer moeite hebben met zware ruiters.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:22

die 15% van het lichaamsgewicht is een richtlijn, maar eigenlijk moet je naar de bouw en de bespiering kijken. Een tijd terug stond er in Bit of Cap een artikel over welk type paard het meeste gewicht kan dragen. Uiteindelijk hebben ze er niet echt ras of model opgeplakt, maar duidelijk gesteld dat de grootte en het gewicht niet altijd een goede maatstaf is. Want dat het meestal niet de grote zwaarder paarden zijn die veel gewicht kunnen dragen, maar eerder slungelig en slap zijn ivh met een iets kleiner compacter paard/pony.
zo is er toch het verhaal van een shetlander die een man van 80 km zoveel km draagt (in stap weliswaar) "zonder problemen"

Volgens mij is de lengte van de rug, de totale bouw en de bespiering belangrijk. Dus nu heeft wel menig trekpaard z'n bouw mee op dat vlak, meestal kort van rug, stevig gebouwd en mits wat training goed bespierd. Bovendien komt het op 5kg tov hun eigen gewicht niet aan. Maar er zijn denk ik andere paarden die in verhouding sterker zijn dan trekpaarden

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:31

petitparis schreef:
die 15% van het lichaamsgewicht is een richtlijn, maar eigenlijk moet je naar de bouw en de bespiering kijken. Een tijd terug stond er in Bit of Cap een artikel over welk type paard het meeste gewicht kan dragen. Uiteindelijk hebben ze er niet echt ras of model opgeplakt, maar duidelijk gesteld dat de grootte en het gewicht niet altijd een goede maatstaf is. Want dat het meestal niet de grote zwaarder paarden zijn die veel gewicht kunnen dragen, maar eerder slungelig en slap zijn ivh met een iets kleiner compacter paard/pony.
zo is er toch het verhaal van een shetlander die een man van 80 km zoveel km draagt (in stap weliswaar) "zonder problemen"

Volgens mij is de lengte van de rug, de totale bouw en de bespiering belangrijk. Dus nu heeft wel menig trekpaard z'n bouw mee op dat vlak, meestal kort van rug, stevig gebouwd en mits wat training goed bespierd. Bovendien komt het op 5kg tov hun eigen gewicht niet aan. Maar er zijn denk ik andere paarden die in verhouding sterker zijn dan trekpaarden

Grappig, zoiets dacht ik ook al toen ik mijn berricht plaatste. Maar kon niet onderbouwen of dat echt zo was. Wel dus.
Daarom natuurliujk helemaal mee eens :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:17

Het is een trekpaard geen draagpaard haha!
Maar ik denk dat ze wel sterk zijn, maar dat je er ook geen 'tientonner' op kan laten rijden.
Het hangt van veel factoren af hoeveel een paard kan dragen. Maar ze zullen gelukkiger zijn met wat minder gewicht.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:46

Ik denk wel dat een trekpaard veel kan dragen, tenminste aan zijn benen te zien lijkt hij wel sterk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:01

15% van 1300 kg = 195 kg.

Ookal zou die regel voor een trekpaard niet helemaal opgaan en het maar 10% zou zijn, dan zit je nog op 130 kg.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:07

De kracht van trekpaarden zit niet in een "draaggewicht", maar in het gewicht dat ze kunnen trekken. De dikte van een paardenbeen zegt verder weinig over draagkracht denk ik. Volgens mij is dat visueel bedrog. Een trekpaard is wel groter en steviger, maar moeten dat grote en stevige van zichzelf ook meedragen. Een Arabier heeft slanke, ranke benen en compenseert dat door zelf niet veel te wegen. Als je dan naar die heerlijke stevige stelten van een trekpaard kijk, verbind je daar vaak verkeerde conclusies aan, zij moeten dan ook meer gewicht dragen van zichzelf. Ik heb 2 trekpaarden gehad, een Ardenner en een Belgisch trekpaard en ik ben zwaar (Meer dan 120 kilo.) . Ik heb nooit de ervaring gehad dat ze meer kunnen dragen. Er is nogal wat verschil tussen "kunnen dragen" en "prettig kunnen dragen". Ik rij dan ook niet meer, want ik wil dat een paard mij prettig kan dragen en daar is geen sprake van, bij geen enkel ras. Te zwaar is gewoon te zwaar, dat is geen aanval naar mij als zwaar mens, maar realiteit. Ja, ik zou weer op een trekpaard kunnen rijden en nee, hij zal niet doorzakken. Ja, hij loopt uit trouw zijn rondje met mij en ja, hij zal ook zijn oortjes naar voren houden, maar ik moet de wijste zijn in dit geval.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:34

beantsje schreef:

Ookal zou die regel voor een trekpaard niet helemaal opgaan en het maar 10% zou zijn, dan zit je nog op 130 kg.

1300 kilo is dan wel ruim geschat volgens mij, dat is er dan een van 1,90 hoog ^^
Een gemiddeld trekpaard in goede conditie zal rond de 1000 kilo zitten ongeveer. Met 15% zit je dan op max. 150 kilo (inclusief zadel enzo)
Ik denk dat een trekpaard daar wel makkelijk een uurtje mee kan rondhobbelen. Maarja, ik denk niet dat je ze er een plezier mee doet :P
Waren het in de middeleeuwen niet ook koudbloeden waar de ridders op reden, met hun harnas van 100 kilo?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:41

MysticTinker schreef:
beantsje schreef:

1300 kilo is dan wel ruim geschat volgens mij, dat is er dan een van 1,90 hoog ^^
Een gemiddeld trekpaard in goede conditie zal rond de 1000 kilo zitten ongeveer. Met 15% zit je dan op max. 150 kilo (inclusief zadel enzo)
Ik denk dat een trekpaard daar wel makkelijk een uurtje mee kan rondhobbelen. Maarja, ik denk niet dat je ze er een plezier mee doet :P
Waren het in de middeleeuwen niet ook koudbloeden waar de ridders op reden, met hun harnas van 100 kilo?

Ja, maar dan moet je meer aan friezen denken. ;)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:02

KimPower schreef:
chb schreef:

Zullen we het even hebben over kinderen met over gewicht? Dit kan veel mensen beledigen namelijk. Lange dunne mensen op zo'n groot paard is trouwens ook geen gezicht. [/quote]

ik rijd een trekpaard van 1.75, ik weeg zelf maar 40 kilo, ben dus heel dun heb nog niemand horen zeggen dat t geen gezicht is als ik erop zit :+

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:38

uuhm... trekpaarden zijn geen 1300 Kg!... een grote robuuste hengst is zo'n beetje 1000 Kg... maar meestal varieert dat tussen de 700 - 900

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:16

RainyDays schreef:
De kracht van trekpaarden zit niet in een "draaggewicht", maar in het gewicht dat ze kunnen trekken. De dikte van een paardenbeen zegt verder weinig over draagkracht denk ik. Volgens mij is dat visueel bedrog. Een trekpaard is wel groter en steviger, maar moeten dat grote en stevige van zichzelf ook meedragen. Een Arabier heeft slanke, ranke benen en compenseert dat door zelf niet veel te wegen. Als je dan naar die heerlijke stevige stelten van een trekpaard kijk, verbind je daar vaak verkeerde conclusies aan, zij moeten dan ook meer gewicht dragen van zichzelf. Ik heb 2 trekpaarden gehad, een Ardenner en een Belgisch trekpaard en ik ben zwaar (Meer dan 120 kilo.) . Ik heb nooit de ervaring gehad dat ze meer kunnen dragen. Er is nogal wat verschil tussen "kunnen dragen" en "prettig kunnen dragen". Ik rij dan ook niet meer, want ik wil dat een paard mij prettig kan dragen en daar is geen sprake van, bij geen enkel ras. Te zwaar is gewoon te zwaar, dat is geen aanval naar mij als zwaar mens, maar realiteit. Ja, ik zou weer op een trekpaard kunnen rijden en nee, hij zal niet doorzakken. Ja, hij loopt uit trouw zijn rondje met mij en ja, hij zal ook zijn oortjes naar voren houden, maar ik moet de wijste zijn in dit geval.

Knap dat je voor het paard kiest en het ook zo zegt. Daar kunnen veel mensen wat van leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:27

trekpaarden zijn inderdaad meer gefokt om veel te trekken niet om veel te dragen.

kwa dragen is er eigenlijk nooit naar gefokt in dit ras.

ik ben zelf ook niet de lichste maar ik merk dat ik zelf veel meer moeite heb met mijn gewicht dan het paard.
maarja op 900 kilo is een kilo of 10 a 20 niet veel verschil kwa verhouding.

ik zit me zelf in de weg en rij niet lekker alles kost veel meer moeite.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:44

AnnemiekvM schreef:
Maar ik denk dat ze wel sterk zijn, maar dat je er ook geen 'tientonner' op kan laten rijden.
.

nou zeg >;)

ik denk dat je die 15% niet voor ieder paard kan laten gelden,een trekpaard met een zwakke rug zal minder gewicht kunnen hebben denk ik.
je zal het per combinatie individueel moeten bekijken,de een kan meer hebben,de ander minder

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:46

Femke16 schreef:
uuhm... trekpaarden zijn geen 1300 Kg!... een grote robuuste hengst is zo'n beetje 1000 Kg... maar meestal varieert dat tussen de 700 - 900

Wou ik dus ook net zeggen...
Een normale merrie/ruin weegt echt niet zo veel.
En zo groot zijn ze nu ook weer niet.
Ze zijn gewoon compact gebouwd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:49

het zijn idd geen hele grote paarden.
ze zullen best wel meer dan een gemiddeld warmbloedpaard kunnen dragen,maar overdrijven hoeft ook niet natuurlijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 06:51

Idd.
En daarbij zijn ze gefokt om op rechte stukken veel kracht te zetten, bij een lage snelheid. Niet om bv. in een bak rond te galoperen. :n

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:46

Miss_Malfoy schreef:
Idd.
En daarbij zijn ze gefokt om op rechte stukken veel kracht te zetten, bij een lage snelheid. Niet om bv. in een bak rond te galoperen. :n

Mwah, de moderne 'sport-/gebruiksgefokte' trekpaarden hebben heel wat meer uithoudingsvermogen hoor! De meesten hebben een vrij korte en compacte rug, dat bevordert het draagvermogen. Ik vind dat gedoe over ruitergewicht altijd maar een beetje onzin, als je merkt dat een paard er last van heeft, moet je er niet op gaan zitten. Het ene kan nou eenmaal meer hebben dan het andere dier.

Overigens zie ik hele interessante gewichten voorbij komen :D Mijn ruin (1,70m) weegt zomers zo'n 1040 kilo, 's winters zit hij rond de 970. Potige, zware hengsten van boven de 1,70m zijn veel zwaarder, die kunnen wel tot de 1300 gaan. Merries zijn over het algemeen wat lichter, die zitten met een stokmaat van 1,70m rond de 750/800 kilo. Maar de modernere paarden zijn veel lichter, die van mij is erg zwaar van type ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:47

jeus wat een gewichten zeg!