Macho (New- Forest) @ Work. (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Macho (New- Forest) @ Work. (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:21

Goeieavond bokkers,

Macho ken ik nu 7 jaar, waarvan 5 jaar op de manege, en 2 jaar bij mij, de manege wilde hem naar de slacht doen omdat hij onberijdbaar werd, bokte kinderen eraf en niemand durfde meer erop. Zo doende kostte hij enkel alleen maar geld en moest zijn stalletje worden opgevuld met een andere brave manege pony. Per toeval was ik die avond op de manege toen mijn instructrice mij kwam zeggen dat hij de volgende dag om 6 uur s'ochtends zou vertrekken. Ik ben me rot geschrokken en heb toen mijn best gedaan om van alles te regelen. En dat is gelukkig gelukt! De eerste maanden heeft hij heerlijk vakantie gevierd. En toen ik na die maanden weer begon op te bouwen was het een totaal andere pony.

We hebben nu even een tussen stop gehad i.v.m vakantie en zijn het nu weer lekker rustig aan het opbouwen. Daarom vraag ik ook nog niet al te veel van hem en ben ik nu gewoon vooral bezig om hem weer wat 'wakker' te maken voor het echte werk.

Mijn eigen commentaar:

- Macho loopt erg op de voorhand, dit omdat hij eigenlijk zijn hele leven als manege pony heeft gesleten en dus gewoon weg nooit anders heeft leren lopen. We zijn dit samen met mijn instructrice aan het aanpakken door hem steeds meer werk vanachteren uit te laten uitvoeren. ( Overgangen, niet te diep en te zwaar in de hand laten lopen enz..)
- Mijn rug recht houden en mijn ellebogen langs mijn zijde. En vooral vooruit kijken..

Onze 15 minuutjes vandaag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit beenwerk vind ik fijn om te zien, Macho heeft daar ontzettend veel moeite mee.
Afbeelding
Indraai volte.

Afbeelding
:evaw:

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:29

Zelf heb je al commentaar gegeven.

Wat een super leuk pony!
Ik vind hem er netjes 'bij' lopen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:31

meisje... foto 2.... :n
Ik zou graag wat meer lucht zien, hij mag wat langer en losser in de bovenlijn. Zelf je handen mooi voor je dragen!
Fijn paardje verder, beenwerk is zeker niet slecht!
Je eigen commentaar ben ik het niet helemaal mee eens, als je hem correct rijd 'kan' hij heus wel op de achterhand. dat dat niet 1-2-3 gebeurd DAT snap ik...
Verder vind ik het verhaal van hoe je macho hebt verkregen, hardstikke goed van je, die pony verdient duidelijk een tweede kans!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:04

Ik vind het een leuk paardje! Goed dat je zelf weet waar je aan moet werken. Al denk ik dat je hem misschien beter eerst actief kan maken van achteren, voordat hij nageefelijk moet/gaat lopen. Zo valt hij namelijk minder op de voorhand.

_Michelle__

Re: Macho (New- Forest) @ Work. (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:38

Allereerst: wat goed van je dat je hem een 2e kans gunt.
Zulke verhalen zijn altijd leuk om te horen.

Verder is het een erg leuke pony.
Hij lijkt wel op een pony die ik ook gereden heb.

Hij loopt inderdaad op de voorhand.
Ik ken dit probleem en de enige manier om het er inderdaad goed uit te rijden is van achteren naar voren rijden.
Veel schakelen.
Overdreven veel, totdat je er zelf helemaal gek van wordt en actief de overgangen laten rijden.
Erg moeilijk, weet ik alles van.

Gelukkig heb je goede begeleiding en komt het vast en zeker goed, want jullie zijn een leuke combi :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:42

Bedankt voor alle reacties en tips daar kan ik zeker iets mee.
Vooral met het schakelen ben ik nu bezig en dat begint ook een beetje te komen!

@ Bonita_bon: Dit paard heeft zijn hele leven op de voorhand gelopen, dus ook als je hem correct rijd heeft hij hier moeite mee. Hij is van nature ook een beetje overbouwd en dat speelt hier ook een rol in mee.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:09

kijk, dat laatste argument kan ik me beter in vinden!
Ik heb zelf ook een ex-manegepaard gehad en die uiteindelijk naar het Z2 gereden. beestje had ook de eerste 7 jaar van haar leven op de voorhand gelopen. Je hoort mij niet zeggen dat je dus opstapt en het heel anders doet, maar ik vind het meer een excuus dan een argument...
Nu is de houding waarin hij loopt een makkelijke manier om onder het 'echte' werk uit te komen (bewust of onbewust, meestal het laatste). Ik vind hem in een houding lopen ipv correct in de hand.
Het schakelenis inderdaad essentieel maar houding van de ruiter ook... beugels een gaatje langer, zadel iets naar achter leggen, zelf meer met je buikspieren gaan rijden ipv met je rug, luchtiger worden in de hand.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:10

Daar heb je helemaal gelijk in, ik zal er goed aan werken.
Maar Macho is ook geen makkelijke, we hebben dus de handen vol aan elkaar :P

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:18

wat leuk dat je hem een 2de kans geeft echt leuk.
op sommige foto's zijn heb een sterke hand en loopt hij ook gelijk heel diep.
veder ziet het er leuk uit en ben het met je eigencommetaar eens.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

Op sommige foto's vind ik hem ook idd nog te veel op de voorhand en ook wat te diep, maar dan kan ook een moment opname zijn. ;) Veel overgangen rijden zoals hier als is gezegd, en misschien een keer in het bos of op een lang zand pad veel naar voren rijden?

En goed van je dat je hem een tweede kans geeft, dat verdient een paard! :)

LauRum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:16

Wat een mooie pony heb je!

Ik zou alleen proberen om hem iets minder diep te laten lopen, iets meer met zn neusje er uit.. Been geven en iets je hand naar voren brengen, kijken of ie deze wil volgen.

Succes!

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:24

_Michelle__ schreef:
Allereerst: wat goed van je dat je hem een 2e kans gunt.
Zulke verhalen zijn altijd leuk om te horen.

Verder is het een erg leuke pony.
Hij lijkt wel op een pony die ik ook gereden heb.

Hij loopt inderdaad op de voorhand.
Ik ken dit probleem en de enige manier om het er inderdaad goed uit te rijden is van achteren naar voren rijden.
Veel schakelen.
Overdreven veel, totdat je er zelf helemaal gek van wordt en actief de overgangen laten rijden.
Erg moeilijk, weet ik alles van.

Gelukkig heb je goede begeleiding en komt het vast en zeker goed, want jullie zijn een leuke combi :)

Helemaal mee eens.
Wat ik soms ook doe met overgangen rijden is bij elke letter een overgang maken. stap-draf draf-stap stap-halthouden haltouden-draf enz.
Je word er wel helemaal gek van, maar het werkt;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:08

Romytjuuh schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in, ik zal er goed aan werken.
Maar Macho is ook geen makkelijke, we hebben dus de handen vol aan elkaar :P

Dat zie ik wel ja, succes samen!!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:27

ik volg al het commentaar van de anderen
verder moet je goed rechtop kijken!
niet naar dat stomme zand maar recht vooruit, zit trots op je pony want je hebt een mooi paardje!!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:56

- Macho loopt erg op de voorhand, dit omdat hij eigenlijk zijn hele leven als manege pony heeft gesleten en dus gewoon weg nooit anders heeft leren lopen. We zijn dit samen met mijn instructrice aan het aanpakken door hem steeds meer werk vanachteren uit te laten uitvoeren. ( Overgangen, niet te diep en te zwaar in de hand laten lopen enz..)

Sorry voor het commentaar,,

Dit vind ik niet kloppend doordat je hem van voor te benauwd rijd gaat hij op de voorhand als je hem voor losser laat en wat meer lucht laat happen kan je de achterhand er beter onder krijgen. Ik wens je der veel succes mee

Verder lijkt het mij een fijn paardje hoor. Met genoeg pit hahaha dus die sterkere achterhand komt wel. Veel schakelen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:33

Als ik Macho losser laat, valt hij alleen maar meer op de voorhand. En als hij dan niet aan teugel loopt, drukt hij zijn rug weg en is hij niet fijn te rijden. Volgens mij instructrice moet ik hem hiervan uit opgerichter rijden, dus met meer overgangen en uiteindelijk zijn hoofdhouding hoger krijgen door de teugels iets korter te nemen en daarbij vanuit achteren te rijden. Ik snap je commentaar zeker, maar met Macho heeft dat zeer weinig effect.

Bedankt voor de tips ! :)

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:52

Romy, Macho ziet er echt super uit!:D
Inderdaad nog wel wat verbeterpuntjes maar die zijn al genoemd.;)

Groetjes Melanie

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:38

je rijdt hem veel te diep en je moet hem meer naar voren rijden om hem op de achterhand te laten komen.
Tis wel een heel leuk paardje! :D
oeps is al gezegd :o

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:01

echt een leuke pony en heel goed dat je hem een 2de kans gunt! :D

qua tips: op sommige foto's (4,5,6) lijkt het wel of je hem best wel strak in de mond houdt..
ik weet niet of dat aan mij ligt maar ja..
je hoort natuurlijk wel contact te hebben met de mond maar de teugels staan wel strak!
op foto 3 vind ik het wel een fijn beeld weer geven!

maar super veel succes met hem!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 06:26

UvantesV schreef:
Romy, Macho ziet er echt super uit!:D
Inderdaad nog wel wat verbeterpuntjes maar die zijn al genoemd.;)

Groetjes Melanie

Dankje! :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:12

idd wat een ontzettend leuk ding zeg.
vind het ook allemaal erg knap van je :)
en wat je zelf al zegt is proberen meer vooruit te kijken.
heb hier zelf ook moeite mee, wil nog wel is helpen om heel recht op te zitten ;) succes ermee!

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:02

wat is het toch een heerlijk paardje om te zien...
Ik was even benieuwd naar nog meer foto's dus even in je profiel gespiekt :o ...
Ik kwam daardoor op je topic het jaaroverzicht en daarin staat dat je hem naar andere mensen heb gedaan, heb je hem weer terug genomen dan? snap het niet zo.... misschien wel me blonde kant hoor :+

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:36

om hem minder diep te laten lopen moet je goed achterover zitten en je handen wat hoger houden dan normaal en af en toe een ophouding geven..

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:41

Wat mij meteen opviel, is dat het heel erg lijkt alsof je zo verschrikkelijk hard met die voorhand zit te prutsen om hem aan de teugel te krijgen/houden. Daar heb jij volgens jezelf een reden voor, maar het is echt geen goede manier om je pony te laten lopen. Probeer je eens op die achterhand te focussen en laat die voorhand zoals het is. Zodra je zijn achterhand voor elkaar hebt, zal het véél makkelijker zijn om hem vooraan ook in een goede houding te krijgen.

Tips voor die achterhand te activeren/laten dragen zijn hierboven al gegeven: veel overgangen rijden. Wat bij dat ene paard ook hielp was héél veel bochtjes rijden: gebroken lijnen, kleine voltes, slangevoltes, grote volte sluiten etc etc.

Romytjuuh schreef:
Als ik Macho losser laat, valt hij alleen maar meer op de voorhand. En als hij dan niet aan teugel loopt, drukt hij zijn rug weg en is hij niet fijn te rijden. Volgens mij instructrice moet ik hem hiervan uit opgerichter rijden, dus met meer overgangen en uiteindelijk zijn hoofdhouding hoger krijgen door de teugels iets korter te nemen en daarbij vanuit achteren te rijden. Ik snap je commentaar zeker, maar met Macho heeft dat zeer weinig effect.

Bedankt voor de tips ! :)

Kan je hem makkelijk voorwaarts-neerwaarts rijden? Ik heb ook een paard gereden dat haar rug verschrikkelijk wegdrukte, en veel vw-nw rijden was dé tip. Het is een goede stretch-oefening en zijn rugspieren worden er alleen maar beter van. En hoe sterker de rugspieren, hoe beter hij zijn achterhand kan beginnen gebruiken. Probeer hem je hand te laten volgen tot helemaal beneden. Wat ik persoonlijk zou doen - omdat je zegt dat hij meteen op z'n neus duikelt als je hem loslaat - is hem vanaf het instappen al vw-nw rijden. Laat hem ontspannen door de bak stappen, veel bochtjes rijden om te stretchen en op te warmen. Als je genoeg hebt losgestapt en hij loopt mooi vw-nw, draaf je ook zo aan. Misschien dat hij dan weer z'n hoofdje de lucht in steekt, maar dan begin je gewoon weer opnieuw met zijn neusje naar de grond te laten zakken.

Trouwens, ik weet niet wat je met "losser laten" bedoelt, maar het is ook niet de bedoeling dat je plots alle druk op je teugels laat wegvallen. Dan heeft je paard ook een "huh, wat gebeurt er nu?!" idee, want zijn begeleiding valt voor een stukje weg. Zeker als hij zo erg op die teugels gereden wordt, zoals op je foto's te zien is. Vw-nw moet je verkrijgen doordat je paard je hand naar beneden volgt, en niet door je teugels plots langer of losser te laten. Nodig hem een paar keren uit om te zakken door je handen kort even naar voren te geven. Als hij daar op reageert (ook al is het maar een klein beetje), beloon je. Na een tijdje zal hij ook wel begrijpen dat het met z'n hoofdje daar beneden wat lekkerder voelt dan in die opgekropte hals/hoofdhouding.

Wat ik mij eigenlijk afvraag: komt hij hangen op je teugels en voelt hij zwaar aan in je handen?
Verder vind ik het een hele leuke pony en gewéldig dat je hem een nieuwe kans geeft :j

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:25

Moeite om Macho aan de teugel te rijden heb ik niet zozeer, het is meer dat hij veelte diep loopt, dus ik heb meer moeite om hem niet te diep te laten lopen! ;) Je kan hem wel makkelijk voorwaarts-neerwaarts rijden. Onder losser laten laat ik hem zeker niet in een keer los. Gewoon geleidelijk aan.
Hij voelt inderdaad soms zwaar in mijn handen, omdat hij graag te laag loopt. Ik zal je tips zeker meenemen de volgende keer. Ik ben veel bezig met overgangen, maar soms niet met het 'strechen'. Bedankt voor je reactie! :)