Fries Sybren @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Fries Sybren @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:27

Ik ben sinds een paar maanden aan het lessen met ruin Sybren..
Wij rijden op B niveau. Sybren is sinds +/- april onder het zadel.
Hetgeen waar ik vooral tegen aan loop is het aan de teugel rijden. Hier loopt hij met martingaal op aanraden van mijn instructrice.
Doe ik dat niet dan zet hij 'z'n strot erop'

Hierbij even een filmpje.. Ik ben benieuwd wat jullie vinden!
Ik ga dus ook niet opnoemen wat ik van mezelf vind en wat beter kan, ik vind het veel leuker om te horen of jullie dezelfde dingen zien als ik/mijn instructrice. Commentaar is dus welkom :) ('t geluid is wel hard.. dus niet schrikken van m'n instructrice!)
http://www.youtube.com/watch?v=ncWCEr2H-0U

Plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Ik krijg ze niet groter helaas!)
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 28-07-09 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:31

topic voldoet niet helemaal aan de eisen lees even de regels door.

je moet er onder andere het niveau waarop jullie trainen neer zetten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:35

borrie01 schreef:
topic voldoet niet helemaal aan de eisen lees even de regels door.

je moet er onder andere het niveau waarop jullie trainen neer zetten.

Tnx voor de tip. Ik heb 't aangepast!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:36

haay :D
leuke fotos mooi beestje
druk iets meer je hakken uit ;)
verder ziet het er netjes uit

berdien85

Re: Fries Sybren @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:37

Haha hoooi :)
Bedankt voor de tip en 't compliment.. :D

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:42

Zit de martingaal nou zo strak dat je teugels naar beneden worden getrokken, of lijkt dat maar zo?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:43

Uhmm.. Volgens mij lijkt dat maar zo.. als hij z'n hoofd naar boven steekt wel..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:46

Mooi paardje! Maar waarom moet een paard dat 3 maanden onder het zadel is al aan de teugel lopen en waarom dan dat vanuit een hulpteugel aanleren?!?!
Ik zou zeggen; de basis er goed inrijden, zorgen dat hij lekker goed aan het been wordt en RECHT, want ik zie hem nog niet mooi inbuigen en ook met buitenstellig lopen, ook loopt hij nog niet lekker vlot genoeg; mag wat meer doortrekken en vlotter reageren.
Dan komt die voorkant toch vanzelf wel?
Lekker veel schakelen en meer figuren rijden, wordt hij lekker los in zijn leef en goed op het been en dan rijdt het stukken prettiger :)

*mag hopen dat mijn komende maand te beleren paard over 3 maanden nog lekker lang en laag loopt en op eigen benen mag leren lopen*

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:49

Kan hij wel op een normale manier zijn hoofd omhoog brengen ?
Op de laatste foto lijkt het al of de teugels in een knik gaan door de martingaal.
Wanneer je eerst je paard leert netjes zijn balans te zoeken en goed van achter naar voor gaat rijden, verdwijnt de onderhals en heb je daar helemaal niet zo'n strakke martingaal voor nodig

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:50

Ik snap wat je bedoelt... Alleen lang en laag lukt me ook niet. Hij steekt z'n hoofd de lucht in en dan kan ik niets meer.. Is daar betere oplossing voor dan? Zo ja dan hoor ik dat graag natuurlijk. Ik ben wel bereid om andere dingen te proberen aangezien ik zelf ook niet zo van de hulpteugels ben..

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:51

Ja gewoon goed voorwaarts rijden.Overgangen en rust in je rijden brengen. Dan zakt dat koppie vanzelf

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:53

Dan zal ik 't eerst volgende x weer eens zonder proberen. Ik heb namelijk ook het id dat hij door die teugel eerder wil bokken.. Vooral bij aangalopperen.. Kan dat kloppen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:55

Mijn haflinger liep ook tot volgend jaar gewoon met zijn koppie in de lucht als ik met lange teugels reed.
Nou is hij al 5, dus hem zet ik lekker aan het werk en nu hij beter in balans komt en meer van achter naar voor gereden wordt, kan hij heerlijk halsstrekken :)

Hij hoeft niet perse meteen lang en laag te lopen, ook daar moet je naar toe werken.
Ik zou de martingaal eraf halen en met normaal contact fanatiek maar kort gaan rijden; veel overgangen, schakelen in alle gangen en allerlei wendingen rijden.
Als je zorgt dat je de motor goed voor elkaar hebt, komt de voorkant vanzelf wel.
Verder kun je hem misschien wel met dubbele longe of touwtjes longeren om te kijken of hij dan lang en laag wil lopen, dan zal hij dat onder het zadel misschien ook vlotter doen omdat hij het herkent als prettig gevoel ivm ontspannen in de rug :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:56

Oke.. Nou ik zal 't zeker gaan proberen. Het zal voor hem vast fijner zijn idd. En sowieso is het lijkt mij ook moeilijk om het dan weer zonder te doen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:57

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:58

Wanneer een paard nog geen goede balans heeft kan het inderdaad bokken bij aangaloperen. OP die manier krijgen ze meer kracht van achteren.
Je kan heus wel met maringaal rijden als je je daar zelf zekerder door voelt, maar dan moet hij zo zitten dat wanneer je paard zijn hoofd op de natuurlijke manier draagt en je je teugels van het bit naar de schoft houd er geen knik in de teugels zit en de martingaal nog wat los zit.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:00

Oke.. Bedankt voor de tips allebei! Ik ga het eerst maar eens zonder proberen. En anders kan ie altijd nog paar gaatjes langer :D

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:26

Ik vind de martingaal veel te strak zitten.

Van hand naar bit, moet 1 rechte lijn zijn, maar de martingaal geeft een grote hoek in de teugel. Hierdoor kan je nooit een fijne verbinding krijgen.
En dit is niet alleen wanneer het paard zijn hoofd omhoog doet, maar ook wanneer hij loopt waar jij wil dat hij loopt..
Dat je een martingaal wilt gebruiken tegen het erboven vastzetten, kan ik wel begrijpen, maar ze leert het zo nooit, want krijgt er nooit fijn ontspanning in, en word dan toch altijd in een houding gedwongen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:43

Leuke fries!

Probeer met rijden zo min mogelijk te doen met je handen, feitelijk alleen licht contact met meer lengte. Paard moet zelf je hand gaan zoeken. Je kunt je paard eventueel longeren met een gogue, hiermee help je een paard zelf lengte op te zoeken en voorwaarts neerwaarts te gaan. Maar probeer niet teveel te verwachten van een broekie :D Gewoon lekker schakelen en en rijden op je zit, dan gaat je paard vanzelf zakken en je hand opzoeken. Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:56

Dat je uberhaupt al aan de voorkant begint te prutsen. Hij is net 3 maanden onder het zadel.. Het enige waar jij aan zou moeten werken is het vergroten van het evenwichtsgevoel. Leer hem op eigen benen lopen, logisch dat hij niet nageeflijk is. Nageeflijkheid komt voort uit ontspanning ('strot erop zetten' lijkt me niet op ontspanning) rug en achterhand gebruik. Die laatste twee gebeuren alleen als je paard op eigen benen loopt. Hoe je hier aan kunt werken in de praktijk: zeer (!) veel op de tweede hoefslag werken, dan hebben ze geen bakrand om steun aan te zoeken. Ruime voltes rijden met zeer lichte stelling (stelling is namelijk nog niet belangrijk in dit stadium) en veel overgangen. Die hoeven niet ingewikkeld te zijn, zorg dat je bv de overgang draf - stap vloeiend kan rijden waarbij je hem actief houdt en de mond met rust laat. Zoals je kan lezen sla jij een heleboel, hele belangrijke stappen over. Snap de aanpak van jou instructrice eerlijk gezegd ook niet. Hoe wil je een recept tot een goed einde brengen als je de belangrijkste ingrediënten niet in huis hebt? Ik hoop dat je wat aan mijn bericht hebt. Don't get me wrong, het is een leuke fries en volgens mij bedoel je het echt niet fout met hem, daarom is het zo belangrijk dat de aanpak veranderd. Veel succes nog.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:11

Zoals al eerder gezegd.. Ik ga 't volgende x zonder martingaal proberen. Veel schakelen ben ik sowieso al wel mee bezig aangezien hij nog niet heel snel is op mijn been.
In ieder geval bedankt voor de tips :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:41

volgens mij heeft die martingaal op dit moment op dit moment ook niet veel nut, zoals iedereen al zegt eigenlijk
je bent een paard dat pas een paar maanden onder het zadel is in de krul aan het trekken want die martingaal staat alleen maar strak.
probeer hem met hulp van je instructrice te laten halsstrekken laag met zijn neus over de grond is het beste ook in draf en galop.
dan pas gaat hij zijn rug ontspannen en komt de aanleuning vanzelf.
daar zou iknu overigens nog niet eens aan denken aangezien hij nog zo jong is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:43

Als eerste wat een leuk beestje.

Wat ik mij afvraag, waarom moet een paard dat zo kort onder het zadel is. Al aan de teugel lopen. Laat hem eerst op eigen benen leren lopen. En dan komt het aan de teugel vanzelf wel. Als ik dit had gedaan bij mijn paarden. Dan had mijn instructeur mij van mijn paarden afgetrokken in die fase van het beleren.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:30

Nou goed ik heb inmiddels ook wel in de gaten dat het beter is dit niet te doen. Dus ik haal 'm er al af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:46

Heb je alweer gereden sinds de start van het topic?
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met de tips die zijn gegeven :)