Typische boomloos-probleempjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Typische boomloos-probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:35

Hi ik wil eens weten tegen welke dingen je bent aangelopen in de eerste week (weken) dat je boomloos bent gaan rijden.
Ik heb het gister voor het eerst geprobeerd en kwam niet meer bij van het lachen, het zit zo anders en zo vreemd eigenlijk dat ik me een beginnertje voelde op zo'n shetlanderzadeltje. :D

Ik zat heel rond en halverwege mijn bovenbenen was het heel breed en daaronder had ik helemaal niets aan mijn benen. (het was de Barefoot Cheyenne)

Ben vrij lang en heb een quartertje van 1.45 m en ik heb dus altijd al beenhulp-problemen maar nu kwam ik er gewoon bijna niet aan met mijn been omdat het zo gek zat.
In draf ging hij wel heel mooi en ontspannen zakken met zijn hals, dat was wel wonderbaarlijk!

Vandaag ga ik de Barefoot London proberen (mocht ze alletwee testen) maar ben gewoon eens zo benieuwd welke problemen echt "typisch" zijn voor zo'n eerste week.

Dus kom maar op met de verhalen!!!

Splash_

Re: Typische boomloos-probleempjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:36

Ik wiebelde alle kanten op, en kon mijn benen geen seconde stilhouden :D

Inmiddels gaat het stukken beter, alleen krijg ik last van de beugelophanging die wat verder naar achter hangt dan bij een boomzadel. Maar ik heb het er voor over, mijn paard loopt er super onder :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:38

Ik heb hetzelfde als Splash... en de zit is erg breed omdat ik zo'n tankje heb. Zou graag iets meer in A vorm zitten, want doordat ik in zo'n spagaat zit, kan ik moeilijker beenhulpen geven die wat sterker in moeten werken.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:42

Ik heb ook een boomlooszadel cheyenne getest, en inmiddels aangeschaft, en inderdaad die wiebelbenen.

Heb laatst les gehad en doordat ik breder zit komen de beenhulpen niet altijd goed door, wel loopt ze meer ontspannen met haar rug, en ik zit beter rechtop, maar het is nog wel wennen de eerste minuten in draf, galop gaat prima daar had ik het gevoel dat ik eruit vloog, nu kan ik rustig blijven zitten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:43

Ik zit op een brede appaloosa maar heb geen problemen met de beenhulpen :n

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:47

Ik heb de Barefoot London en had in het begin (en nu nog in mindere mate) dat het zadel opzij ging glijden. Kwam natuurlijk door mijn zit die niet gelijkmatig was. Ben er zelfs eens in gallop in slow-motion afgegleden aan de zijkant. Kwam de bocht door en voelde dat zadel ging glijden en steeds verder. Probeerde me nog tevergeefs vast te klemmen, boem, auw, blauwe billen. :o

Moest vooral lachen om m'n tinker. Die stond een paar meter verder te wachten met een blik van: ieieieieieieuw er hangt iets geks onder aan m'n buik, haal het eraf, haal het eraf! Haha. :D

Oh en ik heb ook wat moeite om m'n knieen mooi aan te sluiten maar dat zal vooral ook te maken hebben met de dikte van m'n benen...

Maar het is een heerlijk zadel en zit ook fantastisch!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:03

Hahahaha, ja ik zou me echt rotlachen dan als je daar ligt ineens...au...
Ik ga vanavond de London testen, ditmaal serieus, eerst even lekker longeren om de spiertjes los te maken en dan hop erop en serieus aan de gang. niet dat gesukkel van gister haha.
Gister was het Cheyenne-dag, dat was een ramp, woensdag weer. Tenzij de London zo lekker zit dat die er met kop en schouders bovenuit komt uiteraard ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:25

oooowww ik ga binnenkort ook de cheyenne testen voor een week.
zal me wat worden op mijn bolle ponytje hahahaha
maar ik hoor genoeg positieve reakties dus ik ga ervoor hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:34

Mijn eerste ervaring met een boomloosje was een helemaal geschifte panische pony die het doodeng vond dat ze ineens zoveel voelde door het zadel heen :P

Dus die gewenning zijn we op gaan bouwen en al snel vond ze het juist superfijn om zonder zadel wat rondjes te hobbelen.

Dus toen echt met een boomloosje (Torsion) gaan rijden en ik vond het verschrikkelijk !! :oo

Stap zat heerlijk , maar met te korte beugels. Draf zat enorm wiebelig met te lange beugels en te weinig steun , benen alle kanten op , lichtrijden als zo'n kleuter zonder rij-ervaring , drama !! :oo

En schuiven joh dat ding , zucht.

Echt ik kon wel janken....maar het oude zadel (dat voorheen altijd heel fijn zat !) zat ook niet lekker meer , paardje was ineens net zo'n dromedaris ermee , heel je paardje ineens kwijt omdat onder een stug ding een meter lager zit voor je gevoel ! :(

Dus toch maar doorgezet mat dat waardeloze boomloosje en wonderwel : na een week of 2 begon het ineens wèl steeds fijner aan te voelen. Ineens had ik mijn zit gevonden , was veel meer een eenheid met m'n paardje en kon veel subtieler communiceren dan voorheen , en het zadel was zich ook gaan vormen naar het beestje dus lag ineens ook goed vast +:)+

Sindsdien wilde ik niet anders meer :)

Uiteraard zijn er heel erg veel hele leuke zadels (boom en boomloos) dus heb ik wel nog regelmatig andere merken en modellen geprobeerd maar ik kom toch elke keer weer terug bij de Cheyenne :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:55

Ok wat super om te horen!!! hihi, ik heb dat ook met beugels die in stap heel kort voelen en in draf raakte ik ze ineens kwijt... :? Mijn paard was net een kameel, echt zo'n grote bult van een zadel op heel zijn rug en niet een compact dressuurzadel mooi op zijn rug meer haha.
Vanavond gaan we de London testen, ben heel benieuwd, hopelijk gaat het wennen.
Weet iemand de wachttijden als je zo'n zadel bestelt bijvoorbeeld?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:58

ik heb die van mij ook nog niet zo lang (een week of 5?) en ik zit in galop nog steeds niet 100% goed. dat is nog steeds wennen. maar stap en draf ging eigenlijk meteen prima ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:59

Volgende vraag: na het bekijken van je profiel haha, wat voor beugels heb jij? en die ene foto van je paard vanaf zijn kont gefotografeerd zeg maar, lijkt heel erg op het plaatje dat je bij boomloosrijden.nl tegenkomt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:22

Dat is ook het plaatje boven het menu , die site is van mij ;)

Welke beugels ? Ik heb al ontzettend veel geprobeerd en heb nu sinds een paar maanden K'vall stijgbeugels , deze ondersteunen je gehele voet , vind deze nog de fijnste tot nu toe :j

Zie bvb. www.goedhard.nl , daar hebben ze deze :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:32

Oh gaaf joh, vind het een mooi plaatje.

verslag van dag twee: heerlijk!!! zijn met de london naar het bos geweest. heb even een uurtje mijn houding moeten zoeken en nog steeds twijfel ik op beugels in gaatje 7 of toch maar in gaatje 8... :? ik weet het nog niet helemaal. had je klittenband-wrongen thuis gelaten omdat ik zo'n basic-mogelijk gevoel wilde krijgen van dit zadel, kan er altijd nog steun aanplakken maar het ging heerlijk. in de galop zwoven mijn benen alle kanten op, dat was wel gek. in de linkergalop mijn linkerbeen die bijna bij twis' hoofd zat en in de rechtergalop mijn rechterbeen die een eigen leven ging lijden. MAAR geen rugpijn! ben niet stijf van mijn paard gekomen en het is niet gaan schuiven. ook lag de ruggengraat heel mooi vrij, te zien aan de zweetplekken haha. dus gister was geslaagd!

lislis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:35

Wat is boomloos rijden?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:21

@lislis: boomloosrijden.nl, deze website zal het je uitleggen

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:36

ik moest echt wel heel erg wennen, denk dat ik een dressuurzadel stiekem toch fijner vind omdat ik het erg lastig vind m'n benen stil te houden... Maar ik vind het wel echt een ontzettend voordeel dat het bijna op ieder paard past!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:30

Voor mensen die steun blijven missen / voor een stillere beenligging kun je natuurlijk altijd een wrong-seatsaver bestellen , ik heb er nog een paar liggen :)

Werkt perfect , ik rij er zelf ook mee en zit echt geweldig stevig +:)+

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 12:32

Nou ik kan jullie mededelen: ik ben om! Inmiddels staat mijn dressuurzadel al enige dagen te koop (zie onderschrift) en ik heb een tweedehands London op het oog, ik ga zaterdagavond kijken, ben heel benieuwd!

Nog een vraagje: De cheyenne pads hebben zo'n inkeping bij de schoft voor extra vrijheid, dat hebben de london pads niet toch? waarom is dat?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:35

[quote="Suusje1972"]Ik heb de Barefoot London en had in het begin (en nu nog in mindere mate) dat het zadel opzij ging glijden. Kwam natuurlijk door mijn zit die niet gelijkmatig was.

Volgens mij past ie dan gewoon niet, of je hebt niet goed aangesingeld....
Het kan nooit zijn dat een zadel door een ongelijkmatige zit van de ruiter zo scheef gaat dat ie onder de buik komt..
Ik heb boomloos geprobeerd, vond het helemaal niets!
Ik heb dus mijn oude zadeltje gehouden :D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:37

Kukkie schreef:
Ik heb hetzelfde als Splash... en de zit is erg breed omdat ik zo'n tankje heb. Zou graag iets meer in A vorm zitten, want doordat ik in zo'n spagaat zit, kan ik moeilijker beenhulpen geven die wat sterker in moeten werken.

Ah ik heb het zelfde probleem. Hele smalle pony onder me (Arabje) maar heb het gevoel alsof ik op de breedste haflinger van het land zit. Heb een Missoula Nut. Maar nog niet zo heel lang, denk dat het gewoon wennen is en ga het weekend er weer lekker mee rijden, ben er van overtuigd dat het goed komt. Mocht dat niet zo zijn, komt het zadel in mijn slaapkamer zodat ik er na kan kijken en aaien :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:40

Ik heb sinds mei ook een boomloos zadel. Was op zich redelijk tevreden. Het zit heerlijk, maar had niet de indruk dat Joe er echt beter van ging lopen.

Afgelopen weekend een 2 daagse trekstocht gemaakt en Joe had verschillende drukplekken, terwijl ik 2 maanden geleden een heel weekend op pad ben geweest met een boomzadel en hij helemaal nergens last van had. Ik begin dus te twijfelen of het wel zo goed ligt op Joe. Op zich op het oog ziet het er prima uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:54

AnnebelleVD schreef:
Nou ik kan jullie mededelen: ik ben om! Inmiddels staat mijn dressuurzadel al enige dagen te koop (zie onderschrift) en ik heb een tweedehands London op het oog, ik ga zaterdagavond kijken, ben heel benieuwd!

Nog een vraagje: De cheyenne pads hebben zo'n inkeping bij de schoft voor extra vrijheid, dat hebben de london pads niet toch? waarom is dat?

De pads hebben niet altijd die inkeping gehad , dus die London pad is waarschijnlijk een wat oudere ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:55

wreckh schreef:
Ik heb sinds mei ook een boomloos zadel. Was op zich redelijk tevreden. Het zit heerlijk, maar had niet de indruk dat Joe er echt beter van ging lopen.

Afgelopen weekend een 2 daagse trekstocht gemaakt en Joe had verschillende drukplekken, terwijl ik 2 maanden geleden een heel weekend op pad ben geweest met een boomzadel en hij helemaal nergens last van had. Ik begin dus te twijfelen of het wel zo goed ligt op Joe. Op zich op het oog ziet het er prima uit.

Hoi , heb je foto's van hoe het zadel erop ligt en / of van het rijden ?

En welk merk zadel is het en wat voor dekje gebruik je eronder ? :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:03

Ik had eigenlijk helemaal geen problemen met de overstap. Ik ging van een westernzadel naar een Randolls boomloos. Heerlijk, zat meteen goed :j . Enige 'probleem' was het missen van de knop, met de eerste rit buiten een vreugdebokje bij het aanspringen in galop en ik lag er meteen naast omdat ik naar de knop greep die er dus niet meer zat :') .

Voor mijn pony heb ik nu een BF Cheynne, de randolls was te lang dus ik heb nu een shetty, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die van randolls fijner vond. Misschien is het even wennen maar dat zal dan nog lang gaan duren, zoveel rijden we nog niet :+ .
Maar boomloos vind ik sowieso veel fijner zitten dan een boomzadel, absoluut :j .