Plots steigergedrag shet. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Plots steigergedrag shet. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:26

Hallo allemaal,

de volgende situatie doet zich voor:

Een vriendin van mij heeft een shet van 8 jaar, welke ze 2 jaar in haar bezit heeft.
In die 2 jaar is hij ook zadelmak gemaakt, wat vanaf dag 1 in principe van een leien dakje is gegaan.
Hij was altijd braaf, nooit gesteigerd, geen race-partijen of wat dan ook.

Nu heeft ze hem weggebracht om te laten beleren voor de kar.
Daar heeft hij een plotseling steigergedrag ontwikkeld, al begrijpt ze totaal niet waar dit vandaan kan komen.
Hij steigert zodra hij ingespannen wordt, steigert als hij voor de kar staat, en wat ook nieuw is: hij steigert ineens ook als hij onder het zadel gereden wordt! Nou ja, beter gezegd: bij het opstappen. Als ze er eenmaal opzit, gaat het goed.

Het lijkt alsof hij onder het werk uit wil komen. Staat ook niet meer stil bij het zadelen/inspannen, is eigenlijk niet haar eigen "oude" vertrouwde pony meer,....
Bij degene waar hij beleerd is, is bij haar weten niets voorgevallen.
Deze persoon heeft hem rustig behandeld, alhoewel hij het daar ook deed. (daar is het begonnen)

Hij heeft geen schuurplekken, het tuig is passend en het zadel is ook in orde.
Het enige wat anders is, is dat hij een stang in krijgt ipv een gebroken bit, maar goed, onder het zadel (bij het opstappen) steigert hij nu ook, en dan word wel met gebroken bit gereden,....

Ze weet het niet meer. Wat nu te doen?
Op dit moment geeft ze hem volledige rust. Gewoon op de wei, geen gepoets, geen gewandel, gewoon even niks.
Maar voor hoe lang? En hoe daarna verder te gaan?
Wat als hij dan weer (of nog) steigert? Hoe moet ze daarmee omgaan?

Hebben jullie dergelijke ervaringen?
Of tips?

Oh ja, ze zit zelf niet op Bokt, dus we hebben afgesproken dat ik daarom voor haar dit topic plaats. ;)

Elbrich

Re: Plots steigergedrag shet. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:51

Een stang-bitje lijkt me niet ideaal, het kan natuurlijk zijn dat je vriendin haar shetlander heel gevoelig in de mond is en met een stang-bitje wordt ie nog gevoeliger. Ik denk dat het een beetje verzet is. Hij heeft geen zin om een scherp bit in zijn/haar mond te hebben.
Dus ik zou kiezen voor een gebroken bitje of anders een appelbitje, zodat hij / zij het weer leuk gaat vinden om een bitje in te hebben, of anders wat stroop aan het bit.
Ik zou het steigeren gewoon negeren. Geen tijd aan besteden.

Dus: een ander bit , de pony misschien meer vertrouwen geven, want die is nu volledig zijn vertrouwen kwijt en goed omgaan met het steigeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:59

Hij doet het sinds hij terug is van het beleren voor de kar?
Denk dat ze daar dan niet erg lief met hem zijn omgegaan, zou daar even de oorzaak zoeken en vragen wat ze met hem hebben gedaan.
Is je vriendin bij de trainingen zelf wezen kijken?
Denk niet dat het met het bitje te maken heeft , maar het dier is om de een of andere rede angstig geworden en daardoor komt hij omhoog, zeker als hij altijd super braaf is geweest,
Helaas gebeuren dit soort dingen erg vaak, heb zelfs een friesje gezien die na zijn training een enorm gat in zijn tong had, dus kijk ook even goed in zin mond vooral naar de tong.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:50

@ Elbrich: onder het zadel heeft hij wel een gebroken bitje in, maar dan steigert hij ook ineens bij het opstappen. :o?

En goed omgaan met steigeren? Hoe doe je dat dan?
Gewoon negeren en net doen of er niets gebeurt?
Een steigerende pony voor de kar is echt niet fijn,... :n

@ Midgie, we zullen eens naar zijn tong kijken idd. :)* Ook maar gelijk even kijken of hij geen haken op zijn kiezen heeft ofzo.
Vriendin was zelf bij de training aanwezig en die persoon die hem beleerd heeft, bleef daar zelf heel rustig onder.
Hij schreeuwde ook helemaal niet, bleef gewoon rustig en rustig tegen hem praten.
Daarom begrijpen we het plotselinge steigergedrag ook niet,... |(

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:57

Valina schreef:
@ Elbrich: onder het zadel heeft hij wel een gebroken bitje in, maar dan steigert hij ook ineens bij het opstappen. :o?

En goed omgaan met steigeren? Hoe doe je dat dan?
Gewoon negeren en net doen of er niets gebeurt?
Een steigerende pony voor de kar is echt niet fijn,... :n

@ Midgie, we zullen eens naar zijn tong kijken idd. :)* Ook maar gelijk even kijken of hij geen haken op zijn kiezen heeft ofzo.
Vriendin was zelf bij de training aanwezig en die persoon die hem beleerd heeft, bleef daar zelf heel rustig onder.
Hij schreeuwde ook helemaal niet, bleef gewoon rustig en rustig tegen hem praten.
Daarom begrijpen we het plotselinge steigergedrag ook niet,... |(

Als de pony steigert voor de kar, aan één teugel trekken. Zodat hij niet kan steigeren.
(Als je aan beide teugels trekt, komt er te veel kracht op de achterhand en zal hij nog meer gaan steigeren)
Of probeer anders eerst weer bij begin te beginnen. Dus zónder kar. Alleen aan de lijdsels bijv..

Probeer met het opstijgen heel consequent te zijn. Zodra de pony steigert, rustig weer op zijn plek terug zetten.
En als hij gewoon weer op de grond staat belonen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:59

@Elbrich: oke, dank je voor je tip.
Eigenlijk logisch,... als het even niet gaat, ga je gewoon weer terug naar de basis. Logisch!!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:02

Zijn er misschien nog meer tips of ervaringen?

Ik heb het aan m'n vriendin doorgegeven, dus de mond wordt nagekeken.
Het steigeren werd tot op heden ook genegeerd, maar toch bleef hij het doen?
Wat moet je nou met zoiets,......?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:11

Dit beestje heeft duidelijk geen vertrouwen meer in de zaak.
Probeer dat vertrouwen te krijgen door veel grondwerk te doen.
Dus even niet meer denken aan mennen of rijden.
Eerst lekker omgaan met hem zodat de rust terug komt.

Begin met lekker veel tijd door te brengen d.m.v fijne poetsbeurten, knuffelmomenten enz.
Als dit ontspannen gaat kun je grondwerkoefeningen gaan doen.
Ik weet niet of je een bak hebt, maar dat zou ideaal zijn aangezien je die af kunt zetten.

Je begint met het werken aan een halster en het ideaalste zou zijn met een leadrope.
Begin ermee om het zo te krijgen, dat je de shet overal mag aanraken met het touw.
Eerst als je het in de hand hebt en later kun je losser gaan werken, dus het einde van het touw over zijn rug gooien, achter zijn benen langs enz.
Maar let op: Pas een stapje verder gaan als de shet 100% ontspant. Uiteindelijk kun je hetzelfde doen als de shet los is. Hierdoor ontwikkel je enorm veel vertrouwen en kun je hem leren op jouw/jullie lichaamstaal te reageren.

Op deze manier leer je hem (weer) accepteren dat het goed is en dat jij/jullie te vertrouwen zijn.
Dit zal misschien de nodige tijd kosten, maar als je het rustig aanpakt is het resultaat wel voor het leven.

Verder...super dat jullie hem even laten checken. Misschien kun je buiten zijn mond om ook even een algemene check-up laten doen.
Misschien is er toch iets voorgevallen op de andere stal waardoor hij helemaal vast zit en waardoor het stijgeren neerkomt op het uiten van ongenoegen/pijn. Mocht dat niet zo zijn, dan denk ik dat je heel erg veel kunt hebben aan grondwerk.

Succes ermee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:18

Wat doet ie als de ruiter niet zelf opstijgt maar erop word getild?
(moet kunnen met een shet lijkt me)

De tip van de mond nakijken is een goede.
Shetlanders hebbenn zelden last van de rug.
Maar god weet wat er met aanspannen is gebeurd.
Liep ie daar op de wei met andere paarden?
Misschien heeft ie wel een flinke tik ergens in zijn rug gehad.

Ik zou dus ook rugproblemen uit laten sluiten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:23

ik ben het met de post van Silence eens.
heb met mijn pony net zoiets gehad, ze is altijd hartstikke lief en meegaand, maar toen ik haar een paar dagen op een andere lokatie had gezet, weg van haar vriendinnetjes is ze ineens heel 'wild' geworden, ik denk dat het vertrouwen idd weg was.
eenmaal weer 'thuis' was ze weer rustig, maar ze liet zich een hele tijd niet vangen uit de wei.
heb haar toen ook gewoon met rust gelaten, eerst weer laten landen, zorgen dat ze zich veilig voelt, en daarna weer rustig aan beetje bij beetje dingen gedaan zoals een klein stukje wandelen enzo.
dus ja ik denk dat het een vertrouwens kwestie is, dat de pony zich onveilig voelde op het andere adres.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:25

@crossmonster: hij heeft daar op stal gestaan en kwam er alleen uit als hij ingespannen werd.
Bij dat inspannen was m'n vriendin er steeds bij en daar is dus niets geks gebeurt.
Het op stal staan vond hij niet grappig, omdat hij gewend is om met dit weer 24/7 buiten te zijn.
Hij heeft daar uiteindelijk 3 weken doorgebracht.

Ik zal eens vragen wat hij doet als de ruiter niet via de stijgbeugels opstapt en dan zet ik het hier weer neer!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:29

@Silence: dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Ze heeft beschikking tot een bak en leadrope, dus dat kan ze idd gaan doen.
Maar wat vinden jullie? Hem eerst een week (of wat) volledige rust geven op de wei?
Als in: geen poetsbeurten, niet wandelen, gewoon niks zeg maar?
Of al die dingen wel doen, en zien als positieve aandacht waarbij niets moet?

Het is wel zo, dat wanneer je voorbij zijn wei loopt, hij je meteen met z'n oren naar voren aankijkt. Zo van: "Hey vrouwtje, jij ook hier?!"
Soms komt hij meteen naar je toe gedraaft en soms staat hij met een eigenwijze kop te kijken van "Ja, dahaaaag, ik blijf lekker hier hoor!"

Wat zouden jullie doen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:31

Je zou hem even totale rust kunnen geven en alleen voor leuke dingen even de wei in lopen.
Even een knuffel of wat lekkers. Op deze manier gaat ie jou/jullie zien als iets leuks.

Echter, als hij echt toenadering zoekt zou ik hier gebruik van maken en langzaam beginnen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:35

Nu moet ik wel zeggen dat hij ook ontzettend schooit en ik niet zo goed weet hoe ik de toenadering moet interpreteren zeg maar,... hihihi :Y) :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:37

Ook dat kun je meepakken in het grondwerk. Leer hem dat hij eerste iets moet doen voordat hij een beloning krijgt.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:40

Yep, dat is zo!

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:59

Hee,
ik zou goed op zijn rug letten, als je zegt dat hij gaat steigeren als hij voor de kar ingespannen wordt en als er iemand opstijgt heb ik het idee dat hij last van zijn rug heeft.
Kijk eens hoe hij reageerd als je op zijn rug leunt, gaat hij dan ook lastig doen?

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:07

Heb er ook ervaring mee, zijn op bitloos over gegaan, toen ging het goed.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 02:01

Hmm.. beetje raar dat hij gaat steigeren sinds hij/zij werd beleerd voor de kar, dat mag niet eens gebeuren.. Dat horen ze juist dan af te leren bij 't beleren voor de kar! Ik zou je shet dan ook niet voor de kar spannen om zelf ongelukken te voorkomen!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:08

sorsie schreef:
Hee,
ik zou goed op zijn rug letten, als je zegt dat hij gaat steigeren als hij voor de kar ingespannen wordt en als er iemand opstijgt heb ik het idee dat hij last van zijn rug heeft.
Kijk eens hoe hij reageerd als je op zijn rug leunt, gaat hij dan ook lastig doen?

Nope, zonder zadel kunnen ze hem wel rijden zonder te steigeren.
Daarom moeten ze nog eens proberen in het zadel te komen, zonder de stijgbeugel te gebruiken bij het opstappen.
Kijken of dat verschil maakt.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:08

rexxie schreef:
Heb er ook ervaring mee, zijn op bitloos over gegaan, toen ging het goed.

Bitloos voor de kar??

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:13

nOukiee_ schreef:
Hmm.. beetje raar dat hij gaat steigeren sinds hij/zij werd beleerd voor de kar, dat mag niet eens gebeuren.. Dat horen ze juist dan af te leren bij 't beleren voor de kar! Ik zou je shet dan ook niet voor de kar spannen om zelf ongelukken te voorkomen!

Ja, maar als je alles waarbij het dier steigert nooit meer doet, dan staat hij straks alleen nog maar op de wei.
Daarom is juist de vraag: hoe krijgen we dit eruit? hoe moet je hiermee omgaan?

Mijn eigen paard werd, toen ik zwanger was, tijdelijk gereden door iemand anders.
Daar ging hij ineens steigergedrag bij vertonen, waarschijnlijk omdat ze hem teveel vroeg in de mond.
Op een bepaald moment hoefde ze eigenlijk niet eens iets te vragen, en toch begon hij meteen te vervelen.
Ik heb hem toen 12 weken in een kudde op de wei gezet om hem weer even helemaal paard te laten zijn.
Hij kwam gehavend terug, maar had giga lol gehad en was helemaal gereset!!
Hij heeft niet meer gesteigerd!! Het kan (in mijn ogen) soms ook weleens zijn dat een paard het "werken' gewoon moe is.
Daarom krijgt de mijne ieder jaar zomervakantie, zodat hij ook eens ff niets hoeft.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: bij mijn paard heb ik het steigergedrag op kunnen lossen, door hem totale rust te geven en het daarna weer rustig aan, vanaf de basis op te pakken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:13

Misschien heeft de pony wel last van zjn gebit, ik zou dat eens na laten kijken.
Mijn shet loopt ook voor de kar en een tijd geleden was die met sturen en remmen steeds met zijn hoofd aan het slaan en met stil staan neigde die te gaan steigeren.
Ik heb de tandarts laten komen en die vond helemaal achterdoor een flinke scherpe rand aan een tand.
Alles weer netjes bij gevijld en daarna niks meer aan de hand.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:16

Hoi Jesito, die tanden-tip hadden we al eerder gehad, en ik moet zeggen, dat ik daar ook wel iets in zie.

Vriendin laat dit controleren, maar weet niet of dat inmiddels al gebeurd is.
Mijn eigen paard had ook haken en ging ook met zijn hoofd slaan en trekken. Die had ook giga-haken op 4 kiezen en na een bezoek van de tandarts was het voorbij.
Dus ik vind dit ook een zeer waarschijnlijke reden, maar het is even afwachten tot ze dit heeft laten nakijken.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 09:02

Er is bij controle van de shet gebleken dat hij idd haken heeft.
A.s. dinsdag gaat hij naar de tandarts!

Ben benieuwd of het helpt!!