waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:14

ik heb nu bijna 6 weken een d pony van 3 jaar jong. vorige eigenaar heeft ook een beetje met hem gereden zonder problemen. en nu zijn we begonnen met het rijden wat hij zelf leuk vind en hij doet ook bijna alles wat ik hem vraag zonder problemen. maar in de bak vind hij het heel moeilijk dus we rijden nu in het bos om langere stukken recht te leren draven, voor de balans en ontspanning etc. maar hier het probleem; zomaar uit het niets kan hij stoppen en dan krijg ik hem geen stap meer vooruit. ik heb hem een paar flinke meppen gegeven omdat ik denk dat hij me aan het uitproberen is maar hij reageerd gewoon niet. ben gisteren 2 keer afgestapt omdat hij echt niet vooruit te krijgen was. en dan loopt hij wel gewoon als een zoutzak achter me aan. de ene keer liep hij wel gewoon door toen ik weer opstapte en de andere keer was het weer precies hetzelfde. als ik van stal loop maakt hij ook wat kleine problemen met het doorlopen maar het lukt en het gaat steeds beter. en op de trugweg loopt hij wel voorwaarts trug naar stal. vind hij het gewoon saai of wat is er mis? hij heeft wel steeds zijn oren naar voren ook als ik hem een flinke mep geef kijkt hij er niet veel van op heb alleen een bok trug gekregen maar hij bleef gewoon op dezelfde plek staan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:15

Sowieso niet alleen op pad gaan met een jonge onervaren pony ;)
Laatst bijgewerkt door Goldie op 26-07-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:17

(5 euro dat hier een enorme discussie over komt)

misschien eens je instructrice (als je die hebt) er naar laten kijken, misschien ziet die dingen die jou niet waren opgevallen dat uit kan wijzen wat het precies is
het kan zijn dat ie bang is, lui, onzeker, ondeugend ect.
heel moeilijk op te lossen vanachter een computer

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:19

Asyaa schreef:
het kan zijn dat ie bang is, lui, onzeker, ondeugend ect.

:n
Dit jonge paard is gigantisch onzeker, neem een ander paard mee op pad en je zult zien dat het dan stukken beter gaat!!!

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:20

ik kan helaas niet met iemand samen rijden op dit moment. maar die keren dat hij doorloopt is hij makkelijk in draf te krijgen, en het stoppen doet hij ook zonder problemen dus hij kan het wel WANNEER DIE HET ZELF WILT. heb nu geen instructrice maar binnenkort gaat er iemand mij helpen. bang is hij zeker niet, wel is hij lui onzeker merk ik niet echt omdat hij het wel kan maar zomaar uit het niets kan hij stoppen en is dan voor geen goud vooruit te krijgen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:22

(Asyaa ik leg 5 euro bij.)

Ik denk inderdaad dat die een beetje onzeker is, Misschien de gedachte dat hij weet dat hij moet "lopen", of hij is geschrokken. Misschien moet je eens een ander bos opzoeken, of een iets anders doen. Afwisseling bvb.
De gedachten dat hij alleen loopt, en jou dus niet ziet... ?

Ben benieuwd! Succes!'

Splash: Daar ben ik het wel mee eens, Met mijn vorige pony zijn we zo ook begonnen..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:24

Een jong paard is niet lui :n Zeker niet in een bos. Ze horen/ruiken en zien veel meer dan wat wij kunnen, ik durf er 5 euro bij te leggen dat dit pure onzekerheid is van het paard. Hij is nog maar net onder het zadel, jij hebt hem nog niet zo lang, en dan ga je op zijn rug het bos in...... reden zat om onzeker te zijn :) Is mijn 4 jarige ook, maar niks mis mee... dat mag hij, en ik weet het.

Als je niemand hebt om mee te gaan is het wat lastig.. succes.

nanova

Re: waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:27

hij is zeker weten lui dat zei de vorige eigenaar ook. ja misschien is hij dan toch onzeker maar ik heb eerder een paard gereden die onzeker was en met alles zowat op de ''tenen'' liep en met hem merk ik dat helemaal niet.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:27

Nou dat wordt een potje vol geld!
Ik denk dat je met zo'n onervaren dier beter in het bos kunt gaan, SAMEN met een ander dier of persoon (al dan niet op de fiets).
en aangezien jij hem dan ook nog maar 6 weken hebt, zullen jullie nog niet evcht een 'die-hard' band hebben ;)
vertrouwen, geduldig zijn en met een maatje op pad gaan :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:27

Dat is dus 15 euro op alles.
Ik ga mee met splash, En weet voor 100,- euro zelfs zeker dat dit paard absoluut niet lui is. Waarom zou eeen jong groen paard zich zelf lui gedragen? Die verhouding klopt niet. Hij ziet van alles, en ruiken natuurlijk en zou van een blaadje al kunnen schrikken. En dat hoort zo, dat is ook helemaal niet erg. Maar het kán gewoon niet zo zijn dat je paard lui is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:29

niet alle paarden reageren hetzelfde, een paard heeft een eigen karakter en ieder paard uit zich anders. Dat dat andere paard op de tenen liep als hij onzeker was, zegt niet dat alle paarden zo doen.

vind het nogal wat dat je het nu al per definitie gooit op lui := ik zou me eerst maar eens wat meer verdiepen in je paard

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:31

Mijn paardje deed dat op 3 jarige leeftijd, net onder het zadel ook. Kombinatie van onervarenheid, hoeveelheid indrukken, vermoeid, en leeftijd. Wij bleven gewoon op de plek staan, hij mocht niet omdraaien of klooien, alleen vooruit. En soms stond je 1 minuut, en de andere keer 30... Is vanzelf overgegaan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:31

en hoe is zijn houding als hij stilstaat?

een lui paard loopt nooit voorwaarts, maakt niet uit welke richting

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:32

trusthim. Nee dat klopt, elk paard zijn eigen karakter. Maar ken jij een jong groen, en nogal onbeleerd paard ( niet geheel, maar wel redelijk ) die NIET onzeker is buiten, en geheel niet bang is. Ik bedoel , sommige zijn rustiger dan de andere, inderdaad. Maar een plaats waar hij niet kent. Zijn de meeste paarden wel onzeker of bang. Ik bedoel, laten we het reëel houden. Tuurlijk is hij niet lui! Waarom zou die? Dat is toch harstikke spannend naar buiten? Met niemand er naast?alleen met een baasje op je rug. Waarom zou die lui zijn, en dan nog. Stel nou dát hij lui is. waarom zou hij gaan stilstaan? Hij kan ook langzaam gaan lopen?

TS: Let eens op zijn houding als hij stil staat, Hangt hij met zijn hoofd, of staat hij met zijn oren gespitst?

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:35

hij kijkt nergens van op. een toeterende vrachtwagen kan voorbij rijden zonder problemen. hij staat gewoon boem paf stil en als ik hem dan probeer vooruit te krijgen loopt hij alleen naar achteren en staat weer stil begint te draaien en alles.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: waarom stopt hij steeds zomaar uit het niets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:37

En als je nou eens maakt niet uit hoe lang. Maar blijft staan, zoals Angelique zei? Dus niet opzij, niet naar achter, niet klooien. Nietraar doen. Dus alleen naar voren. En blijf dan maar 5/10/20/30/40/50/60 min. Staan, als die het maar niet in zijn hoofd haalt om te klieren.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:37

hij heeft zijn oren gewoon naar voren maar blijft gewoon rustig kijkt niet raar op van de omgeving zijn hoofd hangt hetzelfde als wanneer die loopt. soms kijkt hij een beetje links en rechts maar meer gewoon rechtuit het intresseerd hem gewoon niet veel.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:38

nanova schreef:
hij kijkt nergens van op. een toeterende vrachtwagen kan voorbij rijden zonder problemen. hij staat gewoon boem paf stil en als ik hem dan probeer vooruit te krijgen loopt hij alleen naar achteren en staat weer stil begint te draaien en alles.

Dus staat hij niet rustig stil en geeft hij duidelijk aan dat hij vind dat er iets mis is, in jouw ogen misschien niet, maar in zijn beleving toch echt wel. Voelt hij zich zekerder zal hij dat minder snel hebben, maar dat vergt heel veel tijd, geduld en vertrouwen. Ik zou hem er niet voor afstraffen. Desnoods stap je af, loop je een stukje verder en klim je er daarna weer op, hij moet weten dat jij hem niet gevaar brengt in dat bos in z'n eentje, jij bent namelijk de enige waar hij op kan vertrouwen, en doet hij dat niet, die van jou staat stil maar andere gebruiken hun vluchtinstinct.

Echt, je pony is niet lui :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:38

wie gaat mijn 5 euro uitbetalen? ;)

ik zou toch echt iemand, te paard of zonder paard meenemen, die er verstand van heeft
die ziet waarschijnlijk hele andere dingen dan wat jij kan zien vanaf je paard

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:39

JustaLive schreef:
trusthim. Nee dat klopt, elk paard zijn eigen karakter. Maar ken jij een jong groen, en nogal onbeleerd paard ( niet geheel, maar wel redelijk ) die NIET onzeker is buiten, en geheel niet bang is. Ik bedoel , sommige zijn rustiger dan de andere, inderdaad. Maar een plaats waar hij niet kent. Zijn de meeste paarden wel onzeker of bang. Ik bedoel, laten we het reëel houden. Tuurlijk is hij niet lui! Waarom zou die? Dat is toch harstikke spannend naar buiten? Met niemand er naast?alleen met een baasje op je rug. Waarom zou die lui zijn, en dan nog. Stel nou dát hij lui is. waarom zou hij gaan stilstaan? Hij kan ook langzaam gaan lopen?

TS: Let eens op zijn houding als hij stil staat, Hangt hij met zijn hoofd, of staat hij met zijn oren gespitst?

Ik bedoel dus ook dat hij waarschijnlijk wel onzeker is maar het anders uit ;)

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:45

hij kliert alleen wanneer ik hem wat vraag met naar achteren te lopen en omdraaien. als ik niks doet zou hij wel heel lang zo kunnen staan. heb gisteren zeker 2 keer een kwartier gestaan. en zodra ik hem weer voorwaarts probeerde probeerd hij om te draaien.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 15:47

Splash_ schreef:
nanova schreef:

Dus staat hij niet rustig stil en geeft hij duidelijk aan dat hij vind dat er iets mis is, in jouw ogen misschien niet, maar in zijn beleving toch echt wel. Voelt hij zich zekerder zal hij dat minder snel hebben, maar dat vergt heel veel tijd, geduld en vertrouwen. Ik zou hem er niet voor afstraffen. Desnoods stap je af, loop je een stukje verder en klim je er daarna weer op, hij moet weten dat jij hem niet gevaar brengt in dat bos in z'n eentje, jij bent namelijk de enige waar hij op kan vertrouwen, en doet hij dat niet, die van jou staat stil maar andere gebruiken hun vluchtinstinct.

er vandoor gaan doet hij inderdaad niet snel hij heeft ook niet de neiging van dat. hij zou eerder stil staan als hij zou schrikken dan wegrennen. maar met alles wat ik doe met hem is hij rustig en het intresseerd hem ook gewoon niet. als ik hem uit het weiland haal of hem eten geef hij loopt echt als een zoutzak achter me aan. met het wandelen, longeren, rijden

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:49

Splash_ schreef:
nanova schreef:

Weer volkomen mee eens.

Kijk. Mijn paard Olivier is ( hoe noem je dat ook al weer? ) Dat hij zich aan 1 persoon hecht, en 1 persoon vertrouwt. En de rest niet, Niemand niet.
Dat komt door zijn verleden. In Februari kwam Olivier bij mij als een beetje vreemd schrikkerige kastanjebruine ruin.
Olivier is nou prachtig geworden ( kijk profiel ) Omdat hij mij vertrouwt laat hij alles toe. ik mag alles met hem, maar andere niet.
Daarbij kwam het pas naar maanden dat ik een goede normale vatsoenlijke buitenrit met hem kon doen. Olivier was een schatje toen!
Zoals net ben ik ook naar het bos geweest. En toch merk ik soms dat hij verstard. En dat hij geheel stijf word over zijn lichaam. Dan stel ik hem gerust, stap desnoods even af. En ook vandaag was mijn hond mee. en zelfs dát geeft mijn kerol zelfvertrouwen. We waren met zijn 3e, en dat is meer dan 2. En ook meer als 1.

Ik denk zoals alle anderen dat het probleem absoluut, NIET licht aan luiheid. Dit probleem kun je niet naar je paard opschuiven. Waarschijnlijk ook niet naar jezelf. Maar probeer hem tebegrijpen. Weet je wat mijn paard doet als ik hem voor een treinspoor zet? := Dan zecht die bekijk het maar. gaat stilstaan en doet niks. Zijn hoofd kijkt naar elke richting. En weer verstard hij. Dan stap ik af, stel hem gerust. Loop er over heen, en stap weer op. Niks aan de hand, vandaag kon ik er zelfs op blijven zitten.

Kijk dit probleem eens van een andere kant. Waarom zou hij bang zijn? Waarom zou hij in jou ogen lui zijn?? Straf hem niet. Dit kun/moet je niet straffen, hier word hij alleen maar banger en onzekerder van...

TS: Draai dan een rondje! Misschien is hij bang.. Snap je?
Een paard is een vluchtdier, en wanneer hij iets ziet/ruikt dan keert hij zich om en probeerd dan te vluchten. Hij zal pas weer terug gaan als het " kwaad" weg is.

Daarbij vind ik wel dat je moet trainen in een bak of weide. Een bos moet je eigenlijk niet zien als trainingsplaats, maar als Ontspanningsplaats.. snapje?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:50

Is een vertrouwenskwestie: hij moet jou leren vertrouwen, en door te dwingen werk je eigenlijk tegen. Gewoon zitten blijven, niet teveel vooruit vragen, en alsie eenmaal loopt, uitvoerig belonen...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:51

misschien heeft je paard zich wel mentaal afgesloten voor alles, tenslotte heb je een jong, nog niet lang gereden dier. Dat zijn heel veel indrukken en als je een gevoelig/inteligent paard heeft kan het ook best zijn dat hij zich omdat hij het niet kan verwerken mentaal afsluit en dus gedesintresseerd overkomt.

Overgens mijn merrie gaat ook stilstaan als ze iets eng vind en wil dan ook niet meer vooruit