Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ragdollcat schreef:En waar gaat deze topic eigenlijk over?
Ik snap er niets van.
Nutteloos babbeltopic.
En het is ook goed dat je inziet dat je niet alles alleen kan doen!
dit was vantevoren al de planning maar ik wilde eerst dat hij een tijdje alvast een beetje aan mij kon wennen 
PetraVANL schreef:@ flying angel
Tis niet dat ik me dat nu opeens bedacht dat ik dat niet zou kunnen ofzo hoordit was vantevoren al de planning maar ik wilde eerst dat hij een tijdje alvast een beetje aan mij kon wennen
@capriole
Instructeur is prima aanwezig, 4 dagen per week... Ik wil hem nu alleen nog niet met dat soort vragen lastig vallen!
Het is alleen dat 2 meer weten dan 1
Slaap je al?
PetraVANL schreef:Allereerst, dit is zeker geen relaccount en verder heb ik behoorlijke ervaring met paarden, ik heb sinds mijn 8ste al een eigen paardje gehad(een haflinger) en ik ben nu klaar voor de volgende stap.
Vanaf maandag heb ik voor het zadelmak maken een prive instructeur ingehuurd die hier 4 keer per week een uur aan helpt werken, ik neem aan dat dit genoeg zal zijn en anders kan er nog meer uren aan besteedt worden.
Ik heb ook ervaring met jonge paarden maar nog nooit met paarden die nog zo onbeleerd zijn. For the record, ik krijg genoeg hulp want ik weet zelf ook wel dat ik er alleen totaal niet toe in staat ben, ik wil gewoon nu een paard wat alleen door mij bereden is en wat ook helemaal naar mij toekomt.
Ik vroeg me alleen af wat een goed moment was om ermee te beginnen, omdat ik nu nog niet weet of het niet raar is dat na 2 weken het nog steeds moeilijk is een halster om te doen.
Graag een normale reactie, Ik hoef niet te horen dat ik achterlijk ben en ik ben geen 12 jarig meisje met een rijke papa en mama die zomaar ff een paardje kopen!
Alves schreef:Het halster:
1. Maak je paard rustig met je stem, blijf geduldig naast hem staan (niet mopperen of boos worden), have a little patience!!! Laat hem het halster ruiken en zien... Heb je het halster om gekregen beloon hem met je stem...
2 Een snoepje voor het halster houden, halster omdoen, ben je klaar, snoepje en belonen met je stem... Na een tijdje snoep afbouwen, met stem belonen en uiteindelijk wordt het routine...
Benader je paard positief, negeer/ voorkom vervelend gedrag, straf rechtvaardig (niet omdat hij schrikt/ iedereen schrikt weleens) binnen 3 seconden als hij wat heeft gedaan/ doet...
Voordat ik begin met inrijden zorg ik dat:
Daar komt mijn waslijst![]()
- handmak (het paard jou volgt en reageert op HO) ja, dit gaat echt heel goed
- Het poetsen goed gaat (voetje geven, omgaan, achter ed.)voetje geven gaat prima alleen linksachter wil hij hem niet langer dan 1 minuut omhooghouden, het lukt me wel maar hij probeerd hem wel weg te trekken
- De wasplaats goed gaat ( niet bang voor water, spuit eerst water op de grond, doe het in een emmer en laat het zien/ drinken)dat fenomeen kende hij al, gaat ook prima
- trailermak (af en toe op een trailer zetten)ik heb geen trailer, dus dit wordt een probleempje..![]()
- verkeersmak (als je paard van iets schrikt gewoon laten schrikken en zeggen dat alles goed is, neem desnoods een ouder, braaf paard mee en laat die voorop lopen)druk mee bezig, hij was ook heel nag voor eht geluid van de vliegtuigen(eindhoven is niet druk maar ze vliegen wel over, in duitsland hoorde hij alleen vogels en autos kende hij ook nauwelijks, vliegtuigen is inmiddels wel bijna gewend maar zo af en toe schrikt hij daar nog van, autos negeert hij al met motor aan maar nog niet rijdend( wel met meer dan 10 meter afstand maar das niet bijzonder ofzo
- Aan de hand door een drukke bak stappen waar paarden worden gereden... helaas is de bak ier nooit druk maar ik heb hem ook pas 2 weken dus hier ben ik ook niet echt mee bezig, als ze voorbij lopen/draven heeft hij er geen omkijken naar ofzo
- de commando's stap, draf en galop het woord stappen kent hij prima, verder ook nog niet veel mee gedaan, kan hem wel makkelijk op peppen met toe maar als hij plukjes hooit in de paddock aan het zoeken is
- af en toe met losgooien een bitje erin hangen dat je paard kan wennen ik betwijfel nog enorm of ik wel met bit wil gaan rijden, zeker omdat hij nog 2 keer moet wisselen
- af en toe een longeersingel erop leggen en rustig aansingelen
- rustig beginnen met longeren (hiervoor kun je een academisch kaptoom gebruiken waarbij je de longeerlijn aan de neusriem monteert en er toch een bit inhangt maar daar zit je dan niet aan...) Niet meteen dagelijks longeren maar bouw het rustig op en eindig altijd met iets positiefs... dit dus ook nog niet gedaan...
- Met longeren zadel erop leggen... vandaag dus voor het eerst gedaan, maar de instructeur zei dat het beter zou zijn als die de eerste keer neit lang opbleef, dus vandaar het naar de stal lopen ermee
Slaap je al?
Maar even serieus, deze basis is zo belangrijk!
ik vind het ook super dat je die puntjes allemaal voor me op een rijtje hebt gezet! erg lief
Wat Jessix zegt, pas als je zeker bent van je zaken...
En dan rustig beginnen met het inrijden... Goed dat je hier begeleiding voor hebt!!! Het is jou paard en jij wilt erop rijden dat begrijp ik goed en met de juiste begeleiding en basis zoals hierboven moet het je wel gaan lukken!!!begeleiding is altijd goed, ookal heb je al 20 paarden ingereden dan nog zijn er in mijn ogen altijd verbeter punten
![]()
Ik las eens in een boek: Waarom op je paard gaan stappen als hij niet eens stil wilt staan?
Neem de tijd zorg dat je je paard kent en dat hij vertrouwen/ respect in/ voor je heeft!
Veel succes en ik hoop dat je wat aan de tips hebt!!!heel veel! echt nogmaals enorm bedankt
midgie schreef:PetraVANL schreef:Allereerst, dit is zeker geen relaccount en verder heb ik behoorlijke ervaring met paarden, ik heb sinds mijn 8ste al een eigen paardje gehad(een haflinger) en ik ben nu klaar voor de volgende stap.
Vanaf maandag heb ik voor het zadelmak maken een prive instructeur ingehuurd die hier 4 keer per week een uur aan helpt werken, ik neem aan dat dit genoeg zal zijn en anders kan er nog meer uren aan besteedt worden.
Ik heb ook ervaring met jonge paarden maar nog nooit met paarden die nog zo onbeleerd zijn. For the record, ik krijg genoeg hulp want ik weet zelf ook wel dat ik er alleen totaal niet toe in staat ben, ik wil gewoon nu een paard wat alleen door mij bereden is en wat ook helemaal naar mij toekomt.
Ik vroeg me alleen af wat een goed moment was om ermee te beginnen, omdat ik nu nog niet weet of het niet raar is dat na 2 weken het nog steeds moeilijk is een halster om te doen.
Graag een normale reactie, Ik hoef niet te horen dat ik achterlijk ben en ik ben geen 12 jarig meisje met een rijke papa en mama die zomaar ff een paardje kopen!
Hoe oud is het paardje, misschien dat ik er overheen heb gelezen.
Je komt ook gelijk erg aanvallend over, dat is een eigenschap die al fout is.
Want zo kom je ook bij het paard over.
Neem in elk geval een instructrice die jou ook kan uitleggen waarom en waarvoor je iets wel of niet moet doen, een die jou kan leren je paard te trainen , dan is 4 x per week erg veel, een goeie instructrice geeft jou het nodige huiswerk voor in elk geval 1 week,
Heeft het paard alle voorbereiding al gehad zoals los en grondwerk , dubbelen lijnen enz??
Het paard zal helemaal naar jou komen als jij er zelf voor open staat en het dier met respect behandelt en daar hoort het zadelmak maken ook bij.
4x per week een uur rijden is voor een jong paard erg veel , te veel, te veel voor zijn lichaam wat nog niet af is, en ook geestelijk kunnen paarden dat niet aan .
Train 10 min per keer , goed is goed , doe het met zachte maar duidelijke hulpen en vooral met veel geduld,
Doe ook leuke dingen en laat het werken ook leuk zijn voor het paard en ruiter, dan zal het naar je toe komen en zeggen leuk we gaan weer wat samen doen, dat heeft tijd nodig, geef het een jaar, je hebt het dier pas , leer mekaar kennen het rijden komt vanzelf dan.
Wat ik zelf doe met jonge paarden , ik train ze bitloos en zonder zadel , leer het dier eerst wijken voor alle druk over het heel lijf en leer zelf rijden op je zit en jou lichaam, dus niet op het bitje sturen en remmen.
Maar je zal eerst met alle hulpen op de grond moeten beginnen, longeren met stemhulp en daar kun je ook al je lichaam hulp aan vastplakken,zodat het makkelijker word voor beide om straks onder het zadel mekaar te begrijpen.
Misschien de site van Voest en http://www.paardenbegrijpen.nl eens door lezen, zorg in elk geval dat de basis goed is , want dan heb je altijd iets om naar terug te gaan.
. Morgen maar even 1 van de dingen van vandaag herhalen en verder niet te veel.