Boomloos zadel, paard aan de kletter, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Boomloos zadel, paard aan de kletter, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:23

Ik heb sinds vandaag een test zadel, een boomloos zadel. Zijn vorige zadel was keihard, het was net alsof ik een plank tussen mij en mijn paard had. Ook reed hij heel stijf, liet zijn rug niet los, en was niet voorwaarts.

Tot nu toe ben ik erg te spreken over een boomloos zadel, ik zat heel lekker, kon EINDELIJK netjes doorzitten, in de draf werd ik niet het zadel uit gelanceerd, dit zadel zit echt heel lekker. Alleen mijn paard heeft alle vrijheid, en was met het vorige zadel totaal niet voorwaarts. Tot hij net opeens keihard in de galop ging, ik durfde nooit in de galop. Ik vond de galop gek genoeg heerlijk, ben gelijk over me angst heen := . Maar ik vind het maar niks dat hij door mijn handen heen ging en niet meer luisterde. Hij had eigenlijk de macht over mij. Ligt dit aan het zadel?

Vind hij dit zadel daardoor nou juist fijn, of vind hij het nog eng en moet hij nog wennen? Of vind hij het juist niet fijn.. Ik weet het eigenlijk niet :o Ik heb het zadel een weekje op proef, ik blijf wel elke dag rijden om te kijken hoe het verder gaat.

Anoniem

Re: Boomloos zadel, paard aan de kletter, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:25

Geen idee, schrok hij niet ergens van?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:27

Angela_ schreef:
Geen idee, schrok hij niet ergens van?

Nee hij schrok niet, hij was gewoon lekker jolig, en het leek wel alsof hij van dit zadel zo genoot dat hij even helemaal uit zijn bol wou gaan. Volgende keer vind ik het geen probleem, maar ik wil wel dat hij overgaat in de draf als ik het zeg, en niet door mijn handen heen gaat lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:30

Jij durfde hiervoor niet galopperen, en je paard durfde niet lopen. Nu durft hij bewegen, en jij zit vast nog wat onzeker? waardoor hij mss even lekker uit de bol ging. Gewoon blijven oefenen in de bak?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:43

Verder nog tips hoe ik 'm wel netjes terug kan krijgen in de draf? Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen, maar als ik niet weet hoe ik 'm terug kan krijgen, heeft oefenen ook niet veel zin.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:54

Nou, kan hij aan de longe op stem rustig aangalopperen en weer naar draf? Neem die stemhulp dan mee onder het zadel. Van zodra hij wil versnellen, zet je hem naar draf. Maar blijf wel eraan rijden! Gewoon je voornemen om 3 passen rustig te galopperen en dan weer te draven, dat helpt bij mij wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:53

Tjaaa , hier op bokt op deze manier en met alleen deze info , is het echt maar gokken hééééé, het is niet mogelijk hier een zinnig antwoord op te geven.
Persoonlijk ben ik zeker geen voorstander van een boomloos zadel, maar ieder zijn voorkeur hé.
Maar das zeker net de reden om je paard niet of wel onder controle te kunnen houden zeker niet.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:56

het enigste wat ik vanaf hier kan zeggen is, doe een martingaal om.
als hij dan zijn hoofd in de lucht steekt en gaat rennen heb je tenminste nog wat.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:59

Misschien was hij gewoon helemaal blij met zijn nieuwe bewegingsvrijheid :D
Ben benieuwd hoe het je de andere dagen vergaat.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:01

Door dit zadel voelt hij heel veel en als je dan een duidelijk ophouding met je lichaam geeft moet hij dat snel voelen én reageren. In iedergeval beter dan met boomzadel. Leer hem te reageren op het aanleggen van je been (bovenbenen klemmen, zo houdt je de voorhand als het ware tegen dus remt hij en bekken kantelen naar achteren). En jezelf natuurlijk zwaar maken, diep in het zadel zitten.
Reageer in fases zodat hij leert en kan reageren op fase 1.
1. Zwaar maken
2. Bekken kantelen
3. Knieen/bovenbenen klemmen
4. Ophoudingen maken bij de teugels

plientjedres, dit probleem kan PRIMA rijtechnisch opgelost worden ZONDER direct een hulpteugel eraan doen :roll: ........

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:06

idd, ik zou er niet gelijk allemaal hulpteugels of toestanden aan gooien. Dat is het zelfde als mensen die sporen dragen omdat je paard niet voorwaarts is. Eerst zelf proberen met de tips van xmarliez dat zou prima moeten werken.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:10

Poohbeer schreef:
Misschien was hij gewoon helemaal blij met zijn nieuwe bewegingsvrijheid :D
Ben benieuwd hoe het je de andere dagen vergaat.

dat zeggen ze ook op de site van barefoot, dat sommige paarden wat joeliger kunnen worden ivm de bewegingsvrijheid en omdat ook de hulpen etc wat sneller doorkomen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:12

Tuurlijk het is toch heerlijk om alles weer lekker te bewegen mét iemand op je rug?
Het kan zijn dat je boomzadel klem heeft gezeten bij zijn schouder of ruggegraat, nu niet meer met dit boomloze zadel en daar geniet hij zichtbaar van :) . Gewoon nog een aantal keer lekker rijden en er duidelijke zithulpen opzetten na een tijdje gaat het vanzelf over :) .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:13

Inderdaad, niet met hulpteugels gaan beginnen, maar gewoon rijtechnisch oplossen :) De tips die xmarliez gaf zijn al heel goed (al zou ik zelf niet klemmen met de knieën, dat wordt door veel paarden als een voorwaartse hulp gezien)
Wat bij mijn paard ook altijd helpt, is voltes rijden, dan kan hij niet harder :) En als het nog te hard gaat maak je de volte wat kleiner, je kan ook 8-jes rijden. Totdat je het goede tempo hebt, en dan de volte weer groter maken.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 23:25

xmarliez schreef:
Tuurlijk het is toch heerlijk om alles weer lekker te bewegen mét iemand op je rug?
Het kan zijn dat je boomzadel klem heeft gezeten bij zijn schouder of ruggegraat, nu niet meer met dit boomloze zadel en daar geniet hij zichtbaar van :) . Gewoon nog een aantal keer lekker rijden en er duidelijke zithulpen opzetten na een tijdje gaat het vanzelf over :) .

Als dat zo is vind ik dat aan de kletter van hem gaan, best nog wel fijn hahaha. Ik zou het zeker super vinden als dat de oorzaak is dat hij opeens keihard in de galop ging. Hij heeft een hele tijd stil gestaan, tot ik hem kocht en heb vanaf die tijd met een zadel gereden waar hij geen bewegingsvrijheid kreeg, het klinkt zeer zeker logisch dat hij daarom even uit zijn bol ging. Het zadel klemde inderdaad bij zijn schouder/schoft en ruggengraat omdat hij altijd zijn rug stijf hield en ik daardoor niet kon doorzitten. Vandaag kon ik dat wel. Mensen die langs de bak keken zeiden ook tegen mij dat heel ontspannen liep en alles veel soepeler leek te gaan. Ik denk dat dit dus het ideale zadel is voor hem, nu nog voor mij :P Ik ga zeker morgen je tips proberen en kijken hoe het de volgende weken gaat.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:17

Vandaag weer boomloos gereden en hij zat geweldig! Hij luisterde goed, en ging niet meer aan de haal met mij. Liep lekker ontspannen, heb veel gegaloppeerd, want hij zit echt lekker in de galop. Ik ben helemaal tevreden nu, voor hem en mij het perfecte zadel :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:20

Super :D !

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:21

dat is leuk om te lezen!
wat voor zadel is het?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:25

Het zadel is van het merk Freemax, ik heb een zwarte, met een fel blauwe dekje met een gel pad erin, past helemaal bij hem haha.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:53

xmarliez schreef:
Door dit zadel voelt hij heel veel en als je dan een duidelijk ophouding met je lichaam geeft moet hij dat snel voelen én reageren. In iedergeval beter dan met boomzadel. Leer hem te reageren op het aanleggen van je been (bovenbenen klemmen, zo houdt je de voorhand als het ware tegen dus remt hij en bekken kantelen naar achteren). En jezelf natuurlijk zwaar maken, diep in het zadel zitten.
1. Zwaar maken
2. Bekken kantelen

plientjedres, dit probleem kan PRIMA rijtechnisch opgelost worden ZONDER direct een hulpteugel eraan doen :roll: ........

ja maar waarscheinlijk is het gewoon een kwestie van wennen, en ik weet niet hoe jij een martingaal gebruikt?
maar die is alleen effectief als hij zijn hoofd om hoog doet en gaat rennen.
ik ben ook geen fan van hulpteugels maar als je paard zo doet is het wel fijn om iets te vertellen te hebben!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:51

plientjedres schreef:
xmarliez schreef:
1. Zwaar maken
2. Bekken kantelen

ja maar waarscheinlijk is het gewoon een kwestie van wennen, en ik weet niet hoe jij een martingaal gebruikt?
maar die is alleen effectief als hij zijn hoofd om hoog doet en gaat rennen.
ik ben ook geen fan van hulpteugels maar als je paard zo doet is het wel fijn om iets te vertellen te hebben!

Ja maar... om nou een martingaal aan te schaffen om mijn paard te laten wennen, is ook onzin. Dan maar liever aan de kletter gaan. Ik wil paardrijden, en ik vind dat hulpen gaan gebruiken geen paardrijden meer is. Ik vind, dat je je paard voorwaarts hoort te houden zonder sporen, net zoals dat ik vind dat je zelf je paard in bedwang moet houden zonder martingaal of hulpteugel. Ik rij alleen met hoofdstel en zadel, verder geen hulpen, en die zal ik ook nooit gaan gebruiken. Misschien heel koppig, maar ik vind dat geen paardrijden meer ;) Mijn mening is: dat een echte goede ruiter zijn paard in bedwang kan houden zonder hulpen.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:29

Super dat het vandaag zo goed ging :)
Helemaal naar jullie zin dus, gelukkig paard zo te lezen :)

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:30

goed blijven oefenen en ophoudingen maken...

als ze niet lekker loopt kun je misschien ook slangenlijntjes proberen tot dat je paard ontspant...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:21

tja zoek het dan maar uit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:30

Je hoeft er toch niet meteen een martingaal om te hangen, als het paard 1x aan de kletter gaat? :?

TS, ik rij zelf ook boomloos en ik vind het ook zalig rijden. Voor mijn paard ook eigenlijk het enige alternatief (korte rug, ronde, ijzersterke rug, geen schoft, wisselt ook wel wat van omvang gedurende de jaargetijdes :D ). Je voelt je paard onder je, je voelt zijn energie en het is ideaal om je zithulpen mee door te geven. Veel plezier ermee!!! :)