Paard is niet vooruit te branden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard is niet vooruit te branden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:42

Hoi,

m'n haflinger van nu 8 jaar is echt een ramp onder het zadel...

In de piste is ze niet vooruit te branden! De eerste ronde stap en draf gaat prima, maar nadien is het gedaan. De tweede ronde draf gaat er echt niet meer af.

Aan de longe is het een bommetje, loopt ze gemakkelijk een half uur stevig door en ook op buitenrit weet ze altijd een stevig tempo te behouden. Maar in de piste geeft ze het na 5min op.

Paard staat op een dieet van een paar uur weide en redelijk wat hooi. Het is een zomereczemer en ze is te dik dus extra krachtvoer krijgt ze niet bij. Maar aangezien de bokkesprongen en de sprintjes op de wei, lijkt ze het ook niet nodig te hebben.

Wie o wie weet raad? Ik heb echt de neiging te zeggen dat ze er een spel van aan het maken is.

Ik krijg les en raad van Inge Teblick en zij raadde aan het rijden te beperken tot elke dag 4 min maar dan is m'n paard een bom aan de hand en op de wei en alsnog een slak onder het zadel.

Fysiek is alles volledig in orde, piste ligt ook niet heel zwaar, ik weet het gewoon niet meer ;)

Er is nog niet met zweep of sporen gereden omdat je daar dikwijls te snel fout bij doet.

daffodil

Re: Paard is niet vooruit te branden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:43

Zorgen dat je iemand op de grond erbij hebt mét een longeerzweep. Paard kent duidelijk de beenhulpen niet goed en daar zul je dus heel veel aan moeten werken. Blijven pompen helpt niet dus liever in één keer duidelijk zijn.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:43

Ligt je zadel wel goed? dat kan de verklaring voor aaqn de longe wel gaan heel goed verklaren....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:45

Zadel past prima. Het is een nieuw zadel en ook dat is volledig nagekeken.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:47

Als alles verder klopt, lijkt het me een staker oid. Dus ga ik mee met het idee van Daffodil..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:50

Heb exact hetzelfde gezien bij de Merens van mijn vriendin.
Heeft gewoon geen lol in het rijden in de bak, zelfs niet als je afwisseld qua tempo's oefeningen, balkjes en alles.

Besloten om haar alleen nog maar buiten in te zetten en aan de longeer lijn. We hebben er meer dan 2 jaar intensief mee bezig geweest maar het ging echt niet.
Was trouwens wel keurig aan het been en zo.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:37

Wat je wil doen is het opgeven voor zijn. Dus wat Inge ook zegt, als je paard na 5 minuten stopt, stop jij na 4 minuten. Wat je ook kan doen, als je paard het wel leuk vindt buiten, als tussenvariant op elke dag heel kort rijden, is 3-4 minuten in de bak en dan naar buiten. Dus voordat ze het opgeeft de piste weer uit. Buiten kan je trouwens ook prima trainen, maar dat wist vast al ;) En dan kan je het gaan uitbouwen. Eerst een paar dagen 4 minuten en als je merkt dat ze enthousiast wordt van het vooruitzicht dat ze naar buiten mag, dan kan je naar 5 minuten gaan (of 2 rondes draven oid, kan je ook op die manier indelen). En dat dan weer een aantal keren doen en daarna naar 6 minuten etc. Als je merkt dat ze toch weer op de rem gaat omdat jij het te snel hebt opgebouwd, ga je 2-3 stappen terug. Dus van 7 naar 4-5 minuten. Zodat je het de volgende keer weer weet te voorkomen. Hou het leuk, vlot en vrolijk en wees heel blij met haar als ze het goed doet, dan heeft zij er ook meer zin in. Succes!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:39

Nado schreef:
Wat je wil doen is het opgeven voor zijn. Dus wat Inge ook zegt, als je paard na 5 minuten stopt, stop jij na 4 minuten. Wat je ook kan doen, als je paard het wel leuk vindt buiten, als tussenvariant op elke dag heel kort rijden, is 3-4 minuten in de bak en dan naar buiten. Dus voordat ze het opgeeft de piste weer uit. Buiten kan je trouwens ook prima trainen, maar dat wist vast al ;) En dan kan je het gaan uitbouwen. Eerst een paar dagen 4 minuten en als je merkt dat ze enthousiast wordt van het vooruitzicht dat ze naar buiten mag, dan kan je naar 5 minuten gaan (of 2 rondes draven oid, kan je ook op die manier indelen). En dat dan weer een aantal keren doen en daarna naar 6 minuten etc. Als je merkt dat ze toch weer op de rem gaat omdat jij het te snel hebt opgebouwd, ga je 2-3 stappen terug. Dus van 7 naar 4-5 minuten. Zodat je het de volgende keer weer weet te voorkomen. Hou het leuk, vlot en vrolijk en wees heel blij met haar als ze het goed doet, dan heeft zij er ook meer zin in. Succes!

Dit is een ontzettend goed plan, zou ik zeker proberen!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:40

Denk dat ze het gewoon helemaal niet leuk vindt om in de bak te rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:53

Er is nog niet met zweep of sporen gereden omdat je daar dikwijls te snel fout bij doet.

Je hebt exact hetzelfde al eens gepost, is idd al een tijdje geleden.
de aangebrachte hulp wuif je een beetje van de hand van mijn paard is zo, en ik heb goede les, en ik weet het eigenlijk wel; tjaaaa dan kunnen we toch echt nie veel helpen op zo'n manier dacht ik.
Ik heb je ook een privéberichtje gestuurd toen, en hulp was niet echt nodig zei je toen al, je woont eigenljk niet echt zo heel ver af hé.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:55

Sommige paarden vinden het nou eenmaal stom in de bak. Maak het een beetje spannend voor ze en beloon de goede momenten.
Wie weet helpt een sprongetje.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:07

Bij ons staat er ook 1. Buitenritten en springen vind hij werkelijkwaar het einde en is dan haast niet te houden. Dressuurrijden is een drama. Maar deze is vroeger niet echt correct daarin gereden. Wat hij wel leuk vind is als je het spannend maakt, stukjes wijken, appuyementen proberen, overgangen stap galop etc daar wordt hij altijd fris van.
IK zou of met zweep gaan rijden of iemand in het midden laten staan. Met sporen en zweep kun je fouten maken, maar in het rijden zelf ook. Geen reactie op been, tik. OF iemand in het midden laten staan met longeerzweep.
Of hij het nou leuk vind of niet hij hoort gewoon correct op je hulpen te reageren. Als je echt het idee hebt dat hij het niet leuk vind dan zal ik het ook niet te vaak doen maar na een stukkie leuk werk lekker naar buiten gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:18

@aeolusnr1: ik krijg ook goed les, maar ik laat inge niet komen voor het minste geringste kleine probleempje ;) Zij moet ook van ver komen en helaas beschik ik momenteel niet over de nodige euro's om haar elke week 2-3 keer te laten komen. En ja ik wéét dat je me een pbtje gestuurd heb, maar ik wens van jou momenteel gewoon geen hulp, simpelweg omdat ik les wilt krijgen op 1 manier van 1 persoon en niet van 2! Tips vragen via internet is toch geen levensramp? Ik vind jou gewoon heel opdringerig overkomen op deze manier! Inge zal dit zeggen en jij zal dat zeggen en dat is verwarrend voor zowel mij als mijn haflinger. Inge heeft mij tot hiertoe super geholpen en hier hou ik het dan ook bij ;)

Gisteren hebben we wonderbaarlijk genoeg 14 minuten lang kunnen rekken! Ze had er blijkbaar wel zin in, was lekker voorwaarts, maar niet aan te drijven met het been. Dus elke keer 1st been geven, dan been geven stem erbij, wou ze dan nog niet, been erbij stem erbij en daarna een tik. We hebben gisteren voor we gingen rijden Inge gebeld, zij gaf me dan deze tip en wonderbaarlijk genoeg blijkt het te lukken. Ben benieuwd hoe het morgen gaat gaan... We zijn gestopt op 14 min omdat ik wil stoppen op een moment dat ze het nog fijn vind. Het kon evengoed het geval zijn dat ze het op minuut 15 kotsbeu was.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:15

chipieke schreef:
maar ik wens van jou momenteel gewoon geen hulp, simpelweg omdat ik les wilt krijgen op 1 manier van 1 persoon en niet van 2! Tips vragen via internet is toch geen levensramp?

Maar waarom vraag je hier dan om tips? Kan je openingspost dan ook niet rijmen met dit berichtje.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:08

ik denk toch dat je er niet onderuit komt om met een klein zweepje te rijden!ik heb zelf er zelf ook 1 die heel lui is op me been en in de bak, maar na gebruik van me zweepje gaat het prima! ik drijf 2 keer en de 3e keer gelijk een tik. Dit heb ik herhaalt en na een paar dagen ging het steeds beter! dus ook al lijkt het idee je niks, het werkt gewoon erg goed!en je hoeft ook niet de rest van je leven met dat zweepje te rijde, ze worden vanzelf meer aan je been!

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:17

Waarom per se in de bak rijden,eigenlijk? Mijn merrie heeft ook een vreselijke hekel aan de bak, die heeft ze na drie rondjes wel gezien.
Ik rijd dus met haar alleen buiten, en daar doe ik ook alle dressuuroefeningen. Dressuur op vreemd terrein vindt ze ook wel leuk trouwens.

Groetjes
Paulien

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:00

@aslo: ik wens graag tips en hulp, maar van verschillende personen, niet van 1 persoon alleen. Die tips die ik hier krijg leg ik dan voor bij Inge Teblick en samen met haar zal ik dan uitkijken naar een oplossing. De persoon op wie ik doelde in mijn laatste reactie doelt op mij zelf les komen geven, maar zulke hulp zoek ik niet omdat ik die namelijk al heb :D

@kaetifeng: we gaan al vaak buitenrijden, maar bakwerk vind ik even belangrijk. Momenteel kunnen we gewoon niet richting de baan omdat de weg van de wei naar de openbare weg zo gigantisch slecht ligt (lees: er liggen stukjes glas, scherpe steentjes etc op) dat ik het niet verantwoord vind om daar over te rijden te paard. Dus tijdelijk moeten we echt aan het bakwerk :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:14

Je doet maar hoor, geen probleem ermee, maar je hebt veel meer les nodig dan je zelf denkt.
Klingt mssn niet leuk om te horen, maar tis zeker een waarheid.
En idd ik geef ook les, das waar, maar of je die nu bij mij neemt of bij iemand anders maakt me echt niet uit hoor, maar je noemt daar ineens een grote naam, die Inge is zeker goed , maar je zegt da je niet de centen hebt om haar dikwijls te laten komen, dus ofwel kies je een andere goede en iets minder dure instructeur , ofwel blijf je op deze manier voortklooien, want daar lijkt het echt een beetje op als ik jouw reakties hier zo een beetje lees.
Wees eerlijk en kijk wat je paard doet en niet doet, als jij met je paard gaat werken moet jij ten alle tijde de leider zijn, en de leider bepaalt, dus geen excuses van mijn paard vind het even niet leuk meer, das gewoon geen mogelijke optie, leuk of niet leuk maar hij moet gewoon doen wat jij hem vraagt.
de vraag moet wel eerlijk en met respekt voor je paard zijn, het moet iets makkelijk zijn dat door je paard goed uitvoerbaar moet zijn, maar je paard mag in die dingen echt niet gaan meebeslissen.
succes verder.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:01

@aeolusnr1: ik ga aan jou niet teveel woorden vuilmaken. Ik vind dat jij je enorm opdringt en daarmee is de kous af. Niet in dit topic alleen, ook via pb en andere topics, altijd probeer je weer.

Als jij mijn haflinger had gekend exact een jaar geleden tot nu, zou je grote ogen trekken. Dan zou je pas zien dat ik niet aan het klooien ben ;)

Ik vind het zoooo bizar dat iedereen uit mijn omgeving die mij én mijn paarden kennen zeggen van 'amai Sas, zyta is enorm veranderd tegenover een jaar geleden!' En dat jij mij even doodleuk komt vertellen dat ik aan het klooien ben met mijn paard.

Ook Inge zegt dat dit een heel moeilijk eigenwijs paard is mét een verleden en er is werk aan en er zijn nog heel veel lessen nodig. Daarmee ben ik het 100% eens, maar kom zeg, Rome is toch ook niet op 1 dag gebouwd? Als ik echt aan het klooien was zou ik dat durven toegeven. Vorig jaar heb ik toegegeven dat ik aan het rommelen was en dan heb ik hulp gezocht.

Ik heb nu 3 paarden, alle 3 met een eigen ernstig verleden, 2 van de 3, daar sta ik nu mee op 1 lijn. Mijn 3de is wat moeilijker, maar je weet wat ze zeggen, hoe kleiner het paard, hoe groter het karakter ;)

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:42

misschien heeft aeolusnr1 wel gelijk!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:39

ik heb een fries die ook absoluut niet voorwaarts is in de bak. buitenritten vind ie heerlijk en dan heb k eerder moeite met remmen dan met aandrijven. in de bak rijden vind ie niet leuk dus ik heb besloten dat ik hem lekker alleen buiten rijd.

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:14

Heey,
Ik heb een lieve Fjord merrie verzorgpony Heidi.
Zonder zweep is ze echt niet vooruittebranden.
Daarom neem ik altijd een zweep mee.
Ik sla hem dan NIET.
Heidi weet goed dat ze opmoetletten als ik een zweep heb.
Als je met een zweep rijd betekent het niet altijd dat je hem slaat.
Je kunt ook proberen om zagten tikjes te geven.
Als het echt niet lukt zou ik dit proberen.
Pak een zweep en ga rijden.
je geeft eerst een paar schopjes[ dat betekend dat ie harder moet]
als ie dan niet reageert geef je hem een zacht tikje met je zweep.
je hoeft niet meteen hard te slaan.
Dan word ie alleen nog maar banger van de zweep.

Veel Succes

Gr Thys

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:37

haha
hier nog 1tje ;)
de tinker waar mijn moeder en ik oprijden,
loopt de 1e 5 min lekker voorwaarts en daarna ;)
gewoon op vaste plekken in de bak gaat ze ineens voorwaarts en na 3 mtr weer super langzaam ,
mijn moeder moet nu zodra ze ook maar op z'n vaste plek komt waar ze langzamer gaat al van te voren been geven,

maar onze tinker is buiten in tegen deel niet te houden!

buitenbak vindt ze ook super leuk, maar binnenbak ho maar vindt ze kennelijk saai :p

maar zolang het weer toelaat rijdt mijn moeder haar gewoon in de buitenbak :D

tip van mij is ook: zweepje in de hand (kleintje, of lange maakt niet uit) en niet gebruiken ;) reageert die van ons ook goed op :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:36

Ja, dat lijkt mij ook een goed idee: een zweepje meenemen maar niet gebruiken. Gewoon alleen heel eventjes omhoogdoen (dreigen) en misschien weet ze dan al hoe laat het is en loopt ie door.
Succes verder.;)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:40

ik heb dit probleem ook gehad, omdat mijn paarje slecht aan mijn been was. nu is dat over. 1x been en hij gaat vooruit. ik heb dit ook opgelost met een zweepje. 1x been geen reactie, gelijk een tikje. hij moet gewoon reageren op mijn been. en nu gaat dat gewoon super goed. het heeft wel een tijd geduurd trouwens hoor! :+