Zelitta (Selleen x Fabricius) een maand later @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelitta (Selleen x Fabricius) een maand later @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:58

Nou, sinds het eerste topic ([RIJ-ITP] Nieuwe aanwinst Zelitta (Selleen x Fabricius) voor het eerst) zijn we nu een maand verder!

Intussen is mijn vorige paard helaas nog ingeslapen wat veel stress heeft opgeleverd en het rijden ging dan ook niet heel super! Zietje is supergevoelig en reageert dus ook heftig op mijn emoties.

We moesten erg aan elkaar wennen en ik ben er ook nog afgevallen met als resultaat een gescheurde hamstring waar ik nog best wel last van heb.

Sinds deze week lijkt het kwartje gevallen en de klik is er nu ook echt!
Het rillerige is er vanaf, we kunnen voortaan door heel de bak rijden zonder iedere meter te schrikken.

Vandaag dus les gehad, het ging echt super! Ze begint meer in balans te komen, ik begin meer te rijden en we werken vooral echt samen!

De punten waar we aan werken zijn:
Zelitta: Meer balans, ontspanning, niet duiken, tempo-controle, op eigen benen laten lopen, niet door mijn binnenbeen vallen.

Ikzelf: geen spanning in mijn lijf opbouwen, schouders, rug en benen los, rechtop zitten, duidelijk plan maken over wat ik ga doen (wendingen) en zelf ook duidelijk aangeven, elastisch teugelcontact, hakken naar beneden en kuiten naar buiten.

1.
Afbeelding
Net erop, instappen.

2.
Afbeelding
1e drafje, hier wil ik haar echt hebben, nog horizontaal zodat ze lekker los wordt en in balans komt.

3.
Afbeelding
Fijn van achteren uit!

4.
Afbeelding
Hier valt ze door mijn binnenbeen, zijn we dus ook mee bezig!

5.
Afbeelding
Heel fijn plaatje, nu mijn tenen nog!

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Weer een fijn plaatje, alleen die benen :=

8.
Afbeelding
Heerlijk, dit is de bedoeling :+:

9.
Afbeelding
Hier lijkt ze echt best groot := Weer mijn benen !

10.
Afbeelding
weer even stappen!

11.
Afbeelding
Nu ik nog rechtop, dan komt het allemaal goed :')

12.
Afbeelding
Galopje links (rechts ook gegalopeerd maar geen foto van).

13.
Afbeelding
Lekker uitdraven :)

14.
Afbeelding
Andere kant ook!

Houdt er rekening mee dat dit paard pas een maand in mijn bezit is en dat ze eigenlijk nog zo groen als gras is!

Liselot

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius) een maand later @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:59

leuk ding, nog wel vrij schraal. maar met wat voer en training komt dat vast helemaal goed.
wat sneu dat je je andere paard in hebt moeten laten slapen...

vind wel dat het zadel niet lekker ligt, het valt helemaal over de schoft heen en ligt niet meer in balans waardoor jij voorover kukelt

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:01

leuk paardje mag je trots op zijn !
tip:let op je zit nog al naar voor gebogen

nog heel veel plezier samen ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:03

Ziet er goed uit hoor Jolijn!
Probeer zelf alleen echt veel rechter op te gaan zitten, en inderdaad op je benen letten.

Komt wel goed! Veel plezier nog met 'r!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:05

LiSSy schreef:
leuk ding, nog wel vrij schraal. maar met wat voer en training komt dat vast helemaal goed.

vind wel dat het zadel niet lekker ligt, het valt helemaal over de schoft heen en ligt niet meer in balans waardoor jij voorover kukelt

Ze is idd nog wat schraal, echter was dat nog erger dus het gaat echt al de goede kant op!

Dat ik voorover kukel heeft niets met het zadel te maken, dit doe ik op ieder zadel en paard!

Het zadel lijkt altijd wat voorover te liggen door de vorm van de zweetbladen (die lopen wat naar achteren ;) )

Joscaa en Roxynoalover: ik moet idd nog veel rechterop gaan zitten maar dit is al een hele verbetering dus ik kom er wel, stukje bij beetje :)

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:05

Leuke foto's, zeker als je bedenkt dat je er nog maar 1 maandje mee bezig bent.

Heel veel succes samen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:13

Lekker voorwaarts neerwaarts aan het rijden, fijn werk voor die leeftijd, goedzo! Ik vind jullie een leuke combinatie. Idd nog wat schraal, maar dat komt ongetwijfeld helemaal goed.

Succes en vooral: veel plezier!

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:33

leuk paardje heb je. Rot zeg, dat je je andere paardje hebt moeten laten inslapen. Het is mij vorig jaar ook gebeurt en heb na een tijdje ook weer een nieuw paard gevonden. In het begin was het idd heel dubbel en soms ook moeilijk.
Maar na een tijdje ook de echte klik weer gekregen en we gaan met sprongen vooruit.
Blijf er in geloven, al is het soms moeilijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:33

Z'tje :+:
Ik vind het er erg relaxed uitzien :j
Setje staat haar ook super!

Opmerking (omdat het toch HAW is): Doordat jouw eigen balans slecht is raakt Z ook uit balans.. Probeer dat te verbeteren!

Ik wens jullie meer dan het beste Jolijn, je hebt het verdiend :*

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:37

Jullie gaan echt goed Jolijn :+:
Vind jullie een leuke combi.
Heel veel plezier nog met haar, maar dat komt goed dat weet ik zeker *D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:51

Ziet er super uit Jo,

Heerlijk om te zien hoe ze zelf wilt lopen,en niet in de krul.
hele fijne foto's en moet je eens kijken over een half jaar!

Inderdaad je benen niet te ver naar achter leggen etc. Daardoor zal je ook niet je hak zo veel optrekken.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:54

Hey Robijn, wat loopt ze er lekker bij zeg! En dat voor slechts 1 maand onder het zadel, top! Je zit kan idd iets rechterop, je zegt het zelf ook al dus dat komt vast wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:56

Het ziet er wel onstpannen uit, en je bent in elk geval niet aan het "overtrainen" met zo'n jong beest :)
Nog een tip: Als je meer ruimte wil geven aan de voorkant probeer dan je teugels wat langer te laten, in plaats van je armen te strekken en voorover te kiepen (bijvoorbeeld foto 8 en 9). Houd die knik in je ellebogen :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:09

Robijntjah schreef:
LiSSy schreef:

Ze is idd nog wat schraal, echter was dat nog erger dus het gaat echt al de goede kant op!

Dat ik voorover kukel heeft niets met het zadel te maken, dit doe ik op ieder zadel en paard!

Het zadel lijkt altijd wat voorover te liggen door de vorm van de zweetbladen (die lopen wat naar achteren ;) )

ik weet wel hoe dit model zadel is ;) maar als je naar de foto's kijkt kan je zelf toch ook absoluut niet zeggen dat je zadel in balans ligt. kijk eens hoe laag de voorboom is en hoe hoog de lepel. dat hoort echt niet zo

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:12

Ziet er goed uit hoor, zeker omdat ze nog maar kort onder het zadel is. Voorover kukelen doe je idd, maar zolang je er maar aan werkt zal dat best goedkomen!

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:21

Wat is t toch een leuk paardje Jolijn! Als ze wat voller wordt zal ze ook wel wat groter lijken t.o.v. jou...
Wat me opvalt is dat je als je haar hals wat meer laat zakken zelf ook meer voorover gaat zitten. Komt dat doordat je in je armen niet genoeg mee kunt geven of kun je misschien beter je teugels iets langer laten zodat je zelf rechtop kunt blijven zitten met dezelfde teugeldruk?

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:57

Ik vind het echt een leuk paardje! Als ik me nog kan herinneren hoe Robijn en jij begonnen en wat jullie samen opgebouwd hebben dan weet ik zeker dat jullie dit samen ook weer gaan bereiken. Jullie zijn een hele leuke combi. Geniet van elkaar, heb plezier, ontspan en alles komt goed! Succes meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:16

Wat een reacties :=

Even uit mijn hoofd de vragen die voorbij kwamen!

Teugels iets langer maken: Dat gaat nog moeilijk omdat ze ook erg snel is met weer omhoog komen en ik haar dan helemaal kwijt ben, dan pak ik het liever zo aan dan met mijn teugels heen en weer blijven gaan :+
Oefeningen voor mijn houding ben ik al jaaaaaren mee bezig maar er zit zeker vooruitgang in :Y)

Iedereen echt heel erg bedankt :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:29

Het is positief bedoeld hoor, want je plezier met je paardje staat voorop. Ik bedoel dit niet als kritiek, want ik gun je een lange tijd plezier met deze merrie. En je kent haar vast al langer dan vandaag.
Je verrast me met je bericht dat je een ander paard hebt. Dit is een KWPN? Wat is het voor iets? Selleen ken ik niet. In paardenfokken.nl komt naar voren dat Selleen niet meer dekt. :P Ook zie ik dat de vader van Selleen ook Fabricius is. En Wouter zit drie keer achter Zelitta. Er zit wel veel dezelfde foklijn in. Heb je haar wel goed laten keuren? Persoonlijk vind ik dat altijd nogal risicovol. Maar fijn dat je al een extra plekje in je hart hebt voor een ander paardje dan Robijn!

volgens mij ligt je zadel goed. Heb het uitbundig zitten bestuderen. Wel vind ik dat het zadel wat klein oogt voor jou. De bladen vertekenen het beeld behoorlijk. Ik had een Kieffer Bamberg op Sam en die pastte prima, maar toen ik mijn huidige Stubbenzadel ging gebruiken ging mijn zit kilometers vooruit, omdat de pasvorm voor mij gewoon beter was. Ik zat voorover, maar nu niet meer. 8-)

En idd kan eten een boel goed maken. Jullie moeten nog wennen en dan komt de rest dik in orde! Het is een mooi paardje!
Verder vormen jullie een mooie combi. Dat je maar heel lang mag genieten van Zelitta!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:32

Bedankt :)

Het is een tuiger, zit idd veel inteelt in maar schijnbaar heeft dat heel goed uitgepakt :=
Volle zus is ster geworden!

Ik heb haar klinisch en rontgelogisch laten keuren :)

Het zadel is niet te klein voor mij, heeft wel een extreem diepe zit en in combinatie met een iets te strakke rijbroek ga ik dus iets ver naar achteren zitten en kukel ik (nog meer) naar voren :=

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:40

Wat fijn dat het zo goed gaat en dat het rillerige er wat van af gaat.
Je rijdt haar echt totaal anders dan ik. Ik reed haar altijd wat ronder en dieper.
Maar het ziet er fijn en ontspannen uit.

Ga zo door +:)+

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:50

Ziet er goed uit zeg! Fijn om te lezen dat het al zo goed gaat binnen een maand. Ze ziet er echt uit als een fijn paardje om te rijden :)
Toch vind ik dat je in je vorige topic wat netter zit. Ik weet niet wat het is, maar je benen liggen op de een of andere manier een beetje gek. Zitten jouw beugels niet te lang?

Nou nog heel veel plezier en ik hoop veel geluk met deze nieuwe aanwinst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:01

Leonie_M schreef:
Wat fijn dat het zo goed gaat en dat het rillerige er wat van af gaat.
Je rijdt haar echt totaal anders dan ik. Ik reed haar altijd wat ronder en dieper.
Maar het ziet er fijn en ontspannen uit.

Ga zo door +:)+

Ik rijd haar ook klassiek ;)

Careano:Mijn beugels zitten al een gat korter dan in het andere topic :=

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:07

Leuk ding heb je daar onder je kont!

probeer je bekken wat te kantelen, dan kom je gelijk in een veel betere houding want je schouders gaan automatisch mee rechtop. Probeer ook je benen vanuit je bovenbenen naar binnen te draaien zodat je een betere beenhouding krijgt, misschien kun je eerst met een gaatje korter rijden zodat je ook meer vertrouwen in haar krijgt.. (is maar een ideetje)

heel veel succes ermee! :)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:24

Wat een leuk dier zeg, maar ik houd wel van vos :+

Het voorover 'vallen' kan je al een heel eind oplossen door over je paard te kijken, of voor je gevoel omhoog kijken. Je kijkt bijna op alle fotos naar beneden, daardoor gaat je bovenlichaam vanzelf naar voren ;) kijk goed over je paard en je bovenlichaam zal ook weer vanzelf rechter boven je paard komen.