ik weet het echt niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

ik weet het echt niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 11:52

ik weet het echt niet meer zit er helemaal doorheen.
ik heb een 7jarige haflinger die altijd super heeft gelopen. dit jaar indoorkampioen dressuur geworden. daarna stilgestaan wegens blessure. daarna opgepakt en nooit meer fijn gelopen. er was vorige week een paar dagen dat ze weer lekker liep zoals ik het wilde. ik zag het weer helemaal zitten om de kampioenschappen (lees: zaterdag 25juli) te rijden. vandaag weer gereden en weer zo erg protesteren. niet rond willen. in draf en stap op sommige momenten wel en heel fijn en de galop dan gaat het fout. ik weet echt niet wat ik moet doen. instructrice zegt naar voren denken. maar werkt niet. heb vanalles geprobeerd en waarschijnlijk is het iets kleins net als vorige week sporen afgedaan en ze liep super |o . ik weet op dit moment niet of ik haar wil houden. en als ze slecht loopt is het vaak nog zo dat ze dikke winst loopt. en voorderest is ze gewoon ontzettend leuk. ik hoef geen antwoorden van neem les want dat heb ik. of van ik zou haar verkopen want daar heb ik niks aan. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:56

Laat je paard eens lichamelijk na kijken! Wat voor blessure heeft ze gehad?

chivaldi

Re: ik weet het echt niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:00

ze had veel blaren in haar hoef waardoor er hapertjes aan het hoefbeen zaten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:02

Als ik jou was zou ik haar eens door een fysio na laten kijken.

Die van mij wilde vorig jaar ook niet meer lekker lopen. En hij heeft haar toen goed geholpen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:03

Je paard na laten kijken, en zeker nu geen dingen verwachten die er voorlopig niet van komen ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:04

wat had jou paardje? het gekke ervan is tijdens de les en op wedstrijd loopt ze wel gewoon "normaal" dat houd mij ook tegen om de fysio te laten komen aangezien ik het wel zelf moet betalen

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:04

Wesseltje schreef:
Je paard na laten kijken, en zeker nu geen dingen verwachten die er voorlopig niet van komen ;)

lees wel dat ik zaterdag kampioenschappen heb. ze loopt tijdens de les en op wedstrijd goed maar thuis niet

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:14

chelletju schreef:
Wesseltje schreef:

lees wel dat ik zaterdag kampioenschappen heb. ze loopt tijdens de les en op wedstrijd goed maar thuis niet

Wat zegt jou instructie nog meer, als alleen naar voren denken??

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:31

gewoon op mijn buitenteugel rijden en negeren

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:35

Misschien dat je dan nog iets specifieker kan zijn, in haar gedrag?
Want zo is het erg moeilijk oordelen wat het zou kunnen zijn.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 15:11

ze is altijd al een enorme puber geweest. ze gaat gewoon stilstaan of juist heel hard rennen en geef je been komt ze omhoog

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:17

Heb wat meer geduld, het kan nog best dat ze pijn heeft.
En wij kunnen het allemaal moeilijk van achter onze computer beoordelen.

Je staat onder druk door die kampioenschappen, maar dat gaat ten koste van de rust die je nodig hebt met rijden.
Je wilt het nu allemaal snel snel, want volgende week kampioenschappen, heel begrijpelijk, maar hoe meer stress jij erachter zet, hoe slechter het zal gaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:21

Ik zou haar zeker na laten kijken door een osteopaat.Er zit een hele goeie in Roosendaal die ook behandeld dmv acupunctuur.Ze kan best uit gegleden zijn en nu scheef staan in haar bekken.Daardoor verzet geven.Op wedstrijd kan ze door de spanning(goed of slecht) daar door heen lopen.In puberen geloof ik niet,ze mankeert iets.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 15:25

ze mankeert niks de fysio is afgelopen maand nog geweest. geduld probeer ik maar het is moeilijk. als zij niet fijn loopt blijft ze thuis heel simpel. volgend jaar weer een kans. ik zal straks nog is bellen voor controle

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:41

Ik krijg een beetje het idee uit je berichten dat die wedstrijden het belangrijkst voor je zijn en niet het welzijn van je paard. Misschien komt dat heel hard over maar dat idee krijg ik gewoon.

Mijn paard liep een tijdje vanuit het niets ook niet lekker, niet kreupel of zo maar gewoon niet zoals ik gewend was van haar. Iedereen zei ook ja die is aan het puberen en dat soort dingen (ik heb haar pas iets meer dan een jaar) maar toen ik haar na liet kijken door een osteopaat bleek dat er wel degelijk iets niet lekker zat en dat is in twee behandelingen opgelost.

Misschien kan je haar toch nog een keer laten nakijken, desnoods door iemand anders dan de vorige keer. Het kan zijn dat je dan voor een korte periode niet mag rijden waardoor je ook je wedstrijden mist maar dan is er wel een kans dat ze weer helemaal de oude wordt als er inderdaad iets niet helemaal lekker zit maar uiteindelijk is dat je eigen keus.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:48

chelletju schreef:
ik weet op dit moment niet of ik haar wil houden.

Sorry, maar ik vind dit wel erg kort door de bocht.
Omdat er nu een periode is dat het niet goed gaat??
Waarom gaat het niet goed? Ik denk dat je dan verder moet gaan zoeken, misschien is er toch iets meer aan de hand.
Soms moet je ook even zoeken naar wie je kan helpen. Maar geef niet gelijk op.
Het komt hier over alsof je wedstrijden belangrijker vind dan je paard. ;( Het is wel een levend wezen met ook gevoel.

Misschien is het een optie voor je, om naar Eric Laarakkers te gaan.
Ik kon ook bijna niet meer rijden op mijn paardje iris. Ik kan dan nu wel niet meer in de bak rijden, maar ze is zo dusdanig op geknapt dat ik wel weer buitenritten kan rijden. Ik geniet elk moment van haar. Ok nu heb ik het geluk dat ik eowyn ook nog heb en haar in de bak kan rijden. Maar ik vind de gezondheid van mijn paarden nog altijd belangrijker dan de wedstrijden.

Kom op, meid.
Zoek eerst uit wat er aan de hand is en dan kan/moet je over beslissingen na gaan denken.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:17

chelletju schreef:
ze mankeert niks de fysio is afgelopen maand nog geweest. geduld probeer ik maar het is moeilijk. als zij niet fijn loopt blijft ze thuis heel simpel. volgend jaar weer een kans. ik zal straks nog is bellen voor controle

ik heb gebeld en vanavond komt er een andere fysio

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:01

Hoe is het nu nog afgelopen?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 23:00

de paardentandarts komt maandag want ze heeft een uitwendig bultje bij haar kaak misschien dat dat het is. de kampioenschappen gingen niet door wegens het slechte weeer

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:16

pfoeh ik ben misschien niet aardig maar het klinkt alsof je meer denkt aan wedstrijden en performance als de gezondheid en toestand van je beestje.
Een paard is echt geen wezen wat zal denken..pfoeh ik heb vandaag geen zin dus ik ga lekker protesteren.
Denk je nou echt dat ie express gaat lopen klieren?

Oké ik kan me voorstellen als een pony niet lekker in zijn vel zit dat ie dan wat minder zal zijn..maar heb jij altijd zin om je huiswerk of school of werk of whatever te doen? Vind je het dan leuker als ze je dwingen?
Of presteer je beter als je even met rust gelaten wordt en de dag erna vol goede moed opnieuw begint?

Weet je wel hoe lang hoefproblemen in een hoef kunnen zitten en hoeveel bloedvaatjes en zenuwen een hoef bevat? En hoe gevoelig zoiets kan zijn?
Als ik pijn in mijn voeten zou hebben dan zou ik het ook niet leuk vinden als ik wordt gepushd met sporen.

Als ik jou was zou ik eens een stapje terug doen!

Enne..tuurlijk presteerd een paard beter tijdens les omdat je ongemerkt waarschijnlijk veeeel strikter bent omdat er dan iemand op je vingers mee staat te kijken en kan ingrijpen als je paard niet luisterd.

Misschien niet zo'n aardige mail, maar ik hoop voor je pony dat je er iets mee doet.

Enne..die wedstrijden komen vanzelf..het is toch juist veel leuker om op een enthousiaste gezonde pony te rijden als een pony die je moet dwingen?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:29

Ik hoop dat je erachter komt wat er met je pony is. Succes ermee.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:20

vind het vreemd dat je eerst zegt dat iets je tegen houd om de fysio te laten komen, en nu is hij opeens een maand geleden geweest..

Als jou paard na een blessure niet lekker wilt lopen en je bent al een tijdje bezig met oppakken.. dan is er iets niet goed!!

hoelang ben je haar alweer aan het rijden??

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:49

dat vond ik idd ook vreemd, eerst kun je het niet betalen om er een fysio bij te halen, ineens is de fysio een mnd geleden geweest en nu dan toch nog maar een andere fysio?!
Maakt ook niet uit, het is goed dat er een fysio komt, want zoals ik het verhaal van je lees, heeft je paard echt ergens last van. misschien zn rug of toch nog de hoeven.
Ik hoop dat je er snel achterkomt wat eraan scheeld.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:32

Ik hoop dat je er snel achter komt wat er aan de hand is.

Voor mij klinkt het alsof er in elk geval een mogelijkheid is van een medisch probleem of dat je misschien met rijden een stapje terug moet doen zodat je pony misschien de uitdaging weer terug krijgt.

Sterkte in elk geval!

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:41

als ze het met les n wedstrijden niet doet heb je thuis dan wel een goede ondergrond waar je op rijd??
misschien is de blessure nog niet helemaal over maar heeft ze er nog lichtjes last van en voelt ze het op de ondergrond bij jullie thuis beter...
succes...