Echt Pipi-paard Vies aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Echt Pipi-paard Vies aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 09:41

Hallo allemaal!

Ik heb al een tijdje geen topic geopend en vond het wel weer tijd :D

Ik heb Vies sinds maart vorig jaar. Ik rijd van de zomer even geen wedstrijden, maar we zijn L1 met twee winstpunten.
Thuis zijn we vooral met de basis bezig. Vies is erg flegmatiek en zijn reacties zijn eigenlijk altijd traag. We zijn nog altijd bezig om hem goed na te laten geven en niet achter de teugel te laten kruipen. Hij komt vaak terug in tempo en vliegt dan meteen achter de teugel.
Ik rijd altijd veel overgangen en tempowisselingen en dat helpt meestal wel. Op de dag van de foto's lukte me het helaas niet om hem echt actief te laten lopen en netjes op mijn been te laten reageren.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik heel erg schrok van mijn eigen houding :o Als ik op Vies rijd let ik vooral op zijn houding en niet die van mezelf, maar ik denk dat ik toch ook wat meer op mezelf moet gaan letten. Vies is linksgebogen en extreem stijf rechtsom. Het is al stukken beter, maar hij blijft mij op links gooien en zo ga ik heel erg scheef zitten.

Om te vergelijken, Vies vorig jaar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-86LKGLBI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QGYM478C.jpg

Oude topics
* [SPR-ITP] Van onverschillig bospaard tot knetterend springpaard!
* [RT-HAW] Visent op een matige dag aan de bak
* [RT-HAW] Visent-Shadow op dressuurdebuut in 't zinderend hete Berghem
* [RT-HAW] Stippel Vies een week voor wedstrijddebuut!
* [RT-HAW] Pippi-paard Vies na blessure ruiter weer aan het werk!
* [RT-HAW] NAS Visent dressuur + Springen! Jaja, we gaan vooruit!
* [RT-HAW] Mijn eerste eigen paard Visent Shadow (NAS) voor 't eerst @
* [ITP] Stippelpaard Visent @ springwork (filmpjes!)

En daar hebben we Vies!
1. Afbeelding

Eerst helemaal los en lang rondstappen voordat ik hem oppak
2. http://www.mijnalbum.nl/Foto-MX8XSHUQ.jpg

Net wat meer opgepakt en dan probeer ik hem op voltes wat meer in te laten buigen. Hij is nog wel eens wat stijf en zo wordt hij wat losser.
3. Afbeelding
4. http://www.mijnalbum.nl/Foto-QDKUGI36.jpg

Ook naar links inbuigen, wel te streng met de binnenhand
5. Afbeelding
6. Afbeelding

Rechts inbuigen is moeilijker
7. Afbeelding
8. Afbeelding
9. Afbeelding

Hier komt hij er net even uit.
10. http://www.mijnalbum.nl/Foto-SDEA3U63.jpg

Overgang naar draf, neusje komt er iets uit
11. http://www.mijnalbum.nl/Foto-3RITOVSC.jpg
12. Afbeelding

Nog een overgang, mijn houding is bagger, maar die van Vies is veel beter
13. Afbeelding
14. Afbeelding

Aan mijn hand te zien wordt hij sterk en wil hij niet inbuigen
15. http://www.mijnalbum.nl/Foto-ARIP6VYE.jpg
16. http://www.mijnalbum.nl/Foto-YEM6ZY3M.jpg
17. Afbeelding

Rechtsom in stap en draf is moeilijk, galop is heeeel erg moeilijk. Een zeldzaam moment dat hij redelijk nagevelijk loopt in de rechtergalop. Het is allemaal nog steeds niet bevestigd en daarom galopeer ik steeds kleine en korte stukjes zodat hij niet zo snel de neiging heeft om zich weer lang te maken
18. Afbeelding

Dat was 'm dan!
19. Afbeelding

Sanneeofzo

Re: Echt Pipi-paard Vies aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:00

Wat een sgatig paard heb je onder je kont zitten! moet je trots op zijn!

Zoals je al zij dat zie niet aan je been is, en erg aan je been blijft plakken. Probeer eens met spoortjes te rijden, waarschrijnlijk word ze dan ook wel wat actiever voor je been.
Het is gewoon d kunst om haar actiever te laten worden, dat kan op een speelse manier (overgangen maken) maar je kan ook gemakkelijk met een spoortje rijden.

Verder probeer wel je voeten wat meer uit de beugel te doen, je hebt ze er best ver in zitten.

Probeer in de galop haar van achter laten galoperen wand ze zit heel erg aan je voorhand.

nog veel plezier er mee.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:26

Hee,
Ziet er leuk uit, zou alleen proberen om hem meer vanuit de achterhand te laten lopen, op veel foto's zie je hem op de voorhand 'duiken'.
Succes ermee,
Laaste foto echt leuk trouwens, zo'n braaf paard haha :)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:10

Wat een leuk paard! Hij moet idd wel iets actiever... Een goede manier om dit te doen is het rijden van veel (schijn)overgangen. Van stap naar draf, van draf naar galop, van galop naar draf, van draf naar stap en af en toe halthouden en weer weg stappen of draven. Of doen net alsof je een overgang gaat rijden maar er een schijn overgang van maken. Dan komt het helemaal goed met jullie! Succes!

Dwight12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:59

Ziet er leuk uit! je moet wel je schouders iets naar achteren doen ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:10

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:21

ik dacht dat het over een vies paard ging dat niet gepoetst was of zo haha EN dan komt er een prachtig paard tevoorschijn!
probeer je handen wat meer rechtop te houden dan ziet het er een stuk netter uit denk ik. Bij de galop helpt het bij mij wel eens als je je been wat losser laat hangen en zodra hij dna op de voorhand valt een keer een klein schopje geven.

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:28

Je moet je hakken niet optrekken.
En je moet je benen niet te naar voren leggen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:49

Sanneeofzo schreef:
Wat een sgatig paard heb je onder je kont zitten! moet je trots op zijn!

Zoals je al zij dat zie niet aan je been is, en erg aan je been blijft plakken. Probeer eens met spoortjes te rijden, waarschrijnlijk word ze dan ook wel wat actiever voor je been.
Het is gewoon d kunst om haar actiever te laten worden, dat kan op een speelse manier (overgangen maken) maar je kan ook gemakkelijk met een spoortje rijden.

Verder probeer wel je voeten wat meer uit de beugel te doen, je hebt ze er best ver in zitten.

Probeer in de galop haar van achter laten galoperen wand ze zit heel erg aan je voorhand.

nog veel plezier er mee.

Ik ben het niet eens met het dikgedrukte. Spoortjes zijn om je hulpen te verfijnen, niet om de achterhand actiever te maken.
Om de achterhand er meer onder te krijgen zou ik veel (schijn)overgangen maken, eventueel schouderbinnenwaarts (hangt van jullie niveau af. :) ).
Verder mag je wel wat trotser gaan zitten, je hebt zo'n mooi dier onder je kont ! Je zit een beetje ingezakt namelijk.
Ziet er al leuk uit zo!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:53

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik rijd wel eens met een spoortje, maar een spoor is alleen maar voor verfijning en niet om hem meer voorwaarts te rijden. Als ik wat meer aan de zijgangen e.d. ga werken dan pak ik er vaak wel een spoortje bij, met het gewone basiswerk is dat overbodig.

Vies heet officieel natuurlijk heel iets anders, maar Vies is gewoon te leuk :D Past ook perfect bij hem!

Aardbeitje: Helemaal mee eens! Ik vond mezelf ook al echt een plumppudding op het paard. Haha! Ik probeer erop te letten, maar het is erg moeilijk want zodra ik iets verander aan mijn houding gaat hij weer langzamer.
Het schouderbinnenwaarts kunnen we nog niet. Wel lukt het schoudervoor in stap een beetje.

Mag ik er trouwens even algemeen opmerken dat je op die galopfoto echt niet kunt zien of hij op de voorhand valt of niet. Dat is gewoon het moment van de galop ;) Hij heeft een voorbeen op de grond, dus dan zit daar bij ieder paard al het gewicht op. In de galop is het nu ook vooral nog zaak om hem bij elkaar te houden en hem van mijn binnenbeen af te houden.

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn over mijn knappe kerel! Echt heel erg leuk! Ik zal het hem maar niet vertellen, dan gaat hij nog naast zijn schoenen lopen zeg! :D

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:32

Nou dan hou je het toch op lekker veel (schijn)overgangen en lekker met de zijgangen bezig gaan. :)
Haha ik moest stiekem wel even lachen om het woord plumppudding. :o :D
Verder geef ik je volkomen gelijk over de galopfoto.
Wat is zijn officiele naam als ik vragen mag? :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:55

Hij heet Visent-Shadow.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:57

Ik rekende ook al op een vies paard! :)
Probeer je benen uit te drukken, ik dacht bij de eerste foto dat je beugels heel kort waren, maar je trekt je knieen en hakken op.
Verder vind ik je zadel een beetje te ver naar voren liggen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:45

Lysander, ik trek inderdaad mijn knien omhoog. Ik ben me hier al een tijd bewust van, maar ik krijg het er maar niet uit :roll: Elke keer als hij wat door mijn binnenbeen heen valt, of gewoon traag wordt, dan vliegen die benen weer omhoog!

JSCAA ja, staat hem goed he? :D

Ohja, Vies is wel een echte stoere kerel hoor! Ik zag al meerdere bokkers hem hier 'haar' noemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:01

bij foto 7 schrijf je dat het paard lastig inbuigt naar rechts, dat is bij dit paard ook een aandachtspunt schrijf je in het openingsstukje. Hou er alsjeblieft rekening mee dat je het hem ook moeilijker maakt om in te buigen door je been zo ver naar achteren te leggen, hij kán daar niet om je been buigen. Op foto 3 doe je het ook. Gewoon je been wat meer laten hangen ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:12

Moderatoropmerking:
Ik heb opnieuw reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Denken jullie er aan om de regels te respecteren?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:23

ik vind je paard in galop erg op de voorhand duiken, als ik foto's zie van ''vroeger'' deed hij dit toen ook al en dit is dus niet verbeterd.
misschien moet je daar eerst even op letten voordat je hem aan de teugel wilt hebben.
als je hem eenmaal goed met zijn achterhand eronder hebt komt die aanleuning ook wel.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:36

Wat een leuke kleur, en wat een lieverd! :D

Zoals mimeslosydy al zegt duikt hij inderdaad erg op de voorhand.
Probeer hem ook echt van achter naar voor te rijden.

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:25

Leuk paardje heb je.
Vergeet niet ze achterhand mee te nemen.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:48

je moet wat meer gaan zitten in het zadel

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:51

Handen recht op,hakke uitdrukken en wat meer achter in het zadel zitte.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:49

wat een leuk paard heb je! echt een bijzondere kleur :o
maar even tips op je rijden
je moet je schouders meer naar achteren doen en rechtopzitten
en hou je handen recht boven de schroft naast elkaar
verder ziet het er goed uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:25

Leuk paard!
Het valt me op dat bij de foto's waar je hem als het ware 'om trekt' je zegt dat hij sterk wordt & niet wil. Heb je al ooit na gedacht over de reden dat hij dat niet wil? & is trekken dan de oplossing?
Probeer meer met je lijf en je benen te rijden. Hem om je been heen laten buigen ipv stelling erin trekken.
Hij loopt ook te veel op de voorhand, probeer er voor te zorgen dat hij wat meer gaat zitten (overgangen rijden!)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:41

Bedankt voor de reacties.
Overgangen maak ik inderdaad heel erg veel. Ik denk dat ik geen 1 rondje in het zelfde tempo doorkuier.

Laura, trekken doe ik voor mijn gevoel niet. Hij is heel erg gevoelig en ga ik trekken, dan komt hij gigantisch in verzet. Buigt hij niet meteen in, dan zet ik mijn hand nog wat meer opzij, druk wat meer aan met mijn binnenbeen en maak kleine ophoudingen met de binnenhand. Uiteraard houd ik de buitenteugel ook op contact.
Buigt hij wel gewoon in, dan is vaak de binnenhand een klein beetje van de hals zetten al genoeg.
En hij wil best inbuigen hoor, hij wil echt keihard voor je werken. Hij kan het alleen nog niet zo goed, want zo los is hij gewoon nog niet. Dus ja, ik weet waarom hij het soms niet meteen doet. Niet alleen voor mij is het moeilijk, maar ook voor hem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:48

Foto 5 & 7 werk je terug & op een paar foto's zie je dat je je polsen inbuigt. Dat zijn tekenen van kracht zetten.. misschien is trekken de verkeerde verwoording. Imo ben je daar te streng, zet je teveel kracht. Loswerken hoort niet te gebeuren door kracht te zetten in zijn mond..