Trainen in het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Trainen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:09

Nou even een vraagje..

Ik train sinds 2 weken met mijn paard in het bos. Hij is 4 jaar oud en een half jaar onder het zadel. Ik train hem daar op lange paden zodat hij er
1: Sterker in zijn benen wordt
2: In het bos op een lang stuk veel overgangen kan maken
3: Rechter wordt
4: Hij meer op zijn eigen benen moet lopen
5: Hij daar veel ontspannender loopt als in de bak
6: Het ook leuk is voor ons beide in de bossen
7: Hij kronkelige ruiterpaden ook heel erg leuk vind om doorheen te rijden

Nou had ik het laatst met iemand erover die ook een jong paard heeft en ze zegt dat het juist heel erg slecht is om met een paard in de bossen te trainen die nog maar een half jaar onder het zadel is..
Want haar mening is: - Ze kunnen hun benen nog niet goed optillen en zo op een steen of een grote tak staan en dan kreupel worden.
- Ze kunnen in paniek raken omdat ze niet weten waar ze zijn
En ze had nog wat rare voorbeelden

Ik vind het behoorlijk flauwe kul.
Wat is jullie mening over trainen in het bos? Moet ik hier nou mee doorgaan in het bos of niet?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:15

Doorgaan. Hartstikke goed voor een jong paard, vooral op de punten die jij noemt. Tegenargumenten van degene die er tegen is vind ik in jou post wat raar, op een steen staan? Onzin. Vooral doorgaan.

Tat_jana

Re: Trainen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:17

idd gewoon lekker door gaan,, wat een larie.
in de bak kan hij ook over een steen stuikelen die de hond daar neer heeft gelecht :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:25

Inderdaad, gewoon doorgaan :j
Rechte stukken rijden is het beste wat je kan doen met een jong paard.
In paniek raken?! Ja tuurlijk :roll: Hoe jonger ze zijn hoe makkelijker je ze overal aan kan laten wennen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:26

WoodySan schreef:
- Ze kunnen hun benen nog niet goed optillen en zo op een steen of een grote tak staan en dan kreupel worden.
- Ze kunnen in paniek raken omdat ze niet weten waar ze zijn

Ik heb nog nooit grotere onzin gehoord.
Rechte stukken is juist goed voor een jong paard. En benen niet goed optillen.... :')
En in paniek raken.... denk dat de ruiter daar een flink aandeel in heeft, mocht dat uberhaupt gebeuren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:34

Nou gewoon lekker in het bos blijven rijden, die takken en stenen zijn juist goed , dan leren ze hun beentjes optillen en alerter te blijven waar ze die neerzetten.

Je kan b.v wel wat aan de stelling en buiging doen ook op rechte stukken , zodat je ze ook in het bos recht kan richten, zodat ze meer op de achterhand komen.

Maar met een 4 jarige gewoon lekker op je gemak spelenderwijs lekker bezig gaan, zouden er meer moeten doen in de vrije natuur hun paardje trainen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:09

Lekker in het bos trainen, doe ik ook, maar ook met een 4 jarige af en toe wel een rondje in de bak meepakken, want ook bochten enzo, is handig om mee te pakken :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:10

Lekker trainen in het bos, worden ze hard en braaf van!
Benen niet optillen, dat is echt onzin, lekker door gaan op deze manier hoor! Ik train ook voornamelijk in het bos!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:14

Ik heb mijn paarden ook altijd veel buiten getraind. Heb de jongste op deze manier het wijken geleerd. Dat is buiten op een breed pad leuk om te oefenen, de meeste paarden hebben buiten een drang naar voren en in de bak is dat minder. Omstellen van stelling hetzelfde.

En hoe jonger je begint met het omgaan met rare dingen en zo, hoe bomproof-er je paard wordt (is dat een woord? :P )

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:35

Gewoon mee doorgaan :)
Zoals ik zie aan je argumenten is het alleen maar goed voor jullie dus waarom niet!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:38

Lekker mee doorgaan!
Het is alleen maar goed, en nog eens leuk ook.
:j

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:11

Gewoon lekker doorgaan. Ik had ergens een keer gelezen ik weet niet meer waar, maar dat het erg goed is om in het bos te trainen.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:15

Inderdaad lekker doorgaan.....leert hij gelijk zin voeten op te tillen ;) ..
Juist super goed, lange stukken en overgangen etc. Alles wat jezelf al opschreef wat je aan het doen bent!!!

GOED BEZIG!!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:17

Idd gewoon lekker doorgaan! Het in de bak rijden met jonge paarden in nauwjuist helemaal niet goed voor de pezen :n

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:18

pff idd wat een onzin, gewoon lekker blijven verder doen.
Ik neem mijn sportpaarden allemaal nog geregeld mee naar het bos. idd worden ze er sterker van, blijven ze alerter, en is het gewoon goed voor de afwisseling.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:18

Je bent juist goed bezig!
Zo leren ze lekker op hun eigen benen lopen! :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:13

Iedereen heeft het al gezegt en ik ook.
Lekker doorgaan met trainen in het bos, het is heel goed en ontspannen voor zo´n jong dier en volgens mij leren ze beter en sneller.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:25

Ja hoor, gewoon lekker buiten rijden met 'm, inderdaad omdat het voor zo'n jong paard goed is om rechte stukken te lopen. Takken en stenen? Daar leert hij van uit zijn doppen kijken. En van trainen in het bos wordt hij ook nog eens zelfstandig, ik merk het aan mijn paard (inmiddels 10 jaar...), was niet zoveel gewend en hoe meer ik met 'm naar buiten ga, hoe beter hij het doet. Als je 1 of 2 keer (afhankelijk van hoe vaak je per week rijdt) in de bak traint kun je de rest prima in het bos doen.

Die stalgenoot van jou... durft die eigenlijk überhaupt wel naar buiten? :x

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:07

hestejente schreef:
Die stalgenoot van jou... durft die eigenlijk überhaupt wel naar buiten? :x

Ja, daar heb ik ook aan gedacht waarschijnlijk door het maken van deze opmerkingen wil de stalgenoot het ook maar heeft het lef niet.
Als jij nu ook in de bak gaat trainen door haar opmerkingen valt haar eigen angst minder op ;)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:16

Juist goed zo heb jij straks een recht paard waar je ook nog eens gerust mee naar buiten kan. Ze leren er alleen maar van.
Die rondjes in een bak worden sommigen juist vervelender van..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:21

Heel goed wat je aan het doen bent. Je paard blijft fris in zijn koppie en wordt minder belast door de rechte stukken.
Ik train op het moment bijna alleen maar in het bos (bak is veel te mul) en Tommie moest even wennen om zijn aandacht erbij te houden, maar hij is er stukken braver op geworden en loopt lekker.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:23

Nee hoor lekker doorgaan met trainen in het bos, rondjes lopen in de bak is naar mijn mening veel slechter.
Door kleine rondjes en steeds hetzelfde te doen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:24

Ik had mijn paard 2x in de bak gereden en ging dan al onder begeleiding naar buiten. (Privébos dus geen gevaar voor andere mensen). Het is erg goed om met je jonge paard naar buiten te gaan, het houd hen bezig zodat ze niet verveeld geraken en dus is de kans kleiner dat ze rare streken gaan uithalen. Ook de punten in je openingspost zijn allemaal correct in mijn ogen. !

Een jong paard heeft afwisseling nodig en deze speelse manier is ideaal daarvoor.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:34

Ben het met de meeste mensen eens!!

Je bent juist hartstikke goed bezig!!
De belasting is veel minder, paard krijgt ervaring in dingen die je buiten tegenkomt, je maakt lekker km zo!!

Zo heb ik het ook gedaan!

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:02

Je bent prima bezig, er is geen mooiere manier dan een jong paardje buiten te trainen. Ze leren veel dingen op een vanzelfsprekende, logische manier. Laat die ander maar lekker rondjes draaien in de veilige bak, waarschijnlijk durft ze nog geeneens een buitenrit te maken.