Trekpaard Tycho & ik tijdens onze eerste les!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Trekpaard Tycho & ik tijdens onze eerste les!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:47

Hai!
Vanmiddag hebben Tycho en ik onze eerste les gehad! Er zijn een aantal fotootjes gemaakt, maar niet zo veel (de man wist niet echt om te gaan met de digi.... := )
Toch wil ik ze jullie zeker niet onthouden!

Als eerste natuurlijk de informatie over Tycho:
* Naam: Tycho
* Ras: Nederlands Trekpaard
* Leeftijd: 4 jaar
* Stokmaat: 1.76m (vandaag gemeten!)
* Niveau: B (daaronder nog zelfs)
* Onder het zadel sinds: Vorige zomer, maar we hebben hem van de winter niet eronder gehad, omdat hij weer erg aan het groeien was. We hebben toen veel met hem gespeeld en lange lijnen-werk gedaan.
* Bijzonderheden: Tycho is kreupel geweest, eind mei. Hij heeft toen 6 weken stil gestaan en daarna zijn we heeel langzaam weer op gaan bouwen met stapwerk, eerst alleen rechte lijnen buiten, op het asfalt, daarna ook kort werk in de bak. Dit alles ongeveer 2x per week.
Sinds 2 weken pakken we hem weer wat meer op, maar niet onder het zadel, en het gaat supergoed! Daarom een een les afgesproken. Het moest er toch ooit van komen he....?!
Ik heb dus sinds 23 mei niet meer op hem gereden.

Ons vorige topic is deze: [RT-HAW] Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel) Wellicht vergelijkingsmateriaal.

Mijn aandachtspunten:
Dat zijn er genoeg!!! Tenen naar binnen, rug recht, schouders naar achteren en naar voren kijken! En handen rechtop. Genoeg dus om aan te werken!

Vandaag hebben we het meeste gewerkt aan het reageren van Tych op druk. We hebben veel korte overgangen gereden: Van halt naar stap en terug, van stap naar wat verruimen en ditzelfde van stap naar draf en terug.
Ook zelfs nog een galopje gedaan! (Mijn eerste galop op hem en wat zit hij heerlijk zeg!) Dit kwam meer, omdat hij niet reageerde op mijn been en daarom een tikje kreeg. Toen schoot ie ineens in galop! Toen hadden we dus WEL reactie!

We zijn nog niet eerder op dit erf geweest, dus het was allemaal wat spannend. We hebben het eerste stuk in de longeercirkel gewerkt en de merries + veulen in de aangrenzende wei vonden hem maat WAT interessant! Nou, dat hoef je maar 1x tegen Tycho te zeggen! Showen met die hap! Jammer dat ik teveel stond te genieten van z'n showwerk; nu hebben je het beste net niet kunnen zien op de film:

Daarna mocht ik erop! Toen ik eenmaal zat, bedacht ik me, dat ik m'n chaps niet aan had gedaan (gewoon wel netjes meegenomen), maar goed, volgende keer!
01. Het is allemaal nog zo spannend om ons heen!
Afbeelding
02.Dit bedoel ik dus met mijn houding.... :oo
Afbeelding
03.Moet hier meer stelling vragen
Afbeelding
04.Uitleg krijgen van de juf (wat een blij hoofd trekt Tycho daar he?!)
Afbeelding
05.Hier moest ik hem ff corrigeren; hij ging beetje lopen springen door de paarden ernaast. Moet hij ook leren he.
Afbeelding
06."Wat zeg je juf??" :?
Afbeelding
07.Drafje rechtsom. Kan echt goed merken dat het zijn moeilijke kant is; hij houdt zijn hoofd en hals dan veel meer naar buiten. En volgens mij zit ik vreselijk scheef....
Afbeelding
08.Drafje, deze ziet er best relaxed uit, maar wat ben ik nou allemaal aan het doen?!
Afbeelding
09.Hier zie je mijn kapstokken goed. Maar Tych loopt al minder naar buiten met zijn hoofd.
Afbeelding
10.Hij kijkt niet zo blij...Miscommunicatie ofzo? Ik weet het niet meer.
Afbeelding
11.De Grote Enge Bak checken (mijn bovenlijf is een ramp!)
Afbeelding
12.Van hand veranderen
Afbeelding
13.En toen mocht ik proberen hem wat hals te laten strekken. Vind dit best een fijne foto! :j
Afbeelding

Nou, brand maar los zou ik zeggen, maar wel graag opbouwend natuurlijk! ;)

Tot de volgende keer!

groetjes, Janneke

trustHim

Re: Trekpaard Tycho & ik tijdens onze eerste les!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:56

wat een kolos zeg! zit je niet onwijs breed? Maar goed, ga eens trots zitten op je kasteel, komt je houding ten goede, mooi rechtop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:00

Echt superknap dat je dit allemaal toch maar even hebt gedaan! +:)+
Jullie zijn echt al vooruit gegaan, als ik je vorige topic zie.
Tycho houdt zijn hoofd erg hoog, maar volgens mij hoort dat gewoon bij hem. :)
Foto 9 vind ik erg mooi, zijn koppie gaat daar al wat lager.
Jouw houding is echt niet zo rampzalig als je zelf denkt hoor. :n
En vergeet niet dat dit best een grote stap is voor jullie allebei.
Foto 13 is erg gaaf en ontspannen.
Jullie komen er echt wel en de volgende keer ook foto's van de galop maken hè. :D

Edit: Rij-technisch commentaar.
Als je wat meer naar voren kijkt, dan ga je vanzelf wat rechter zitten.

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:04

super gaaf beest!!
en ziet er netjes uit!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:01

Hey Jaan! Superstoer van je!
Benieuwd hoe je volgende les gaat!
Volgens mij zet je je handen een beetje vast, te zien op foto 10. NIet gek, want je bent bedacht op elke gekke beweging die hij maakt. Maar meestal als je zelf je handen ontspannen houd, komt hij ook niet omhoog met zijn hoofd.
Ga zo door wijffie!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 06:30

Ingeborg, ik zet ze idd wel vast als hij springerig wordt/doet/is, maar verder niet echt, geloof ik.
Kreeg teminste nog complimentje over m'n handen, dat ze zo stil zijn, dus dan valt het denk ik mee, maar je hebt zeker een punt!

A.s. woensdag is het les 2 (daarna natuurlijk op vakantie), dus ben benieuwd!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:37

Ik zou ook graag wat meer 'lucht' in je handen zien! Verder valt het natuurlijk niet mee zo'n waanzinnig dier te rijden, apart kleurtje, hij doet vast goed zijn best :) Succes ermee!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 06:40

Coentjuh schreef:
Ik zou ook graag wat meer 'lucht' in je handen zien! Verder valt het natuurlijk niet mee zo'n waanzinnig dier te rijden, apart kleurtje, hij doet vast goed zijn best :) Succes ermee!

Hij heeft geen apart kleurtje hoor; is gewoon een blauwschimmel!
En idd, hij doet enorm zijn best en probeert altijd alles goed te doen voor je. Ik heb altijd het idee, dat ik het moeilijker vind dat hij...... :o

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:46

Deze kleur noemen ze toch (zwart-)roan? Ik vind dat best een apart kleurtje :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 07:01

Binnen het trekpaardenstamboek heet dat blauwschimmel, vandaar. Is een van de 5 'basiskleuren' (weet het woord er niet meer voor)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:08

Heb het toevallig eergister weer gelezen in het boek. Je hebt 3 basiskleuren en 7 varieteiten. Bruin, zwart en vos met daarop de onveranderlijke schimmelvariant (dus roan). De veranderlijke schimmel is de appelschimmel, deze wordt wit naarmate die ouder wordt.

Ziet er super uit hoor Jaan! Ga zo door. En wat is hij gegroeid zeg! Jeetje wat een joekel istie geworden!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:18

Op foto 10 lijkt het alsof je de teugels een tikkie te kort hebt - hij probeert zijn mond te openen om onder de druk uit te komen (vergelijk maar eens met foto 2 en 4, daar is ie mooi gesloten). Ziet er verder leuk uit hoor! En wat trusthim al zegt: ga trots zitten op je ridderlijke knol :wow:! Borst vooruit, schouders naar achteren... Doe alsof er iemand aan een pluk haar bij je kruin trekt, dan wordt je rug vanzelf langer en rechterop!
Enne... tenen naar binnen valt niet mee op zo'n breed lijf :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:24

izzy1985 schreef:
Ziet er super uit hoor Jaan! Ga zo door. En wat is hij gegroeid zeg! Jeetje wat een joekel istie geworden!

Thanks Christa! Ja, tis echt een enorme joekel! 1.76m en als je dan vergelijkt met vorige zomer, toen was hij nog 10 cm kleiner! :D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:40

Blauwschimmel dat zijn paarden die zwart geboren zijn en steeds lichter/witter worden.

Maar die van jou is dan toch Roan, iedere winter wordt ie toch weer donkerder http://im1.shutterfly.com/media/47b9dd0 ... /ry%3D400/ en elke zomer weer lichter?

Kan me niet indenken dat ze per stamboek een andere betekenis aan een kleur vastplakken, http://www.mijnalbum.nl/Foto-GIRWVZ8F.jpg Op deze foto is ie 5 maanden oud, even uit je profiel gepikt. Als het een blauwschimmel geweest was, dan had ie nu toch veel lichter moeten zijn aangezien ie nu 4 jaar is.

Kijk anders is even op http://www.bokt.nl/wiki/Roan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:45

In trekpaardentermen heet de kleur van Tycho wel Blauwschimmel.
Net als een Quarterhorse Buckskin is en niet Valk.
Zo is Fleur, die ook in het profiel van Jaan staat, een Bruinschimmel en geen Roan. :)
Maar als je het in 'gewone' paardentermen zegt, heb je wel gelijk.
Ik noem die van mij ook gewoon Valk, terwijl Vos in haar paspoort staat. }:0

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:50

Das wel krom dan! Buckskin, Red Dun, Dun, Bay etc, dat blijft wel dezelfde kleur.. Maar schimmel is heel iets anders als roan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:12

Ik weet ook dat roan wat anders is dan een schimmel, maar zo heet zijn kleur nou eenmaal binnen het stamboek. Kan er ook niets aan doen......

Tineke: Ik snap er geen drol van dat Kim als vos staat; ze heeft zwarte manen! Ze is gewoon een bruine, maar wel mealy, volgens mij.

Maar goed, dit is weer iets heel anders he...

Nog iemand tips, adviezen, aanwijzingen, punten op mijn rijden???

Sanneeofzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:24

Ach wat geweldig zeg! Bij ons in de buurt rijgt iemand ook op zoon paard! Echt mooi om te zien!

Maarja jij wilde graag opbouwend commetaar!

Probeer er wat rechter op te zitten! je mag huis trots zijn dat je op zoon trekpaard rijd! Je zit namelijk nog al als een zoutzak!
En probeer toch iets meer grip in je teugels te houden, je het ze namelijk wel wat te lang, en voglens mij is het een kug. (hoest) en je hebt geen teugel meer in de hand!

Veel plezier verder nog!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:30

Mooie foto's! ziet er netjes uit, probeer wat trotser te zitten op je prachtige paard!

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:11

Wauwie Janneke :+:

Eerste les is geslaagd dus? :D Super zeg, ik vind de foto's echt heel erg mooi! Gaat lekker tussen jullie zeg! Je hebt ook trouwens een hele mooie rijbroek! Lekker mooi in setje! :)
Probeer alleen iets rechter te zitten, je handjes te dragen en ontspannen te houden, dan komt het helemaal goed :)!

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:26

Ziet er echt leuk en ontspannen uit :D

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:47

Sorry als ik weer offtopic ga.

Roan is inderdaad onveranderlijke schimmel, enkel wordt het zo benoemd in het stamboek. Gewoon schimmel = veranderlijk, zwartschimmel, bruinschimmel of vosschimmel niet.

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:26

Leuke foto's hoor! En ik vnd je houding echt wel meevallen, je maakt het zelf heel wt erger dan het is ;)
Alleen proberen iets trotser op je paard te zitten.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:59

Fleur19 schreef:
Leuke foto's hoor! En ik vnd je houding echt wel meevallen, je maakt het zelf heel wt erger dan het is ;)
Alleen proberen iets trotser op je paard te zitten.

Dank. Ik ga het zeker proberen! Ben ook heel trots op hem, dus moet dat natuurlijk wel laten zien he?! ;) :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:20

hij is echt mooi geworden!! :+:

maann... zo groot?! :oo en daar ben ik zomaar even opgestapt terwijl hij niks kon? :')

ziet er netjes uit hoor, idd alleen je houdeng.. als die netjes is ziet het er super uit ;)

(probeer je tenen iets meer naar binnen te draaien ;) )

oooh ben echt zo benieuwd hoe ze er "in het echt" weer uitzien na weer een jaar :D heb het idee dat het nog vorige week is dat we er waren :=

**edit laat maar, zover kan ik niet kijken :)) :+**