Vanmiddag hebben Tycho en ik onze eerste les gehad! Er zijn een aantal fotootjes gemaakt, maar niet zo veel (de man wist niet echt om te gaan met de digi....
)Toch wil ik ze jullie zeker niet onthouden!
Als eerste natuurlijk de informatie over Tycho:
* Naam: Tycho
* Ras: Nederlands Trekpaard
* Leeftijd: 4 jaar
* Stokmaat: 1.76m (vandaag gemeten!)
* Niveau: B (daaronder nog zelfs)
* Onder het zadel sinds: Vorige zomer, maar we hebben hem van de winter niet eronder gehad, omdat hij weer erg aan het groeien was. We hebben toen veel met hem gespeeld en lange lijnen-werk gedaan.
* Bijzonderheden: Tycho is kreupel geweest, eind mei. Hij heeft toen 6 weken stil gestaan en daarna zijn we heeel langzaam weer op gaan bouwen met stapwerk, eerst alleen rechte lijnen buiten, op het asfalt, daarna ook kort werk in de bak. Dit alles ongeveer 2x per week.
Sinds 2 weken pakken we hem weer wat meer op, maar niet onder het zadel, en het gaat supergoed! Daarom een een les afgesproken. Het moest er toch ooit van komen he....?!
Ik heb dus sinds 23 mei niet meer op hem gereden.
Ons vorige topic is deze: [RT-HAW] Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel) Wellicht vergelijkingsmateriaal.
Mijn aandachtspunten:
Dat zijn er genoeg!!! Tenen naar binnen, rug recht, schouders naar achteren en naar voren kijken! En handen rechtop. Genoeg dus om aan te werken!
Vandaag hebben we het meeste gewerkt aan het reageren van Tych op druk. We hebben veel korte overgangen gereden: Van halt naar stap en terug, van stap naar wat verruimen en ditzelfde van stap naar draf en terug.
Ook zelfs nog een galopje gedaan! (Mijn eerste galop op hem en wat zit hij heerlijk zeg!) Dit kwam meer, omdat hij niet reageerde op mijn been en daarom een tikje kreeg. Toen schoot ie ineens in galop! Toen hadden we dus WEL reactie!
We zijn nog niet eerder op dit erf geweest, dus het was allemaal wat spannend. We hebben het eerste stuk in de longeercirkel gewerkt en de merries + veulen in de aangrenzende wei vonden hem maat WAT interessant! Nou, dat hoef je maar 1x tegen Tycho te zeggen! Showen met die hap! Jammer dat ik teveel stond te genieten van z'n showwerk; nu hebben je het beste net niet kunnen zien op de film:
Daarna mocht ik erop! Toen ik eenmaal zat, bedacht ik me, dat ik m'n chaps niet aan had gedaan (gewoon wel netjes meegenomen), maar goed, volgende keer!
01. Het is allemaal nog zo spannend om ons heen!

02.Dit bedoel ik dus met mijn houding....

03.Moet hier meer stelling vragen

04.Uitleg krijgen van de juf (wat een blij hoofd trekt Tycho daar he?!)

05.Hier moest ik hem ff corrigeren; hij ging beetje lopen springen door de paarden ernaast. Moet hij ook leren he.

06."Wat zeg je juf??"

07.Drafje rechtsom. Kan echt goed merken dat het zijn moeilijke kant is; hij houdt zijn hoofd en hals dan veel meer naar buiten. En volgens mij zit ik vreselijk scheef....

08.Drafje, deze ziet er best relaxed uit, maar wat ben ik nou allemaal aan het doen?!

09.Hier zie je mijn kapstokken goed. Maar Tych loopt al minder naar buiten met zijn hoofd.

10.Hij kijkt niet zo blij...Miscommunicatie ofzo? Ik weet het niet meer.

11.De Grote Enge Bak checken (mijn bovenlijf is een ramp!)

12.Van hand veranderen

13.En toen mocht ik proberen hem wat hals te laten strekken. Vind dit best een fijne foto!

Nou, brand maar los zou ik zeggen, maar wel graag opbouwend natuurlijk!

Tot de volgende keer!
groetjes, Janneke

! Borst vooruit, schouders naar achteren... Doe alsof er iemand aan een pluk haar bij je kruin trekt, dan wordt je rug vanzelf langer en rechterop!

**