Eerste buitenrit?! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmmersN

Eerste buitenrit?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:07

Het lijkt mij geweldig.. Een heerlijke buitenrit op een lekkere dag, maar ik zie het nog helemaal niet zitten op mijn paard.

Mijn paard is een 5 jarige friese ruin en op zich best braaf. Hij schrikt alleen van veel dingen (nu heb ik hem daarin - in de bak - aardig onder controle) en brommers en tractors vindt hij reuze eng! Hij is al wel veel vaker voor de kar naar buiten geweest. En in principe gaat dat goed. Laatst stond hij wel op zijn achterbenen toen er een megatractor voorbij kwam, maar op een kar zit gelukkig een rem.

Wie heeft er voor tips en trucs voor een eerste buitenrit? En hoe zijn jullie ervaringen?

Bailey_Mar

Re: Eerste buitenrit?! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:08

Ik zou eerst een aantal wandelingetjes aan de hand gaan maken. Als hij dan van iets schrikt hem dan ook niet geruststellen want dan word het voor hem vrijwel bevestigd dat het eng is. Als hij na en aantal keer amper meer van dingen schrikt er gewoon zelfverzekerd en ontspannen op gaan zitten! Veel succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:10

Eerst wandelen aan de hand om ervoor te zorgen dat hij het leert kennen en je hem ook beter onder controle kan houden als hij ergens van schrikt.
Wanneer het goed voor je voelt dan kun je een klein buitenritje gaan maken met iemand die een ervaren paard bij zich heeft zodat je paard daar vertrouwen in kan krijgen.
Langzaam steeds iets verder gaan zolang het maar goed voor je voelt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:11

kan je niet met iemand anders mee?

Mijn ervaring met mijn "nieuwe paard" van 4 was eigenlijk heel goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik snel denk "ah joh, dat kan wel". En die attitute helpt me wel, ik ben zelf ontspannen en denk dat alles goed gaat komen.
De eerste keer naar buiten ging ze mee aan de hand (ze was toen nog niet onder het zadel, weet niet of dat met jouw fries verstandig is) en ging achter mijn oudere pony aan. De 2e keer ging ik erop naar buiten met een stalgenoot van me, waarvan haar paard eigenlijk bang is buiten. Natuurlijk is dit geen goede combi, maar omdat ik mijn paard voor 100% vertrouw kwam het er uiteindelijk op neer dat mijn 4 jarige keurig overal langsliep en de andere pony op sleeptouw nam.

Ik zou in iederegeval alleen gaan als jij je er goed bij voelt. Ga bijvoorbeeld tijdens etenstijd, dan is het meestal wat rustiger op de weg. Spreek met iemand af of die mee wilt. Doe eerst een klein stukje en niet gelijk een hele rit.

Succes ermee

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:14

Dat is een goeie; rond etenstijd! Kijk, aan zulke dingen zou ik nou nooit denken..

En wat als er iets gebeurt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:17

Iig altijd een mobiel meenemen zodat je kan bellen als er iets is.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:18

Ik ben er eigenlijk niet zo voor om de 1e keer aan de hand te gaan. Zeker met een fries. Als hij dan ergens van schrikt en hij komt in paniek omhoog sta je er naast en trapt hij misschien wel raak.
Het beste kun je iemand opzoeken met een rustig paard die al gewend is om buiten te rijden. Dat werkt het beste voor een angstiger paard.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:21

ik ben het helemaal met daantje eens.. niet aan de hand doen.. als hij schrikt en gaat strekken of slaan dan heb je egt geen controle over je paard meer hoor!! straks gaat hioj op de kletter en ben je hem kwijt.. ga met een ander paard mee die niet bang is.. of in een klein groepje.. een paard is een kuddedier, hij zal niet snel schrikken in een groep als de rest niet bang is.. ga op een doordeweekse dag en idd rond etenstijd als het minder druk is!! suces!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:22

Tja, ik zou nog even wachten tot je paard met de wagen erg veel buitenervaring heeft opgedaan. En dan als hij voor de kar behoorlijk verkeersmak is geworden eerst eens met een ander bomproef paard langs de weg wandelen (klein stukje) en dan pas eens onder het zadel en dan pas als dat heel erg goed gaat eens alleen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:18

Tjaaaa aan de kletter kan ieder paard gaan, als je dit echt wil vermijden kan je geen stap meer verzetten, een durf en lef moet je echt wel hebben hoor.
Maar idd doe het steeds met overleg, gebruik je verstand, probeer op voorhand al een heleboel uit , wees zelf zeker en steeds rustig, ook al gaat het even mis, zeker niet constand gaan gerustellen, maar steeds trachten de leider te zijn.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:34

Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen. Ga met een rustig paard mee en bouw het langzaam op. Reageer niet op kijkerig gedrag of wegspringen, rijd gewoon door en beloon hem als hij het goed doet.

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:37

Gewoon eerst aan de hand.
Als je dat een paar keer hebt gedaan kun je met iemand afspreken dat die met de fiets ernaast fietst.
Maak dan een halstertouw aan het hoofdstel vast, dan houdt degene op de fiets dat touw vast.
Misschien helpt dat....

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:18

en als de fries dan trekt en de fietser kieperd om, heb je helemaal een probleem. ik ben echt niet voor fietsend ernaast..dan eerder lopend.

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:53

Ik zou gewoon eerst een paar keer aan de hand naar buiten gaan en dit steeds meer gaan uitbouwen.
Probeer ook eens buiten te gaan rijden met een heel braaf en rustig paard erbij, wil meestal ook wel wat helpen.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:48

Met de fiets ernaast?! Nooooooit doen! Wat wou diegene beginnen als het paard ervandoor gaat? Inderdaad, dan sleep je er mooi met je fietsje achteraan. :D
Je kunt het beste gewoon met een gevorderd (ook qua buitenritten dus) paard & ruiter op pad gaan, neem rustige weggetjes. ( het beste is gewoon in het bos ofzo, want vrachtwagens en trekkers kun verder bijna overal wel tegenkomen. ;) ) Verder zelf gewoon rustig en zelfverzekerd blijven. Als je het al niet ziet zitten, moet je er vooral niet aan beginnen, want je paard heeft al snel in de gaten als jij nerveus oid bent. ;)
Oh, en dit verschilt misschien wel per paard, maar als mijnes iets "engs" ziet, neem ik vooral de teugels niet opeens strak, want dan bevestig je alleen maar dat er ook iets engs is. Gewoon een geruststellend klopje geven, en gewoon doen alsof er niets engs is. ;)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :D

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:18

Ik zou hem in ieder geval niet meenemen aan de hand. Als ie schrikt ( en het is een fries dus behoorlijk sterk denk ik) en hij gaat omhoog of er vandoor dat wil je ook liever niet. Ik zou gewoon met iemand mee gaan die een paard heeft die heel rustig is en buitenrij ervaring heeft.

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:51

Allemaal bedankt voor de super tips! Ik ga er nog maar eens een nachtje rustig over slapen en een ervaren ruiter lief aankijken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:29

Ja zou ook lekker aan de hand naar buiten gaan, geen bit in doen maar b.v een trainingshalstertje of kaptoom.

Een lange lijn van b.v 4 meter, zodat als ze steigert je haar omhoog kan laten gaan en geen druk op de lijn hoeft te zetten, laat het steigeren gewoon gebeuren , als je daar een drukte om maakt zal de onzekerheid erger worden.

De mijne kon er ook wat van, maar ben veel gaan wandelen en door veel los en grondwerk weet ze dat ze achter mij moet blijven en alles wat ze daar doet is haar probleem.
Gewoon veel tijd er in steken en misschien kun je eens bij een boer op het terrein trainen met wat grote tractors , eerst uit en dan aan , maak er een oefening van en wees zelf heel ontspannen , zeker als zij gaat stressen moet jij de leiding juist heel rustig geven.

De eerste keer kun je ook met 2 gaan en elk aan een kant een leadrope en zorgen dat ze achter je blijft.

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:29

Tamor07 schreef:
Ik zou hem in ieder geval niet meenemen aan de hand. Als ie schrikt ( en het is een fries dus behoorlijk sterk denk ik) en hij gaat omhoog of er vandoor dat wil je ook liever niet. Ik zou gewoon met iemand mee gaan die een paard heeft die heel rustig is en buitenrij ervaring heeft.

Mee eens. :j

x_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:33

Met iemand mee gaan die een 100procent bomproof paard heeft. Misschien voel jij je dan ook wat zekerder... En rond etenstijd is inderdaad ook een goede tip, zijn er in ieder geval minder mensen buiten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:34

Vier dagen een wandeltrektocht doen met je paard, hem de bagage laten dragen en zelf ervoor lopen :D en een ander paard erbij.

Onze 'baby' is nu kipmak :D

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:37

Arabesk schreef:
Vier dagen een wandeltrektocht doen met je paard, hem de bagage laten dragen en zelf ervoor lopen :D en een ander paard erbij.

Onze 'baby' is nu kipmak :D

De TS zegt zelf dat het paard nogal gauw schrikt van dingen. Dan zo ik hem juist niet aan de hand houden. Het is een fries en je houdt er niks aan als hij er vandoor gaat. Dan hebt ook nog eens je halstertouw/longeerlijn erachter aan bungelen. Daar kunnen nare ongelukken van komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:40

Mel1987 schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen.

Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden. Als een paard vanaf de grond niet bestuurd kan worden, geeft dat ook weinig hoop voor vanaf de rug.

Je paard met een stalhalster en zo'n ullig kort touwtje leiden is géén goed idee :7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-07-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:42

Wat betreft het wel of niet eerst gaan wandelen, dat kun je het beste zelf bepalen. Niet elk paard gaat aan de kletter als hij schrikt. Misschien is haar paard wel heel relaxt in dat soort dingen en durft hij hooguit niet langs bepaalde dingen heen te lopen. Dan helpt het juist soms als je er naast loopt en hem er langs kan leiden.

Het feit dat het een fries is en dús sterk slaat ook nergens op. Een KWPNer of Arabier kan wat dat betreft ook behoorlijk lomp zijn, die hou je ook niet als ze schrikken.

Verder zijn er al best wel wat tips genoemd hierboven, een ervaren paard dat mee kan gaan is natuurlijk altijd prettig.

Ik weet niet of je een drukke weg over moet steken om in het bos te komen, zo ja dan is juist niet aan te raden om rond etenstijd te gaan, dan zit je precies in de spits. Vaak is het 's morgens voor 10:00 en 's avonds wel rustig in het bos.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:44

Arabesk schreef:
Mel1987 schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om je paard aan de hand mee te nemen. Je hebt dan minder te zeggen.

Wat is dat toch voor 'n raar ingesleten vastgebakken vooroordeel. Dat is namelijk helemaal niet zo. Als je erop zit kun je veel minder uitrichten. Een paard dat niet gehoorzaam en braaf te leiden is aan de hand, ook in panieksituaties, is er trouwens ook nog niet aan toe om onder het zadel bereden te worden.

Wat wou je dan doen als het paard aan de hand ervandoor gaat? Erachter aan rennen? Sommige paarden zijn echt 'blind' als ze er vandoor gaan..