Aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocomelll

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:26

Heey, ik rijd mijn paard altijd aan de teugel mbv een elastiek. Nu zag ik net dus een 'plaatje' op internet waarin stond dat het pijn doet als ze zo hard naar beneden worden getrokken, en dat het schuim uit de mond van het paard eigenlijk gewoon speeksel is dat ze niet kunnen doorslikken door het bit. Ik wou dus aan jullie vragen of jullie denken dat het waar is?

JamieShanin

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:28

zijn al topic van zal de link ff op zoekr

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:28

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:32

Daar staat niks in over of het pijn doet of niet. Alleen maar over de techniek van aan de teugel rijden.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:34

Als jij je paard aan de teugel rijdt door er een elastiek aan vast te knopen, rijd je 'm niet nageeflijk maar trek je dat arme dier grofweg in de krul. Niet goed bezig meid, neem les zou ik zeggen want schijnbaar weet je niet wat 'aan de teugel' is.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:34

o oke . dat wist ik niet ik heb altijd gehoord dat als ze gaan schuimen dat ze leren dat ze opletten maar ik weet ook niet of het waar is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:35

Tuurlijk doet dat pijn! hoe zou jij het vinden als jij met je kop naar beneden werd getrokken dmv een elastiek die in verbinding staat met een ijzeren staaf in je mond? Loopt niet lekker hoor!

Als je je paard 'aan de teugel' ofwel nageeflijk wil rijden moet je eerst zorgen dat hij ontspannen is en niet allemaal hulpmiddelen ervoor gaan zoeken.

En dat schuimen klopt. Paarden die bitloos lopen schuimen ook maar minder dan paarden die een bit in hebben.

Als je je paar dan ook nog eens te diep laat lopen gaan ze helemaal veel schuimen. Doe jij maar eens een pen in je mond, dan je kind op je borst en probeer dan nog maar eens te slikken. Gaat moeilijk he?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:38

Olivierlover schreef:
o oke . dat wist ik niet ik heb altijd gehoord dat als ze gaan schuimen dat ze leren dat ze opletten maar ik weet ook niet of het waar is.

maar dit is dus niet waar?

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:38

nathalieeee_ schreef:
Als jij je paard aan de teugel rijdt door er een elastiek aan vast te knopen, rijd je 'm niet nageeflijk maar trek je dat arme dier grofweg in de krul. Niet goed bezig meid, neem les zou ik zeggen want schijnbaar weet je niet wat 'aan de teugel' is.

Ik moest van mijn rij-instructrice rijden met een elkastiek omdat hij heel sterk in de mond is, ik trek hem ook niet in de krul want hij loopt niet aan de teugel in de draf, geeft alleen na in stap en stilstaand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:42

Ga dan maar snel op zoek naar een nieuwe rij-instructrice want dit is geen oplossing voor het probleem zoeken maar het probleem onderdrukken.
En als hij in draf niet nageefd is dat vaak een probleem met het evenwicht en dat los je niet op door er 'maar' een elastiek aan te knopen.

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:51

Oke, ik zal het er wel over hebben met haar. Ik vond het namelijk zelf ook zielig.. Maar wel bedankt iedereen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:01

Ja zou ook zeker gelijk een andere instructrice nemen en je wat meer verdiepen in de techniek hoe je een paard rijd en waarom en hoe je hem nageeflijk rijd, lees het boekje dressuur onder vuur ook eens en het boekje metaal in de mond, gaan er misschien wat lampjes branden,

Een goeie instructrice zou zeker geen hulpteugels mogen aanraden, die zou jou moeten leren hoe je het zonder kan en zeker op een vriendelijkere manier.
Een paard word harder in de mond door de fouten ruiterhand en kan idd niet slikken als er te veel schuim is, werk aan de ruimte in de kaak , zodat het paard kan ademen en slikken en niet constant zijn speeksel moet laten lopen, lijkt me ook zeer vernederend voor het paard en vooral benauwend,

bren_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:25

Ik wil je nu niet bang maken... Het is enkel een waarschuwing die ik je geef.
IK heb een tijdje een instructrice gehad die mij ook dwong om mijn paard met hulpteugels te rijden. Ik als goed gelovig kind (was toen wel wat jonger) deed dat natuurlijk, ookal vind ik het super zielig. Maar weet je wat het gevolg was... Een paard dat voor de rest van zijn leven zal sukkelen met zijn rug. Een hulpteugel zou nooit gebruikt mogen worden, tenzij je voldoende ervaring hebt om ze te gebruiken. Dat getuigt van machtsmisbruik tegenover het paard, want je geeft dat dier de kans niet om uit te zoeken wat er nu juist van hem gevraagd word. En met een hulpteugel zie ik vaak dat de paarden gewoon in de krul worden getrokken. Sinds ik dit voor had met mijn paard (en dat is al 3 jaar geleden), zal ik nooit of te nimmer nog een hulpteugel aanraken. Ik zeg niet dat jij het niet mag, maar weet wel dat er veel fouten mee kunnen gebeuren. Dus als je instructrice niet af wil van de elastiek zou ik toch eens overwegen om iemand anders te zoeken die het geduld heeft om jou de technieken te leren die nodig zijn om een paard 'correct' te rijden. Sommige mensen kijken gewoon te veel naar het plaatje, maar niet meer naar de gezondheid van het paard (en dat laatste vind ik nu juist het belangrijkste) en willen dat een paard perfect in de krul loopt, hoe maakt ze niet meer uit... zolang die paarden dat maar doen, maar dat is juist verkeerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:05

Een hulpteugel is nooit goed, iemand die wel ervaring heeft zal weten hoe het zonder moet en zeer zeker kan, ten alle tijden , anders hebben ze niet de ervaring die ze zeggen te hebben.
Zeker een instructrice op welk niveau zou moeten weten hoe het zonder moet en is in mijn ogen geen goeie instructrice als ze ze wel gebruikt en ook nog haar lesklanten aanraad.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:41

Het woord hulp is toch goed, hulp is juist fijn.
Een hulpteugel is juist wel goed want, anders zou het geen hulp geven ;).
midgie schreef:
Een hulpteugel is nooit goed, iemand die wel ervaring heeft zal weten hoe het zonder moet en zeer zeker kan, ten alle tijden , anders hebben ze niet de ervaring die ze zeggen te hebben.
Zeker een instructrice op welk niveau zou moeten weten hoe het zonder moet en is in mijn ogen geen goeie instructrice als ze ze wel gebruikt en ook nog haar lesklanten aanraad.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:44

Wat is hulp?
Hulp voor een slecht rijdende ruiter zijn paard naar beneden te dwingen.
Ja dat klopt. :)

Hulp om een paard nageeflijk te krijgen?
Nee dat niet.
Een paard wordt noit nageeflijk omdat je je iets aan de voorkant hangt.
Want van daaruit komt nageeflijkheid niet.

Schuimen is voor mij geen slecht teken.
Maar ligt wel aan de manier waarop.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:52

Een hulp is een uitvoering die een ruiter bij zijn paard doet, zodat het paard
doet wat er gevraagt word, zoals beenhulpen (voorwaarts), teugelhulpen (sturen)
Maar hulpTEUGEL zijn de laatste oplossingen die heeeel erg positief kunnen zijn,
als een paard zijn hoofd te hoog houd met springen bijvoorbeeld, en het daardoor
gewoon gevaarlijk word, is een martingaal een goede hulpteugel.
En het zelfde met een slof, als alles geprobeerd is, kan de slofteugel zijn werk doen, als hij maar
op een goede manier gebruikt word.

Hulp is JUIST goed voor ruiter en paard, als het slecht zou zijn zou het niet verkocht mogen worden ;).
vorame schreef:
Wat is hulp?
Hulp voor een slecht rijdende ruiter zijn paard naar beneden te dwingen.
Ja dat klopt. :)

Hulp om een paard nageeflijk te krijgen?
Nee dat niet.
Een paard wordt noit nageeflijk omdat je je iets aan de voorkant hangt.
Want van daaruit komt nageeflijkheid niet.

Schuimen is voor mij geen slecht teken.
Maar ligt wel aan de manier waarop.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:55

Niet verkocht mogen worden?
Daar schiet ik eigenlijk om in de lach.
Alles om de winkelier te spekken hoor.
Kijk eens wat er aan bitten hangt?
En dan zou een hulpteugel alleen verkocht mogen worden als iemand bewijs van goed rijden kan laten zien of zoiets. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:56

zoek een andere instructrice, als je je paard alleen onder controle kan houden met een hulpteugel is er iets serieus mis.
Ik gebruik soms aan de longe een elastiek, maar deze hangt echt wel door als mijn paard ontspannen en lichtjes voorwaarts-neerwaarts loopt. En aangezien jij denkt dat het pijn doet en je je paard in de krul trekt, dan is je elastiek veel te kort en dus fout gebruikt. Bovendien geeft hij niet eens het beoogde resultaat.
Een hulpteugels zou alleen gebruikt mogen worden als je weet hoe hem juist te gebruiken, hoe hij inwerkt en wat de gevolgen kunnen zijn van fout gebruik

Schuimen heeft niks met opletten te maken, en is ook niet alleen afhankelijk van het wel of niet kunnen slikken. Mij hebben ze altijd gezegd dat het een teken is dat ze hun bit accepteren. Ik weet paarden die nageefelijk lopen (zelfs met oprichting als je iets meer verzameld en je hand iets hoger plaatst) en nooit echt schuimen, meer dan natte lippen moet je echt niet verwachten. En anderen die bij het indoen van het bit al beginnen schuimen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:57

Citaat:
doet wat er gevraagt word, zoals beenhulpen (voorwaarts), teugelhulpen (sturen)
Maar hulpTEUGEL zijn de laatste oplossingen die heeeel erg positief kunnen zijn,
als een paard zijn hoofd te hoog houd met springen bijvoorbeeld, en het daardoor
gewoon gevaarlijk word, is een martingaal een goede hulpteugel.
En het zelfde met een slof, als alles geprobeerd is, kan de slofteugel zijn [***] doen, als hij maar
op een goede manier gebruikt word.

Hulp is JUIST goed voor ruiter en paard, als het slecht zou zijn zou het niet verkocht mogen worden

KOMOP ZEG!

Waar zit jou verstand? Een hulpteugel kan alleen bij mensen die er ECHT verstand van hebben en weten waar ze mee bezig zijn. Niet voor kleine wannabee-anky's.

doet wat er gevraagt word

Precies, een paard doet zoals van hem GEVRAAGD word. Dus zodra hij niet doet wat we vragen hangen we dr een hulpteugel aan zodat hij GEDWONGEN word!

En dit is niet de juiste manier om met een paard om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Captain op 14-07-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:58

jij gebruikt toch ook een hulpteugel met longeren, dan houd je hem toch ook onder controle qua het lopen ;).

petitparis schreef:
zoek een andere instructrice, als je je paard alleen onder controle kan houden met een hulpteugel is er iets serieus mis.
Ik gebruik soms aan de longe een elastiek, maar deze hangt echt wel door als mijn paard ontspannen en lichtjes voorwaarts-neerwaarts loopt. En aangezien jij denkt dat het pijn doet en je je paard in de krul trekt, dan is je elastiek veel te kort en dus fout gebruikt. Bovendien geeft hij niet eens het beoogde resultaat.
Een hulpteugels zou alleen gebruikt mogen worden als je weet hoe hem juist te gebruiken, hoe hij inwerkt en wat de gevolgen kunnen zijn van fout gebruik

Schuimen heeft niks met opletten te maken, en is ook niet alleen afhankelijk van het wel of niet kunnen slikken. Mij hebben ze altijd gezegd dat het een teken is dat ze hun bit accepteren. Ik weet paarden die nageefelijk lopen (zelfs met oprichting als je iets meer verzameld en je hand iets hoger plaatst) en nooit echt schuimen, meer dan natte lippen moet je echt niet verwachten. En anderen die bij het indoen van het bit al beginnen schuimen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:00

petitparis schreef:

Vaak zegt men, dat wanneer het paard schuimt, dit een goed teken is, want het paard loopt ontspannen. Maar is dat wel zo ?
Waarom gaat het paard schuimen, waar wordt dit door veroorzaakt ??
Als we naar het (wilde) paard kijken, dan heeft dit nooit wat in zijn mond, behalve als het eet. Om dit voedsel te verteren maakt het paard (net als bij ons) speeksel aan, voor het paard betekend iets in zijn mond = voedsel = speeksel aanmaken. Hiermee kan hij het voedsel makkelijker doorslikken.
Dat doet het paard dus ook als het een bit in zijn mond krijgt. Alleen omdat zijn mond vastgebonden zit met een neusriem en sperriem kan hij niet slikken, dus loopt het speeksel dat wij schuim noemen zijn mond uit.

;)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:01

Nee niet zodat hij gedwongen word, maar dat hij het doorheeft!
Ik weet niet waar jouw verstand zit, als jij ook al zo'n ruiter bent die bitloosrijd omdat het
anders zielig is, laat ons lekker, ga bitloosrijden joh! :d.
En owja, als ik zo'n wannabee zou zijn dan ben ik denkik liever een Wannabee Edward *D .
Hannah_Menno schreef:
KOMOP ZEG!

Waar zit jou verstand? Een hulpteugel kan alleen bij mensen die er ECHT verstand van hebben en weten waar ze mee bezig zijn. Niet voor kleine wannabee-anky's.

doet wat er gevraagt word

Precies, een paard doet zoals van hem GEVRAAGD word. Dus zodra hij niet doet wat we vragen hangen we dr een hulpteugel aan zodat hij GEDWONGEN word!

En dit is niet de juiste manier om met een paard om te gaan.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:04

Pff, Bokkers, wat een discussie weer.

Natuurlijk zijn hulpteugels altijd bedoeld om te helpen in plaats van te dwingen,
daarom kunnen hulpteugels goed zijn mits de ruiter goed met de hulpteugel om kan gaan.
Er zijn natuurlijk veel gevallen van ruiters die van een hulpteugel een dwingteugel maken,
maar dat zegt niets over de hulpteugel maar over de ruiter zelf.

TS: heel goed van je dat je het hier eventjes vraagt en alle reacties in overweging neemt.
Probeer het hier met je instructrice over te hebben,
mocht je niet tevreden zijn met hoe de dingen daarna verlopen,
zou ik een andere instructrice zoeken die jou en je pony kunnen helpen.
;)

Edit: er zit ook een heer tussen, dus ik heb 'dames' even veranderd in 'Bokkers'.
Laatst bijgewerkt door Annouk op 14-07-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:05

SemdeLorijn schreef:
Nee niet zodat hij gedwongen word, maar dat hij het doorheeft!
Ik weet niet waar jouw verstand zit, als jij ook al zo'n ruiter bent die bitloosrijd omdat het
anders zielig is, laat ons lekker, ga bitloosrijden joh! :d.
En owja, als ik zo'n wannabee zou zijn dan ben ik denkik liever een Wannabee Edward *D .

HAHA! Volgens mij hebben we het nu niet over bitloos rijden of wel? Ik val jou toch ook niet aan omdat je met een bit rijd. Er zijn zat mensen die prima met een bit om kunnen gaan maar ik ben gewoon absoluut tegen hulpteugels omdat het gewoon geen toegevoegde waarde heeft. Of je verkloot je paard of je doet je paard onzettend pijn en dat is niet de juiste manier om met je paard om te gaan.

Overigens had ik het niet tegen jou toen ik het over wannabee-Anky's had. Maar over pennymeisjes die denken; Ohh, mijn paard moet in de krul! HUP SLOF ERAAN! :\