verbeterd jasmijn @dresuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyleonie

verbeterd jasmijn @dresuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:57

ik ben zaterdag weer gaan rijden.
heb me schoon zusje me camera gegeven maar zijn niet veel mooie foto's uit gekomen, het was haar 2de keer met me camera.
dus ik heb de duidelijkste foto's neer gezet.

en heb maandag ook weer gereden me verzorgster heeft foto's gemaakt.
daar zitten meer duidelijke foto's van.

ik heb jasmijn nu veel actiever gekregen.
mijn houding vind ik zelf wel meer verbeterd.
en de teugels heb ik nu weer een stuk korter.
daar had ik de vorige keer veel commetaar over, dat me teugels telang waren.

ik weet dat me zadel tever naar voren ligt.
hij past niet meer zou goed.
maar daar heeft ze geen last van, want het is een boomlose zadel.
dus bij haar schouder heeft ze genoeg ruimte.

wat info over jasmijn:
leeftijd: 5jaar
zelf gefokt.
en zelf ingereden
ras: van alles en nog wat
nivea: B

eigen commetaar:
niet teveel naar beneden kijken.
me handen rechtop houden.

me vorige topics:
jasmijn @dresuurwork
jasmijn opnieuw @work

foto's van zaterdag:
Afbeelding
handen mag ik wat hoger houden en naar voren kijken.

Afbeelding
jammer genoeg een sta moment.

Afbeelding
ik zoek heus geen geld hoor :P en me omhoog.

foto's van maandag

Afbeelding
moet me handen omhoog houden

Afbeelding
vind ik een mooie foto maar ze loopt wat tediep.

Afbeelding
me teugels wat telos

Afbeelding
galop

Afbeelding
galop ik kijk weer teveel naar beneden.

Afbeelding
dit waren de foto's

commetaar en tips zijn altijd welkom!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:43

Ziet er al stukken beter uit!
De teugels mogen alleen nog korter, dat je gewoon constant contact met de mond hebt. Mocht ze daarbij heel diep komen, probeer dat dan met je been op te lossen.
Vooral foto 1 vind ik mooi, lijkt ook of je dan wat meer contact hebt.
Oja, nog een tip; niet doorknikken in je polsen, dus handen netjes rechtop houden, als je ze op deze manier vasthoud geef je onbewust veel meer druk op de teugels dan nodig.
Ga zo door! :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:55

Leuke pony ;)
Ze kruipt alleen ontzettend achter de teugel, geef haar wat meer ruimte om naar voren te kunnen. Het neusje moet eruit (foto 3).
Je kunt het verhelpen door meer ruimte te geven, je handen naar voren bijv. en been geven.

Veel succes ;)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:56

marlinH schreef:
Ziet er al stukken beter uit!
De teugels mogen alleen nog korter, dat je gewoon constant contact met de mond hebt. Mocht ze daarbij heel diep komen, probeer dat dan met je been op te lossen.
Vooral foto 1 vind ik mooi, lijkt ook of je dan wat meer contact hebt.
Oja, nog een tip; niet doorknikken in je polsen, dus handen netjes rechtop houden, als je ze op deze manier vasthoud geef je onbewust veel meer druk op de teugels dan nodig.
Ga zo door! :)

bedankt voor de tips dat zag ik ook pas later op de foto's dat in een knik in me polsen hou.
en heb telkens me teugels wat korter ben daar nu veel mee bezig en haar voorwaarts houden.
want zodra zijn ontspanden ging ze in een slanken gang veder

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:57

FunkyMistiC schreef:
Leuke pony ;)
Ze kruipt alleen ontzettend achter de teugel, geef haar wat meer ruimte om naar voren te kunnen. Het neusje moet eruit (foto 3).
Je kunt het verhelpen door meer ruimte te geven, je handen naar voren bijv. en been geven.

Veel succes ;)

mijn probleem is juist dat ik haar teveel ruimte geef kijk maar op me vorige topics.
ik heb juist vaak de teugels te lang

Boelles

Re: verbeterd jasmijn @dresuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:59

Ik heb het ook niet over de teugels korter nemen, je kunt gewoon op huidige lengte houden maar juist je handen wat naar voren plaatsen.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:06

Ja, maar nog veel belangrijker is dat je haar voorwaarts houd door middel van je been. Beenhulpen blijven altijd het belangrijkste, daarvoor moet je áltijd reactie krijgen.. ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:08

JeroenK schreef:
Ja, maar nog veel belangrijker is dat je haar voorwaarts houd door middel van je been. Beenhulpen blijven altijd het belangrijkste, daarvoor moet je áltijd reactie krijgen.. ;)

Haha dat wou ik net zeggen. Van voor krijgt ie genoeg ruimte, handen mogen inderdaad wat naar voren, maar dat hoeft voor het paard niets te schelen, die voelt zo te zien toch niets aan de mond. Dus goed vanuit je been rijden.. :)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 13:09

JeroenK schreef:

ja dat heb nu meer onder controle daar ben ik juist veel mee bezig.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:11

ziet er goed uit. Ontspannen.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 14:08

bedankt voor jullie tips

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:50

Vooral op de foto's van zaterdag vind ik je zadel heel erg ver naar voren liggen. Dat kan volgens mij niet fijn zijn, zowel voor je paard als voor jou. Maandag ligt ie wat meer naar achter en dat is duidelijk beter.

Verder heb ik het idee dat je paardje nooit geleerd heeft om contact met jou hand te hebben. Hij moet leren om zijn hoofd in jouw handen te leggen als het ware. Dus niet dat ie op je gaat hangen, maar hij moet wel de aanleuning zoeken. Nu ontwijkt hij/zij dat juist, omdat ie dat niet kent.

Ik zou daarom je teugels gewoon heel licht in gevoel nemen, iets minder contact dan je normaal zou willen hebben (geen boogjes dus, maar wel heel licht). En van daaruit drijf je je paard dan het laatste stukje naar je hand toe.
Niet teveel aan de mond prutsen, gewoon rijden vanuit je benen en zit. Veel overgangen en figuren zonder echt aan de mond te zitten. Houd je hand zo stil mogelijk zodat je paard kan leren dat het fijn is om een beetje aanleuning en steun aan jou te hebben. De hoofdhouding van je paard is daarbij totaal niet belangrijk.
Pas als je merkt dat hij de aanleuning wil kun je hem uitnodigen om wat te zakken. Je sluit je hand dan even, dat is onprettig voor je paard en hij zal gaan zoeken hoe hij moet lopen zodat het voor hem weer prettig is. Daarbij moet je goed drijven en dan kun je richting halsstrekken gaan rijden.
Je houdt daarbij van voren hetzelfde lichte contact als tijdens het rijden en je drijft je paard tegen je bit en sluit heel even je hand. Het paard zal dan zakken met zijn hoofd. Als je dat goed oefent kan je paard uiteindelijk met een licht teugelcontact met zijn neus over de grond lopen.
Pas als je die oefening beheerst ga je weer oppakken en meer oprichten.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, en anders vraag maar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:10

marlinH schreef:
Haha dat wou ik net zeggen. Van voor krijgt ie genoeg ruimte, handen mogen inderdaad wat naar voren, maar dat hoeft voor het paard niets te schelen, die voelt zo te zien toch niets aan de mond. Dus goed vanuit je been rijden.. :)

Tuurlijk voelt het paard dat wel.
Wanneer je handen zo dicht bij de romp worden geplaatst ben je onbewust veel sterker.

De 4e foto van onder vind ik een mooie!
Let op je handen dat je deze rechtop zet (voor je gevoel je pinken richting de mond brengen) en je polsen licht naar buiten als een extra scharnier. (alsof je iemand omhelst) Je buitenhand hier, vertoont zo'n buiging in je pols, maar buigt teveel naar beneden, terwijl deze gewoon rechtop moet zijn. (hand rechtop op de tafel zetten,pols licht naar buiten, arm ontspannen laten rusten)
Op deze foto de teugels iets korter en dan kunnen je handen meer naar voren en hoger worden gebracht.
Dragen die armen en handen en dan ook nog ontspannen!

De 5e foto van onder zie je wat je handen doen met het hoofd van het paard.
Door je handen rechtop te zetten (pinken richting de mond) en iets naar voren te brengen zal het paard lucht krijgen en op de loodlijn kunnen komen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:39

Ziet er leuk uit, op sommige foto's zet je alleen je handen wel erg vast. Probeer wel mee te blijven geven. ;)

@ MarlinH: Ik wil niet veel zeggen, maar als ik mijn handen vastzet, dan komt mijn pony omhoog en gaat hij met de neus in de wind. Zodra ik wat meer ruimte geef en mee ga met mijn handen dan loopt hij netjes. ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:40

@ foto 4: beide teugels contact houden.

leuke pony!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:27

probeer wat meer contact met de mond te houden en ze naar voor te blijven rijden en denken zodat ze niet te diep komt. voorderest heb je pianohandjes en een rare knik in je pols. en je tenen naar binnen;)

veel succes!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:37

superwoman, lees mijn vorige bericht anders even, daar zeg ik exact hetzelfde als jij nu zegt..
Maar ik bedoel, als er geen enkel contact is, dus teugels in een boogje, dan voelt ie dit niet, je hebt immers geen contact met de mond :)*

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:38

Stravero schreef:
Ziet er leuk uit, op sommige foto's zet je alleen je handen wel erg vast. Probeer wel mee te blijven geven. ;)

@ MarlinH: Ik wil niet veel zeggen, maar als ik mijn handen vastzet, dan komt mijn pony omhoog en gaat hij met de neus in de wind. Zodra ik wat meer ruimte geef en mee ga met mijn handen dan loopt hij netjes. ;)

Ja, jij hebt waarschijnlijk licht contact met de mond, TS heeft geeen contact. Maar zoals in mijn eerste bericht te lezen is, denk ik er precies hetzelfde over, over die knik in de handen dat je dan onbewust veel sterker bent :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:35

marlinH schreef:
superwoman, lees mijn vorige bericht anders even, daar zeg ik exact hetzelfde als jij nu zegt..
Maar ik bedoel, als er geen enkel contact is, dus teugels in een boogje, dan voelt ie dit niet, je hebt immers geen contact met de mond :)*

Ook bij 'geen' contact voelt je paard dat, onderschat dat niet.
Door je houding voelt het paard heel veel en dus ook de manier hoe jij je teugels vast heb én ook via de energie die je uit zend voelt een paard veel.
Ontspanning is byzonder belangrijk.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 19:14

Aurora3 schreef:
Vooral op de foto's van zaterdag vind ik je zadel heel erg ver naar voren liggen. Dat kan volgens mij niet fijn zijn, zowel voor je paard als voor jou. Maandag ligt ie wat meer naar achter en dat is duidelijk beter.

Verder heb ik het idee dat je paardje nooit geleerd heeft om contact met jou hand te hebben. Hij moet leren om zijn hoofd in jouw handen te leggen als het ware. Dus niet dat ie op je gaat hangen, maar hij moet wel de aanleuning zoeken. Nu ontwijkt hij/zij dat juist, omdat ie dat niet kent.

Ik zou daarom je teugels gewoon heel licht in gevoel nemen, iets minder contact dan je normaal zou willen hebben (geen boogjes dus, maar wel heel licht). En van daaruit drijf je je paard dan het laatste stukje naar je hand toe.
Niet teveel aan de mond prutsen, gewoon rijden vanuit je benen en zit. Veel overgangen en figuren zonder echt aan de mond te zitten. Houd je hand zo stil mogelijk zodat je paard kan leren dat het fijn is om een beetje aanleuning en steun aan jou te hebben. De hoofdhouding van je paard is daarbij totaal niet belangrijk.
Pas als je merkt dat hij de aanleuning wil kun je hem uitnodigen om wat te zakken. Je sluit je hand dan even, dat is onprettig voor je paard en hij zal gaan zoeken hoe hij moet lopen zodat het voor hem weer prettig is. Daarbij moet je goed drijven en dan kun je richting halsstrekken gaan rijden.
Je houdt daarbij van voren hetzelfde lichte contact als tijdens het rijden en je drijft je paard tegen je bit en sluit heel even je hand. Het paard zal dan zakken met zijn hoofd. Als je dat goed oefent kan je paard uiteindelijk met een licht teugelcontact met zijn neus over de grond lopen.
Pas als je die oefening beheerst ga je weer oppakken en meer oprichten.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, en anders vraag maar.

ik heb me teugels juist los.
daar ben ik mee aan het werk als ze zakt dan pak ik me teugels telkens wat korter.
want ik rij juist bijna niet met teugels alleen met been.
dus een onprettig gevoel geven in de mond doe ik wat jij zegt dat je, je handen moet sluiten als ze wat zakt.

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:36

Je hebt je teugels inderdaad wat te los,
verder vind ik het er wel goed uitzien!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 19:56

Kittylover_ schreef:
Je hebt je teugels inderdaad wat te los,
verder vind ik het er wel goed uitzien!

dankje wel
ja ik weet het maar we zijn er nu mee bezig eerder had ik ze langer

LadyJane2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:52

ziet er wel lekker ontspannen uit...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 01:40

Buiten het rechtop houden van je handen zou ik ze ook hoger houden en meer naar voren, je draagt je handen nu niet.
Teugels korter en handen naar voren zodat je je handen draagt, als je je handen zo laag en dicht bij je lichaam houdt kan je ze niet goed stilhouden tijdens het (licht)rijden en het kan ook zijn dat je paard daarom hier en daar achter de teugels kruipt, omdat je handen mee bewegen en neit prettig aanvoelen.

Probeer je handen op 1 plaats te houden, neem contact met de mond (zonder te spelen etc.) en rij er dan met je benen naartoe.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:57

Afbeelding
kijk hier vind ik dat ik me handen wel goed heb, dat was de zelfde dag

Afbeelding
dit was een paar maanden eerder.