Gave patser @ dressuurwork in Eskadron set!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Gave patser @ dressuurwork in Eskadron set!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:45

Maandag had ik weer les met Hidde. Hidde is een 7-jarige ruin van Sytse 385. Ik heb hem zelf ingereden en heb nu al meer dan een jaar les van mijn instructrice. We gaan met sprongen vooruit maar hoe meer ik van Hidde vraag, hoe moeilijker hij het vind waardoor hij zijn borst eruit gaat drukken. Dit moet ik proberen te compenseren met mijn hele zit maar doordat hij zo heet is, word ik soms te streng in mijn handen. Hier werken we hard aan!

Aandachtspunten:
- Handen dragen!!
- Tempocontrole.
- 'Luchtig' houden.
- Hals laten vallen.
- Niet naar beneden kijken.

Ik nog niet tevreden met hoe het nu gaat, maargoed, alles wat fout gaat komt door mij en aan mezelf kan ik werken. :) We hebben in ieder geval ontzettend veel baat bij de les, mijn instructrice is gewoon top. Misschien is het ook nog nuttig om te vermelden dat ik niet met mijn eigen zadel rijd, dit is een leenzadel omdat het mijne opgevuld wordt. Ons niveau is nu denk ik B te noemen, al zijn we nog niet gestart.

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5. Hier ben ik echt te streng omdat hij gewoon ontzettend heet wordt.
Afbeelding

6. Hier kom ik te ver uit het zadel.
Afbeelding

7. Even uitleg en beugels een gaatje langer, rotdazen!
Afbeelding

8. Geconcentreerd koppie!
Afbeelding

9.Afbeelding

10.Afbeelding

11. Fijne buiging, lekker los.
Afbeelding

12. En uitdraven, dit kan hij veel lager en losser maar hij was gespannen doordat we in een aankomende onweersbui reden.
Afbeelding

Alle tips zijn welkom, we hebben nog zóveel te leren. :)
Laatst bijgewerkt door WildChild op 07-07-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje

Re: Gave patser @ dressuurwork in Eskadron set!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:48

Ik vind het er heel ontspannen uitzien!
op sommige foto's liggen je handen bijna op je schoot, probeer ze voor je te houden, en wat te dragen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:50

Misschien kun je je teugels wat korter maken en dan je handen voor je opstellen. Nu moet je je handen ver terug halen om controle te houden. Verder heb je echt een waauuuwie beest :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:12

Ik vind dat je hem wel wat meer lucht mag geven van voor. Probeer als hij heet wordt het op te lossen met overgangen en je zit. Ik zie hem persoonlijk qua hoofdhouding liever de hele tijd zo lopen als hij op de laatste foto loopt dan op de rest van de foto's. Hij mag dan uiteraard wel actiever van achteren.
Misschien dat je kunt proberen een middenweg te zoeken?
Vind het een ontzettend knap paard, jullie zijn ook een leuke combinatie!
Hoop dat je wat aan mijn tips hebt ;)

Even in je profiel gesnuffeld:
http://i191.photobucket.com/albums/z250 ... de163B.jpg
vind dat hij hier fijn loopt qua hoofd hals houding!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:30

Mooie Fries hoor! Hij wordt inderdaad iets kort in de hals.

_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:41

Erg mooie fries!
Zelf heb ik ook moeite met het oplossen van het heet achtige zijn, waardoor mijn fries ook kort in de hals wordt.
Probeer veel overgangen te rijden en echt trots op je paard zitten.
Veel kilometers maken en dan komt het vast goed :)

Ik zie dat die van jou ook zo bruin wordt in de zomer.
Heeft die van mij ook last van..
Succes met je mooie fries.
Jullie komen er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:43

Wat een plaatje!

Ik vind dat je je handen wel wat rechterop mag houden. Je hebt aardige pianohandjes.
Voor de rest vind ik dat je een fijne beenligging hebt! Heb zelf ook een tijdje een Fries gereden en mijn benen gingen altijd alle kanten op :P

Met te heet worden is mij altijd geleerd om kleine ophoudingen te geven. Wanneer hij het tempo mindert, gelijk ontspannen. En zelf rustig lichtrijden en veel overgangen en figuren rijden.

Voor de rest ziet het er erg netjes uit!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:57

ziet er van de foto netjes uit, lijkt zeker B dressuur waardig.
voor de rest ga ik mee met het gegeven commentaar.

inderdaad kleine ophoudingen, en VOOR je kijken, volgens mij zit je die vlecht steeds te bewonderen :P (ja hij is mooi)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:18

Bedankt voor alle leuke reacties en tips!

Ik weet dat mijn handen een ramp zijn, dit is eigenlijk pas sinds korte tijd het geval. Het komt omdat ik Hidde nu echt aan het 'trainen' ben, we werken iets boven zijn niveau. Omdat hij dit lastig vindt gaat hij zichzelf heel erg opdrukken.

@Babel: Als het kon zou ik hem natuurlijk graag in een middenpositie met zijn hals en hoofd laten lopen. Het probleem van foto's is dat je niet kunt zien hoe heet (en sterk) hij wordt met de dressuur. Daardoor ben ik constant bezig met terugwerken en vaak zitten er dan momenten in waarbij ik in staat ben de hals te laten vallen zonder de impuls te verliezen. Ik ben het niet met je eens dat hij altijd de houding van de laatste foto zou moeten aannemen, maar een tussenpositie zou ideaal zijn en dat is dus ook hetgeen wat we nastreven. :)

Nog meer mensen met tips? :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:20

wow, dat is inderdaad echt een patser! wat een zelfvertrouwen straalt hij uit zeg! heel mooi paard, jullie zijn een leuk stel samen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:24

WildChild schreef:
Bedankt voor alle leuke reacties en tips!

Ik weet dat mijn handen een ramp zijn, dit is eigenlijk pas sinds korte tijd het geval. Het komt omdat ik Hidde nu echt aan het 'trainen' ben, we werken iets boven zijn niveau. Omdat hij dit lastig vindt gaat hij zichzelf heel erg opdrukken.

@Babel: Als het kon zou ik hem natuurlijk graag in een middenpositie met zijn hals en hoofd laten lopen. Het probleem van foto's is dat je niet kunt zien hoe heet (en sterk) hij wordt met de dressuur. Daardoor ben ik constant bezig met terugwerken en vaak zitten er dan momenten in waarbij ik in staat ben de hals te laten vallen zonder de impuls te verliezen. Ik ben het niet met je eens dat hij altijd de houding van de laatste foto zou moeten aannemen, maar een tussenpositie zou ideaal zijn en dat is dus ook hetgeen wat we nastreven. :)

Nog meer mensen met tips? :)

Ik bedoelde ook zeker niet dat hij altijd zo zou moeten lopen, maar die houding heeft wel mijn voorkeur boven de houding op de rest van de foto's.
Snap helemaal dat hij kort in de hals wordt als je hem bij je moet houden hoor, het is aan de andere kant ook wel een voordeel dat hij heet wordt met dressuur, dan kun je hem lekker laten knallen!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:01

Het ziet er op zich netjes uit, maar je paard loopt behoorlijk ver achter de loodlijn. Nu weet ik wel dat dat een beetje een Friezenprobleem is, maar probeer hem wat meer 'lucht' te geven van voren. Beter iets voor de loodlijn dan erachter.

Jullie zijn een mooie combinatie. Je zit er netjes op. Behalve je handen, maar daar was al wat over gezegd.
Oh en nog een puntje: waarom geen sperriem? Die bestaan niet voor niets. ;)

Edit: wil nog even zeggen dat het paard ook een plaatje is, erg mooi front!!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:32

nadita schreef:
Het ziet er op zich netjes uit, maar je paard loopt behoorlijk ver achter de loodlijn. Nu weet ik wel dat dat een beetje een Friezenprobleem is, maar probeer hem wat meer 'lucht' te geven van voren. Beter iets voor de loodlijn dan erachter.

Jullie zijn een mooie combinatie. Je zit er netjes op. Behalve je handen, maar daar was al wat over gezegd.

Edit: wil nog even zeggen dat het paard ook een plaatje is, erg mooi front!!

Hier wilde ik even op reageren, want ik vind het een een heel rustig beeld van het bit in de mond zo vanaf de foto's gezien en dan is een sperriem niet nodig lijkt mij... Als hij heel onrustig in zijn mond zou zijn zou het een ander verhaal zijn maar ik zie op alle foto's een gesloten mond :)

Ik ga allereerst mee met de hierboven staande tips. Wel wil ik er nog even aan toevoegen dat ik vind dat je een ontzettend nette houding hebt, je benen zijn over het algemeen goed aangesloten met je tenen netjes naar voren. Dat doe ik je niet na :D Probeer af en toe wat meer naar voren te kijken, zijn hoofd valt er vast niet af ;) En het is met recht een patser ja, een mooie combinatie vormen jullie!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:37

Let op dat je zelf niet te gespannen wordt als hij heet wordt, probeer juist heel relaxt te zitten en je handen losjes te houden. Beetje 'traag' gaan rijden zeg maar, je zult zien dat hij dat oppikt en ook rustiger wordt.
En hij mag idd iets meer ruimte van voor, hij kropt zich wat teveel op hier en daar. Misschien je teugels ietsje langer? Ik weet dat dat lastig is als je een heet paard hebt maar probeer het op te vangen met je zit en niet door je teugels korter te pakken.

Het is een mooi paard zeg, in zijn geheel, niet alleen het front, vind zelf de laaste foto wel een fijn beeld geven ondanks dat hij een tikje gespannen is, het laat zien dat hij ondanks de spanning wel bereid is om je hand te volgen en dat is zowieso een goed teken.

nadita schreef:

Engelse neusriemen, lage/africhtingsneusriemen bestaan ook niet voor niets ;)
Paard loopt prima zo, waarom dan een sperriem gebruiken?
Laatst bijgewerkt door lindake op 19-07-09 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd. Gebruik de edit knop.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:19

anneliesdj schreef:
nadita schreef:

Omdat een Engelse neusriem bedoeld is voor stang&trens.
En omdat bij een lage neusriem en gecombineerde neusriem het bit stiller en meer opgesloten in de mond ligt.
Paard heeft de mond inderdaad mooi gesloten, maar ik zou niet zonder sperriem rijden bij een (vrij) jong paard.

Maar goed, dat is een keuze die je maakt?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:22

Hoe harder jij gaat trekken/Hoe meer jij in zit te werken, hoe harder je paard gaat lopen (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Ik zou dus als ik jou was eerst de ontspanning opzoeken en lekker die neus naar beneden laten gaan. ;)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:33

Bedankt voor alle snelle reacties weer. :) Anneliesdj heeft helemaal gelijk, wanneer mijn paard te heet wordt moet ik juist kalm blijven, ik merk ook heel duidelijk dat wanneer ik een keer diep ademhaal, alles weer veel luchtiger wordt. Het probleem is soms mijn perfectionisme waardoor ik vaak vergeet te 'relaxen'. Wordt aan gewerkt! :)

Verder ben ik ook heel blij dat hij mijn hand volgt, er zijn niet veel foto's van maar bij een normale training verander ik vaak van halshouding. Als ik hem wat ronder en lager vraag dan volgt hij mijn hand ontzettend fijn, iets wat vroeger wel anders was!

Over het commentaar op de afwezigheid van een sperriem: in overleg met mijn instructrice ben ik ermee gaan rijden en zijn we tot de conclusie gekomen dat Hidde de sperriem niet echt nodig heeft. Hij is erg rustig in zijn mond en het bit ligt stil en blijft op zijn plek. Als Hidde soms wat onrustiger wordt in zijn mond bij moeilijkere oefeningen gebruik ik soms een sperriem, maar zolang het niet nodig is niet. :) Het is overigens niet waar dat een hoge neusriem bedoeld is voor Stang en Trens hoofdstellen. Hier wordt altijd een hoge neusriem gebruikt omdat er simpelweg geen plek meer is voor een sperriempje, maar een gecombineerde neusriem is een modeverschijnsel van de laatste jaren. De Engelse neusriem stamt uit veel vroegere tijden en nog steeds is het een normale (en toegestane) optoming, ook voor jonge paarden.

@Stravero: Als dit waar zou zijn, zou ik natuurlijk meteen stoppen met "trekken". De basis van het 'ontspanning zoeken en lekker die neus naar beneden laten gaan' zit er bij ons goed in. Het probleem is alleen dat wanneer ik hem aan het werk wil gaan zetten, (dus niet rustig laten sjouwen zoals jij zegt) hij dat moeilijk vindt. Dat uit hij in rennen zich opdrukken. Onze training bestaat dus eigenlijk uit, aan het werk zetten, bij me nemen, laten ontspannen en de hand laten volgen. Het is dus logisch dat hoe meer inspanning ik van hem vraag, hoe meer hij gaat rennen. Dit is voor mij alleen geen reden om te stoppen met meer van hem te vragen, hij moet alleen om leren gaan met de spanning en dat gaat al veel beter dan eerst. :) Overigens doe ik alles onder begeleiding van mijn instructrice (lichte tour), ik vertrouw echt op haar omdat ze een enorm hart voor paarden heeft en ontzettend vooruit denkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:17

nadita schreef:
anneliesdj schreef:

Omdat een Engelse neusriem bedoeld is voor stang&trens.
En omdat bij een lage neusriem en gecombineerde neusriem het bit stiller en meer opgesloten in de mond ligt.
Paard heeft de mond inderdaad mooi gesloten, maar ik zou niet zonder sperriem rijden bij een (vrij) jong paard.

Maar goed, dat is een keuze die je maakt?

Ja natuurlijk, als hij hier goed op loopt, waarom dan gaan proberen met andere neusriemen?
Engelse neusriem is niet perse bedoeld voor stang&trens overigens, dat geld eigelijk voor alles. Lage neusriem is ook 'bedoeld' voor het africhten en toch zie je ook wel paarden in de hogere sport lopen met een africhtingsneusriem. Waarom zou je steeds gaan wisselen als het goed bevalt?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:16

Bedankt voor de verdere toelichting, anneliesdj.

@Maarloeess: Dankjewel! Zou je je reactie kunnen toelichten? Dat is namelijk verplicht op HAW. :)

Nog meer tips?! :D

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:00

Wat dat rennen betreft zou ik proberen om je oefeningen langzaam op te bouwen. Als je paard gaat rennen geeft dat aan dat het heel moeilijk voor hem is, lichamelijk of geestelijk. Dat kun je natuurlijk wel een keertje doen, maar hou er rekening mee dat je niet een heel uur zulke oefeningen gaat vragen. Wissel het echt heel bewust af met ontspanning en makkelijkere oefeningen.

Als je paard dan toch een keertje gaat rennen dan geef je even 1 keer een stevige ophouding tot iets onder het tempo dat je wil en daarna laat je los en rijd je hem met je benen weer vooruit naar het tempo dat jij wil.
Je zegt in een eerdere reactie dat je constant aan het terug werken bent en dat is dus juist fout. Daardoor maak je zijn gang korter en wordt hij minder actief in de achterhand. Als hij onder je uit loopt zet je hem 1 keer goed terug en dan laat je weer heel bewust los.

Langzaam gaan lichtrijden enzo zou ik in dit geval dan ook niet doen. Als je paard gespannen is omdat hij nieuwe dingen ziet ofzo dan kun je dat wel doen om hem wat te kalmeren. Als hij gewoon onder je uit loopt om onder het werk uit te komen kun je hem het beste gewoon 1 keer goed terug zetten.

Ik ben ook wel erg benieuwd wat je instructrice hierover zegt. Waarschijnlijk iets soortgelijks.

Nog een klein puntje, op foto 5 waar je jezelf echt te streng noemt. Lijkt alsof je spoor daar in je paard zit. Probeer er in zo'n geval op te letten dat je de bovenkant van je kuit aan je paard houdt en je hak netjes naar beneden. Je ophouding komt op die manier veel beter over.

Die neusriem die je hebt staat heb heel mooi en past goed. Je paard loopt er super op, dus wat is dan het probleem? Lekker zo laten.
Ik rijd soms zelf dressuur zonder neusriemen. Als je paard constant met zijn mond open loopt dan doe je toch iets fout denk ik. Door altijd zijn mond maar zoveel mogelijk dicht te snoeren ontneem je je paard de mogelijkheid om jou te laten weten dat er iets mis is.

Je houding is echt super netjes, ik heb niets toe te voegen aan wat er al gezegd is. Je hebt trouwens ook echt een geweldig mooi beest onder je kont hoor. Wat een prachtig dier is dat *kwijl, kwijl*

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:06

Leuke fries! :D
Ik vind je binnenhand vrij streng, probeer je binnenhand wat meer te ontspannen en meer mee te geven naar voren, dat je hem met je binnenhand even van de binnenschouder af kan zetten en dan op je buitenteugel kan overnemen dan lukt het ook beter om je binnenhand te ontspannen als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:10

Ik vind het een hele mooie fries. Ik vind wel dat hij erg opgekropt loopt. Ik heb in je profiel gekeken en daar vind ik toch dat hij (op sommige foto's) beter loopt qua hoofd halshouding. Ik rijd zelf ook een fries en weet dat het moeilijk is om het neusje eruit te houden. probeer in ieder geval niet je teugels korter te pakken, want dan gaan ze vaak nog korter in de hals lopen. Probeer je handen wat meer naar voren te doen en wat hoger te houden en dan aanvullen met been. Je zult dan zien dat je het neusje er meer uit rijdt. Succes verder met je mooie kanjer.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 03:06

ik ga voornamelijk mee met het commentaar wat hier boven is gegeven, en inderdaad wat een patser zeg :D mooi dier heb je onder je kont!

Wat mij wel opvalt, en misschien is dat voor het oog *I don't know* maar je neusriem lijkt te hoog te zitten? Misschien is het het wit-onderlegde wat opvalt in tegenoverstelling tot het zwart, maar dat was het eerste wat mij opviel.

Verder heb je inderdaad een mooie houding, en het is een fijn plaatje ondanks het commentaar wat hierboven is gegeven. Echter verwacht niemand en ook ik niet dat je met zo'n jong paard de puntjes al op de I hebt staan ;)

Ik heb zelf ook een hittepetit onder me kont zitten, en ik weet hoe moeilijk het soms is als ze heet en sterk worden...

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:49

Bedankt voor alle opbouwende kritiek! We zijn ontzettend hard aan het oefenen op het loslaten en een luchtige uitstraling, ook in de les. Dit alles is niet zonder resultaat, Hidde volgt de hand steeds mooier en ik ben dus ook steeds meer in staat het paard meer lucht te geven, zonder dat hij onder me vandaan loopt of de aanleuning kwijtraakt. Ik ben bezig een nieuw topic te openen van mijn vorige les, hopelijk is al een heel klein beetje verschil te zien, al gaat het natuurlijk niet van de een op andere dag.

Sanneeofzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:51

Ik heb het commetaar hier boven alle maal niet gelezen, dus sorry als ik wat voor de 2e keer zeg!

Je hebt echt een mooi dier onder je kont, daar mag je echt trots op zijn hoor!
Probeer dat ze niet te diep loopt, wand dan kropt ze zich snel op. Probeer ook je teugels wat korter te nemen omdat je soms bijna op je schoot heb hangen.

Nog veel plezier!