Verschrikkelijk eigenwijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leinearthur

Verschrikkelijk eigenwijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:55

Ik rij een shetlander van een jaar of 25 en hij is nog super fit.
het probleem is. hij schrikt heel vaak van alles nog wat. al ziet hij een papiertje liggen dan kan hij al schrikken.
is dit gewoon eigenwijs zijn of ligt het aan wat anders?

Leinearthur

Re: Verschrikkelijk eigenwijs??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 07:33

Kennen jullie mij helpen?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:04

Schrikt hij ook als je bijvoorbeeld met hem loopt?
Wat doet hij als hij schrikt? En let hij tijdens het rijden meer op jou of meer op de omgeving?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 11:06

xXxXsasxXxX schreef:
Schrikt hij ook als je bijvoorbeeld met hem loopt?
Wat doet hij als hij schrikt? En let hij tijdens het rijden meer op jou of meer op de omgeving?

Hij schrikt meestal als ik rijd op hem.
dan draaf je bijvoorbeeld en dan schiet hij ineens op zij en gaat hij harder lopen en hij let meer op de omgeving wat ik ook doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:11

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om zo op bokt vanaf een stukje tekst te kunnen beoordelen wat dit "gedragsprobleem" zou kunnen zijn.
Daar moet je echt de situatie voor kunnen zien.
Want misschien is je pony gewoon schrik-achtig (niet zo dapper), of misschien maakt ie misbruik van je door te schrikken.
Beide problemen kunnen verschillende oorzaken hebben, en misschien zie je zelf niet alle oorzaken, waardoor het niet mogelijk is om een compleet beeld van je probleem te vormen.

Ik zou zeggen; laat er eens iemand in je omgeving naar kijken, die er verstand van heeft. Want alleen in "het echt" kun je zoiets goed beoordelen ;)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 11:13

Hypofocus schreef:
Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om zo op bokt vanaf een stukje tekst te kunnen beoordelen wat dit "gedragsprobleem" zou kunnen zijn.
Daar moet je echt de situatie voor kunnen zien.
Want misschien is je pony gewoon schrik-achtig (niet zo dapper), of misschien maakt ie misbruik van je door te schrikken.
Beide problemen kunnen verschillende oorzaken hebben, en misschien zie je zelf niet alle oorzaken, waardoor het niet mogelijk is om een compleet beeld van je probleem te vormen.

Ik zou zeggen; laat er eens iemand in je omgeving naar kijken, die er verstand van heeft. Want alleen in "het echt" kun je zoiets goed beoordelen ;)

Oke , bedankt voor je tip, zal het ook zker toepassen ! :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:14

ik heb ook z'on wakkere shet...het is moeilijk om te bepalen of dat nu eigenwijsheid is of niet...het is natuurlijk wel een shet...die hebben het eigenwijs zijn zo ongeveer uitgevonden...

misschien word hij wat minder kijkerig als hij meer gewend is,als je er veel mee naar buiten gaat bijvoorbeeld...maar verder springt hij toch niet weg of zo?of gaat hij aan de kletter?

Gewoon negeren...en hem vooral niet gerust stellen...zo van..'rustig maar braaaaf',want dan krijgt hij bevestigt dat het misschien wel eens echt eng zou kunnen zijn..

Wel praten tegen hem,maar normaal..bemoedigend...zo van...'oh..zo eng al die eenden...levensgevaarlijk..'en op een normale toon.
Zo praat ik altijd ook tegen mijn paard..ook z'on wakkere...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 11:17

geerke schreef:
ik heb ook z'on wakkere shet...het is moeilijk om te bepalen of dat nu eigenwijsheid is of niet...het is natuurlijk wel een shet...die hebben het eigenwijs zijn zo ongeveer uitgevonden...

misschien word hij wat minder kijkerig als hij meer gewend is,als je er veel mee naar buiten gaat bijvoorbeeld...maar verder springt hij toch niet weg of zo?of gaat hij aan de kletter?

Gewoon negeren...en hem vooral niet gerust stellen...zo van..'rustig maar braaaaf',want dan krijgt hij bevestigt dat het misschien wel eens echt eng zou kunnen zijn..

Wel praten tegen hem,maar normaal..bemoedigend...zo van...'oh..zo eng al die eenden...levensgevaarlijk..'en op een normale toon.
Zo praat ik altijd ook tegen mijn paard..ook z'on wakkere...

Dankje Dankje Dankjeee :D
Als hij schrikt doet hij het niet zo extreem maar het kan wel iritant woorden na zo;n 25 x :+

x

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:44

HoRsElOvUr schreef:
IcKkK ZoU hEm EeN kEeR hArD sLaAn, LeErT iE hEt WeL!!

Vind je dat normaal ? :( Word jij soms ook keihard geslagen als je niet luistert ? Ik snap niet waarom jij op bokt zit als je zó met paarden omgaat, want dat doe je gewoon niet. En in bijna onleesbare msn-taal schrijven is verboden op bokt. Dus als je niet normaal kunt doen, val ons er dan ook niet mee lastig. ;)

En wat de Shetlander betreft, er bestaat geen enkele Shet die niet eigenwijs is !! Ik heb een Haflinger, en die zijn qua karakter niet veel anders. Het is gewoon een kwestie van ermee om leren gaan, herkennen wanneer ie iets uit wil gaan halen en hem dan een stap voor zijn. Als je iets aan ziet komen waar hij bang voor zou kunnen zijn, lekker door laten lopen, teugel op maat en er verder geen aandacht aan schenken. Alleen belonen als hij er rustig en braaf langs gaat, als hij vervelend doet niet want dan beloon je het vervelende gedrag en leer je hem verkeerde dingen aan. Ik ben zelf van mening dat je ze best wel eens een tikje mag geven als aanmoediging dat ze ergens langs gaan, of om hem een keer te laten ''schrikken'' als hij maar zo vervelend blijft doen. Je mag ook best een keer duidelijk maken waar de grenzen liggen, al raad ik je de methode van HoRsElOvUr niet aan !! Probeer zijn aandacht te vragen door hem een beetje aan de teugel te vragen, stelling vragen, bochtjes maken, overgangen maken in alle gangen, alles wat je in de bak ook doet. Als hij niet op jou let heb je geen controle over wat hij gaat doen, en dat kan gevaarlijk aflopen. Mss zou je ook door middel van wat grondwerk hem kunnen leren dat jij de leider bent en dat hij dat gaat accepteren, want hij lijkt dat niet te doen. Zoek hier wel goede hulp bij, want het is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik kan je er niet zo veel uitleg over geven. Succes met het draakje !! :D
Laatst bijgewerkt door Maxielover op 07-07-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:53

HoRsElOvUr schreef:
Jij bent zeker zo'n Montie Roberts?
In de kudde slaan paarden elkaar toch ook wel eens? Als straf?

xxx

Ben jij zo'n reller???? :roll:
Wil jij jezelf bestempelen als paard dan? Paarden onderling geven diverse signalen af, voordat ze uithalen.
Ken jij die signalen?

Een pony slaan die schrikt, vind ik not done. Misschien mankeert er wel iets aan zijn ogen, gezien de leeftijd. Een paard heeft een reden voor dit gedrag. Onderzoek eerst die reden. Verder noem ik paarden in principe nooit 'eigenwijs', wel 'vol eigen initiatief'.
Dat is een positievere benadering.

Ik vind dit gedrag absoluut niet klinken als 'eigenwijs' in elk geval. Ik zou zo'n pony'tje wat meer zelfvertrouwen aanleren door er bv lekker veel mee te gaan wandelen buiten, schriktraining doen en zorgen dat het dier zich wat meer op jou richt door bv grondwerk samen te gaan doen. Blijf zelf altijd rustig, wat er ook gebeurt. Het schrikgedrag verder negeren.
Maar gewoon even er op slaan? Nee, dan ben je echt niet goed bezig. :n :n :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:54

Kunnen meerdere oorzaken zijn:
1: Kan zijn dat de pony het werk niet leuk vind
(kan ook zijn wanneer je te groot bent of te veel fouten maakt of wanneer het tuig niet goed past)
2: Te weinig vertrouwen in de ruiter
3: kan zijn dat hij minder ziet en dus "dingetjes" te laat ziet of niet goed ziet.

Goede instructeur kan je vaak wel helpen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:01

Maxielover schreef:
HoRsElOvUr schreef:
IcKkK ZoU hEm EeN kEeR hArD sLaAn, LeErT iE hEt WeL!!

Vind je dat normaal ? :( Word jij soms ook keihard geslagen als je niet luistert ? Ik snap niet waarom jij op bokt zit als je zó met paarden omgaat, want dat doe je gewoon niet. En in bijna onleesbare msn-taal schrijven is verboden op bokt. Dus als je niet normaal kunt doen, val ons er dan ook niet mee lastig. ;)

Jij bent zeker zo'n Montie Roberts?
In de kudde slaan paarden elkaar toch ook wel eens? Als straf?

xxx[/quote]

Je hoeft geen Monty Roberts te zijn om paarden slaan abnormaal te vinden. Een tikje met rijden als hulp is niks mis mee, ook niet met een ''opvoedkundig'' tikje. Maar wat jij zegt, vind ik abnormaal. En ja, in een kudde geven paarden elkaar ook weleens een trap, en dat heeft te maken met de rangorde en het gedrag, of paarden die elkaar niet mogen. Maar dat is niet te vergelijken met een paard keihard gaan slaan omdat hij niet luistert met rijden, dat paard snapt niet wat je doet want hij doet niks fout, de ruiter is degene die beter moet leren omgaan met het gedrag van het paard, met rust en geduld. Als je een paard slaat die bang is begrijpt hij het niet, en dan ontstaat er angst. Angst + pijn = onbegrip = nog meer angst. Helaas is dit simpele optelsommetje voor veel mensen zo moeilijk, dat het daar heel vaak fout gaat. Jij hebt in groep 3 toch ook niet leren lezen omdat je juf je sloeg ? Als dat zo was geweest, had je het niet eens meer gedurfd en had je nooit leren lezen. Hetzelfde met een paard : paard durft niet langs iets engs, jij slaat hem er langs, volgende keer is het paard nog banger voor hetgene wat eng is door de herinnering dat hij geslagen wordt, raakt in paniek en gaat er dan helemaal niet meer langs, of gaat in protest. Dus nee, kuddegedrag is niet hetzelfde als menselijk gedrag tegenover dat van een paard dat niet luistert. En nogmaals, of Monty Roberts er ook zo over denkt weet ik niet, maar iemand die normaal met paarden omgaat begrijpt dat dit zo werkt. Zo veel hersens heb je daar niet voor nodig.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:22

Bedeankt voor jullie vele reacties.
die goede dignen zal ik ook zeker gebruiken.
ik zal wel laten weten als het beter gaat!!
Dankjullieee meidee.
en meerder tips zijn zoiezo nog steeds welkom

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:10

Misschien schiet hij wel opzij omdat hij z'n evenwicht verliest gezien jij er veel te groot voor bent. Of omdat je telkens met je been tegen zijn voorbenen aankomt? :o?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:23

Jaimyliefje schreef:
Misschien schiet hij wel opzij omdat hij z'n evenwicht verliest gezien jij er veel te groot voor bent. Of omdat je telkens met je been tegen zijn voorbenen aankomt? :o?

dAT KOMT ME BEEN NIET.
EN WIL JE DAT GEDEELT E IN DAT ANDERE TOPIC HOUDEN..
SORRY VOOR CAPSLOCK :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:56

áls je te groot bent, is dat een goede reden waarom die shet dat gedrag vertoont.
Ik hoop dat je daar wat aan gaat doen.
áls de pony daarop reageerd, dan ben jij al laat met reageren op je lengte.(stoppen met rijden dus) Pony's geven zelf namelijk al veelste laat aan wanneer ze ergens moeite mee hebben. Aangezien ze prooidieren zijn is hun instinct dat ze geen zwakte laten zien.
Onderschat dat AUB niet.
Mennen is ook leuk :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:58

Leinearthur schreef:
Jaimyliefje schreef:

dAT KOMT ME BEEN NIET.
EN WIL JE DAT GEDEELT E IN DAT ANDERE TOPIC HOUDEN..
SORRY VOOR CAPSLOCK :o

Tuurlijk niet.. :+

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:04

Hay, daar zijn we weer
hahaha blijkbaar word je hier ook niet echt sirieus genomen meid. Wanneer gaan je ogen en oren open?
Denk eens aan die arme shet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:03

Te grote kinderen horen niet op Shets :n . Ik ken ze helaas ook, die maar blijven rijden op die arme beestjes :( . En die roepen ook dat ze eigenwijs zijn, omdat ze zich verzetten tegen het gewicht (en de vaak nare hulpen die gegeven worden ;( ). Wees gewoon eerlijk bij zo'n dier en ga mennen of wandelen, maar ga er niet meer op. Denk eens aan de pony in plaats van jezelf.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:01

Het is een eigenwijs heids probleem, dat is duidelijk.
Je moet hem nageeflijk maken en zorgen dat hij naar jou gericht is tijdens het rijden.
Wanneerhij op jouw let zal hij minder op zijn omgeving gaan letten.

succes

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:10

Ilseee12 schreef:
Het is een eigenwijs heids probleem, dat is duidelijk.
Je moet hem nageeflijk maken en zorgen dat hij naar jou gericht is tijdens het rijden.
Wanneerhij op jouw let zal hij minder op zijn omgeving gaan letten.

succes

volgensmij is dat geen eigenwijsheid, het lijkt mij net dat ze hem uit evenwicht brengt, heb je een rijfoto ts ?
zo is het makkelijker te beoordelen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:17

Meid toen ik 11 was reed ik al op c ponies en ik was echt niet zo groot voor mn leeftijd toen hoor ben nu uiteindelijk 1.65
Hoog tijd voor jou dat je op grotere ponies ga rijden :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:21

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat nep berichten verwijderd. Aangezien er toch nog wat gequoot is en daarbij zinnige reacties gegeven is niet alles weg, ik heb er voor gekozen dat te laten staan. Verzoek om niet meer te reageren op berichten van HoRsElOvUr

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:49

Tja, ponyrijden moet ook leuk zijn voor de pony en anders moet je iets anders met je pony gaan doen. En het spijt me in herhaling te moeten vallen maar je bent echt veel en veels te groot voor dit leuke beest. Ik kan me voorstellen dat rijden veel leuker is dan bijvoorbeeld mennen of kunstjes aanleren maar soms is het niet anders en kan het gewoon niet meer... Helemaal op zijn leeftijd (25), je pony geeft je signalen dat ze zich niet goed voelt met jouw op de rug (dat schrikken) en dat moet je serieus nemen denk ik.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:56

ik heb het idee dat ts een stuk eigenwijzer is als de pony....