Chann&Nevada @ dressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

Chann&Nevada @ dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:04

Hoi allemaal!

Naast dat ik twee eigen paarden rijd (Unique en Angel), rijd ik ook nog op 2 manege's..
Op zaterdagochtend rijd ik op Manege Blijenberg in Weesp en op zaterdagmiddag rijd ik op Manege de Delft in Assendelft.
Gister heb ik weer een keer op mij lieveling Nevada gereden (dit was vroeger het paard waarop ik meereed in de carousel)!

Nevada heeft last van haar rug en haar benen. Hierdoor is zij erg stijf en beweegt ze haar benen niet optimaal (ze neemt hierdoor ook erg kleine pasjes). In het eerste kwartiertje dat je rijd, voelt het alsof Nevada kreupel is. Ze loopt dan heel onregelmatig en maakt steeds een soort 'hupjes'. Als je haar hier na 10 minuten/kwartiertje doorheen gereden hebt, loopt ze écht super!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Even Racen(H)
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Ik heb er echt super van genoten om weer op Nevada te rijden:D!
(Lief) commentaar en tips zijn natuurlijk welkom!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:53

Oei...
Ik zie een paard dat in protest komt, een ruiter die te veel met 'de krul' bezig is en geen balans.
Haal de hulpteugel eraf, en ga werken aan de hele rug. Ga oefeningen doen waardoor haar rugspieren sterker worden, zoals (heel) veel overgangen en schijnovergangen. Zit niet te veel in haar mond, probeer met zoveel mogelijk ontspanning en plezier te rijden, want dat is er nu niet, en dat vind ik persoonlijk heel sneu voor dit beestje.
Zeker als ze rugproblemen heeft, moet er geen hulpteugel aangehangen worden, ze kán het eenmaal niet...
Geef haar de ruimte om haar passen langer te kunnen maken... Je zegt dat ze heel kort loopt, ja, dat zou ik ook doen als mijn hals zo wordt ingesnoerd...
Hulpteugel eraf en van achteren naar voren rijden!!!

Anoniem

Re: Chann&Nevada @ dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:58

Hey, das bij ons!

Vind wel dat je érg streng bent met je handen. Een meisje uit onze les rijd ook elke week op dr. Nee, vind t geen fijn beeld geven dit, ze kan veel relaxter lopen. Je zet je handen hélemaal vast op 1 plek. Heb je les of rijd je vrij met haar?

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:00

@Puchje;

De hulpteugel is een martinggaal en deze heeft de manege aan haar toegewezen, hier heb ik verder niets over te zeggen. Ik rijd zelf ook liever zonder hulpteugels..
Het eerste kwartier (het kwartier waarin zij stijf is) rijd ik met langere teugel zonder haar aan de teugel te rijden, pas als zij regelmatig loopt ga ik aan de voorkant werken.
We rijden juist heel veel overgangen om haar losser te krijgen en werken veel aan tempowisselingen.
Na het kwartiertje 'los rijden' loopt Nevada wél goed en gaat zij als vanzelf aan de teugel lopen.

Verder heb ik de instructies van mijn instructriese opgevolgd en zij is gediplomeert in het lesgeven, dus neem ik aan dat zij wel weet wat ze moet doen..

Ik bedoel dit niet als aanval terug hoor! En ik ben ook blij met 'rijtechnisch commentaar', maar het is echt niet zo dat ik dit paardje in de krul trek en hem op een manier laat lopen terwijl hij dit niet kan! ;)

Bedankt voor het commentaar =]
Laatst bijgewerkt door Channiiiej op 06-07-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:01

Juul schreef:
Hey, das bij ons!

Vind wel dat je érg streng bent met je handen. Een meisje uit onze les rijd ook elke week op dr. Nee, vind t geen fijn beeld geven dit, ze kan veel relaxter lopen. Je zet je handen hélemaal vast op 1 plek. Heb je les of rijd je vrij met haar?

Ik heb gewoon les met haar (van Annelies) en die vond juist dat het erg goed ging en dat ze mooi ontspannen liep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:06

'Aan de voorkant werken'? Wat doe jij precies om haar 'aan de teugel' te laten lopen?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:06

mijn vaste paardje op de manege had vroeger ook standaard een martingaal om. Ik haalde die er vanaf, dat kon en mocht gewoon...
Onzin die dingen.

Tuurlijk zullen instructrices het allemaal wel beter weten, maar waarom zie ik dan een paard dat compleet in protest gaat en helemaal uit elkaar loopt?
Zo werk je haar rugproblemen alleen maar in de hand.
Ik wens je veel wijsheid toe, succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:08

Puchje een martingaal zit een paard niet in de weg hoor.. Daarmee kunnen ze nog vrij overal heen, alleen niet de lucht in met het hoofd. Als er nou een thiedeman of elastiek aanhing zou het wel schadelijk zijn.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:09

Een martingaal is een hulpteugel die de beweging van het hoofd omhoog remt. Je teugels lopen door twee ringetjes en dan naar je hand. Als je paard zijn hoofd naar boven zwaait dan is de inwerking van je teugel naar beneden ipv horizontaal naar je hand. ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:11

Knap paardje hoor!

je zet je handen indd erg vast,
aan de voorkant werken klinkt in mijn oren niet goed je moet van achter werken veel overgangen en lekker actief bezig zijn,
je hebt een beetje piano handjes en je mag je handen wat meer naar je toe houden :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:13

Vertel mij wat de werking is van een martingaal :')

Als je goed naar de ontspanning werkt, is zelfs een martingaal overbodig... Stel: als het paard zijn hoofd graag omhoog wilt doen, omdat het arme dier rugpijn heeft, dan kán dat dus niet, en belemmer je hem wel degelijk in zijn bewegingen en doe je dus aan symptoombestrijding...
Aflaten die hulpteugel en werken aan de motor van het paard: zijn rug!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:14

@Lovey_ou;
Bedankt voor het commentaar! Van mijn pianohandjes ben ik op de hoogte haha, dat hoor ik best vaak! Ik probeer er aan te werken maar toch gaan ze steeds weer in die stand staan!

Met aan de voorkant werken bedoelde ik aan de teugel rijden! Het is niet zo dat ik het paard in de krul 'trek'. Ik rijd gewoon lekker tempo met hem en dit vang ik op aan de voorkant waardoor het paard zijn nek gaat buigen (dat bedoelde ik(A))!

Nevada loopt trouwens erg gekrult met zijn hals, dit doet hij zelf en ik probeer hem juist wat meer naar beneden te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:16

Wat doe je nou precies om haar naar nageeflijk te laten lopen? Want zoals je het nu zegt klinkt het niet echt alsof je weet wat je doet..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:17

Dat is dus niet de goede manier...
Probeer hele rustige handen te houden, rustig neer te komen op haar rug, veeeeeeel voltes/wendingen/figuren rijden en daarin te schakelen binnen alle mogelijke tempi.
Laat je niet verleiden door de voorkant tegen te houden en de achterkant bij te drijven. Dit is zó onduidelijk voor het paard!!!
Ik zeg tegen jou toch ook niet: lopenlopenlopenlopenlopen en hou je ondertussen tegen aan de riem van je broek???
Voorwaarts oplossen, correcte buiging van het lichaam vragen en ontspannen zelf...

Succes..

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:17

Puchje schreef:

Als je goed naar de ontspanning werkt, is zelfs een martingaal overbodig... Stel: als het paard zijn hoofd graag omhoog wilt doen, omdat het arme dier rugpijn heeft, dan kán dat dus niet, en belemmer je hem wel degelijk in zijn bewegingen en doe je dus aan symptoombestrijding...

Dat begrijp ik wel maar ik heb Nevada een aantal jaar lang in de carousel gereden zonder martinggaal. Dit ging prima en hij doet zijn hoofd totaal niet omhoog. Ik weet daarom ook niet waarom Nevada nu (op de manege waar hij nu staat) wel een martinggaal heeft gekregen, maar dit is niet mijn keuze en ik heb daar (zoals ik al eerder zij) niets over te zeggen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:17

Heb je het uberhaupt gevraagd aan de instructrice of dénk je dat je daar niets over te zeggen hebt :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:18

Channiiiej schreef:
Puchje schreef:

Dat begrijp ik wel maar ik heb Nevada een aantal jaar lang in de carousel gereden zonder martinggaal. Dit ging prima en hij doet zijn hoofd totaal niet omhoog. Ik weet daarom ook niet waarom Nevada nu (op de manege waar hij nu staat) wel een martinggaal heeft gekregen, maar dit is niet mijn keuze en ik heb daar (zoals ik al eerder zij) niets over te zeggen.

Die hebben ze bijna allemaal bij ons. Weet ook écht niet waarom..

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:22

Ik rijd mijn paard niet aan de teugel door tempo te rijden en aan de voorkant te trekken zodat hij wel naar beneden moet.

Ik rijd gewoon goed tempo met mijn paard en probeer er voor te zorgen dat het paard zijn achterhand er goed onder heeft en zijn rug gaat ontspannen. Vanuit hier zal het paard zakken met zijn hoofd en jouw hand volgen. Dit doe je dus met je benen en niet met je handen..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:22

Puchje schreef:
Ik zie een paard dat in protest komt, een ruiter die te veel met 'de krul' bezig is en geen balans.

Nou, ik vind dat allemaal wel meevallen. Ik heb wel manegeruiters en manegepaarden beroerder zien lopen... Ik zie in ieder geval iemand die bezig is het paard in een echte aanleuning te rijden, ipv iemand die een beetje in een net-niet aanleuning aan het freewheelen is... Er zitten best een paar goede plaatjes tussen (voor dat niveau en in acht genomen dat het een manegepaard is) (foto 7 is bijvoorbeeld een best aardig plaatje)

Puchje schreef:
Haal de hulpteugel eraf, en ga werken aan de hele rug. Ga oefeningen doen waardoor haar rugspieren sterker worden, zoals (heel) veel overgangen en schijnovergangen.

Ik zie het probleem van de martingaal niet, hij staat op geen enkele foto strak en is gewoon correct afgesteld? En als je een keer in de zoveel tijd op een paard rijdt kun je er verder niet zo heel veel aan verbeteren. Om een paard echt goed te trainen moet een paard toch wel minimaal 4 a 5 dagen in de weke op de juiste manier getraint worden... Dat lijkt mij lastig gezien het om een manege paard gaat. Dus aan het 'advies' om het paard sterker te maken in de rugspieren heeft de TS vrij weinig denk ik zo....

Puchje schreef:
Zit niet te veel in haar mond, probeer met zoveel mogelijk ontspanning en plezier te rijden, want dat is er nu niet, en dat vind ik persoonlijk heel sneu voor dit beestje.

Ik begrijp ook niet hoe je kunt zien dat de amazone 'teveel in haar mond zit'? Paard protesteert nergens door de mond open te doen, en het is ook niet te zien dat het bit volledig door de mont wordt getrokken oid. Het beest kijkt op een enkele foto wat zuur, maar vanaf de foto kun je niet beoordelen of dat door inwerking van een harde hand komt... De handhouding en de totale houding van de TS zou wellicht nog iets beter kunnen, maar over het algemeen zie ik veel beroerder voorbij komen op HAW. Ik vind tegen iemand zeggen : 'ga met zoveel mogelijk ontspanning en plezier rijden' ook echt totaal nietszeggend rijtechnisch commentaar... Wat moet de TS daar nou in vredesnaam mee? Ze geeft in haar post aan dat ze heerlijk gereden heeft, dus met dat plezier zit het wel goed...

Voor een uurtje hobbelen op een manegepaard zijn dit best prima plaatjes hoor, TS! Grote kans dat jij je op je eigen paarden tot een prima ruiter ontwikkelt met de juiste begeleiding. En het is heel goed om ook af en toe eens op een ander paard te stappen, ook al is het een manegepaard. Hoe meer paarden je rijdt, hoe meer gevoel je ontwikkelt en hoe minder 'blind' je wordt voor de fouten die je met je eigen paarden maakt (mits je ook regelmatig goede begeleiding krijgt natuurlijk) Succes! ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:26

Jasmijn, je trekt wederom verkeerde conclusies.
Zeg ik met mijn opmerking: 'zit niet teveel in haar mond', dat de amazone dat doet? Het zou inderdaad kunnen zijn, maar ik wil voorkomen dat ze het doet.
Verder heeft een opmerking als 'ga met zoveel mogelijk ontspanning en plezier rijden' wel degelijk zin. Als de ruiter gespannen is, dan kan het paard toch ook onmogelijk ontspannen?
Dat het plezier er is, geloof ik graag.. :)

Het feit dat het een manegepaard is, stemt mij erg ongelukkig. Ik ben het met je eens dat zo'n paard dan 4-5 keer per week goed gereden moet worden en dus NIET in de manegelessen moet lopen .... En dan aan symptoombestrijding doen in de vorm van een hulpteugel.
Nee, het bevestigt maar weer dat maneges goed zijn voor de basis van menig ruiter, maar sommigen er wat betreft het welzijn van de paarden er echt met de pet naar gooien..
Heel jammer

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:27

@jasmijn78;
Super bedankt voor het commentaar! Zelf ben ik er ook van op de hoogte dat mijn houding wat beter kan en natuurlijk valt er voor mij nog heel veel te leren!
Ik heb 3 a 4 keer per week les, dus hopelijk leer ik steeds meer nieuwe dingen bij!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:28

Puchje schreef:
Verder heeft een opmerking als 'ga met zoveel mogelijk ontspanning en plezier rijden' wel degelijk zin. Als de ruiter gespannen is, dan kan het paard toch ook onmogelijk ontspannen?

Dus volgens jou ben ik gespannen hier op het paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:29

Channiiiej schreef:
Ik rijd mijn paard niet aan de teugel door tempo te rijden en aan de voorkant te trekken zodat hij wel naar beneden moet.

Ik rijd gewoon goed tempo met mijn paard en probeer er voor te zorgen dat het paard zijn achterhand er goed onder heeft en zijn rug gaat ontspannen. Vanuit hier zal het paard zakken met zijn hoofd en jouw hand volgen. Dit doe je dus met je benen en niet met je handen..

Dat zie ik op alle foto's niet terug. Ik zie op alle foto's een véél te strenge hand die het paard naar beneden dwingt. Als je het zo doet als je hier verteld is het een heel ander beeld. En dit zijn geen momentopnames want ik zie het op alle foto's.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:30

Channiiiej schreef:

Waarom zie ik dat dan niet op deze foto's terug?
Het komt op mij over alsof je dit hebt gequote van iemand die ik goed ken :+ .
Ik vind nog dat je té graag wilt dat het paard aan de teugel gaat lopen.
Probeer je toe te leggen op overgangen, terug naar een laag tempo en vanuit daar fel vertrekken zonder de verzameling te verliezen.
Wat ook een goede oefening is, is halthouden, anderhalf pasje achterwaarts en dan fel wegstappen. Zo wordt het zwevende been gemotiveerd om extra vooruit te zetten. :)
Succes wederom :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:31

Channiiiej schreef:
Puchje schreef:

Dus volgens jou ben ik gespannen hier op het paard ?

Ja, ik zie wel wat spanning her en der :)