Puchje schreef:Ik zie een paard dat in protest komt, een ruiter die te veel met 'de krul' bezig is en geen balans.
Nou, ik vind dat allemaal wel meevallen. Ik heb wel manegeruiters en manegepaarden beroerder zien lopen... Ik zie in ieder geval iemand die bezig is het paard in een echte aanleuning te rijden, ipv iemand die een beetje in een net-niet aanleuning aan het freewheelen is... Er zitten best een paar goede plaatjes tussen (voor dat niveau en in acht genomen dat het een manegepaard is) (foto 7 is bijvoorbeeld een best aardig plaatje)
Puchje schreef:Haal de hulpteugel eraf, en ga werken aan de hele rug. Ga oefeningen doen waardoor haar rugspieren sterker worden, zoals (heel) veel overgangen en schijnovergangen.
Ik zie het probleem van de martingaal niet, hij staat op geen enkele foto strak en is gewoon correct afgesteld? En als je een keer in de zoveel tijd op een paard rijdt kun je er verder niet zo heel veel aan verbeteren. Om een paard echt goed te trainen moet een paard toch wel minimaal 4 a 5 dagen in de weke op de juiste manier getraint worden... Dat lijkt mij lastig gezien het om een manege paard gaat. Dus aan het 'advies' om het paard sterker te maken in de rugspieren heeft de TS vrij weinig denk ik zo....
Puchje schreef:Zit niet te veel in haar mond, probeer met zoveel mogelijk ontspanning en plezier te rijden, want dat is er nu niet, en dat vind ik persoonlijk heel sneu voor dit beestje.
Ik begrijp ook niet hoe je kunt zien dat de amazone 'teveel in haar mond zit'? Paard protesteert nergens door de mond open te doen, en het is ook niet te zien dat het bit volledig door de mont wordt getrokken oid. Het beest kijkt op een enkele foto wat zuur, maar vanaf de foto kun je niet beoordelen of dat door inwerking van een harde hand komt... De handhouding en de totale houding van de TS zou wellicht nog iets beter kunnen, maar over het algemeen zie ik veel beroerder voorbij komen op HAW. Ik vind tegen iemand zeggen : 'ga met zoveel mogelijk ontspanning en plezier rijden' ook echt totaal nietszeggend rijtechnisch commentaar... Wat moet de TS daar nou in vredesnaam mee? Ze geeft in haar post aan dat ze heerlijk gereden heeft, dus met dat plezier zit het wel goed...
Voor een uurtje hobbelen op een manegepaard zijn dit best prima plaatjes hoor, TS! Grote kans dat jij je op je eigen paarden tot een prima ruiter ontwikkelt met de juiste begeleiding. En het is heel goed om ook af en toe eens op een ander paard te stappen, ook al is het een manegepaard. Hoe meer paarden je rijdt, hoe meer gevoel je ontwikkelt en hoe minder 'blind' je wordt voor de fouten die je met je eigen paarden maakt (mits je ook regelmatig goede begeleiding krijgt natuurlijk) Succes!