Pessoa bit!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Pessoa bit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:14

Hallo allemaal,

Ik had vandaag een onderlinge spring wedstrijd, en ik rijd mijn paard met een pessoa bit..
Ik werd aangesproken en dit mocht niet want hun dachten we dat het miss een menbit was, belachelijk natuurlijk!

Zowiezo zie je veel dat zo'n bit in de springsport word gebruikt, het is mezelf ook aangeraden omdat ze gewoon niet te houden is met springen. En met een Pessoa gaat het perfect.

Iig, ik mocht daar niet mee rijden, want springers mogen alleen met een trensje..

Wie weet hoe dit zit? Ik vraag het me af, want anders kan ik dus geen springwedstrijden meer rijden ..

Gr ;)

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:30

sabii

Re: Pessoa bit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:38

Ik kan hem niet openen, ik dacht al zoiets! Wat is een verbindingsvorkje? ik rijdt er zo mee:
Afbeelding
Ik rij ook zowiezo met een martingaal zodat als ik mijn handen perongeluk omhoog gooi dat het bit tot haar oren zit.. Maar ook zelfs met dit bit is ze nog aardig sterk..

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:41

Met een pessoabit moet je met een verbindingsriempje rijden. Die zit via de grote ring aan de ring er recht onder vast. Aan dat riempje moet je je teugel bevestigen. Als je dit niet hebt, mag je niet meer starten met een pessoabit.

@ Sabii; Dit mag dus niet meer zo ;)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:42

zoals je nu rijdt mag het niet, en ben je terecht uit de wedstrijd gehaald.
Een verbindingsvorkje is een leren riempje dat met het ene uiteinde aan de bovenste en het andere uiteinde aan de 2e ring bevestigd is. Daardoor ontstaat er een soort "lus" van leer, en daaraan bevestig je je teugel.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:44

Misschien een beetje offtopic, maar weet iemand waar dit soort verbindingsvorkjes te bestellen zijn??

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:45

Dit is een verbindingsvorkje op een pelhambit: (maar dezelfde constructie als een pessoabit)
Afbeelding

Een verbindingsvorkje op een pessoabit is officieel verplicht!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:51

Oke, bedankt allemaal. Ik reedt voorheen ook met pelhambit, en daar had ik ze idd ook aan zitten! Ik had het nog nooit gehoord en gezien bij een pessoa bit. Maar ik ga het regelen ;)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:48

_Tamara schreef:
Dit is een verbindingsvorkje op een pelhambit: (maar dezelfde constructie als een pessoabit)
Afbeelding

mag je dan ook eigelijk met 2 teugels rijden ? dat is eiglijk het zelde

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:51

Nee, alleen met verbindingsvorkje. Aan de grote ring en de ring daar direct onder :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:51

Waarom is dat verbindingsvorkje eigenlijk? Zodat het minder scherp inwerkt neem ik aan?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:52

Zodat ze willen voorkomen dat mensen die er niet mee om kunnen gaan alleen aan de onderste ring gaan zitten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:53

Je zal denk ik ook een ander bit aan moeten schaffen.
Het mag nu alleen nog een 3 rings pessoa zijn, geen 4 rings meer meen ik.
Al gebruik je het niet, dan nog mag die vierde ring er niet zitten meen ik.

Dus 3 rings, met verbindingsriempjes..
Je hebt de pessoa stevig ingesteld staan zeg als je hem hebt zoals op de foto.
Ik vind een 3 rings met verbindingsriempje eerlijk gezegt al stevig zat.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 25-09-10 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:54

utleta schreef:
mag je dan ook eigelijk met 2 teugels rijden ? dat is eiglijk het zelde

Met 2 teugels rijden vind ik niet hetzelfde hoor! Dan kan je veel meer druk uitoefenen op de onderste ring dan met het verbindingsvorkje. Door het verbindingsvorkje houdt je de hefboomwerking een beetje tegen, en dat gaat helaas niet als je met 2 teugels rijdt..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:20

We kunnen hier wel de KNHS reglementen erbij halen maar aangezien het onderling was heeft dat nog niet veel nut natuurlijk.

Volgende keer misschien even navragen voordat je gaat starten, of een simpel bitje meenemen zodat je die kunt gebruiken als een pessoa niet toegestaan is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:49

_Tamara schreef:

Waar haal je dat vandaan? Misschien dat dat bij de KNHS zo is maar er zijn ook wedstrijden die volgens een andere manier worden gereglementeerd.

Daarnaast: het was een onderlinge wedstrijd. Dus om nou meteen de regeltjes van 1 organisatie als DE regels te zien is naar mijn idee iets of wat kort door de bocht.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:13

hestejente schreef:
_Tamara schreef:

Waar haal je dat vandaan? Misschien dat dat bij de KNHS zo is maar er zijn ook wedstrijden die volgens een andere manier worden gereglementeerd.

Daarnaast: het was een onderlinge wedstrijd. Dus om nou meteen de regeltjes van 1 organisatie als DE regels te zien is naar mijn idee iets of wat kort door de bocht.

nou, zo kort door de bocht is dat niet, aangezien de knhs dé enige bond voor springwedstrijden van NL is. Bijna alle onderlingen organisaties houden zich dan ook aan dat regelement.

Pessoa met 4 ringen is wel toegestaan, maar de onderste ring mag niet gebruikt worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:21

Het is een onderlinge wedstrijd. Dan mag je als organisatie bij wijze van bitten van prikkeldraad goedkeuren voor gebruik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:25

Over het met of zonder verbindingsriempje rijden, dat met vriendelijker zou zijn:
vergeet niet dat je mét een riempje altijd druk op beide punten maakt, terwijl je met 2 losse teugels kan kiezen met welke je meer wilt inwerken.
Ik vind die verbindingsriempjes dus echt ondingen..
Heste: Het is héél gebruikelijk om ook tijdens onderlinge wedstrijden gewoon het KNHS regelement te hanteren.
Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als het er al is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:08

Spreek je jezelf nou niet tegen Stef?

Maar off topic: omdat dat nieuw uitgevonden wiel vast logischer is. Ik ben ieg heel blij dat ik niet bij de KNHS rijd :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:30

Euh, hoezo spreek ik mezelf tegen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:16

stef schreef:
Euh, hoezo spreek ik mezelf tegen?

die zie ik ook niet echt...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:16

Nee, ik ook niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:19

@stef
Precies je kan bewust kiezen ;)
Dat jij er misschien mee kan omgaan, en de druk goed verdelen/instellen per teugel, betekend niet dat de volgende dat ook kan. Heel vervelend voor diegene die het wel kunnen, maar helaas.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:29

Nee, maar met "pelhamriempjes" (want zo heten ze officieel) heb je áltijd druk op de hefboom, met dubbele teugel niet.
Als je er niet mee kan rijden, moet je het ook niet in het paard zn mond hangen (just my two cents)