Springtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betwixed

Springtraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:44

hi bokkers,

Ik heb keer op keer een discussie met iemand die naar mijn mening haar paard te veel laat springen, ookal is het niet mijn paard dus niet mijn beslissing wil ik weten wat jullie erover denken

Vaak doet zij 3 keer per week springen op een paard van 5 jaar en dit paard kent geen basis en ik vind persoonlijk miss heb ik er helemaal geen verstand van dat ze nog niet klaar is voor een jong paard ( Lees: Ze kan hem simpel weg niet de opvoeding en de juiste training geven die een paard van die leeftijd nodig heeft ) De ene keer is het gewoon 3 keer en de andere keer is het 6 keer per week springen en 1 dag rust,
vervolgens laat ze hem vaak een hele week stilstaan zonder hem uit zijn stal te laten of te longeren of dergelijke Hij heeft ook een hertenhals gekregen ( zo noem je dat toch :o) omdat ze hem niet goed nagevenlijk rijd terwijl hij dat bij iemand die ik ken wel doet,

Mijn vraag is hierbij :
Hoe rijden jullie een paard dat aan allebei de kanten spring gefokt is, :D

waikiki_6

Re: Springtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:49

Ik rij er dressuur mee:P!
Ikzelf vind springen wel okee, maar dat doet mijn paard heel graag. Hierom spring ik 1 keer per week de les mee, en wanneer ik wedstrijd heb of cross training, dan spring ik dus 2 keer in de week. Overigens is mijn paard dit jaar 6 geworden, en krijgt ze 1 a 2 keer per week vrij. Maar de basis van het rijden blijft dressuur. Je kunt het niet vaak genoeg doen!

betwixed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:50

ja maar dat doet ze dus eigenlijk vrijwel nooit..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:56

betwixed schreef:
Hij heeft ook een hertenhals gekregen

wat is een herten hals???

betwixed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:59

Olivierlover schreef:
betwixed schreef:
Hij heeft ook een hertenhals gekregen

wat is een herten hals???

Zover het mij is verteld zitten zijn hals spieren dan aan de onderkant

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:06

Een hertenhals is een bepaalde bouw van een hals.

Waarschijnlijk bedoelt de TS een onderhals.. hierbij zijn de spieren aan de onderkant goed ontwikkeld, en mist een paard de bovenlijn spieren..
Uiteindelijk zal het paard te sterk gaan worden op die onderhals spieren, terwijl zijn spieren in de bovenlijn (van oren tot staartwortel) weg vallen.. en juist hierdoor krijgt een paard op termijn erge rugproblemen..

betwixed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:12

femmefatale1 schreef:
Een hertenhals is een bepaalde bouw van een hals.

Waarschijnlijk bedoelt de TS een onderhals.. hierbij zijn de spieren aan de onderkant goed ontwikkeld, en mist een paard de bovenlijn spieren..
Uiteindelijk zal het paard te sterk gaan worden op die onderhals spieren, terwijl zijn spieren in de bovenlijn (van oren tot staartwortel) weg vallen.. en juist hierdoor krijgt een paard op termijn erge rugproblemen..

Kijk dat bedoelde ik :o

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:09

Ik spring misschien 1x in de week en soms zelf dat nog geen eens :P

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:12

ik spring ongeveer 2 keer in de week (soms 2 keer per week springles) met 7 jarige.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:16

ik vind dat zoiezo te veel voor elk paard

ik spring maximaal zelf met me pony 2x in de week
en eigelijk meestal 1x met de les
en ALS ik 2x spring is dat met de les en als ik die week ook wedstrijd heb maar dan nog gaat meestal de les niet door ;)

(les is btw op zondag ;) )

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:54

dat is echt te veel voor een paard
ik heb zelf ook een jonge pony van 5 jaar en daar spring ik 1-2 x per 2 weken mee ongeveer en mijn andere pony van 10 spring ik meestal 1x per week mee.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 07:57

Die van mij is ook springgefokt (4 Jaar ).
Maar thuis train ik meer dressuurmatig, wanneer ik een wedstrijd heb maak ik de dag voor het concour een sprongetje.

kimlovezor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:39

fiets it,
als dit over my gaat bn ik echt boos!
en je weet niet eens hoe ik rij en SPRING fiets 1 X IN DE WEEK

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:45

ik heb ook een springpaard haarlem x lord
echt een super beest :d
ik rij hem elke dag dresuur matig en op maandag springles ,
en thuis spring ik af en toe .

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:50

Vriendin van mij heeft haar 5-jarige al dressuur matig goed voor elkaar zij spring niet meer dan 2x in de week (1x les, 1x wedstrijd). Ook krijgt hij regelmatig "vakantie". Als hij niet lekker loopt gaat hij ook niet springen.
Ik vind dat dat dressuur-basis goed moet zijn voordat je begint met echt springen (balkjes lopen en sprongetje van 30 cm maken vind ik daar niet onder vallen)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:02

kimlovezor schreef:
fiets it,

Je voelt jezelf wel aangesproken :+ Dus je verraadt jezelf.
Maar misschien bedoelt ze iemand anders joh.

TS: diegene die je bedoelt (of dat nou bovenstaande is of niet) kan je helaas toch niet veranderen van gedachten.
Sneu voor het paard als hij echt zo vaak moet springen, helaas voor het paard zal ze daar na een aantal jaar wel achterkomen qua blessures..
Maar ik denk dat keer op keer een discussie aangaan met diegene niet meer helpt (aangezien je het al meerdere keren tegen haar hebt gezegd).
Kan me voorstellen dat je je er kwaad over maakt hoor.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:06

Ik heb ook een 5 jaar.
Heb ze dressuur goed voor elkaar, ze gebruikt de juiste spieren en kan een galopwisseltje.
Ik spring er 2 keer mee: woensdag heb ik springles en zondags ga ik op wedstrijd.
Ze krijgt in de week genoeg rust en staat dag en nacht op wei: maandag, dinsdag en donderdag krijgt ze normaal rust (wegens schoolwerk).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:40

kimlovezor schreef:
fiets it,

Hoe kan het over jou gaan als je maar 1x in de week springt? }:0

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:42

Ontopic; Ik heb ook een 5-jarige en spring daar 4-6x / maand mee. Sinds een maand trouwens pas. Daar voor 2-3x.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:49

ik vindt het ook wel erg veel hoor!!!

(zelf rijd ik dresuur)
maar dan nog rij ik maar 4 keer per week 2 keer trainen 1 keer les en 1 keer heerlijk uitwaaien in het bos!

met springen zou ik het net zo doen 1 keer springen trainen 1 keer springen les.
1 keer dresuur trainen en 1 keer lekker uitwaaien in het bos.
en voor de rest gewoon lekker vrij geven lekker de wei in en lekker vertroetelen

kimlovezor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:24

moretje schreef:
kimlovezor schreef:
fiets it,

Je voelt jezelf wel aangesproken :+ Dus je verraadt jezelf.
Maar misschien bedoelt ze iemand anders joh.

TS: diegene die je bedoelt (of dat nou bovenstaande is of niet) kan je helaas toch niet veranderen van gedachten.
Sneu voor het paard als hij echt zo vaak moet springen, helaas voor het paard zal ze daar na een aantal jaar wel achterkomen qua blessures..
Maar ik denk dat keer op keer een discussie aangaan met diegene niet meer helpt (aangezien je het al meerdere keren tegen haar hebt gezegd).
Kan me voorstellen dat je je er kwaad over maakt hoor.

ik denk niet dat jij het snapt,
ik bedoel ik heb ook een 5 jarig paard, en hij staat misschien 1 of soms 2 keer in de week stil ik heb vrijdags springles rest doe ik dressuur, maar had deze link van eeen vriendin van mij gekregen en omdat ze wel vaker dingen zegt over mij die niet waar zijn zou het kunnen, en ja maak me daar boos over.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:27

Oke, ja ik weet natuurlijk het fijne er niet van.
Maar ik snap je punt. Maar dan denk ik niet dat ze jou bedoelt :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 05:33

ik rij voornamelijk dressuurmatig ong 3/4 keer per week. Daarnaast meestal 1x per week buitenritje om kop fris te houden en dan 1x pw springen. Dit deed ik ook toen ik L sprong en ging perfect. Door vaker springen gaat het echt niet beter, dressuur is en blijft de basis en is veel belangrijker dat je dit voor elkaar hebt dan dat je 3x een parcour per week springt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:08

Ik zou eerlijk gezegd eerst willen weten wat je onder springen verstaat. Als die eigenaar 1x per week echt springt en nog 2x per week met balken werkt voor bv verkorten/verlengen, stuuroefeningen etc, dan heb ik daar totaal geen bezwaar tegen. Wordt in de volksmond ook springen genoemd, maar noem ik 'werken met balken' omdat het springen daarin geen naam mag hebben...
Overigens is een hertenhals een exterieurafwijking; die ontstaat niet door verkeerde of niet-optimale training.

Centurio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:26

Echt springen ongeveer 3 keer de maand (wedstrijden buiten beschouwing gelaten).
Na de dressuurtraining belonen door een balkje te springen heel af en toe.
En voor de rest dressuur, dressuur en nog eens dressuur.

Aangezien een paard op zijn 5 jaar nog steeds niet helemaal volgroeid is, denk ik dat zoveel keer de week een intensieve training niet echt aan te raden is.