Paard houd ontzettend vast op links.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ericc

Paard houd ontzettend vast op links.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:11

Hoi allemaal,

Zoals zoveel mensen hier heb ik ook een probleem :P
Mijn paard houd onwijs vast op links.
Hij is nu 3 weken niet bereden omdat hij daarvoor ontzettend stug was in zijn mond en hij wilde niet meer nageven kortom kon gewoon niet ontspannen.
Hij bleek dus vast te zitten in zijn rug, dat is nu zo goed als weg.
Is daarvoor behandeld door de fysio.
Maar nu ben ik Maandag weer gestart met rijden, (natuurlijk wel langzaam aan het opbouwen)
maar hij wil gewoon niet los laten op links zelfs wendingen naar links kan ik niet normaal maken.
Hij kantelt zijn hoofd en houd het bit vast.
Hij is 4-5 maanden geleden nog naar de tandarts geweest.
Zal dit gewoon luiheid zijn of kan het zijn dat hij weer last van zijn mond heeft?
Ik begrijp dat hij weer een beetje op gang moet komen na die weken rust maar zo extreem als nu heb ik het nog niet gehad.
Het kan misschien ook nog het bit zijn want ik ben een paar maanden geleden van een enkelgebroken naar een dubbelgebroken trens gegaan, al liep hij in het begin super op het dubbelgebroken bit,
en imo is er niet veel verschil tussen deze bitten?

Hoop dat jullie eventueel nog tips hebben? ;)

Groetjes Erik

barbar

Re: Paard houd ontzettend vast op links.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:22

ik heb het idee dat het toch nog niet helemaal goed zit in zijn rug/nek, ook omdat de wendingen naar lings niet normaal gaan, er van uit gaande dat je paard eerder niet vast zat.
ik zou toch nog een keer de fisio erbij halen om te kijken of er niet toch nog wat zit.
rijtechnich moet je met je linker been naar je rechter hand toe rijden zodat je meer in je rechterhand krijgt en je linker teugel zoveel mogenlijk met rust laten.

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 21:30

Hij zat eerder niet vast nee, hij liep juist super fijn hiervoor.
Ja ik denk dat ik dan nog maar een keer laat nakijken, maar dat had de fysio dan wel eerder moeten ontdekken toch?
En het lijkt mij sterk dat zijn tanden het zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 07:10

Als hij eerst fijn liep op een enkel gebroken, waarom dan switchen naar een dubbel gebroken? Hier lopen geen van de 2 paarden fijn op een dubbel gebroken.
Als hij naar links niet wil inbuigen en kantelt, zit het probleem eigenlijk rechts. Deze kant van de hals wil hij dus niet strekken/lang maken. Dit kan dus in de halsspieren (of wervels) zitten. Je zou de fysio hier eventueel nog eens naar kunnen laten kijken, maar kan dus ook een 'vastgeroeste' oorzaak hebben, o.a. doordat je paard wat scheef is of doordat hij die spieren weinig heeft gebruikt door zijn rugprobleem. Mijn advies: goed rechtrichten, naar links wat extra doorvragen (ook bij halthouden), verder een goed lesgeefmens erbij die je hierbij kan helpen en aan de hand van het beeld direct tips kan geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 07:33

kijk ook es kritisch naar jezelf.
zit je wel recht,ben je zelf misschien aan 1 kant juist sterker, ontspan je wel goed??
vaak is toch de ruiter die een paard doet laten vastzetten.

goede instructie is dus absoluut heel belangrijk

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 07:46

Ja, het is mijn eigen rotschuld! :(
Ik heb veel op links gereden omdat rechts de moeilijke kant van ons allebei is. :P
Maar ik denk ook dat dat kwam doordat hij toen al vast zat, hij loopt nu veel beter op rechts.
Maar hoe kan ik dit het beste oplossen?
Wat meer rijden op rechts en veel voltes buigingen of juist meer op links omdat hij daar vast zit? :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 07:48

wat heb je gedaan om hem toen recht te maken (of eigenlijk scheef de andere kant op? ;) ) dan kun je dat nu weer proberen maar dan iets minder fanatiek ;)

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 07:56

Veel schouderbinnenwaarts, voltes en ja veel op links gereden, super slim :P

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:03

Die van mij houdt links ook vaak vast, maar niet zo erg als bij jouw paard als ik het zo lees. Als hij zo vasthoudt werkt het bij mij altijd goed als ik bij A op de volte ga rechtsom, en dan als ik voel dat ie lekker los is, maak ik een volte linksom bij X, en na die volte meteen weer op de rechtse volte. Als ik langer op de linkse volte blijf rijden zou hij weer gaan vasthouden, maar je kan de volte zo groot maken als je wilt, en dan op tijd weer naar rechts gaan.

Ik weet niet of dit ook werkt bij jouw paard, het klinkt allemaal wat extremer!

Kan je hem trouwens wel longeren met linkerstelling ofzo?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:04

tja boodschpap is loslaten. :-)
Nee serieus nu ....

Boodschap is om het paard recht te richten. Dat je paard links vasthoudt betekend dat je paard rechtsgebogen is. Dus de kant langs rechts is eigenlijk te 'kort' om ff grof te zeggen naar links te gaan. Door juist die kant te bevorderen vererger je enkel het probleem.
Het beste kan je ff terug opnieuw beginnen. Dus neem je teugels op maat met gelijke druk op je twee handen. Zorg dat je paard mooi tussen je benen blijft (je zal voelen dat hij zowiezo meer naar je linkerbeen zal vallen)
Verder actief naar voren rijden en terug op je zit en benen en wederom denken aan recht voor je houden. Verder kan je buitenstelling vragen, dus de boeg naar buiten zetten en vlak voor de bocht, druk je hem met je binnenbeen naar je buitenteugel.
Op de volte kan je schouderbinnenwaarts rijden of juist travers, dan zal je snel op het punt komen waar je probleem ligt en afhankelijk daarvan zal je paard snel aangeven hoe snel hij verzuurd. Dan rijdt je eruit.
Verder veel schakelen, recht houden. Sturen zoals je op een fiets zit (wat je links neemt geef je rechts)

Ja is wat veel om zo eventjes uit te typen, hoop dat je er iets aan hebt en anders stuur je maar pb.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:50

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:08

fisio er ff bij halen lijkt mij een strak plan

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:16

Probeer niet teveel op links te rijden en blijf niet doorvragen want dat win je nooit. Longeer het paard veel links en rechtsom evenveel niet alleen een kant omdat hij daar vast houdt. Succes ermee!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:56

kitty_mams schreef:
fisio er ff bij halen lijkt mij een strak plan

Ik heb hetzelfde probleem, en de fysio heeft hem al helemaal bewerkt, hartstikke fijn, maar hier heeft het niet tegen geholpen :o

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:16

Af en toe moet je ze er ook gewoon doorheen rijden... (Natuurlijk best ook eens een fysio naar laten kijken!)
Je mag eens extra doorvragen op links op voorwaarde dat je niet blijft trekken maar ook los laat. Geven en nemen noemen ze dat. Er nooit aan komen op links lost vaak het probleem ook niet helemaal op. Omdat je op de linkerhand vaak het probleem krijgt dat ze over de schouder gaan wegvallen als je er links teveel aankomt, kan je op de linkerhand gewoon aan het rechtrichten werken en op de rechterhand eens wat vaker aan de buitenstelling werken.
Wissel binnen- en buitenstelling ook regelmatig af, controleer steeds of je paard los laat op beide teugels EN of jij ook kan loslaten! Veel mensen vergeten om zelf af en toe los te laten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:25

www.hoefkatrol.com

alles over vastzittende paarden.
je paard is gewoon scheef, meer doorvragen op links werkt alleen maar averechts zoals al eerder genoemd is.
ga op zoek naar een instructeur die je serieus kan helpen met rechtrichten.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:05

Als het paard klinische niks heeft:

Lange teugel:toch gecorigeert.
En drijfen,gevolg:paard laat los,zoekt bit op-meer ontspanning,
elke keer per rijden pak je je teugels korter.

Paard is volgens mij een beetje stijf.

Mijn merrie loopt ook niet lekker op een kant,ik heb het op deze methode afgeleert met sucses.

Maar absoluut niet gaan hangen ect.

Erst begin je gewoon in stap,lange teugel handen laag zodat het paard teugel neemt en gaat ontspannen.

Maar wees voorzichtig,en kijk of het misschien toepasselijk voor je paard is,en anders veel longeren en ontspanning in rug en nek zoekn,
niet doorvragen.

Veel sucses!

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:14

Iedereen bedankt voor de reacties, het gaat inmiddels al een stuk beter.
Ben nu vooral bezig met lang en laag losrijden en schouderbinnenwaarts.
En ik probeer goed recht te richten wat niet meevalt omdat hij nog veel naar rechts hangt.
Hij pakt het goed op en ik merk dat hij links al losser word.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:01

Ericc schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties, het gaat inmiddels al een stuk beter.
Ben nu vooral bezig met lang en laag losrijden en schouderbinnenwaarts.
En ik probeer goed recht te richten wat niet meevalt omdat hij nog veel naar rechts hangt.
Hij pakt het goed op en ik merk dat hij links al losser word.

Fijn dat het inmiddels weer wat beter gaat. Zelf proberen om los te laten, als jij loslaat, kan hij niet vastpakken namelijk ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:04

wat zegt je instructeur hiervan?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:35

Ericc schreef:
maar hij wil gewoon niet los laten op links zelfs wendingen naar links kan ik niet normaal maken.
Hij kantelt zijn hoofd en houd het bit vast.
Hij is 4-5 maanden geleden nog naar de tandarts geweest.

Het lijkt mij dat de tandarts iets over het hoofd heeft gezien,
verborgen wolfskiesje links boven?

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 01:32

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:35

Ik zou hem toch nog een keer na laten kijken.

Verder wel doorgaan met rijden en niet teveel op zijn moeilijke kant. Bij wijze van; 3 rondjes op zijn moeilijke kant en 6 op zijn goeie kant. Probeer dan steeds meer van hem te vragen, probeer niet teveel in een keer te willen.

Succes!

mayootjekisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:46

mijn paard houd ook heel ergvast op links
maarwanneer ze los komt dan komt ze makkelijk naarbeneden
aan de rechterkant, laat ik haar daar even lopen. en dan ga ik links om laat ze die kant ook wel los.. maar niet helemaal goed.
ik rij haar niet metstrakke teugels want dan houd ze alles vast
ik heb ze gewoon redelijk los en ontspannen en dan gaat het wel goed..gaat ze meer los laten en is die minder sterk..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:52

Ja, ik heb wel een tip voor je. Mijn paard deed nl precies hetzelfde (maar dan op rechts). Hij bleek gewoon scheef te zijn en kon niet goed buigen naar de rechterkant. Daarom "trok" hij op die kant veel meer aan het bit, hij KON gewoon niet stelling nemen naar rechts (vanuit de schouder bedoel ik).

Ik zou eens iemand vragen die verstand heeft van rechtrichten om eens naar je paard te kijken en een oordeel te vellen over of en zo ja HOE scheef hij is.

Bij mijn paard heeft het losmaken dmv buigen en rechtrichten in elk geval super geholpen.