Ik had een vraag: als je paard bokt, moet je hem dan straffen door hem een tik te geven?
En zo ja, als hij dan bokt omdat je hem een tik geeft, moet je dan altijd de laatste zijn?
Ik hoop dat mijn vraag word beantwoord

Liefs
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
TalithaNero schreef:Dankje,
ja het gaat bijvoorbeld over mijn verzorg pony, als hij geen andere billen van een paard voor zich ziet gaat hij staken ( niet altijd) maar als je hem dan goed been geeeft, geeft hij een bok, maar moet je hem dan juist wel straffen of echt negeren?
_Amyyy schreef:TalithaNero schreef:Dankje,
ja het gaat bijvoorbeld over mijn verzorg pony, als hij geen andere billen van een paard voor zich ziet gaat hij staken ( niet altijd) maar als je hem dan goed been geeeft, geeft hij een bok, maar moet je hem dan juist wel straffen of echt negeren?
Is goed been geven 'schoppen' of ... ? Dan kan het juist zijn dat je pony uit ontevredenheid bokt.
Miss_Montana schreef:Idd, het ligt eraan waarom hij bokt. Is het een eenmalige vreugdebok zit ik er niet mee. Maar bedenk wel dat veel paarden ook kunnen bokken omdat ze pijn hebben en dus niet lekker in hun vel zitten. Dan mag je absoluut niet straffen maar iemand erbij halen die je paardje weer beter kan maken.
Is het een bok om je eraf te krijgen en je weet zeker dat je paard nergens last van heeft kan ie van mij een fikse tik verwachten zodra het bokken begint.
pintogirl schreef:Als je de oorzaak maar weet.
Als een paard uit vreugde een bok geeft, dan lijkt het me niet gepast om te straffen
* dat ie er niet mee eens is... Allebei mag bij mij niet. TalithaNero schreef:Dankje,
Sassol schreef:TalithaNero schreef:Dankje,
De waarschijnlijke reden dat hij gaat bokken als ie voorop is, is waarschijnlijk omdat hij niet vooruit wilt, nou moet hij ineens alle enge dingen aanpakken ipv het paard ervoor! Jij snapt (in zijn ogen) niet dat hij het eng vindt, dus geeft ie dat aan met een bok.
Ik zou dus gewoon iets meer oefenen met kleine rondjes alleen buiten rijden, ik straf een bok nooit! (nou rij ik ook niet met zweep dus tikken zit er niet in)
Als ie stil gaat staan, gewoon even rustig rond laten kijken, alles in zich op laten nemen en dan vriendelijk vragen of hij weer vooruit wilt. Zo heb ik een keer een uur over een rondje gedaan wat we nu in 5 minuten kunnen:)
Dus gewoon oefenen, oefenen, oefenen en het positieve belonen en het negatieve negeren.
Succes!
Diane65 schreef:Mijn vorige paard bokte ook wel eens. Heel in het begin, toen ze net was ingereden, strafte ik haar niet, maar liet de teugels snel vieren als haar hoofd naar beneden ging en trok ik ze ineens weer op, zodat ze een ruk in haar mond kreeg. Dat werkt alleen bij hele jonge paarden die net onder het zadel zijn. Bij haar waren die bokken omdat ze het vreemd vond dat er iemand op haar rug zat en ze na drie maanden de balans had om te proberen mij eraf te krijgen.