waar tikje met de zweep geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

waar tikje met de zweep geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:56

Haajj

Ik rij op een super leuke manege, alleen ik heb dus al les van meerdere instructrices gehad. Alleen bij de eerste heb ik geleerd om als een paard bijvoorbeel in galop van de hoefslag af gaat of wat dan ook. Geef hem een tikje op zn hals. Maar van degene van wie ik nu les heb, zegt geef nooit tikjes op de hals want daar spoor je niet aan. En jij zou het ook niet fijn vinden om een tik te krijgen in je nek, dus geef altijd een tikje achter je kuit. Maar wat is nu het beste? Wat doen jullie?
Groetjes Jessica.

just_kiki

Re: waar tikje met de zweep geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:58

ik geef vaak genoeg een tik op de schouder of kont om te corrigeren.
Tik op de billen voor de achterhand ook wakker te houden
en tik achter je been om hem wakker te maken voor je been wanneer hij daar niet naar luistert :)
zo doe ik het :)

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:59

Ik zou het eerst eens proberen met mijn binnenbeen, voordat er meteen naar een zweepje wordt gegrepen, misschien?
:o :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:00

Meestal sla ik op het dekje.. Dan schrikt hij toch maar doe je hem geen zeer en let hij gelijk weer op! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:00

Ligt eraan waarvoor je een tikje gebruikt :)
Als mijn bijrijdpaard niet goed op been reageert, als ik een voorwaartse hulp geef, dan geef ik een tikje achter mijn been.
Als ze naar binnen valt (of iets engs ziet langs de kant) dan geef ik een tikje op de hals, omdat ik dan een extra hulp nodig heb om haar recht te houden, of langs een enge plek te krijgen.

edit: @Kattekind: Inderdaad alleen als op een beenhulp niet goed wordt gereageerd :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:01

Langs een enge plek zou ik al helemaal niet slaan! Krijgt je paard alleen maar een nare ervaring mee, of hij moet zich enorm aanstellen natuurlijk ;)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:02

kattekind schreef:
Ik zou het eerst eens proberen met mijn binnenbeen, voordat er meteen naar een zweepje wordt gegrepen, misschien?
:o :D

Ja tuurlijk! Maar ik bedoel als ze daar niet naar luisteren

@ de rest;
okee bedankt:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:04

Hannah_Menno schreef:
Langs een enge plek zou ik al helemaal niet slaan! Krijgt je paard alleen maar een nare ervaring mee, of hij moet zich enorm aanstellen natuurlijk ;)

Nee, ik sla ook niet, ik leg de zweep tegen de schouder aan evt een klein tikje. Maar als ze door m'n binnenbeen heen tankt dan krijgt ze wel een tikje op de schouder, als aanwijzing dat dat niet de bedoeling is :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:05

Jaa precies! :P

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:10

Een zweep tegen de (binnen)schouder aanleggen mag bij mij sporadisch maar komt zelden tot nooit voor.
Een zweep tegen de buitenschouder aan leggen en hooguit een tikje geven op de schouder mag alleen als pony steeds tegen de bakrand op kruipt maar is vaak nog het gevolg van teveel binnen teugel en te weinig begrenzen buiten. Een enkele pony heeft dit echter een enkele keer nodig.

Verder wil ik ook dat iedereen, bij zweepgebruik, deze gebruikt achter de kuit. Bij 1 pony op de bil (is enige waar deze dan op reageert). Hoe klein kindje ook is, ik wil dat ze achter kuit een tikje geven. Inderdaad omdat het een aanvullende, extra doorkomende, extra hulp is, na het herhaaldelijk geven van been, vind ik het gewoonweg een ROTgezicht als de paarden iedere keer weer een mep aan die voorkant krijgen en bij de meesten is het ook overduidelijk te zien dat ze het echt niet fijn vinden. Ze gaan er niet sneller van reageren dus de tik moet steeds weer gegeven worden, maar ze worden er wel veel meer sjacho van.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:19

Oooh okee!
Sorry!
Bedoelde het niet als kritiek hoor!
Mijn paard heeft ook de neiging om, m.n. in de rechtergalop, van de hoefslag af te komen en ik moest dat eerst op proberen te lossen met mijn beenhulp, en dan pas, als dat niet werkte, iets anders gaan proberen.
Probleem is nu gelukkig opgelost, ze gaat nu weer perfect op mijn been!
Ik denk dat het zweepje inderdaad alleen achter de kuit, als versterking van de beenhulp, toegepast moet worden, als het effen kan. :j

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:25

Ja inderdaad, in ieder geval een tikje daar waar de pony de beenhulp negeert, immers de pony moet ook de link kunnen leggen. Tik je de pony in de hals is het meer een straf voor ongewenst gedrag lijkt mij

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:37

ik heb een keer iemand een vervelend sloom paard aan zien pakken, nou het was een ruiter van internationaal niveau en die sloeg hem op de plaats waar hij niet goed mee liep daarmee bedoel ik, eerst een flinke tik dat hij weet wie erop zit en dat ie doorloopt dat ging een tijdje goed toen werd ie voor stug en kreeg ie een tikje op de schouder, liet hij weer los en zette hij zijn achterhand er niet meer onder kreeg ie een tik onderaan zijn kont, resultaat : eventjes heel erg heet gaan dribbelen , daarna weer ontspannen loslaten en liep hij goed. maarja zo pakte zij hem aan :=

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:41

ik sluit me aan bij de meeste.. een tikje achter de kuit om aan te sporen en een tikje op de schouder als hij "stout"doet.. ik rij dan wel nooit met zweep, vind ik strontirritant.. maar heb het vroeger wel gedaan..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:57

IlovePrinses schreef:
Haajj

Ik rij op een super leuke manege, alleen ik heb dus al les van meerdere instructrices gehad. Alleen bij de eerste heb ik geleerd om als een paard bijvoorbeel in galop van de hoefslag af gaat of wat dan ook. Geef hem een tikje op zn hals. Maar van degene van wie ik nu les heb, zegt geef nooit tikjes op de hals want daar spoor je niet aan. En jij zou het ook niet fijn vinden om een tik te krijgen in je nek, dus geef altijd een tikje achter je kuit. Maar wat is nu het beste? Wat doen jullie?
Groetjes Jessica.

Hopelijk heeft die instructrice uitgelegd dat het paard niet de fout maakt, maar de ruiter.
Een tikje op de schouder kan werken als een aanwijzing voor het paard (mits niet hard)
Een tik op de kont/achter de kuit kan nog wel eens voor protest zorgen, omdat het paard vaak dubbele signalen krijgt en daarvoor geen straf verdient als hij het niet begrijpt.Die lokatie is vrij gevoelig en een tikje valt wel eens harder uit. Paard kan gefrustreerd raken en een bok geven.
Kans dat je fouten maakt is groter dan dat je het goed doet. Hoe hoger je gaat rijden, hoe meer je zult voelen hoeveel je het paard tegen werkt met hele kleine foutjes.

Zelf ben ik het eens met je huidige instructice, maar voor manegelessen is manier 1 denk ik het meest practisch en vriendelijk voor de paarden en ruiters.

Om paard te leren rijden moet je fouten maken, dus neem het niet verkeerd op.
Ik maak ook nog steeds veel fouten. Belangrijkste is dat je er van probeerd te leren ;)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:31

Zelf doe ik altijd eerst met m'n been en daarna tikje op de kont of achter de kuit. Op de schouder doe ik eigenlijk nooit. Mijne reageert daar niet op( ik zou ook niet weten hoe ze daarop moet reageren) dus ik zie het nut er niet van in.. :P

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:38

mee eens dat je het eerst bij de ruiten moet gaan zoeken daarna als het paard echt vervelend is kun je een tikje geven.
Beter nog eerst een schopje met je been en als je geen reactie krijgt nog eens met een tikje achter de kuit.

Naar binnen vallen is vaak een teken van te veel binnen teugel dus geef daar meer lucht en houdt de buitenkant er meer aan.
Mijn paard doet dit in de rechtergalop ook wel eens. maar zo los ik het meestal op al het ik nooit een zweep bij me.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:05

Tik in de hals is corrigerend, tik achter je kuit of op de kont is voorwaardsdrijvend. Zegt mijn instructrice altijd :+
.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:11

Ik geef altijd een klein tikje in de hals als hij niet luisterd naar waar ik heen wil, Als hij niet oplet geef ik hem een tikje op zijn kont

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:41

Sowieso eerst kijken of jij wel op het juiste moment je binnenbeen gebruikt hebt en je buitenteugel er goed bijgehouden hebt. Ikzelf gebruik geen zweep, dus zou gewoon de oefening herhalen en er voor zorgen dat je alles zo perfect mogelijk doet.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:45

alles wat op de voorhand komt is voor een paard afremmend. dus, een tik op de hals of schouder geeft een verkeerde indruk. dat brengt je paard in de war. valt hij naar binnen met zijn schouder, dan moet je hem met je binnenbeen gewoon meer druk geven, en je handpositie mss ook eens corrigeren. je kan hem hiermee terug op de hoefslag leiden, zonder de zweep te gebruiken. mss val je onbewust ook meer naar binnen met je gewicht, waardoor hij zichzelf genoodzaakt voelt om zijn evenwicht zo te herstellen. loopt je paard ook recht? mss is hij gewoon scheef, en valt dit in galop op. al die dingen moet je eerst tegoei onderzoeken, aleer een zweep erbij te halen om te corrigeren. wilt je echt een correctie met een zweep doen, is het mss de beste plaats idd waar je beenhulpen geeft. want dan gebruik je de zweep waarvoor het echt dient.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:48

Als hij uitzichzelf de hoefslag afgaat, en ik weet zeker dat het geen misverstandje van ons is, dan geef ik hem een tik op zijn schouder.
Als hij zijn achterhand niet meeneemt in een wendig tik ik hem daar aan, en als hij niet luisterd naar mijn been tik ik hem net achter mijn kuit.

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:26

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een manege paard of een privé paard. Niets ten nadele van de manege paarden (heb zelf jaren op hun gereden), maar deze paarden zijn vaak wat minder gevoelig dan privé paarden omdat ze meer en door verschillende ruiters gereden worden. Ik kan me voorstellen dat manege paarden daardoor eerder een tikje met de zweep krijgen omdat ze het anders gewoon niet doen!

Wat ik dan zou doen is: tikken op schouder als je links of rechts wil uitwijken, tikken achter je been als het binnenachterbeen meer moet ondertreden en op de kont tikken als hij sneller moet. dat zijn de logische plekken om de juiste reactie te krijgen.

Bij mijn paard hoef ik eigenlijk geen eens iets te doen met de zweep, als hij wat sloom is alleen de zweep vasthouden en dan loopt hij al. Als hij bij een ander paard het geluid van een zwiepende zweep hoort dan weet hij niet waar hij het zoeken moet! Zie je hem echt zo kijken van "wat is dat?!....". Ik denk ook dat tikken niet het gewenste effect heeft, als je namelijk alleen het paard even aanraakt met de zweep heb je een soort kriebel effect en zal de reactie beheerst zijn en niet vluchtend (wat bij pijn gebeurd; als iemand mij een tik geeft ren ik weg).

Maar dit zijn bevindingen bij een privé paard en ik kan me voorstellen dat de manege paarden iets anders reageren. En anders vraag je toch aan je instructrice waarom je ergens wel of niet mag tikken? Zij zal haar redenen er ook wel voor hebben (of het paard in kwestie goed kennen).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:07

lien05 schreef:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een manege paard of een privé paard. Niets ten nadele van de manege paarden (heb zelf jaren op hun gereden), maar deze paarden zijn vaak wat minder gevoelig dan privé paarden omdat ze meer en door verschillende ruiters gereden worden. Ik kan me voorstellen dat manege paarden daardoor eerder een tikje met de zweep krijgen omdat ze het anders gewoon niet doen!

en dit vind ik dan weer onzin!
Paard heeft 9 van de 10 x echt geen tik "nodig" om iets te doen. De meeste (manege-)ruiters zijn in de meeste gevallen niet duidelijk genoeg en geven het paard de kans om de makkelijkste weg te kiezen.
Wel weten ze vaak de bedoeling en kun je ze zelfs oefeningen laten doen met de "verkeerde" signalen vanuit de ruiter. Dat is dus ook een voordeel van de beginnende ruiter die zo wel kan oefenen, zonder dat het paard reageerd op de fouten van de ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:09

xdniesje schreef:
Als hij uitzichzelf de hoefslag afgaat, en ik weet zeker dat het geen misverstandje van ons is, dan geef ik hem een tik op zijn schouder.
Als hij zijn achterhand niet meeneemt in een wendig tik ik hem daar aan, en als hij niet luisterd naar mijn been tik ik hem net achter mijn kuit.

Dan heb je het paard niet begrenst en is het dus wel een foutje van jezelf ;)