Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

horseyfries schreef:In de gang opstijgen, ja dat is pas lekker veilig. Als hij er dan vandoor gaat heeft ze pas écht een probleem!
Als je de slechte ervaring kan doen vergeten door hem eerst te longeren tot hij wat minder fris is, zodat het nu telkens goed gaat, is het geen uitstel, maar afstel! En dat is waar het om draait, je moet een oplossing zoeken waardoor het paard het normaal gaat vinden om rustig te beginnen.
Sammie schreef:Maar Kaja... ik denk (ik hoop) dat ts dát stadium al voorbij is en dat zij al zodanig is met 'rijden' dat het zelfstandig rijden wel gaat alleen dat het opstijgen nu (opeens) het probleem is.
Als dit probleem zich echt voordoet bij het fatsoenlijk in willen rijden.. dan ligt het probleem heel ergens anders. En zijn de maatregelen ook anders!
Sammie schreef:Dat moet je natuurlijk niet doen als de kans erg groot is dat hij er daar ook van doorpeert.... Leek mij eigenlijk wel logisch.. (en vasthouden lijkt mij dan ook wel verstandig) En toch kan het voor het paard een verschil maken. Als een paard zichzelf (uit gewoonte) aangeleerd om bij een bepaalde handeling/omgeving iets te doen dan kan het verschil al zitten in het minimaalistisch veranderen van de handeling/omgeving.
Dit heeft geen zin als ts met opstijgen zodanig onrustig is dat de oorzaak is van het wegrennen.. want dan komt de oorzaak telkens terug en veranderd het gedrag ook niet.
Of dat (of wat) probleem is is zeer moelijk te zien als je af moet gaan of de info die ts in op biedt.

jannaa_ schreef:bedankt iedereen voor de tips,
ik heb er vandaag weer voor de eerste keer opgezeten.
het bleek dat ik te voorzichtig met hem was (dat was ik denk ik omdat ik het paard niet wilde verpesten)
maar ik ben er nu dus achter gekomen dat je helemaal niet voorzichtig moet zijn en juist heel consequent en streng als hij iets verkeerd doet.
hij was heel erg braaf en was zelfs sloom, daar heb ik hem met begeleiding streng in aangepakt.
hij is nu nog maar 2-3 maanden ingereden. en doet het al echt super, ik moet mezelf gewoon aanleren niet te lief voor hem te zijn.
maar stel het gaat dadelijk heel goed, en ik ben al wat verder met hem... wat moet ik dan doen als hij bijvoorbeeld schrikt van iets en hij gaat er volle galop vandoor, hoe moet ik hem daar in aanpakken. en proberen er niet af te vallen als hij bokt?
. Een jong paard wat er van door gaat in de bak, daarbij zou ik wat stappen terug nemen. Het komt over, alsof je te snel gaat voor hem. Ik vraag me af hoe je het beestje aangepakt hebt. Een Fries van 3 en er dan al op rijden, ik zou sowieso nog zeker een jaartje gewacht hebben, maar dat is mijn bescheiden mening.
en dat moet ik zo op die manier aan gaan pakken met alles en daarna weer langzaam af gaan bouwen dat ie meteen gaat luisteren.
ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen.. horseyfries schreef:Ah, dus jouw oplossing is er gewoon niet op gaan zitten?
Ja, dat is ook een goede.
Zo ken ik er ook één: "koop een brommer!"
Dan valt ze ook vast niet meer van haar paard.
Twiggy2008 schreef:Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen.![]()
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is.
No offence maar weinig ervaring met jonge paarden, of enkel flegmatieke paarden gereden?
Dat leest een stuk prettiger 
jannaa_ schreef:met streng zijn bedoel ik niet echt dat ik streng ben.
maar dat als hij bijv. niet goed doorstapt dat ik hem meteen weer vooruit drijf krijg ik geen reactie dan duw ik harder met mijn kuiten en als ik dan nog geen of te weinig reactie krijg dan moet ik hem een flinke por geveven. zodat hij weet dat ie door moet stappenen dat moet ik zo op die manier aan gaan pakken met alles en daarna weer langzaam af gaan bouwen dat ie meteen gaat luisteren.
en een fries met zijn 3 jaar inrijden is zeker niet te vroeg hoor..![]()
ik sta met mijn paard op een hengstenhouderij waar ze alleen maar friezen paarden africhten en geloof me die wachten echt niet tot ie 4 is.. al moet ik toegeven dat het bij sommige wel beter zou zijn.. maar niet bij die van mij hij is ne 2 maanden gekastreerd.. en als ie loopt dan loopt ie ook GOED!ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen..