fries in gallop moet kilometers maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mausjeh

fries in gallop moet kilometers maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:01

Ik rijd op een vierjarige friese merrie. we zijn in dec begonnen met rijden. Dit gaat erg goed alleen loop ik tegen de gallop aan.
ze moet in de gallop nog echt haar balans vinden. ze springt netjes aan. van mijn insturctrice moet ik kilometers maken.
alleen het gaat zooo hard en ook snijd ze erg af! Omdat ik dit spannend vind zet ik haar sneller op de volte. Mn insturctrice
geeft aan dat ik meer rechte stukken moet maken in de gallop. en door moet gaan met galloperen en hierin niet 2 rondjes moet doen maar kilometers moet maken. Hebben jullie tips en adviezen? hoe ik dit kan opbouwen?

Eilish

Re: fries in gallop moet kilometers maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:05

Ik weet niet in hoeverre ze buiten-proof is, maar buiten lange stukken rechtdoor kan helpen.
Verder is het voor haar makkelijker haar balans te vinden rechtdoor, dan op een volte.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:11

Ik heb met mijn friese merrie precies hetzelfde gehad (en nog is het moeilijk).
Daarbij viel zij regelmatig uit de galop.
Volgens mijn instructrice moest ik ook km's maken en veel en lang rechtuit.
Maar ik had zelf meer het gevoel dat ik steeds korte stukjes moest doen,dus eigenwijs als ik ben heb ik me aan mezelf vastgehouden :+
Nu ze sterker is (ze is nu 5) gaat het eigenlijk heel goed, maar nog steeds doe ik geen hele lange stukken achter elkaar.
Aanspringen,stukje galop,weer terug naar draf en na een paar rondjes weer aanspringen enz.
Ik denk dat dit voor jouw paardje ook best goed kan werken ;)

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 21:15

ow gelukkig wat herkenbaar! ik weet ook wel dat ik eigenlijk rechte stukken moet galloperen! maar dat gaat zo hard en snel en als ik dan de bocht om ga snijd ze zo af! Mn instructrice roept ook inderdaad DOORGAAN niet stoppen terwijl ik na 2 rondjes denk het is wel goed zo. ze vind dat ik door moet zetten en meer km moet maken! ze heeft wel een goeie gallop en springt tot nu toe altijd goed aan. na 4 rondjes vanmorgen te hebben gegallopeerd in de binnenbak was ze wel buiten adem hoor! ik moest toen ook nog de linkergallop meenemen maar na 2 rondjes ben ik gaan draven! ik vond het wel goed zo. zeker met deze warmte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:43

2 opties, als je naar buiten kan een lekker lang recht pad kiezen en eigen balans laten vinden.
Moet je in de bak blijven maak dan een overgang naar de draf voordat ze uit ritme raakt en gaat rennen, dat kan dus zeker de eerste tijd al na enkele passen zijn. Dan paar pasjes rustig draven en weer aanspringen. Aantal pasjes rustig opbouwen. Is heel goed aanvoelen voor jouw en voor beide hard werk, maar het helpt wel.
En een deel van het probleem is ook dat je paard nog niet sterk genoeg is, veel aanspringen maakt de benodigde spieren ook sterker.

Stomweg laten rennen, terwijl paard eigenlijk in paniek probeert om op de benen te blijven zal uiteindelijk ook wel een rondje met soort van controle opleveren, maar goede balans en rust in de galop is een stuk moeilijker aan te leren als je vanuit een totaal verkeerde houding begonnen bent.

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:45

Lekker longeren voor het rijden, succes.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:46

Ik zou juist geen hele lange stukken gaan galoperen!
Het heeft met balans te maken, doordat ze haar balans verliest wil ze zo hard, en doordat ze zo hard gaat verliest ze nog meer balans, een vicieuze cirkel dus.
Wat heel goed helpt is om naast het rijden, een paar keer per week aan een bijzet te longeren, en een aantal keren laten aanspringen beide kanten op.

Tijdens het rijden is het belangerijk dat ze de galophulpen goed snapt, wat ik meestal doe is op de volte blijven, galop aanspringen, na 3 of 4 passen weer terugnemen. De eerste pas is meestal de beste, en neemt de meeste kracht, dus traint het achterbeen om sterker te worden.
Let op dat ze niet in galop "valt", spring aan uit een langzame draf!
Zodra je goed kunt aanspringen in draf, is het handig om het vanuit de stap aan te leren, omdat de balans groter is zal het makkelijker zijn voor je paard om haar evenwicht te houden.

Vanuit 3 of 4 passen kun je dan steeds iets verder uitbouwen, en tempowisselingen in de galop gaan rijden. Let op dat je haar terug naar de draf neemt voordat ze haar balans verliest en begint te rennen!!

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:50

Rustig aan met fries, galloperen op de volte en niet aansjezen, gaan ze stuk.

jany10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:01

je hebt nog een jong paardje. een fries is laat rijp. rij veel (schijn) overgangen om de achterhand sterker te maken. kilometers maken lijkt mij juist niet de oplossing. de galop is al niet de sterkste gang van een fries. een fries heeft ook meer moeite om zijn warmte kwijt te raken dan een warmbloedpaard. aders liggen dieper en ze hebben meer vet onder de huid dan de warmbloedjes. longinhoud is ook minder. toch dingen om even bij stil te staan, denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:28

Paarden worden sterker van het aanspringen, dus ipv rondjes of lange stukken zou ik juist heel veel terugnemen en weer aanspringen, al voor het misgaat en je paard gaat rennen.
Als je langer wilt galopperen zou ik veel rechte lijnen nemen, ze gaan vaak rennen uit balansgebrek en de rechte lijn is gemakkelijker.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 07:41

Ook hier een bekend probleem. Mijn verzorgfries heeft/had ook veel problemen met galopperen. Dit hebben we eerst voornamelijk aan de longe geoefend. Zo konden we de stemhulp ook gemakkelijker bij het rijden gebruiken en werd ze sterker. Onder het zadel hebben we steeds korte stukjes gegaloppeerd en breiden dat nu steeds meer uit. Buiten hebben we gelukkig ook een mooi recht ruiterpad waar we ook wat langere stukken galopperen. Ze kan nu al gemakkelijker doorgalopperen, maar het aanspringen blijft lastig, met name rechts en dit oefenen we dan ook het meeste aan de longe. Het is voor haar erg moeilijk om vanuit een rustig tempo aan te springen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:29

ben momenteel bezig met een klant haar paardje en dat is een andalusiër. die heeft dat probleem al in draf!! beest heeft totaal geen evenwicht, en panikeert volledig als ze moet draven. ik geef haar dan ook de raad: rij een cirkel. automatisch kalmeren ze dan, krijgen ze meer besef van hun lichaam, en gaan ze toch hun achterhand gebruiken. je paard kilometers laten doen heeft geen nut, want dan gaat ze zo hard rennen, dat ze eigenlijk haar probleem gaat voorbij lopen. hoe trager ze lopen, ongeacht welke gang, hoe meer ze hun lichaam moeten gebruiken, hoe meer benul ze van hun lichaam hebben, en hoe meer ze dus hun evenwicht moeten zoeken. ik zou zoveel mogelijk overgangen maken,en ook heel veel oefeningen rijden met bogen. zo leert ze zichzelf recht te houden. en wordt ze ook soepelder in de rug, want dat is soms ook een probleem met friezen. zie wel dat je niet te fel gaat rijden op het bit als ze ineens zo wegloopt, onbewust om haar tegen te houden. daarom zijn voltes ook veel beter: je hebt minder inwerking van het bit nodig om toch kalmte en rust te verkrijgen,en ondertussen kan jij je concentreren op het rijden op de zit. maar ze is nog jong, is sowieso moeilijk voor jonge paarden om evenwicht te krijgen met een ruiter. en zeker als die ruiter af en toe eens meezwalpt op de rug :P . lukt het niet in galop, werk gewoon verder op je stap en draf. in stap kan je het hen ook moeilijk maken door allerlei oefeningen te doen, doolhofjes van balken en een spin van balken. want als je blijft klooien in die galop, gaat haar zelfvertrouwen ook verdwijnen, en krijg je op lange termijn problemen. ik zou liever wachten met galop, totdat ze goed haar evenwicht heeft, en dan pas galop proberen. en ondertussen eventueel galop aan de longe doen, en haar daar haar zelfvertrouwen op geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:18

Urielle schreef:
Paarden worden sterker van het aanspringen, dus ipv rondjes of lange stukken zou ik juist heel veel terugnemen en weer aanspringen, al voor het misgaat en je paard gaat rennen.
Als je langer wilt galopperen zou ik veel rechte lijnen nemen, ze gaan vaak rennen uit balansgebrek en de rechte lijn is gemakkelijker.

Hier ben ik het mee eens.
Ik heb al heel wat Friezen opgeleid en kilometers maken is het laatste wat ik doe met mijn jonge paarden. Ze moeten juist leren om vanuit het achterbeen aan te springen en in balans te blijven. Hoe langer je galoppeert, hoe meer ze uit elkaar op de voorhand gaan en hoe meer ze hun balans verliezen in de wendingen. Daar worden ze niet sterker of beter van, ze leren er alleen maar slechter van galopperen.
Kwaliteit van de galop is véél belangrijker dan het aantal meters wat je doet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:21

Misschien helpt het voor jezelf om een bokriempje aan het zadel vast te maken. Dat paard vind z'n weg wel en dan kan jij je daaraan vast houden als je de schrik in de been krijgt. Het paard gaat uiteindelijk makkelijker galloperen en ook jij gaat meer vertrouwen krijgen om erop te zitten waardoor je het riempje vanzelf minder gaat gebruiken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:28

waarom is iedereen tegen kilometers maken? Ik denk dat doordat je grotere afstanden aflegt sowieso je paard sterker krijgt. zeker ni het begin is in een bak figuren rijden juist erg belastend. Ik zou dan ook juist eerst kilometers maken om het paard eerst sterker te maken.

Verder: als het paard niet in balans is zou ik het gewoon eerst sterker maken vanuit een andere gang. Ik weet niet hoe oud ze is, maar mijn paard heb ik eerst veel buiten gestapt en gedraafd. Eerst aan de hand. Toen onder de man. Pas daarna zijn we gaan oefenen met galop. Buiten! niet in de bak. In de bak was ik al blij met 1 volte. Nu kan ze meer in de bak, en buiten kan ze kilometers achter elkaar galopperen. Figuren in de bak rijd ik nog steeds niet in galop... :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:32

Ik dacht dat ik in mijn post duidelijk was waarom kilometers maken de galop niet verbetert?
Je kunt je ook afvragen hoe goed de galop van je paard is als je nog altijd geen figuren kan rijden in de bak, het bewijst des te meer dat de kwaliteit van de galop niet verbetert door kilometers maken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:34

misschien wil ik dat nog niet omdat ik het te belastend vind voor een jong paard dat net onder het zadel is ;)
en het verbeterd wel, want eerst kon ze geen enkele bocht maken en nu kan ze meerdere voltes achter elkaar zonder terug te vallen. Ik noem dat toch echt wel een verbetering ;)

Ik ben geen dressuurtype en verlang geen slangevoltes in galop. Tuurlijk later als goede oefening, maar wat ik zeg: ik vind het nu nog erg belastend en paard van ts geeft ook duidelijk aan dat het teveel gevraagd is nog (imo)

edit: ik lees je bericht nog een keer en denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen: je hoeeft geen km ACHTER ELKAAR te galopperen, maar wel veel galopperen (met tussen poses draf of stap) voordat je de volgende oefening maakt. ik denk ook dat dat is wat de instructrice bedoeld. Je kan niet na een week kleine stukjes galop verwachten dat een paard beter lopot. Dan zal het eerst veel moeten galopperen en er ervaring in krijgen zegmaar. hoop dat je nu snapt wat ik bedoel?

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:48

ik ga vanavond als het wat koeler is proberen op de rechte lijnen te galloperen. Ik wil mn paard hierin niet overvragen! Het ligt voor een groot gedeelte ook bij mezelf denk ik, omdat ik het soms zó snel vind gaan! En ze snijd enorm af in de bochten. Ik zet haar dan juist op de volte om haar hierin af te remmen, maar denk na jullie adviezen dat ik haar op de rechte lijnen ga laten galloperen en dan terug neem. bedankt tot nu toe voor de adviezen. Wel apart om te lezen dat de één (net zoals mn insturctrice) vind dat ze juist km moet galloperen en de ander dat juist niet vind!! Ik ben zelf van mening dat ik mijn paard nu teveel vraag in de les door achter elkaar keihard te blijven galloperen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:50

mausjeh schreef:
ik ga vanavond als het wat koeler is proberen op de rechte lijnen te galloperen. Ik wil mn paard hierin niet overvragen! Het ligt voor een groot gedeelte ook bij mezelf denk ik, omdat ik het soms zó snel vind gaan! En ze snijd enorm af in de bochten. Ik zet haar dan juist op de volte om haar hierin af te remmen, maar denk na jullie adviezen dat ik haar op de rechte lijnen ga laten galloperen en dan terug neem. bedankt tot nu toe voor de adviezen. Wel apart om te lezen dat de één (net zoals mn insturctrice) vind dat ze juist km moet galloperen en de ander dat juist niet vind!! Ik ben zelf van mening dat ik mijn paard nu teveel vraag in de les door achter elkaar keihard te blijven galloperen.

vraag eens aan je instructrice wat zij bedoeld met die kilometers... wellicht bedoel zij ook dat je kilometers moet maken, oftewel veel moet rijden en oefenen en niet kilometers achter elkaar galopperen ;)

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:58

idd misshien interpreteer ik het verkeerd. in de les moet ik vaak 6 rondjes (grote binnenbak) galloperen. even andere oefeningen, stap, draf en daarna de andere zijde galloperen 6 rondjes. bedankt voor het meedenken @zij :Y)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:20

Zes rondjes is veel te veel voor een paard wat nog niet zijn balans heeft gevonden in de galop. Daardoor gaat ze juist rennen, een paard wat uit balans door de wending gaat krijgt een "vallend gevoel" en wil dat vallen voorkomen door sneller te gaan. Zo kom je in een vicieuze cirkel waarin het paard steeds minder vertrouwen krijgt in zijn eigen balans en evenwicht en steeds harder gaat rennen daardoor.

Ook het op de volte blijven rijden geeft een zelfde effect: je leert het paard aan uit zichzelf al naar binnen te denken (je gaat immers elke keer op de volte) waardoor zijn evenwicht niet verbeterd en wederom de balans verstoord wordt. Beste is om aan te galopperen in de wending voor de lange zijde vanuit een zo rustig mogelijk tempo, en dan rechtuit de lange zijde op te rijden en voor de hoek terugnemen. Als dit goed gaat neem je de volgende korte zijde mee en pas als je paard in balans blijft en rustig over de hoefslag galoppeert, dan ga je zélf de volte op daarbij erop lettend dat je paard niet naar binnen valt maar netjes in balans blijft. Valt hij toch, dan na een halve volte weer rechtuit.
Zo kom je stap per stap bij een gecontroleerdere galop die beter in balans is.
Als je zover bent is het zinvol je paard zo snel mogelijk ook vanuit stap naar galop aan te leren galopperen. Door het langzamere starttempo leren ze dan veel sneller hun balans te vinden in een rustiger galop.

Bottom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:52

Als je buiten kan rijden: lange rechte stukken galoperen.
In de bak zou ik het bij grote voltes houden en vooral werken aan de manier van aanspringen. Dat werkt het beste bij die snelle friezen. Vanuit rust leren aanspringen. Daarna dat gevoel vast blijven houden. Tis alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan......!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:57

vreemd advies ...kilometers maken...maar goed...
zorg eerst dat de draf goed in balans is,en daarna ga je eens aan de galop denken.
tenminste zo doe ik het altijd....en ik heb geen haast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:59

Paarden gaan hard omdat ze hun balans verliezen omdat ze nog niet sterk zijn. En waar worden ze sterk van? Overgangen.
Dus ik zou juist GEEN kilometers maken adviseren, maar juist korte stukjes. De aansprong, dáár moet je 't van hebben.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:49

hmm ik zou juist geen rechte stukken doen, juist voltes.. lekker ontspannen galopperen, gaat hij racen, maak de volte een tikkie kleiner zodat hij weer wat rustiger word.. ik snap het advies "kilometers maken" wel.. ze bedoeld wss dat je veel moet oefenen en dus niet een kwartier alleen maar in de rondte scheuren, maar gewoon vaak die galop meenemen. Het is moeilijk voor een jong paard om bij elkaar te blijven dus het is makkelijk voor hem om dan lkkr hard te gaan en zn lichaam lang te maken.. oefen of klein houden van je paardje.. langzaam aan want hij is nog jong!!