Ringo (6jr NF) @work, wedstrijdklaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annmary

Ringo (6jr NF) @work, wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:43

Hallo allemaal,

Ringo is een 6jarige New Forest ruin, heb hem nu iets meer dan twee jaar. Hij heeft helaas al genoeg voor z'n kiezen gehad qua gezondheid (pb voor meer info), maar dankzij wat hulp van m'n lieve collega die aan paardenmassages doet voelt hij zich nu een stuk beter en ziet hij er weer top uit. Ook loopt hij de laatste weken erg lekker en wil ik graag gaan starten in de B. Vandaar dit topic, want ik wil graag jullie mening over hoe het eruit ziet, hoe jullie hem vinden lopen en of hij 'wedstrijdklaar' is :)
Ikzelf werk erg hard aan m'n armhouding (handen netjes dragen en ellebogen aan lichaam houden). Verder mogen mijn beugels volgens mij een gaatje langer, zodat ik wat meer de ruimte heb om m'n onderbenen netter onder m'n lichaam te plaatsen en m'n hakken niet zo achterlijk ver uitdruk :/ wel vind ik dat ze mooi stil liggen!

Wat info over hoe ik met hem train:
Ik longeer hem 1 a 2 twee keer per week (laatste paar keer met pessoa om z'n achterhand wat te stimuleren) en rijden doe ik zo'n 3x, afwisselend in de bak en in het duin.
Met rijden laat hij vaak moeilijk los, begin dus ook altijd met lang en laag in alle gangen en wat voltes en inbuigen, daarna pak ik hem wat meer op. Waar ik meestal aan werk zijn de lengtebuiging van hem, constantheid van de aanleuning en het actief krijgen/houden van z'n achterhand. Z'n hoofd/halshouding is nog niet waar ik hem het liefst wil hebben (een pietsie meer opgericht, maar wel met genoeg halslengte), maar hij doet ontzettend z'n best en ben al best trots op hoe het nu is :)

Info over de foto-dag:
De foto's zijn van afgelopen zondag (28juni) en ik weet niet of het nou aan het feit lag dat ik 'm ingevlochten had enzo, maar zodra ik erop stapte voelde ik z'n enthousiasme, en ik heb ook ongelooflijk genoten van het rijden (als is dat niet altijd af te zien aan m'n hoofd). Hij zocht meteen m'n hand op, liet het bit goed los, bleef vrij constant in de aanleuning, boog netjes in op de lange zijde en voltes, sprong meteen aan in de goede galop, enz. Ja, voor mijn gevoel liep hij erg fijn, ben benieuwd wat jullie ervan vinden, brand los!

Mijn stud
Afbeelding

Instappen, uitnodigen om wat te zakken in z'n hals
Afbeelding

Instappen, iets meer oppakken
Afbeelding

Inzet volte
Afbeelding

Indraven
Afbeelding

Inbuigen op de lange zijde
Afbeelding

Lekker drafje
Afbeelding

Klein staakmomentje ^^
Afbeelding

Volte rechtsom
Afbeelding

Galop linksom
Afbeelding

Galop linksom
Afbeelding

Galop rechtsom
Afbeelding

Galop rechtsom
Afbeelding

Uitdraven
Afbeelding

Nog even foto's maken in het duin, jammer dat deze onscherp is, vind hem erg mooi!
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie tips/commentaar!

Groetjes, Annemarie

Paan

Re: Ringo (6jr NF) @work, wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:47

Vind het altijd moeilijk om te zien op de foto's maar volgens mij mag hij op de voltes iets meer inbuigen. Maar waarom probeer je het niet eens op een onderlinge wedstrijd. Dan kun je vaak goed checken of jullie er beide aan toe zijn om officieel te starten.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:52

B staat niet voor niets voor beginners he, zo te zien zijn jullie daar helemaal klaar voor! Alleen volgens mij kunnen je beugels wel een paar gaten langer :-) (edit, geef je zelf ook al aan zie ik nu!) En denk erom dat je niet te streng met je binnenhand bent of deze vastzet (foto 10, 11)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:54

Ik vind het ook moeilijk om te zeggen of je wedstrijd klaar bent. Vind het er wel allemaal netjes uit zien, maar dit zijn moment opnamens. Wat ik wel wil mee geven is dat je je beugels minimaal 1 gaatje langer mogen. Ik denk ook, zoals je op sommige foto's een beetje kan zien, dat je dan minder naar voren valt! Succes met Ringo!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:59

@paan: Ja, hij mag iets meer inbuigen inderdaad. Normaal vindt hij dit best moeilijk, maar vond dat ie het voor zijn doen netjes deed hier! Maar je hebt gelijk, het mag wat meer!

@marielle: B staat voor beginners ja, maar wil alsnog wel aankomen met een pony die goed voor elkaar is ;) beugels mogen ook langer ja, dacht dat ze goed zaten, maar zag het inderdaad op de foto's! En m'n binnenhand in de galop, zal erop gaan letten, dankje.

@pubelia: Dankje! Zie bovenstaande reactie, denk ook dat ik dan rechterop zit ja!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:02

Ow sorry, niet gelezen. :o Vind het wel een leuke combi!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:04

Als ik de foto's bekijk en deze geven een realistisch beeld, dan lijkt het erop dat je best eens een B proefje kunt gaan starten! :) Je pony is mooi in conditie en de punten die je aangeeft in je openingspost die voor verbetering vatbaar zijn kloppen inderdaad.
Veel succes en laat je even weten wat je punten zijn?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:09

@lante: tnx, zal het laten weten ja! Maar eerst nog even de startkaart binnen krijgen, dus het duurt nog eventjes ;)

@pubelia: dankje :)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:15

B ben je zeker waardig.

alleen 1 klein tipje, Doe je beugels iets langer en hou je buitenteugel er iets meer aan. hij kantelt soms een klein beetje.

en probeer boven in je schouders iets meet te ontspannen!!

Gewoon ervoor gaan meid ! :D

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:25

Heej An,

wat ziet Ringo er weer goed uit :) Vergeleken met vorige zomer!
Maar je beugels mogen zeker wel 2 gaten langer hoor, dan kun je meteen wat ontspannener zitten lijkt me :)
Verder mag hij wel wat meer inbuigen. Op de rechte lijnen kun je binnen en buitenstelling vragen om het te verbeteren en veel slangenvoltes.
Ben benieuwd naar je B-debuut ;)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:07

@bente&aranel: dank jullie :) hij loopt niet altijd zo lekker hoor! Alhoewel, ik kom er altijd wel, alleen meestal duurt het een stukje langer voor hij echt ontspant. Maar hij vindt het leuk om te showen, dus denk dat dat op wedstrijd wel goed komt!

@wig_love: dankje! De beugels ga ik zeker langer doen. Zal wel wennen zijn in het begin, maar goed. En moet inderdaad aan m'n buitenteugel denken! Toen ik les had ging het wel goed, maar het begint nu wat af te zwakken... (van stal verhuisd, dus geen instructrice meer op het moment)

@esther: Ja he? Echt een enorme verbetering! Ben er zo blij mee... normaal vraag ik met rijden wel vaker stelling inderdaad, maar de paar keer dat ik het gisteren vroeg, deed hij het meteen en wilde niet meteen teveel vragen daardoor. Slangenvoltes ben ik ook mee bezig, vindt ie nog wel moeilijk, vooral het omstellen van links naar rechts.
Enne, kom maar kijken als ik wedstrijd heb ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 06:46

Leuke Combi! Echt netjes.

Natuurlijk ben je klaar voor de B, ga maar eens op wedstrijd kijken en dan weet je meteen dat je bovenin kan eindigen! Het gros rijdt daar zonder nageeflijkheid en de jury geeft ze gewoon een WP....

Tips, bij het staak moment laat je alles los, je benen gaan eraf, je lijf gaat naar voren... probeer te blijven zitten en juist je benen wat extra aan te leggen, houdt hem bij de les!

In de galop lijkt het net of hij zijn binnenachterbeen helemaal gedraaid neerzet. Als dat idd zo is probeer hem dan rechter in zijn lijf te krijgen anders krijg je zo'n paard dat een soort naar binnen blijft vallen op een volte of in een wending. Hij gaat ook duiken in de galop en jij zal een van de weinige pony ruiters zijn die dat w.s. kan oplossen.

Probeer hem wat meer bergop waarts in de galop te krijgen, voor je gevoel echt op de achterhand een wending te rijden en niet met je teugels cq stuur aan de voorkant.

Maar voor de wedstrijden maakt dat nog lang niet uit! Als hij braaf blijft op grote terreinen, met veel leven, dan zal hij de show kunnen stelen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 06:48

ziet er goed uit,

Je zou wel je beugels 1 of 2 gaatjes langer moeten maken. Doordat je ze nu zo kort heb, druk je heel erg je hak uit en is het moeilijk je voeten bij je te houden, ook draai je ze iets naar buiten..

Verder erg leuk:)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:42

Wauw hé, wat een apparte pony! Maar zeker mooi :oo

Probeer er op te letten dat als je aanspringt / in galop zit, je op je kont blijft zitten en je handen op één hoogte houdt. :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:46

@ch_ntii123: klopt helemaal, dankje :)

@carien13: dankje, vind hem zelf ook erg mooi! Vooral de hoeveelheid verschillende kleuren in z'n manen/staart!

@amondi: Hm, klinkt hoopgevend ^^ bedankt voor je tips en commentaar. Dat van de galop heb je goed gezien, hij wil daar nogal eens naar binnen vallen, en dan vooral rechtsom (z'n moeilijkere kant). Duiken doet hij ook inderdaad, waarschijnlijk daarom dat ik wat streng lijk/ben met m'n handen in galop.
Vaak kan ik in de stap en draf hem keuring een wending/volte doorrijden op m'n zit, maar in de galop zit hier nog wat werk aan.
Dat bergopwaarts rijden, heb je daar misschien tips voor om dat te oefenen? Ik ga sowieso binnenkort m'n oude instructrice even optrommelen voor een bijspijker lesje, maar tips zijn altijd welkom :) enne, dat rijden op ander terrein is geen enkel probleem gelukkig, vindt hij juist leuk!

@stravero: leuk, dankje! Het aanspringen in galop is het op 1na lastigste nog (het meest verrotte is daarna terug naar draf, te abrubt en schiet hij er vaak uit), hij sprong nl regelmatig verkeerd aan. Nu heb ik hem zover dat hij 9 van de 10x goed aanspringt, maar moet m'n houding nog aangepast inderdaad, ga er aan werken!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:07

@SpeedyLove: zoals je kan lezen is dat al heel vaak gezegd ;) en ja, ik ga ze langer doen! Zal wel raar zijn in het begin, maar wen er vast snel genoeg aan :) dankje!

@carien13: z'n vader is Hoppenhof's Shardon, erg mooi dier!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

Vind het erg jammer dat je eerst aan de voorkant werkt ipv. van achteruit te werken: dan zal je pony namelijk ZELF gaan zakken en DAT is nageeflijkheid.
Hij loopt nu op de meeste foto's op de voorhand.
Naageeflijkheid komt voort uit ontspanning en een actieve achterhand, de pony spant zijn buikspieren dan aan en laat zijn rug los, hiermee kan hij de ruiter beter dragen..

Blijf dus eerst van die voorkant af, hou wel contact, blijf je handen dragen. Werk dan aan de activiteit van achteren en dan zal je pony zelf gaan zakken.
Wat ik op de foto zie bij ''uitnodigen om te zakken'' is een pony die inderdaad zakt, maar niet vrijwillig maar omdat er door je lage handen druk wordt gezet op de lagen... om dan bovenin te blijven is voor de pony onprettig.

Verder is het een hele mooie pony :)

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:54

Ziet er netjes uit hoor, in mijn ogen zeker wel B waardig.
Maar hé wij kunnen natuurlijk niet zien of jij alles netjes afwerkt hoe je overgangen zijn etc.
Zou het gewoon een keer proberen dan zie je het vanzelf.
Leuke pony ook!

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:34

heei !
leuke pony :D:D
ik vindt hem alleen op foto 5 en 6 wat op de voorhand vallen,
maar ik denk dat jullie wel klaar zijn voor de B hoor ;)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:57

@x_marr: het is ook niet zo dat ik hem in de krul trek ofzo hoor ;) maar ik vraag hem wel, gewoon door wat te kneden aan de teugels. En ja, ik zet m'n handen wel eens vast, ben ook wel eens te grof, maar lang niet altijd, zeker deze rit niet :) maar snap wel waar je gedachten vandaan komen. Z'n achterhand is nog niet actief genoeg, maar voor zijn doen vrij goed op het moment. Hij zat wat vast op bepaalde plekken, waaronder z'n bekken, hierdoor kon hij niet goed ondertreden, en ben hier dus juist op aan het trainen.
Anyways, je hebt wel gelijk hoor, maar hoop dat je het met deze uitleg wat beter begrijpt. En ik zal er op gaan letten dat ik met 'lang en laag' rjiden m'n handen niet zo naar beneden zet!

@de rest: dankjullie :) hij loopt soms nog wat op de voorhand inderdaad. Komt ook deels omdat hij van achter nog wat actiever moet worden, en soms ben ik ook aan het klooien ^^ wordt aan gewerkt :)

*edit* heb gisteren m'n beugels twee gaten langer gedaan, manmanman wat zat dat verrot in de draf!!! Stap en galop waren zeker wel beter, maar draf is nog erg wennen... viel vaak naar voren. Maarja, na een paar keer zal ik vast m'n balans wel weer hebben gevonden ;) oefening baart kunst!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:22

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:32

annmary schreef:
@x_marr: het is ook niet zo dat ik hem in de krul trek ofzo hoor ;) maar ik vraag hem wel, gewoon door wat te kneden aan de teugels. En ja, ik zet m'n handen wel eens vast, ben ook wel eens te grof, maar lang niet altijd, zeker deze rit niet :) maar snap wel waar je gedachten vandaan komen. Z'n achterhand is nog niet actief genoeg, maar voor zijn doen vrij goed op het moment. Hij zat wat vast op bepaalde plekken, waaronder z'n bekken, hierdoor kon hij niet goed ondertreden, en ben hier dus juist op aan het trainen.
Anyways, je hebt wel gelijk hoor, maar hoop dat je het met deze uitleg wat beter begrijpt. En ik zal er op gaan letten dat ik met 'lang en laag' rjiden m'n handen niet zo naar beneden zet!

@de rest: dankjullie :) hij loopt soms nog wat op de voorhand inderdaad. Komt ook deels omdat hij van achter nog wat actiever moet worden, en soms ben ik ook aan het klooien ^^ wordt aan gewerkt :)

*edit* heb gisteren m'n beugels twee gaten langer gedaan, manmanman wat zat dat verrot in de draf!!! Stap en galop waren zeker wel beter, maar draf is nog erg wennen... viel vaak naar voren. Maarja, na een paar keer zal ik vast m'n balans wel weer hebben gevonden ;) oefening baart kunst!

Maar zo krijg je geen nageeflijkheid, zo lopt je pony gewoon in de krul.
Een paard hoef je niet te vragen: dan is het gaan nageeflijkheid: het moet immers vanuit het paard zelf komen.
Hij zakt omdat jij je handen laag zet: dat zijn al pijnsignalen, dan kneed je er ook nog eens bij in de teugels: nog meer pijnsignalen... wat zou jij dan doen? Je hoofd hoog houden dat je telkens die pijntjes voelt, of zakken zodat je ze niet meer voelt?
Je moet niet aan de voorkant zitten voordat je de achterkant voor elkaar hebt. Werk dus eerst aan die achterhand, en alleen licht contact houden met de voorkant, dan zal je zien dat hij vanzelf zakt: DAT is nageven.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 01:20

Ehm, ik heb mijn handen niet constant laag hoor... zoals je ook kan zien op andere foto's. Als hij iets niet wil of ergens pijn heeft dan geeft hij dat zeker wel aan, ook als hij iets niet leuk van me vindt laat hij dat meteen merken, dus neem aan dat als ik onterecht ben richting hem hij me dat ook wel 'verteld'.
Maareh, wat is volgens jou dan 'contact houden' maar er niet aan mogen zitten? Dat hij de gehele tijd sterren mag kijken zolang hij maar doorloopt? Want voorwaarts genoeg is hij zeker, dus snap niet helemaal hoe je dan wil dat het gebeurt?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:13

Ziet er goed uit An!

Je handen mogen voor het plaatje wat hoger, en meer gedragen, maar dat geef je zelf ook al aan. Verder vooral heel veel denken 'Schouders naar achteren, en zitten op mn kont!' dan komt dat helemaal goed met dat B-debuut!!

x_Marr schreef:
Maar zo krijg je geen nageeflijkheid, zo lopt je pony gewoon in de krul.
Een paard hoef je niet te vragen: dan is het gaan nageeflijkheid: het moet immers vanuit het paard zelf komen.
Hij zakt omdat jij je handen laag zet: dat zijn al pijnsignalen, dan kneed je er ook nog eens bij in de teugels: nog meer pijnsignalen... wat zou jij dan doen? Je hoofd hoog houden dat je telkens die pijntjes voelt, of zakken zodat je ze niet meer voelt?
Je moet niet aan de voorkant zitten voordat je de achterkant voor elkaar hebt. Werk dus eerst aan die achterhand, en alleen licht contact houden met de voorkant, dan zal je zien dat hij vanzelf zakt: DAT is nageven.

Vind dit wel grappig. Ik kan bij mijn eigen pony zoveel van achteren naar voren rijden wat ik wil, maar als ik haar met mijn hand niet wat 'tegenhoudt' of 'vraag' zoals een ander dat misschien zou noemen. dan dondert ze op de voorhand in een sneltreinvaart.

Terwijl als ik haar daar wel met mijn hand uitnodig te zakken, dus door een ophouding te maken, dan gaat ze heerlijk fijn over dr rug lopen, en dán kan je optimaal ontspannen.

Maargoed, persoonlijk denk ik dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:52

annmary schreef:
Ehm, ik heb mijn handen niet constant laag hoor... zoals je ook kan zien op andere foto's. Als hij iets niet wil of ergens pijn heeft dan geeft hij dat zeker wel aan, ook als hij iets niet leuk van me vindt laat hij dat meteen merken, dus neem aan dat als ik onterecht ben richting hem hij me dat ook wel 'verteld'.
Maareh, wat is volgens jou dan 'contact houden' maar er niet aan mogen zitten? Dat hij de gehele tijd sterren mag kijken zolang hij maar doorloopt? Want voorwaarts genoeg is hij zeker, dus snap niet helemaal hoe je dan wil dat het gebeurt?

Hoe denk je dat een bit werkt? :+
Iedere teugelhulp die je geeft wordt doorgevoerd naar het bit: het paard reageert op het bit omdat er pijnscheutjes vanaf de mond naar de hersenen lopen.
Dat zijn geen pijnscheutjes van dat je een klap krijgt, nee gewone hele lichte pijnscheutjes.

Issie zo overgevoelig dan?
Je wilt niet teen hoeveel paarden pijn verborgen houden: alleen om hun wil om mee te werken.

Contact is heel wat anders dan je handen laag houden en kneepjes in de teugels geven, hoezo vind jij dat hetzelfde :?

Activiteit betekend niet alleen voorwaarts: dat betekend dat de achterhand meer werk gaat doen, dat je pony dus niet meer op de voorhand loopt, maar op de achterhand.
En DAN zal hij zakken. (als er tenminste verder niks storend in het spel is)

Loesje88: Tegenhouden is hetzelfde als contact houden, je teugels moeten namelijk niet in boogjes hangen.
Vragen is heel wat anders, kneden ed: het paard zakt omdat hij pijnscheutjes krijgt! Jij loopt dan toch ook liever laag met je hoofd waar je die pijnscheuten niet meer krijgt?
En het grote risico daarvan is wat je hierboven ziet gebeuren: het paard heeft misschien wel een mooie krul, maar loopt op de voorhand. Weg buikspieren aanspannen en rug ontspannen, weg functie van nageeflijkheid.

Er zijn ook meerdere wegen naar rome, maar kneden ed. vind ik niet respectvol naar het paard toe en heeft totaal geen zin, gaat compleet het doel voorbij.