Pony bokt naar zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Pony bokt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:29

Hallo allemaal.
Ik heb sinds 22 november 2007 een onwijs leuke pony.
Yesta.
Yesta is een fjordenmerrie van nu 6 jaar oud.
Met rijden is ze heel erg braaf maar af en toe wat eigenwijs.
Een probleem waar we nu tegen aan lopen is dat ze af en toe erg sloom word.
Stukjes maar, bijvoorbeeld een lange en een korte zijde.
Dan helpt het niet goed om been te geven. en wanneer ik haar been geef en ze luisterd
dan dus niet, geef ik haar een tikje.
Maar dan geeft ze dus een harde bok terug :')
Iedereen zegt, gewoon door blijven slaan.
Dat probeer ik ook wel, maar ze blijft gewoon door terugbokken.
en eigelijk alleen maar harder/hoger.
Dus naar mijn idee heeft dat ook niet zo'n positief effect. :Y)
Waneer ik met sporen rijd is ze een stuk voorwaartser
en ze bokt niet waneer ik gewoon aandrijf met of zonder sporen.
Maar nu is mijn vraag dus.
wat is de beste manier om mijn pony het bokken naar de zweep af te leren? :?

groetjes!

JuulAlexia

Re: Pony bokt naar zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:39

Zonder zweepje met sporen ?
Ik zou idd ook zeggen als ze naar het zweepje toe bokt naar voren drijven/tikken.
Misshcien kun je ook eerst proberen met zweep achter je kuit proberen bij te tikken ?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:42

juuul :+:
Ja dat had ik dus ook al bedacht, maar dan springt ze erg moeilijk aan. Zonder zweep dan.
Uiteindelijk 'valt' ze ook wel in galop zonder een tikje. Maar met een tikje erbij, en sowieso met een zweepje heb je net even dat beetje meer impuls.
En tikje achter je been maakt niets uit.
het monster blijft gewoon bokken :')

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:50

Met Silvo werkte het om door te blijven slaan, en geen kleine, maar flinke tikken!
Totdat hij het niet meer deed.
Als hij het nog een keer doet, weer direct een tik, totdat hij het niet meer doet.

Maar je zei zelf al dat het niet zo goed hielp, dus dan weet ik het niet..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:52

tja ik weet het niet.
Misschien helpt dat wel.
maar moet ik gewoon harder/zachter/ergensanders/meer
slaan ofzo:P

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:56

ik moest bij Silvo eerst gewoon zacht en daarna echt heel hard.
Hij moest gewoon weten wie de baas was tijdens het rijden.
En tsja, deze manier werkte wel goed :D
Was overigens op advies van mijn instructrice ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:55

Idd als je iets aan je paardje vraagt, moet hij het ook doen en wel onmidelijk, als hij bokt naar de zweep oké das dan zijn probleem want jij als leider mag zoiets niet aanvaarden, dus afstraffen op een gepaste manier.
Hoe je dat gaat doen hangt natuurlijk van je rijtalent en ervaring af, alsook van je durf want een bokkend paard kan soms beangstigend zijn, maar als je het niet afstraft op een gepaste wijze zal je paard het gewoon verder blijven doen.
Maar er is hier nog een probleem hé, je paard is gewoon niet aan het been, dit wil zeggen dat hij niet dadelijk luisterd wanneer jij been geeft als hulp voor meer voorwaarts te gaan.
Neem daar eens goede privéles voor, je leert je paard op deze manier van werken gewoon da jij het zo wel goed genoeg vind, en dat is het niet hé.
bij een lichte beendruk moet je paard voorwaarts, en niks anders, bij het aangaloperen moet hij aanspringen en niet in galop vallen, das een groot verschil.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:08

als die bokt nog een tik geven.
net zolang tot die stopt.
of bokt die echt heel gemeen?
tenminste, bij viendin van mij hielp het.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:12

ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
kijk eens even bij rechtrichten!
Ik weet wel zeker dat dan je probleem zo is opgelost!
de fout zit bij de ruiter niet bij het paardje!
veel succes ermee!

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:19

DAt is joun mening, maar hij moet er wel voor gestraft worden als die bokt lijkt mij toch?
andes denkt die ook, oh, ze doet er toch niks op, dan ga ik nog maar wat anders bokken, en dan word het misschien gemeen ofzo?
ze kan het altijd proberen, als het niet helpt. stopt ze toch?

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:28

Ik zou ook niet blijven tikken met de zweep. Dan gaat hij de zweep nog meer haten. MIsschien als je pony vriendjes is met de zweep? En de zweep kan accepteren? Als je de zweep gebruikt kun je ook niet tikken maar gewoon het idee dat de zweep er zit voor de pony. ALs de zweep er zit en je af en toe een beetje zwiepert blijft hij misschien ook wel voorwaarts.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:51

waarom moet je absoluut met een zweep rijden? als ze op sporen wel reageert? sporen zijn een goed hulpmiddel, als je ze juist gebruikt. sporen gaan je hulpen verfijnen, en blijkbaar rijdt ze dan wel goed, dus heeft ze maar een kleine impuls nodig om vooruit te gaan. waarom dan verder klooien met die zweep? ze reageert perfect op sporen, welke je de mogelijkheid geven om heel fijn en subtiel te rijden. mss ook eens nagaan waarom ze sloom is. hoe zit het met haar voeding? welk weer heeft invloed? vindt ze het werk saai? is ze wel geschikt voor pistewerk? is ze gemotiveerd?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:23

brennie75 schreef:
ik vind het echt niet normaal om hem dan een tik te geven, het is denk ik een rijtechnische probleem, hij is denk ik niet recht met rijden en dan op de korte zijde valt hij (zo noemen ze dat)
kijk eens even bij rechtrichten!
Ik weet wel zeker dat dan je probleem zo is opgelost!
de fout zit bij de ruiter niet bij het paardje!
veel succes ermee!

Maar waarom doet hij het dan niet als ze een spoortje om heeft?

Ik zou zeggen, zweepje weglaten en consequent met sporen rijden. (Hiermee bedoel ik dus eerlijk rijden, been is reactie. en niet onbewust je been aanleggen)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:25

RobinandBart schreef:
Ik zou ook niet blijven tikken met de zweep. Dan gaat hij de zweep nog meer haten. MIsschien als je pony vriendjes is met de zweep? En de zweep kan accepteren? Als je de zweep gebruikt kun je ook niet tikken maar gewoon het idee dat de zweep er zit voor de pony. ALs de zweep er zit en je af en toe een beetje zwiepert blijft hij misschien ook wel voorwaarts.

Haha die klinkt leuk _O-

Het laatste stukje lijkt me niet echt handig. hier wend ie aan en uiteindelijk reageert ie niet meer want dan vind ie het niet meer eng.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:50

je kan je afvragen waarom een paard bokt, hij doet dat niet zomaar!

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:53

JeroenK schreef:
RobinandBart schreef:

Haha die klinkt leuk _O-

Het laatste stukje lijkt me niet echt handig. hier wend ie aan en uiteindelijk reageert ie niet meer want dan vind ie het niet meer eng.

Haha :P

Ja, idd. Ik had dat perongeluk in een ander topic wel gezet. ;)

En het lijkt me idd slimmer om JUIST met sporen te rijden als het met de zweep niet goed gaat en met sporen wel. ;)
Maar je moet we, zoals ik net al zei, goed om kunnen gaan met sporen. :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:56

T.S... ik kan je maar een advies geven en dat is...verander van instructie, als je die al hebt natuurlijk!
Elk paard is voorwaarts te krijgen als je het op de juiste manier doet. Hier op stal staan geen "luie" paarden en er staan er 32 in alle leeftijden.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:14

Ja, dat is een hele belangrijke,goed les.. aerdenhout1.ik denk inderdaad dat ze dat niet heeft, anders had ze haar vraag niet hier gesteld.. :D

ursulaxsandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:32

rustig aan de zweep laten wennen, misschien voor het rijden zacht mket de zweep over de kont en rug gaan dan ziet ze er niet allleeen iets slechts in. ;)
Bij mijn oude verzorgpony hielp het heel goed :D

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:45

ursulaxsandy schreef:
rustig aan de zweep laten wennen, misschien voor het rijden zacht mket de zweep over de kont en rug gaan dan ziet ze er niet allleeen iets slechts in. ;)
Bij mijn oude verzorgpony hielp het heel goed :D

Waarom?
Hij moet toch luisteren, het is als straf in dit geval. dus hij moet het niet fijn gaan vinden maar moet er niet tegen in protest gaan. hij verzet zich gewoon. moet voorwaarts maar wil dat niet.
Maar ts.. ik ben wel benieuwd of je goed les krijgt? prive of in een groep?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:55

Maar jeroenK...dat doen wij hier ook hoor :o :o !! Vooral niet te hard slaan met die zweep, en leren dat een zweep niet iets is om respect voor te hebben, daar is een zweep toch niet voor...om te slaan? :D :D

TS..... een flinke tik met de zweep met de juiste voorwaartse beenhulp en een reactie vanuit het paard, dan natuurlijk belonen als hij het doet, met je stem en klopje op de hals. Als je dat consequent doet op de juiste manier dan is het probleem in een paar dagen opgelost!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:32

Hmm.. in je eerste stukje schrijf je dat een zweep niet is om mee te slaan.. en in het stukje daaronder staat: Ts: een flinke tik met de zweep geven.. tja.. wat is dan waar?

zweep is wel als correctie middel, althans bij mij wel. Hoe sterk die correctie is kan je zelf bepalen. Een zacht tikje op de kont om net wat meer reactie te krijgen van achter is dus meer van; hee opletten je vergeet wat. Maar steigeren ofzo is echt een flinke tik en daarmee wil ik zeggen; doe eens normaal joh, ophouden!. Het is niet de bedoeling dat het paard er echt bang voor word, maar dat gebeurt ook niet als je het op de juiste manier en het juiste moment gebruikt.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:39

mijn pony deed het eerder ook maar het lag niet aan haar maar aan mij. ik hield haar niet goed scherp aan het been ik ben gewoon met een spoortje gaan rijden en met zweep als ze niet door wou lopen eerst een !TIKJE! dan kwam natuurlijk de bok maar dan gaf ik juist streng been en dan ging ze voorwaarts zo heb ik het opgelost

zo werd ze niet bang voor de zweep, zo leerde ze dat de zweep was om voorwaarts te gaan en niet te gaan bokken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:12

JeroenK schreef:
Hmm.. in je eerste stukje schrijf je dat een zweep niet is om mee te slaan.. en in het stukje daaronder staat: Ts: een flinke tik met de zweep geven.. tja.. wat is dan waar?

zweep is wel als correctie middel, althans bij mij wel. Hoe sterk die correctie is kan je zelf bepalen. Een zacht tikje op de kont om net wat meer reactie te krijgen van achter is dus meer van; hee opletten je vergeet wat. Maar steigeren ofzo is echt een flinke tik en daarmee wil ik zeggen; doe eens normaal joh, ophouden!. Het is niet de bedoeling dat het paard er echt bang voor word, maar dat gebeurt ook niet als je het op de juiste manier en het juiste moment gebruikt.

Sorrie, maar waar zie jij in mijn eerste bericht staan dat een zweep niet is om mee te slaan??? Correct gebruikt, kan een zweep een goed hulpmiddel zijn.
Blijven slaan op niets af heeft nooit zin, net als bij elke stap met je hakken schoppen.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:18

Geef hem nog eens een tikje naar dat ze heeft gebokt.
Bokken is verzet en daar mag ze dus voor gestraft worden, naar een tijdje heeft ze wel door dat bokken naar de zweep nutteloos is.